Homoille saatetaan sallia verenluovutus, mitä mieltä?
AL: Homoille saatetaan sallia verenluovutus
Sunnuntai 21.8.2011 klo 09.23
Miesten välinen seksi ei välttämättä jatkossa ole este verenluovutukselle, kertoo Aamulehti.
Homomiehet eivät pääse nykysääntöjen mukaan luovuttamaan verta.
Homomiehet eivät pääse nykysääntöjen mukaan luovuttamaan verta. (JOHN PALMÈN)
OTA KANTAA
Pitäisikö homojen saada luovuttaa verta?
O
Kyllä Ei
43% 57%
Ääniä 5119
KESKUSTELE
Pitäisikö homojen saada luovuttaa verta?
Homojen verenluovutuskielto saattaa poistua Euroopassa. Asiasta kertoo Aamulehti.
Euroopan neuvoston asettama ryhmä pyrkii selkeyttämään luovutusrajoituksia seksikäyttäytymisen riskiryhmien osalta.
- Tässä kartoitetaan kokonaistilannetta ja mietitään, mikä olisi verivalmisteiden turvallisuuden kannalta ajantasaisin ja perustelluin toimintalinjaus, sanoo lääkäri Johanna Castrén Suomen Punaisen Ristin Veripalvelusta Aamulehdelle.
Asiantuntijaryhmä voi antaa kaikkia Euroopan maita koskevia suosituksia jo tämän vuoden loppuun mennessä. Silti menisi vielä vuosia, ennen kuin miesten välinen seksi voitaisiin poistaa verenluovutusesteistä.
Syrjintää?
Seksuaalivähemmistön luovuttamiskielto on kuohuttanut jo pitkään. Asiasta on kanneltu eduskunnan oikeusasiamiehelle, koska kiellon on katsottu olevan perustuslain vastaista syrjintää.
Seta ry:n puheenjohtajan Outi Hannulan mukaan luovutuskielto rajaa selvästi pois tietyn ihmisryhmän. Hannulan mukaan riskit pitääkin minimoida, mutta riskiryhmien sijaan pitäisi puhua riskikäyttäytyjistä. Hän muistuttaa, että HIV voi tarttua yhtä lailla heteroseksin välityksellä.
- On hyvä, että tästä asiasta keskustellaan ja selvitetään, onko nykykäytännölle olemassa lääketieteellisiä ja tilastollisia perusteita, Hannula sanoo Aamulehdessä.
Ei uusia tatuointeja
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan HIV-tartuntariski miesten välisessä seksissä on noin kaksikymmenkertainen verrattuna miesten tartuntariskiin heteroseksissä. Myös B- ja C -hepatiitin riski on suuri homomiesten kohdalla.
Miesten välinen seksi on este veren luovuttamiselle lähes kaikissa Euroopan maissa.
SPR:n Veripalvelussa noin joka kymmenes verenluovuttajaksi pyrkivä joudutaan hylkäämään. Ylivoimaisesti suurin este on liian alhainen hemoglobiini. Muita yleisiä syitä ovat lävistykset ja tatuoinnit: veren luovuttaminen on kielletty neljä kuukautta koristeen ottamisen jälkeen.
IL
Kommentit (22)
miksei voi sallia, tiedämmehän ettei aids ole mikään pelkkien homojen tauti. Eivätkä homot ole pelkkien irtosuhteiden perään.
Outoa, että tuokin pitää sallia erikseen... kaikilta kai ne testit otetaan kuitenkin ja uskon että ne hetereo ukot kantaa niitä tauteja enimmälti itämaista(phuketista jne) ja/tai virosta, mistä lie.
Mun mielestä on alkujaankin aika loukkaavaa, että seksuaalinen suuntautuminen estää verenluovutuksen.
Kaikki veri joka tapauksessa testataan ja kyllä heteroistakin löytyy tautipommeja..
kaikki homot juoksevat kyrvän perässä eivätkä käytä ehkäisyä ja kantavat tauteja..!
Sillähän ongelmasta päästään lopullisesti.
Hieno homma, jos päätös saadaan läpi. Ja on sitä melkoisen kauan odotettukin...
jos on edes kerran elämässään harrastanut homoseksiä. Aika kohtuutonta. Luovutetusta verestä on jatkuvasti huutava pula niin olisikin jo korkea aika poistaa tuo luovutuskielto. Suomessa muutenkin hiv:in riski on edelleen todella pieni ja tauti leviää lähinnä huumeiden käyttäjien keskuudessa.
Ihmettelen vain tuota äänestyksen tulosta, onko todellakin noin suuri osa ihmisistä "homoverikammoisia"?
