Kertokaa esimerkkejä lääkelaskuista! Rupesi kiinnostamaan tuon toisen ketjun myötä.
Laittakaa sekä vaikeita ja helpompia.
Ja en kysy tätä ilkeilläkseni, vaan pelkästään laajentaakseni yleissivistystäni, koska en tiedä, että millaisia lääkelaskuja on.
Kommentit (24)
1. Lääketabletti sisältää 30 mg vaikuttavaa lääkeainetta. Potilaalle annetaan vaikuttavaa ainetta 45 mg x 2. Kuinka monta tablettia on
a) kerta-annos?
b) vuorokausiannos?
2. Heparin®-injektionesteen vahvuus on 25000 ky/ml. Potilaalle on annettava
5000 ky kertainjektiona. Paljonko injektionestettä ruiskuun vedetään?
3. Potilaalle on määrätty lääkettä tärinään 20 mg i.v. Käytössä olevan injektioliuoksen vahvuus on 50 mg/ml. Montako millilitraa lääkettä potilaalle annetaan?
Ja nämä siis tositosi helppoja.
Kävin katsomassa myös linkistä. Tähän kai auttaa eniten, että hahmottelee ne pillerit ja mixtuurat mielessään. Ja jos vielä on saanut opetusta tähän, niin ei pitäisi olla ylivoimaista. Miten näissä reputetaan? Siis ihan tavistestattavat eikä joku, joka jännittää koetilannetta?
Siis jo pienenä tytöille opetetaan etteivät he osaa ja ymmärrä matematiikka. Ja kun koko elämä on elätty sen uskomuksen kanssa, ettei he osaa matikkaa. Eikä se osaamattomuus edes haittaa kun sen heti myöntää.
Tyttö tai nainen joka tykkää matikasta on epänormaali.
4 anna sitten niitä vastauksia? ;)
t se joka laittoi noi esimerkkilaskut, sh ammatiltaan
jotenkin noi liukset ja tabletit sekottaa.
Jos laskettaisiin euroja tms. niin olisi helpompaa hahmottaa.
Tai sitten olen vaan tyhmä.
Laskin nuo päässä alle minuutissa.
sh
Suurin osa lääkelaskuista on juuri noita ihan helppoja, kuten siis nuo nro3 esittämät. Ihan päässälaskuina laskettavia peruslaskutoimituksia. Joskus on toki vaikeampiakin, esimerkiksi kun pitää laskea paljonko potilas saa jotain lääkeainetta kilolle tunnissa.
Itse olen sairaanhoitaja, enkä todella ymmärrä miten joku voi reputtaa lääkelaskuissa siksi ettei osaa. Huolimattomuusirheitä ja pilkkuvirheitä voi toki sattua kaikille mutta tuon tason matikka pitäisi sujua kaikilta peruskoulun käyneiltä.
olen TODELLA surkea matiikassa,en hahmota. Mulla on myös lukihäiriö. Muistan kuinka jakolaskut (mm!!) oli hankalia ala-asteella ja laskin jotenkin ihan omalla kaavallani,joka oli tietysti väärä,en vain hahmota. ja olen LH. Pääsin jotenkin ihmeen kaupalla lääkelaskut läpi.
ja leipomusten kokoja. Samalla tavalla siis vähän kuin tässä. Ei nämä nyt mitään kamalan hankalia ole.
Suurin moka mulla kai kävisi huolimattomuusvirheiden kanssa.
1a) 1 1/2 tbl
1b) 3 tbl
2) 0.2ml
3) 0.4ml
suurimman ongelman nuo tilavuudet ja painoyksiköt.
Menen ihan lukkoon niiden kanssa.
Jotenkin jumitun niitä ajattelemaan, enkä koskaa ajatella lukuja lukuina.
1. vastaus kerta-annos 1.5 tablettia ja vuorokaudessa 3 tablettia..
toi nyt oli ihan yksinkertanen lasku joka kaikkien pitäisi osata laskea jos meinaa kotona lääkkeitä syödä tai jakaa muille.
olen TODELLA surkea matiikassa,en hahmota. Mulla on myös lukihäiriö. Muistan kuinka jakolaskut (mm!!) oli hankalia ala-asteella ja laskin jotenkin ihan omalla kaavallani,joka oli tietysti väärä,en vain hahmota. ja olen LH. Pääsin jotenkin ihmeen kaupalla lääkelaskut läpi.
Toivottavasti hakeuduit jonnekin muualle kuin sairaalaan töihin, jos nuo eivät suju niin olet varmasti vaaraksi potilaille.
Miten näissä reputetaan? Siis ihan tavistestattavat eikä joku, joka jännittää koetilannetta?
Tai oikeastaan ylimielisyyttäni, kun mielestäni hallitsin homman niin hyvin. Yhdessä vastauksessa olikin sitten pilkkuvirhe.
Miten näissä reputetaan? Siis ihan tavistestattavat eikä joku, joka jännittää koetilannetta?
Tai oikeastaan ylimielisyyttäni, kun mielestäni hallitsin homman niin hyvin. Yhdessä vastauksessa olikin sitten pilkkuvirhe.
että lähihoitajat harvoin joutuvat laskemaan mitään sairaaloissa.
Toivottavasti hakeuduit jonnekin muualle kuin sairaalaan töihin, jos nuo eivät suju niin olet varmasti vaaraksi potilaille.
Eivätkä sairaanhoitajatkaan. Kyllä lääkärit yleensä laskevat lääkkeen annostuksen jo sitä määrätessään.
suurimman ongelman nuo tilavuudet ja painoyksiköt.
Menen ihan lukkoon niiden kanssa.
Jotenkin jumitun niitä ajattelemaan, enkä koskaa ajatella lukuja lukuina.
Miten tilavuuksissa voi mennä lukkoon? Anna esimerkki
pitäisi kyllä sujua ihan yläastematematiikalla.... Ihan normaaleja jakolaskuja. Saako tentissä käyttää laskinta vai lasketaanko päässä tai paperilla?
Lääkärit totta kai määräävät lääkkeet mutta kyllä ne hoitajat ihan itse laskevat kuinka paljon lääkettä annetaan milleissä. Siksihän niiden lääkelaskujen tärkeyttä toitotetaan, koska niitä todella tarvitsee joka päivä akuuttisairaanhoidossa.
Esimerkiksi lääkäri on määrännyt lääkettä 50mikrogrammaa x2. Lääkettä on jauheena purkissa 500mg ja se pitää liuottaa pitoisuuteen 100mg millilitrassa. Ja sen jälkeen laimentaa uudelleen ja antaa potilaalle tunnin infuusiona niin että nopeus ei nouse yli jonkun tietyn määrän (lääkeainetta kiloille minuutissa). Nämä laskee hoitaja eli kylä joskus pitää ihan oikeastikin miettiä.
http://www.terveysala.turkuamk.fi/klinikka/ekavuosi/testaa1lv.htm