Ristiäisten kustannukset
Nyt tuli pieni stressi ristiäisistä. Millaiset kustannukset teilä on tullut? Olemme nuoripari 21 vuotiaita ja esikoiselle järjestetään ristiäiset. Ajattelin ensin kirkkoa, missä kastetilaisuus, siitä siirrytään vuokrattuun tilaan jossa kakkukahvit (täytekakku, voileipäkakku ja kahvia). Onko teillä esim. anoppi osallistunut juhlien järjestelyyn tai kustannuksiin vai oletteko hoitaneet kaiken yksin?
Kommentit (37)
tuo kirkon touhu on ollut noin hämärää viime aikoina(kin), etten halua lastani siihen instituuttiin kastaa.
Miksi jotkut tosi-ateistit tai skeptikot luulee, että ne ristiäiset on pakko pitää, jotta lapsi saa nimen ja juhlan. Juhlia voi muutenkin.
Ne ristiäiset on tosi stressaavia pienen lapsen vanhemmille.
Toki jos on kirkollienn ihmienn tai vakaumus, niin ne ristiäiset varmaan sitten täytyy pitää/järjestää.
Miksi järjestää suuret ristiäiset, jos niihin ei kerran ole varaa? Meilläkin tuolla sinun kutsuvieraslistalla olisi tullut n. 100 henkeä. Kyseessä on intiimi PERHEjuhla, ei häät.
Varsinkin jos rahaa on vain vähän niin sitten kutsutaan vain: omat vanhemmat, omat sisarukset ja lapsen kummit. Jos on vielä vähemmän rahaa niin sitten vaan omat vanhemmat ja lapsen kummit.
ja nyt kun olet saanut ap:n ajattelemaan, niin mitä hänen sinun mielestäsi pitäisi tehdä? Antaa lapsi pois? Sinä halusit olla ilkeä helpolle uhrille (=nuorelle vastasyntyneen äidille).
Tokihan joku voi osallistua teidän lapsen ristiäisten kustannuksiin ja siitä toki voi kysyä. Yhtä lailla oikeutettua on kyllä kysyä, että tarvitseeko järjestää isot juhlat jos on vähän rahaa käytettävissä.
Minusta aika normaali kutsukäytäntö ristiäisiin on molempien vanhemmat, sisarukset perheineen ja kummit jos ovat sisarusten ulkopuolelta. Tuostakin voi rajata esim. vain isovanhempiin ja kummeihin.
Ristiäisissähän on yleensä kahvitarjoilu. Jos tekee itse, niin kustannukset eivät ole valtavat.
Äiti kustansi ja järjesti ekat ristiäiseet ja anoppi vaati järjestää toiselle lapselle.
Meidän tehtäväksi jäi heilahtaa ajoissa paikalle ja muistaa ottaa vauva mukaan.
Sopi mulle erittäin hyvin:)
Mä luulen, että anopilla meni n.500 euroa kun oli pitopaikka ruokineen varattuna..
Me pidimme pienet ristiäiset, kutsuimme vain kastettavan lapsen kummit sekä molempin vanhemmat. Sisarukset jätimme pois.
minne olisi kutsuttu vauvan vanhempien tätejä, setiä tai enoja! Aina vain kummit, vauvan tädit jne ja isovanhemmat.
Viekää koiranne hoitoon ja karsikaa kutsuttavia.
Siitä se kilpavarustelu alkaa. Parin vuoden kuluttua sinä todennäköisesti ruikutat täällä sen saman lapsen 2-vuotissynttäreiden hirmuisia kustannuksia.
Kakkukahvien ja kukkakimpin hinta olivat meillä ainoa kustannus. Kastemekko ja kastemalja olivat omasta takaa,mutta kai nekin olisi tiukan paikan tullen saatu lainaksi seurakunnasta. Juhla oli alusta loppuun kotona.
Yleensä kutsutaan isovanhemmat ja sisarukset + kummit.
Meillä on kotona 3 koiraa täällä jaloissa ja sukulaisia tulossa aikalailla kun iso suku. Minun vanhempani puolisoineen, 3 sisarustani ja heidän lapsensa yht 3 lasta, isoisovanhemmat, 3 tätiäni perheineen (heillä 5 lasta jokaisella, toivottavasti eivät ota kaikkia lapsia mukaan) ja miehen puolelta molemmat isoisovanhemmat yht 4. +isoisoisoäiti ja anoppi miehensä kanssa, mieheni veli+ täti lapsineen. 77 neliön rivitalo kolmio kuulostaa kyllä aika mahdottoman pieneltä tilalta tähän katraaseen.. Siskoni anoppi maksoi koko lystin (kirkon,tilan,kakut,hoito tarjoilutilaisuuden), siksi tuli mieleeni, että jospa tuo minunkin anoppi vähän osallistuisi..
Terv. Ap
En halua edes kuvitella, kuinka suuret ja mahtavat häät piditte/aiotte pitää, jos ristiäisiinkin kutsutaan melkein 50 henkeä.
Unohdit mainita kokonaan kummit, vai kuuluvatko he sukulaisiin? Myös sisarustenne ja tätienne puolisot jäivät mainitsematta.
