Vanhemmat ostivat siskon asunnon jo toista kertaa?!
Mitä mieltä seuraavasta: Siskoni miehineen on rakentamassa taloa. Heille tuli aktuelliksi myydä nykyinen asuntonsa. Asuntoa ei ollut laitettu markkinoille vielä mutta yhtäkkiä vanhempani ilmoittivat ostaneensa sen. Kauppahintaa eivät kerro mutta maksovat kuulemma "käyvän hinnan".
Vanhempani sanoivat ostaneensa asunnon eläkeasunnoksi, eivät aio muuttaa sinne vielä.
Tämä tapahtui jo toisen kerran.
Viimeksi kun siskoni piti myydä asuntonsa ostaakseen nykyisen, niin ennen yhtäkään näyttöä vanhempani ostivat sen itselleen, eläkeasunnokseen - heh.
Lainalla siis rahoittavat nämä ostot.
Eihän tämä asia minulle OIKEASTAAN kuulu, mutta jotenkin tuntuu ontolta kun siskon tietä tasoitetaan tällä tavalla. Ei päivääkään stressiä siitä meneekö asunto kaupaksi, saavatko pyydettyä hintaa.. Ja sekin vähän kaivaa ettei asioista puhuttu lainkaan etukäteen, ilmoitettiin vaan sitten kun kauppa on tehty.
Mitä mieltä olisitte itse tässä tilanteessa?
Kommentit (24)
Mitä ne kahdella tekee? Törkeetähän tuo on. Tosin itse voisin kuvitella että miehen siskolle tekis appivanhemmat noin. Se siko kun MYY vanhemmilleen entiset huonekalutkin kun itse päättää uusia sisustuksen.
Olit mikä olit, lapsia pitää kohdella tasa-arvoisesti.
Onko itselläsi omistusasunto? Kysy kävisikö itsellesi niin (eli vanhempasi ostaisivat sen asuntosi, jos olisit myymässä..)
Oliko se siskosi asunto sitten vanhemmillesi hyvällä paikalla?
Ei kai heillä nyt ole kahta lainalla ostettua kämppää tyhjänä?
Palstavastaus aloitukseesi on, että tämä ei kuulu sinulle.
Meillä oli kääntäen vastaava tapaus, eli vanhempani möivät kotitalomme pikkuveljelleni. Minulle kuitenkin kerrottiin kaupasta ennen sen tekemistä, ja koska itsekin asuin omakotitalossa samalla paikkakunnalla , mitäpä siihen olisi ollut sanomista.
Minulla on ihanat vanhemmat, jotka ovat tukeneet kumpaakin lasta mielestäni tasapuolisesti. Olosuhteet ja perhetilanteet vaihtelevat, mutta silti...tuossa sinun tilanteessa olisin mielestäni oikeutetusti ihmeissäni salailusta ja loukkaantunut tasapuolisuuden puuttumisesta tai toisaalta se saa tukea, joka tukea tarvitsee
Eihän ole edes laillista, että aikuiset ihmiset ostaisivat asunnon saati kaksi! Vanhempasi ovat tehneet rikollisen teon ostamalla jotain, mihin teiltä ei ole kysytty lupaa.
Vie asia oikeuteen ja vaadi käteisenä sama summa, jonka siskosi on saanut. Kyseessä on selkeä ennakkoperintö, jolloin sinulla on oikeus saada sama summa indeksikorotuksella kasvatettuna välittömästi. Lisäksi vaadi, että siskosi korvaa sinulle pahasta mielestä ja yleisestä vitutuksesta 300 000 e.
tosta on ap.lle ihan vitusti hyötyä. Syö pääs jos et muuta keksi.
Tämänkin varmaan sitten kun se vapautuu, mutta sisko saa asua siellä kunnes uusi valmistuu. Sitä en tiedä ninkälaisesta vuokrasta ovat sopineet.
Itsellänikin on omistusasunto. Ei näköpiirissä vaihtoa uuteen, mutta voisin tietysti kysyä ostaisivatko jos tulisi sellainen tilanne. Vastaus olisi tod näk että heillä on jo eläkeasunto.
Voisin tietysti tosiaan koittaa myydä sohvani heille, tekisi mieli uutta ;)
Perit kuitenkin oman osuutesi niistä kahdesta asunnosta aikanaan.
Ja kyllä kyse on siitä että olet kateellinen. Haluaisit että sinuakin avustettaisiin samalla tavalla.
Jotenkin syrjitty olo.
10: Tuo on tietysti totta, rahallisesti en varmaan menetä mitään. Ellei jotain mene vikaan - hmm, mikä voisi, mitkä ovat riskit?
Mutta loppujen lopuksi tässä ei ole rahasta kyse mielestäni, vaan tasapuolisuudesta.
