Imetys kaljuunnuttaa minut!
Ihan uskomatonta tämä hiusten lähtö. Imetystä takana 3kk, olenkohan kalju siihen mennessä kun lopettelen imetystä.
Onko muilla ollut samaa ongelmaa? Ja oletteko löytäneet jotaki apua siihen, shampoota tms.?
Kommentit (16)
Hiuksia lähti valtava määrä mutta lähtö tasaantui ajan kuluessa. Pelkäsin myös kaljuuntuvani. En käyttänyt mitään erikois tuotteita. Huolehdin vain että söin hyvin jonka nyt muutenkin tekee imetyksen takia.
Raskausaikana tukka tuuheutuu hurjasti, koska hiusten normaali tippuminen pysähtyy hormonien takia. Kun niitä sitten lähtee irtoamaan ja uudistumaan normaaliin tahtiin, aluksi irtoaa ihan kauheasti. Ohimoille saattaa tulla ihan kaljun näköiset läntit kuin miehillä.
Huomaat jossakin 6kk:n kohdalla, että uutta "vauvatukkaa" kasvaa jo kuin pöllönsarvina niihin kaljumpiinkin kohtiin.
- Viiden oman lapsen ja monen ystävättären raskauden kokemuksen äänellä
Raskausaikana tukka tuuheutuu hurjasti, koska hiusten normaali tippuminen pysähtyy hormonien takia. Kun niitä sitten lähtee irtoamaan ja uudistumaan normaaliin tahtiin, aluksi irtoaa ihan kauheasti. Ohimoille saattaa tulla ihan kaljun näköiset läntit kuin miehillä.
Huomaat jossakin 6kk:n kohdalla, että uutta "vauvatukkaa" kasvaa jo kuin pöllönsarvina niihin kaljumpiinkin kohtiin.
- Viiden oman lapsen ja monen ystävättären raskauden kokemuksen äänellä
Itselläni lähti raskauden aikana varsinkin alusssa ihan hurjasti hiuksia. Ennen sitä minulla oli todella paksut hiukset. Vaan eipåä ole enää. Toisen raskauden aikana joka päättyi keskenmenoon sama homma. Aivan valtavasti tukkaa lähti.
eri tavalla. Mutta hyvin monelta olen kuullut sen kokemuksen, että tukka kasvaa takaisin. Omani on korkeintaan tihentynyt raskauksien jälkeen.
eri tavalla. Mutta hyvin monelta olen kuullut sen kokemuksen, että tukka kasvaa takaisin. Omani on korkeintaan tihentynyt raskauksien jälkeen.
ja tidän että aika usein onkin toisin päin kun itsellä :)
Ihan uskomatonta tämä hiusten lähtö. Imetystä takana 3kk, olenkohan kalju siihen mennessä kun lopettelen imetystä.
Onko muilla ollut samaa ongelmaa? Ja oletteko löytäneet jotaki apua siihen, shampoota tms.?
pysähtynyt just noilla 3-4kk tienoilla. Ja sen jälkeen tukka on kyllä pikkuhiljaa palautunut ennalleen. Mutta mulla on silloin imetysaikoina tukka lähtenyt esim ohimoilta kokonaan, niin että siihen on tullut sellaiset kaljut saarekkeet. Ei paljoa ole voinut poninhäntää pitää. Mutta nekin ovat palautuneet.
Kannattaa pitää mielessä, että kyse voi olla myös kilpirauhasen vajaatoiminnasta, raskaus saattaa laukaista ko. taudin.
Hiuksia lähti tukoittain kun vauva oli 3-5kk, sitten lähtö loppui tai siis palasi normaaliksi. Nyt kasvaa uutta tukkaa ja sekös on vinkeän näköistä, kun on muutaman sentin töröä pitkän tukan seassa :D
En löytänyt mitään apua. En tullut kaljuksi, eikä tätä taida muut huomata kuin minä itse. Kyllä ne kasvaa takaisin..
Huomasitko silloin, kun olit raskaana, ei harjatessa lähtenyt juuri hiuksen hiusta päästä? Nyt ne hiukset, jotka olisivat muuten lähteneet jo silloin, lähtevät sun päästä. Jos hiuksesi ovat vähänkään pitkät, se tuntuu ihan valtavalta määrältä. Mutta usko pois, pian sulle kasvaa uutta hiusta tilalle. Tuo on ihan luonnollista. Ei mitään syytä paniikkiin (tai erikoissampoiden ostoon). Muista syödä hyvin, kerran imetät.
Imetys ei sitä tee, eikä imetyksen lopettaminen auta asiaa lainkaan.
Syynä on raskaus.
Mulla kävi sulkakato sekä raskauden alussa että noin kolme kuukautta synnytyksestä. Eli kyllä ne varmaan on kuitenkin ne hormonit, jotka jyllää.
Joskus tukka vaihtuu tässä vaiheessa... eli kun sitä uutta tukkaa alkaa kasvaa, se onkin erilaista laadultaan kuin mitä naisella on aiemmin ollut. Esimerkiksi voi olla lievästi kihartuvaa ja ohuempaa kun aiemmin oli paksua ja suoraa tms.
Mutta tosiaan imetys ei ole syyntä, vaikka kansanperinne niin luuleekin. Sama ilmiö tulee imettämättömille naisille, johtuu raskaudesta ja sen jälkeisestä tilasta. Ehkä imettäessä siihen kiinnittää enemmän huomiota kun on tietysti loogistakin luulla että kun ruokkii vauvaa, niin se on jotenkin "itsestä pois".
kun lopetin imetyksen. Hiustenlähtö siis. Kuukausi tippunut tuppoja, ei loppua näy.
Taidan sitten vain hieman lyhentää hiuksia, kun ovat melko pitkät. Tuntuu tosiaan että hiuksia lähtee ihan älyttömästi, mutta eiköhän se tästä rauhoitu.
ap
tukka harventunu puoleen normaalista määrästä..luojan kiitos mulla on ollu aikasemmin älypaksut hiukset niin ei tätä huomaa muutaku itte.. 3kk kanssa on nyt imetystä takana..
Imetin 2v ja en ole vieläkään kalju. Synnytyksen jälkeinen hiustenlähtö on ihan normaalia. Se rauhoittuu jossain vaiheessa