Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

22 vuotiaana lapsettomuushoitoihin

Vierailija
21.08.2011 |

Tuntuu tämä niin väärältä...

Tuliko teille muille näitä kiellettyjä tunteita, että ärsytti olla siellä niiden yli kolmekymppisten keskellä hoidossa kun ne oli itse odottanut pitkälle ikää (hedelmällisyyden kannalta) ja itse siellä nuorena neitona?

Älkää ärsyyntykö tästä, tiedostan nämä itsekin jo katkeriksi ja tyhmiksi ajatuksiksi, mutta olenko ainoa jolla niitä tulee ärtymyksenä tms? :(

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni heistä on todennäköisesti ollut jo nuorena hedelmätön. Tai syy voi olla miehessäkin.

Vierailija
2/27 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole hoitoihin joutunut, välillä tuntuu että meillä menee ihan päinvastoin, mutta eräs läheinen aloitti puolisonsa kanssa lapsettomuushoidot 20-vuotiaana. Silloin siis olivat naimisissa ja vuosi yritystä takana. Varmaan ollut heillä nuo tuntemukset, että ovat "väärän ikäisiä"... Älä kuitenkaan sinä siitä syyllisty, ihmisillä on eri elämäntilanteet! Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni heistä on todennäköisesti ollut jo nuorena hedelmätön. Tai syy voi olla miehessäkin.

En ole tyhmä, tiedän kyllä. Siksi nämä ovatkin näitä kiellettyjä tunteita joita en jaa ääneen siellä.

En voi tietää vaikka olisi nekin alottanut jo vaikka 20vuotiaina siellä tai mitä tahansa...

Näitä tunteita vaan pulpahtelee koska kyllä, olen katkera.

Vierailija
4/27 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä niin nuorena voi mennä vielä testailtavaksi, normaali ikähän on nykyään synnyttää yli 40 vuotiaana niin tekin voitte vielä 18 vuotta treenata lapsen tekoa, ihmisen elinikä odote on taas noussut muuten 85 vuoteen.

Vierailija
5/27 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä niin nuorena voi mennä vielä testailtavaksi, normaali ikähän on nykyään synnyttää yli 40 vuotiaana niin tekin voitte vielä 18 vuotta treenata lapsen tekoa, ihmisen elinikä odote on taas noussut muuten 85 vuoteen.

Nyt en jotenkaan ymmärtänyt tätä kommenttia, mutta älä vaivaudu selittämään. :D

Vierailija
6/27 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavallaan ap:n katkeruuden, mutta olisin vikoineni ollut yhtä hedelmätön 20-vuotiaanakin. En vain tiennyt asiasta, koska en yksinkertaisesti löytänyt miestä ennen kuin viitä vaille kolmekymppisenä. Oltiin siis vanhoina siellä hoidoissa.

Ikävä kyllä omaa hedelmällisyyttään ei oikein pääse testaamaan missään eikä olisi kyllä nuorena sinkkuna tullut mieleenkään.

Ajattele ap, että teillä on paljon aikaa yrittää ja todennäköisyys onnistumiselle on parempi kuin monella vanhemmalla!

Vierailija
7/27 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva tuli sitten vähän yli 30 vuotiaana. Eli odotusaika oli pitkä ja kivikkoinen. Nyt olen iloinen että hoidot aloitettiin silloin, muuten olisi varmaan jäänyt lapsi saamatta. Eli et ole liian nuori, jos kerran syyt lapsettomuuteen ovat selvät ja halu saada lapsi on olemassa. Oma tuomio oli aikoinaan ettei luomuvauvoja minun munasoluilla ja muiden ongelmien vuoksi tule olemaan.

Vierailija
8/27 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs sä tiedät, kauanko me kolmekymppiset ollaan siellä hoidoissa jo oltu?

Myös minä olisin ollut kaksikymppisenä yhtä hedelmätön kuin nyt, tosin en sitä silloin tiennyt. Lapsen aika tulla tuli viisi vuotta sitten, mutta yhä vain odotellaan.

Vierailija
9/27 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsettomuushoidoissa (vielä) joten en oikein tiedä miten se homma toimii, mutta miten se ap sulta on pois, että muut ovat pääosin sinua vanhempia? Saatko huonompaa hoitoa? Eikö sinua oteta vakavasti? Vai hä? En tajua miksi olet katkera.

Vierailija
10/27 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitat siis saada oman kärsimyksesi isommaksi kuin muiden koska muillahan se on oma vika. Juuh...