Sisko sai asunnon kaupaksi ja vanhemmat vuokra-asunnon. Minä en nyt tajua asiaa ollenkaan. Siskohan olisi myynyt sen asunnon kuitenkin ja saanut samat rahat siitä.
Ovat laittaneet ekan asunnon vuokralle Tämänkin varmaan sitten kun se vapautuu, mutta sisko saa asua siellä kunnes uusi valmistuu. Sitä en tiedä ninkälaisesta vuokrasta ovat sopineet.
Itsellänikin on omistusasunto. Ei näköpiirissä vaihtoa uuteen, mutta voisin tietysti kysyä ostaisivatko jos tulisi sellainen tilanne. Vastaus olisi tod näk että heillä on jo eläkeasunto.
Voisin tietysti tosiaan koittaa myydä sohvani heille, tekisi mieli uutta ;)
Tiedän etteivät ostaisi koska kaikki mahdolliset vakuudet on nyt noissa asunnoissa kiinni,
Eihän tässä ole mitään väärää, minua vain harmittaa salailu ja se että itseni on turha odottaa samanlaista apua.
Jos siskoni olisi myynyt vapailla markkinolla, niin myyntiaika olisi mahdollisesti ollut pitkä eivätkä ehkä olisi saaneet pyytämäänsä. Ihan kiva siskolle että meni helpommalla. Silti itselläni tylsä olo. Kade kuin kade.
ostamalla suoraa ilman välittäjää saavat asunnot edullisesti. Rahat kannattaa sijoittaa, jos ei aio niitä tuhlata. Eläkkeellä voivat myydä sijoitusasunnon ja saavat siitä mukavan summan rahaa. Toivoisin, että mahdollisimman moni vanhempi tekisi noin eikä laittaisi rahojaan lapsiinsa.
Tiedän etteivät ostaisi koska kaikki mahdolliset vakuudet on nyt noissa asunnoissa kiinni,
Eihän tässä ole mitään väärää, minua vain harmittaa salailu ja se että itseni on turha odottaa samanlaista apua.
Jos siskoni olisi myynyt vapailla markkinolla, niin myyntiaika olisi mahdollisesti ollut pitkä eivätkä ehkä olisi saaneet pyytämäänsä. Ihan kiva siskolle että meni helpommalla. Silti itselläni tylsä olo. Kade kuin kade.
niin muutaman vuoden päästä olis taas riittävästi vakuuksia, uuden asunnon hankintaan. jotenkin en usko, että kaikki vakuudet olis noihin käytetty. jos heillä on itsellään ennenstään omistusasunto, josta on edes jonkin verran lainaa maksettu, niin vakuuksia löytyy melkoisesti.
ajattele asian myönteisiä puolia: vanhempasi kasvattavat omaisuuttaan, jonka perijänä sinä ja siskosi olette.
Niinkuin joku sanoikin, että ehkä vanhempasi ostaisivat sinunkin asunnon, mikäli sellainen on myynnissä?
No omat ja miehen vanhemmat kuuluvat niihin, jotka ovat sitä mieltä, että aikuiset lapset saavat tulla toimeen omillaan mikä tarkoittaa sitä että auttavat vain joitakin lapsiaan. Ja jos asiasta kysyy, vastaavat, että ei kuulu sulle.
Itse aion toimia toisin omien lasteni suhteen.
Paskamaista toimia noin. Ja ottaisi pattiin ja olisin kade kuten sinäkin, oikeutetusti. Asia ei tuntuisi pahalta, jos edes kertoisivat etu
Käypä hinta on aika suhteellinen käsite.
Ja teille jotka pidätte ihan normaalina: miettikääpä oikeasti omalle kohdallenne tuota. Jos ostetaan lainalla, eihän tuosta mitään perittävää jää pitkään aikaan. Jos asuntojen hinnat laskee, niin noiden asuntojen arvo vähentää perintöä.
Käypä hinta on aika suhteellinen käsite. Ja teille jotka pidätte ihan normaalina: miettikääpä oikeasti omalle kohdallenne tuota. Jos ostetaan lainalla, eihän tuosta mitään perittävää jää pitkään aikaan. Jos asuntojen hinnat laskee, niin noiden asuntojen arvo vähentää perintöä.
Usko tai älä, jopa yli 50 v ihmisten omaisuus on heidän omaansa ja he saavat tehdä sillä mitä tahtovat. Vain kuolleen voi periä, eli ap:ko toivoo nyt isänsä ja äitinsä kuolemaa, jotta saisi rahaa? Aika julmaa minusta.
En oikein osaa selittää mikä tässä minua syö, ehkä eniten tuo salailu ja se että tämä tuntuu todella isolta lahjalta tai ainakin palvelukselta, enkä uskko että vanhempani suunnittelevat auttavansa minua vastaavalla tavalla.
Enpä tiedä. Olenko vain pikkumainen ja kade? Miten itse reagoisitte?