Te, jotka ette ymmärrä, miksi pariskunnalla on omat rahat!
Ette varmaan ole koskaan olleet pari ihmisen kanssa, jonka rahankäyttö on TÄYSIN erilaista kuin omanne. Esim. minä yritin yhteisiä rahoja vuosikaudet, kunnes kyllästyin. Mieheni on tosi tuhlari, eikä todellakaan mieti huomista. Hänen mielestään rahaa käytetään hulvattomasti niin kauan, kuin sitä on tilillä, ja kun se loppuu, niin itketään. Lisäksi olen huomannut, että mies on paljon tarkempi ns. omista rahoistaan kuin yhteisistä.
Niinpä meillä on nykyään yhteinen tili, jolle molemmat laittavat kuukausittain sovitun summan. Olemme tarkkaan sopineet, mitä yhteiseltä tililtä saa ostaa, ja loput ostetaan omilla rahoilla. Esim. päivittäiset, tavalliset ruoat ostetaan yhteiseltä tililtä, vain itselle tarkoitetut erikoisherkut omalta. Tämä toimii meillä.
Nyt joku varmaan kysyy, miksi elän tuollaisen miehen kanssa. Niin, maailmassa on suhteellisen vähän täydellisiä miehiä. Pidän tätä erilaista rahankäyttökulttuuria kuitenkin aika pienenä asiana, varsinkin, kun se on saatu toimimaan sopimalla asiat tarkasti. Mieheni ei juo eikä hakkaa, ja on muutenkin varsin mukiinmenevä. Erilliset tilit ovat tästä aika pieni hinta.
Kommentit (23)
Mies kuitenkin haluaisi yhteisen tilin, kun lapsi syntyy. En ole oikein lämmennyt ajatukselle.
ovat pihejä. Esimerkiksi puolisolle ei tarjota ravintolassa tai osteta spontaanisti lahjoja.
Meillä on ihana sama tilanne, tosin niin pitkälle mentynä, että mies siirtää mun tilille kaikki rahat, jotka taloudenpitoon tarvitaan, jottei ne ole nettipelifirmojen omaisuutta. :/
Ahdistaa ja eroakin olen miettinyt, kun tuntuu, että tilanne on toivoton. En jaksaisi olla "taloudellisessa vastuussa", mies ei siis tällä hetkelläkään tiedä, paljonko meillä on "ylimääräistä", sillä pelkään pelihimojen nousevan ja siten ilmapiirin kiristyvän, kun ei pääse pelaamaan.
On kuitenkin hyvä isä ja rakas puoliso minulle, joten olen vain päättänyt kestää.
Anteeksi, meni aika ohi aiheen, mutta myönnetään, etten osaa oikealla naamalla asiasta kenellekään puhua..