Meillä aloitettiin yritys kun olin 24v ja hoitoihin hakeuduttiin 25v ikäisenä. Taustalta löytyi neljän vuoden hoitojen jälkeen synnynnäinen ongelma, joka minulla olisi ollut vaikka olisin ruvennut yrittämään lasta 15v ikäisenä. Sain ensimmäisen lapsen kun olin 30v.

Toista lähdettiin yrittämään hoidoilla kun olin 31v ja sain toiseni 33v ikäisenä.

Et sinä ap voi tietää:

1. onko kyse sellaisesta ongelmasta, joka on ollut toisilla jo synnynnäisesti

2. ovatko nämä toiset pariskunnat yrittämässä jo toista lasta (tai miksei vaikka kolmatta!) ja aikaisemmat/aikaisempi on saatu kaksikymppisenä.

Ps. ystäväni sai ensimmäisen lapsensa "kertalaakista" 23v ikäisenä. On nyt 34v ja on käynyt hoidoissa 6v saadakseen toisen.

Vierailija
11/27 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun päätimme hakeutua hoitoihin. Meidän alueella hoitoihin pääsi TODELLA nopeasti, olen vieläkin yllättynyt, miten nopeasti kaikki kävi.

Kerroin lekurilleni, että olimme yrittäneet mieheni kanssa lasta yli vuoden. Hän soitti keskussairaalaan ja sai mulle ajan kahden viikon päähän. Sieltä gyne soitti, että laitanko sulle jo Terolut-reseptin apteekkiin, ja totesin vain, että laita ihmeessä. Menkat oli just aluillaan.

Aloitin kuurin ja mies kävi jättämässä spermanäytteen, mistä saatiin tulos nopeasti. Parin viion päästä mentiin munatorvien aukiolotutkimukseen. Ensin oli juttelut tietysti.

Gyne totesi, ettei mitään näkynyt, mutta että moni on raskautunut tuon tutkimuksen jälkeen nopeasti. Kun "hämähäkin seitit puhalletaan pois" :).

Raskauduin heti seuraavasta kierrosta.

Ei meille koskaan mitään sanottu iästämme, kohdeltiin kuin ketä tahansa lasta toivovaa pariskuntaa. Sattui vielä niin hyvin, että tämä gyne oli myös sektiolääkärini :).

Vierailija
12/27 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...johtuvat iästä, jos 30-vuotiaana lähtee hoitoihin. Monilla ongelmat on synnynmäisiä. Löysin elämäni miehen yli 30-vuotiaana, mutta vaikka me olsimme yrittäneet lasta 15-vuotiaina, hoidot olisi tarvittu silloinkin, ja me siis olimme ongelmasta etukäteen tietoisia ja suuntasimme heti hoitoihin, kun suhde tuntui vakiintuneelta.

Mutta tavallaan ymmärrän, itse olen koint katkeruutta monet kerrat milloin kenellekin ja mistäkin syystä lapsettomuuteen liittyen.

Vierailija
13/27 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsettomuushoidoissa (vielä) joten en oikein tiedä miten se homma toimii, mutta miten se ap sulta on pois, että muut ovat pääosin sinua vanhempia? Saatko huonompaa hoitoa? Eikö sinua oteta vakavasti? Vai hä? En tajua miksi olet katkera.

se kokemus, että lapsettomuushoidoissa ja niitä edeltävissä tutkimuksissa edetään hitaasti kun lääkäreiden mielestä ei vielä ole mitään kiirettä saada lapsia.

Vierailija
14/27 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeastaan tunnen saavani parempaa palvelua lääkäreiltä jotka ovat selvästi iloisia siitä että olen nuori ja ottavat tosissaan koska meillähän on jokin ongelma selvästi eikä vain ikä tms, eli ei tietenkään siitä kyse. Ne ovat sellaisia kiellettyjä tunteita mitä pulpahtelee, ei niitä järjellä selitä, josta sanoinkin jo heti ekassa viestissä ettei tarvitse loukkaantua. Älä siis jaksa moralisoida...

Vierailija
15/27 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kokemus, että lapsettomuushoidoissa ja niitä edeltävissä tutkimuksissa edetään hitaasti kun lääkäreiden mielestä ei vielä ole mitään kiirettä saada lapsia.

Ihan tosi? Meillä taas päinvastoin, meidät otettiin nopsaan tahtiin koska olemme hedelmällisimmässä iässä eikä silti lasta kuulu...

Vierailija
16/27 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitat siis saada oman kärsimyksesi isommaksi kuin muiden koska muillahan se on oma vika. Juuh...

Meillä aloitettiin yritys kun olin 24v ja hoitoihin hakeuduttiin 25v ikäisenä. Taustalta löytyi neljän vuoden hoitojen jälkeen synnynnäinen ongelma, joka minulla olisi ollut vaikka olisin ruvennut yrittämään lasta 15v ikäisenä. Sain ensimmäisen lapsen kun olin 30v.

