Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lihavilla äideillä on hoikkia vauvoja/taaperoita, laihoilla taas "pulskempia" vauvoja/taaperoita.

Vierailija
21.08.2011 |

Miksiköhän?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lähipiirissäni ylipainoiset naiset ovat synnyttäneet hyvinkin pieniä vauvoja ja sitten me normipainoiset tavallisia tai hyvin isoja.

Olen miettinyt samaa. Itse olen normipainoinen ja minulla on ollut kolme tosi isoa vauvaa. Ei rd:tä.

Jotenkin tulee sellainen olo, etteivät ne lääkärit oikein ymmärrä, miten tuo vauvan kehitys menee. En usko, että äidin syömä ruoka vaikuttaa vauvan painoon.

Olen taas viisaampi kuin kaikki lääkärit! :-D

Vierailija
2/16 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen laiha ja äitini on lihavimpia ihmisiä jota tiedän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei päde, itse olen laiha ja lyhyt ja molemmat lapset olleet syntyessään alle 3 kg ja kasvavat tasaisesti miinuskäyrällä.

Vierailija
4/16 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vauvan kasvaessa aina päädytty miinuskäyrille enkä ymmärrä mistä johtuu.

t: bmi 45 (jolla kyllä lihava äitikin)

Vierailija
5/16 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin juuri kätilöltä että vauvan painoon kohdussa vaikuttaa nimenomaan äidin perimä, eikä isän niinkään. Eli jos äiti on ollut syntyessään pieni, niin todennäköisesti uusikin tulokas on. Syntymän jälkeen uskoisin näin maalaisjärjellä (sekä tuttavapiiristä koostuvalla otannalla) että vauvan painon kasvuun vaikuttaa suurelta osin äidinmaidon rasvaisuus. Kun maito on rasvaista, vauva kasvaa ja äiti laihtuu - ja laihalla maidolla vauva pysyy laihana ja äiti lihavana. Minun pumppaamani maito ei väriltään paljon vedestä eroa, ja vauvat on olleet hoikkia vaikka ovat juoneet paljon. Kaksi on saanut lopulta lisämaitoa pullosta, mutta kolmas ei huolinut ennen kuin alkoi 7kk ikäisenä juomaan myös mukista. (Minä siis lievästi ylipainoinen)

Täysin eri asia sitten on se, jos vauva ei ole kohdussa kasvanut esim. huonosti toimivan istukan takia - tai jos on kasvanut jättisuureksi gestaatiodiabeteksen takia. Ja äidin painoindeksi ei kerro sairastaako äiti raskausdiabetestä vai ei, vaikkakin ylipainoisilla on siihen suurempi riski.

Vierailija
6/16 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäitini on ollut pullukka koko ikänsä.

Äiti on laiha riuku.

Minä taistelen painoni kanssa vaihtelevalla menestyksellä.

Lapseni on tähän saakka kasvaneet miinuskäyrällä.

Vierailija
7/16 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummu on hoikka, äitini on hoikka, minä olen hoikka, tyttäreni on hoikka.

Sitten taas miehen äiti on lihava, miehen sisko on lihava ja tämän siskonlapsi on lihava.

Mikä meissä sitten mättää? :D

Vierailija
8/16 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin juuri kätilöltä että vauvan painoon kohdussa vaikuttaa nimenomaan äidin perimä, eikä isän niinkään. Eli jos äiti on ollut syntyessään pieni, niin todennäköisesti uusikin tulokas on. Syntymän jälkeen uskoisin näin maalaisjärjellä (sekä tuttavapiiristä koostuvalla otannalla) että vauvan painon kasvuun vaikuttaa suurelta osin äidinmaidon rasvaisuus. Kun maito on rasvaista, vauva kasvaa ja äiti laihtuu - ja laihalla maidolla vauva pysyy laihana ja äiti lihavana. Minun pumppaamani maito ei väriltään paljon vedestä eroa, ja vauvat on olleet hoikkia vaikka ovat juoneet paljon. Kaksi on saanut lopulta lisämaitoa pullosta, mutta kolmas ei huolinut ennen kuin alkoi 7kk ikäisenä juomaan myös mukista. (Minä siis lievästi ylipainoinen)

Täysin eri asia sitten on se, jos vauva ei ole kohdussa kasvanut esim. huonosti toimivan istukan takia - tai jos on kasvanut jättisuureksi gestaatiodiabeteksen takia. Ja äidin painoindeksi ei kerro sairastaako äiti raskausdiabetestä vai ei, vaikkakin ylipainoisilla on siihen suurempi riski.

Eli toisissa naisissa se istuu sitkeämmin, kun toisilla sitä helpommin erittyy maitoon.

Mietin vaan että itsekin olen pyrkinyt vaan lihomaan imetysaikana ja vituttaakin aina kaikkien kertomukset siitä miten paino putoaa.

Sen takia toiset lihoo helpommin kuin toiset.

t: se bmi 45

Vierailija
9/16 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mun esikoinen oli vauvana aika pullero. Mutta ihan pelkällä äidinmaidolla kasvoi sellaiseksi. taaperona oli jo sitten hoikka ja nyt koululaisena liiankin hoikka.

Vierailija
10/16 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mun esikoinen oli vauvana aika pullero. Mutta ihan pelkällä äidinmaidolla kasvoi sellaiseksi. taaperona oli jo sitten hoikka ja nyt koululaisena liiankin hoikka.

46cm ja 2600g. Täysiaikaisena syntyi.

Vierailija
11/16 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin syntyessäni isohko, myöhemmin tosi hoikka. Molemmat lapseni myös syntyessään isoja ja nyt hoikkia.

Maitoa minulta tuli tosi paljon ja laihduin entisestään imetysaikana. Lapseni olivat vauvoina punkeroita mutta siirtyessään kiinteisiin hoikistuivat selvästi. Eli kaikki rasva siirtyi minulta vauvoihin odotuksen ja imetyksen aikana :)

Vierailija
12/16 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli hoikka ja kaikki lapset olleet yli nelikiloisia. Nyt aikuisena me lapset ollaan hoikkia/normaalipainoisia.

Minä olen normaalipainoinen ja sain tasan nelikiloisen vauvan. Nyt kasvaa miinuskäyrillä.

Kaverini on hoikka ja hänellä hoikka lapsi.

Toinen kaveri taas lihava ja hänellä toinen lapsi hoikka ja toinen tukeva.

Vierailija
13/16 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että niitten elimistö on kohdussa totutettu nälkävuosiin ja totuus onkin sitten toinen eli vastassa on todellisuudessa yltäkylläisyys. Se yhdistettynä nälkävuosiaineenvaihduntaan -> fatsoja.

Vierailija
14/16 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan niiden jotka eivät odotusaikana syö tarpeeksi. Se ei liity suoranaisesti äidin painoindeksiin.

että niitten elimistö on kohdussa totutettu nälkävuosiin ja totuus onkin sitten toinen eli vastassa on todellisuudessa yltäkylläisyys. Se yhdistettynä nälkävuosiaineenvaihduntaan -> fatsoja.

Vierailija
15/16 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kerro mitään tulevasta painosta taaperona - tai varsinkaan vanhempana.

Vierailija
16/16 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuu varmaan siitä, että lihavat syövät usein epäterveellistä ruokaa, josta taas masuvauva ei saa ravintoa.

Miehen sisko veteli raskausaikana pääosin sokerisia herkkuja, vatsa oli iso ja isoa lasta odotettiin. Tulikin melko pieni vauva.