Onhan se kiva joskus saada suku koolle iloisemmissakin merkeissä kuin hautajaisissa.
Mutta mistä syystä teille ei kelpaa juhlapaikaksi seurakunnan tila tai joku muu sellainen edullisempi paikka ja vaatimattomampi = tavanomainen ristiäistarjoilu?
osallistua kustannuksiin. Entä omat vanhempasi?
Tosiaan varaa seurakunnalta ilmainen tai edullinen tila. Pyydä isovanhempia ja sisaruksiasi leipomaan tai tuomaan tarjottavia ja auttamaan paikan järjestelyissä. Uskon, että kaikki auttavat mielellään nuoria pienen vauvan vanhempia! Mukavia ristiäisiä!
Puoliso juuri valmistumassa (minä 22 v. ja puoliso 24v.). Meillä ristiäisten jälkeinen tilaisuus järjestettiin minun vanhempien luona (asuvat lähellä kastepaikkaa, 130m2 rivitalopätkässä). Koska isäni on kokki, hänelle oli iso kunnia tehdä itse ensimmäisen lapsenlapsena ristiäisruat ja puolisoni vanhemmat halusit osallistua rahallisesti, koska minun vanhempani "tarjosivat" paikan ja ruoan valmistamisen.
Rahaa ruokiin+servetit,kukat jne. meni n.150e (paisti oli omasta takaa) ja vieraita oli n. 30 hlö
en tosiaankaan kutsuisi kaikkia omia tai miehen sisaruksia ristiäisiin. Eiköhän ne kummit ja isovanhemmat tärkeimmät. Meillä oli sinänsä hyvä tilanne, koska mun vanhemmat ehdottivat, että pidetään ristiäiset heidän luonaan, niin kuin siskojen lastenkin ristiäiset olleet. Äitini sai tyypilliseen tapaansa hösöttää ja leipoa. Omasta pussista maksoi tarjottavat, vaikka maksettu oltaisiin. Pari muutakin sukulaista leipoi tarjottavia. Meillä oli paikalla lapsen kummit, mun siskon perhe, lapsen isovanhemmat ja isoisovanhemmat. Äkkiä noistakin jo monta henkilöä tulee.
Siskon lapsi kastettiin 6 kk sitten ja sen hänen anoppinsa järjesti ja kustansi. Siellä oli sukulaisia n.50kpl. Nyt tietenkin kaikki olettavat että minä toimin myös niin, ensinnäkin meillä siskoni kanssa yhteiset tädit. Tädit olivat juhlimassa siskoni lasta, joten tottakai minun pitää heidät kutsua myös. Ja voi että mikä soppa syntyisikään jos siellä on minun tätejäni, muttei mieheni. Ja isoisovanhemmat on pakko kutsua tai syntyy kauhea soppa. He ovat sellaisia juorutätejä vähän päälle 60v vasta. Kummit otamme sisaruksistamme.
Kyse ei ole siitä että haluaisin järjestää isot ristiäiset, vaan kyse on siitä että minulta odotetaan isoja ristiäisiä esikoisellemme! Stressaan koko ristiäisiä todella paljon!
terv.Ap
Omaan lapseen liittyvät kustannukset pitää maksaa itse, ei ne ole muiden vastuulla. Sitten jos apua tarjotaan, niin sitä voi ottaa vastaan. Ei kannata tehdä lapsia jos ei ymmärrä siitä kokonaisuudessaan pitää myös itse huolta. Ei se ole edes pienelle lapselle mukavaa kun on satapäinen joukko ympärillä meuhkaamassa, että mitä vähemmän porukkaa sen parempi. Ja mitä se isä oikein tekee?? Miksi kaikkeen pitää sotkea ne omat äidit ja anopit hössöttämään ja hyysäämään? Lapsella on isä ja isä on yhtälailla vastuussa niin lapsesta, kuin lapsen juhlistakin. Jos äiti ei ehdi tai jaksa siivota, niin laittakaa nyt hyvänen aika se isä siivoamaan. Ymmärtäähän sen että miehet ei osaa leipoa, mutta kyllä he siivota osaavat, tai ainakin oppivat helposti. Suosittelen myös seurustelemaan sen miehen kanssa sen verran pitkään ennen lasten hankintaa, että olet ehtinyt opettaa kodinhoidollisia tehtäviä sille, ennen kuin h-hetki koittaa. On muutenkin hyvä tuntea se kumppani etukäteen, niin ei sitten tule vasta ristiäisissä esiin miehen haluttomuus ja osaamattomuus.
Anoppi leipoi ja hösäsi tyttärensä lasten ristiäisiin, mutta meille tuli vain kutsuttuna vieraana. Joten omasta pussista meni tarjoilut jotka otettiin pitopalvelusta. Mun äiti ei edes tullut paikalle, kun oli etelänmatka just silloin.
Huomasiko että ketju oli 5 vuotta vanha? Aloittajan ristiäiset on varmaan jo olleet :)
Miksi järjestää suuret ristiäiset, jos niihin ei kerran ole varaa?
Meilläkin tuolla sinun kutsuvieraslistalla olisi tullut n. 100 henkeä. Kyseessä on intiimi PERHEjuhla, ei häät.