Toista lähdettiin yrittämään hoidoilla kun olin 31v ja sain toiseni 33v ikäisenä.

Et sinä ap voi tietää:

1. onko kyse sellaisesta ongelmasta, joka on ollut toisilla jo synnynnäisesti

2. ovatko nämä toiset pariskunnat yrittämässä jo toista lasta (tai miksei vaikka kolmatta!) ja aikaisemmat/aikaisempi on saatu kaksikymppisenä.

Ps. ystäväni sai ensimmäisen lapsensa "kertalaakista" 23v ikäisenä. On nyt 34v ja on käynyt hoidoissa 6v saadakseen toisen.

Sanoin jo että tiedän tunteiden olevan hölmöjä kun en edes voi tuetää syitä jne.

Mulle tulee klinikalla joskus sellasia "mitä mä teen täällä näiden keskellä" ihan tahtomattani, vaikka sisimmissäni tiedän olevan vain katkera ja turha ajatus.

Vierailija
17/27 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla luin kerran naisesta joka 30vuotiaana alkoi esikoistaan yrittämään, vuosi meni ja häntä ärsytti nuoret äidit, koska ne saavat aina laosia kun haluavat. Eli tietynlaista kateutta, vaikka eihän tuossakaan ole mitään järkeä, koska nuoremmat naiset eivät myöskään "aina raskaudu kun haluavat" kuten minustakin voi todeta..

Vierailija
18/27 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli esim. aina tunne, että jo yhden lapsen luomusti saaneet eivät saisi lisääntyä ikään kuin se olisi ollut pois meiltä lapsettomilta... Hölmöä!

Mutta tosiaan ymmärrät kai sen, että niillä 30-vuotiailla on ihan yhtä suuri oikeus olla siellä hoidoissa kuin sinullakin.

Minulla on 10 vuotta lapsettomuushoitoja takana, ja kaksi ihanaa lastakin. Lapsenteko aloitettiin, kun olin 27-vuotias ja ekan lapsen sain 32-vuotiaana. Syytä lapsettomuuteeni ei ole löytynyt. En silti usko, että olisin saanut lapsen luomusti 23-vuotiaana eli silloin kun mieheni tapasin.

Kolmannenkin lapsen haluaisin ja jos siihen ryhdymme, olen sitten oikea vanhus lapsettomuushoidoissa, koska täytyin juuri 37 vuotta. Koen, että minulla on ihan yhtä suuri oikeus olla siellä hoidoissa, vaikka en puoliksi teininä lapsia ruvennutkaan hommaamaan. Saatiin ainakin parisuhteemme varmistettua, että se pysyy ja säilyy, vaikka mitä tulisi vastaan. Lastemme ei tarvitse elää eroperheessä.

Vierailija
19/27 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli esim. aina tunne, että jo yhden lapsen luomusti saaneet eivät saisi lisääntyä ikään kuin se olisi ollut pois meiltä lapsettomilta... Hölmöä!

Mutta tosiaan ymmärrät kai sen, että niillä 30-vuotiailla on ihan yhtä suuri oikeus olla siellä hoidoissa kuin sinullakin.

Minulla on 10 vuotta lapsettomuushoitoja takana, ja kaksi ihanaa lastakin. Lapsenteko aloitettiin, kun olin 27-vuotias ja ekan lapsen sain 32-vuotiaana. Syytä lapsettomuuteeni ei ole löytynyt. En silti usko, että olisin saanut lapsen luomusti 23-vuotiaana eli silloin kun mieheni tapasin.

Kolmannenkin lapsen haluaisin ja jos siihen ryhdymme, olen sitten oikea vanhus lapsettomuushoidoissa, koska täytyin juuri 37 vuotta. Koen, että minulla on ihan yhtä suuri oikeus olla siellä hoidoissa, vaikka en puoliksi teininä lapsia ruvennutkaan hommaamaan. Saatiin ainakin parisuhteemme varmistettua, että se pysyy ja säilyy, vaikka mitä tulisi vastaan. Lastemme ei tarvitse elää eroperheessä.

Eli minä olen "puoliski teini" ja emme ole varmistuneet suhteemme säilyvyyttä? Toivottavasti tuo ei ollut minulle, koska aika ilkeä kommentti aikuiselta ihmiseltä...

Vierailija
20/27 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ottaa se ensimmäinen lapsi mukaan vastaanotolle niin nuoret hoidoissa olevat näkevät että ei noi olekaan odottaneet vuosikausia.

Siitä tosin riemu vasta repeisi muilla vastaanottoa odottavilla kun lapsen ottaisi mukaan...