Olenkin jo pitkään miettinyt, että mikä se mahtaa tähän maailman aikaan olla syynä siihen, että seksuaalinen suuntautuminen vaikuttaa verenluovutukseen. Tokihan kaikki luovutettu veri tarkistetaan ennen kun sitä potilaaseen pumpataan, joten mitä ihmeen väliä sillä on, keneltä veri tulee? Mahtavaa, jos vihdoin tuollainen muinaisjäänne poistetaan verenluovutussäännöistä!
Ja homofoobikoille tiedoksi, ettei homous tartu... O_o Ja jos lapsesi sattuisi joskus hengenhädässä tarvitsemaan luovutettua verta, ja tarjolla olisi vain "homoverta" ihanko tosiaan kieltäytyisit siitä? Herranen aika mitä kaikkea se leipä elättää...
Pitäisi sallia. Veri testataan kuitenkin eikä se hiv edes ole mikään pelkkä "homojen tauti".
jos on edes kerran elämässään harrastanut homoseksiä. Aika kohtuutonta. Luovutetusta verestä on jatkuvasti huutava pula niin olisikin jo korkea aika poistaa tuo luovutuskielto. Suomessa muutenkin hiv:in riski on edelleen todella pieni ja tauti leviää lähinnä huumeiden käyttäjien keskuudessa.
Ihmettelen vain tuota äänestyksen tulosta, onko todellakin noin suuri osa ihmisistä "homoverikammoisia"?
"Anna pojalle pillua, niin se ei ryhdy sarjamurhaajaksi."
että aids tarttuu helpommin anaaliyhdynnässä, niin silloin pitäisi sulkea pois myös kaikki muutkin anaaliseksiä harrastavat.
Tai sitten sallia tuo kaikille, tai keksiä jokin parempi selitys.
Veri kuitenkin testataan etukäteen ennen kuin sitä annetaan eteenpäin.
Epäilisin sitä paitsi, että tuo hylkäysprosentti olisi oikeasti noin puolet luovuttajista, sen verran usein sitä on lähipiirissä tapahtunut. Tietysti ne, jotka kelpaavat, käyvät siellä sitten useammin, ja sen takia näyttää siltä, että "kaikki" saavat luovuttaa.
Tunnen homoja jotka ovat luovuttaneet verta. Ei heidän tarvitse kuin valehdella siinä kohdassa jossa kysytään oletko harrastanut seksiä saman sukupuolen edustajan kanssa. Ja sekin kysytään paperilla, ei tarvitse pokerinaamaa. Helppoa.
joten en näe mitään estettä homomiesten verenluovutukselle. Luulenpa, että ne homomiehet, jotka elävät seksuaalisesti holtitonta elämää, eivät ole ensimmäisinä vertansa luovuttamassa, vaan lähinnä muutenkin vastuullisesti elävät homomiehet.
SPR:n mamutusrahat vähissä kun verenluovutukseen halutaan jo riskiryhmätkin. Potilasita ei niin suurta lukua
Ei kuulu riskiryhmään kuten homot
peppuseksiä naisen kanssa!
Ei kuulu riskiryhmään kuten homot
verta. Aina voi valehdella seksuaalisesta suuntautumisesta tai unohtaa satunnaisen kokeilun toisen miehen kanssa. Ei homoilla ole mitään "Daavidin tähteä" josta verenluovutuksessa heidät voisi tunnistaa.
perustetaan homoille oma veripankki ja käytetään homoille vain homoilta kerättyä verta. mitä sitä heteron hienoa verta homoon tuhlaamaan.
(ja tämä ei sitten ollut vihapuhetta vaan itseironiaa, ei tarvitse vetää hernettä versoineen hengityselimeen)
t: homoseksuaali.
AIVAN LIIAN tiukat. Itse olen 30 vuotias kahdenlapsen äiti. On tutkittu raskauksien yhteydessä hivit ja hepatiitit, ikinä ei ole ollut sp-tauteja jne.. Silti minulla on PYSYVÄ luovutus esto, koska olen 15 vuotiaana kokeillut huumeita. Ihan älytöntä!
AIVAN LIIAN tiukat. Itse olen 30 vuotias kahdenlapsen äiti. On tutkittu raskauksien yhteydessä hivit ja hepatiitit, ikinä ei ole ollut sp-tauteja jne.. Silti minulla on PYSYVÄ luovutus esto, koska olen 15 vuotiaana kokeillut huumeita. Ihan älytöntä!
tulee piikkihuumeista, ei muista. En ota kantaa kiellon järkevyyteen, tarkennan vain!
Luovutetusta verestä on pulaa (tai näin ainakin olen ymmärtänyt uutisten perusteella). Olettaisin, että kaikki veret myös testataan tautien varalta, joten en näe mitään ongelmaa.