8kk vauvan paino -14%
Meillä 8kk tyttövauva syö kiinteitä heikosti. Nyt neuvolassa sanottiin, että painoa olisi pitänyt tulla enemmän - viimeksi oli -8%, nyt -14%. Mitä nuo prosentit tarkoittaa - ollaanko nyt jäljessä tämän lapsen omalta käyrältä tuo prosenttimäärä? Painoa on 6,4kg ja pituutta 67cm.
Mitenköhän saisin lapsen syömään? Tarjoan hänelle aamupalaksi puuroa (syö muutaman lusikallisen), lounaaksi ja päivälliseksi kasvis-lihasosetta (joskus ei huoli yhtään, parhaimmillaan syö puolikkaan pienestä lastenruokapurkista), välipalaksi vähän marjasosetta ja iltapalaksi puuroa (syö 1-1,5dl). Nyt pitäisi alkaa syödä enemmän, mutta miten se mahtaa onnistua? Olen koittanut leikin varjolla, laulellen, sylissä, syöttätuolissa, sitterissä, itsetehtyä, pilttiä jne.
Kommentit (10)
Jos lapsesi syö hja juo, vaikkakin vähän, on iloinen ja tyytyväinen, niin silloin kaikki on ihan hyvin.
Meillä oli tosi takkuavaa esikoisen kasvu alusa, ja ihan turhaan siitä vauhkottiin ja stressattiin ja juostiin tutkimuksissa. Hän vaan on nyt vielä 8-vuotiaanakin tosi valikoiva syömistensä suhteen, ja helposti unohtaisi koko syömisen, jos ei siitä pidä huolta.
Voit kokeilla tarjota ruokaa useammin, tai vaihtoehtoisesti harvemmin. Jos lapselle ei koskaan tule kunnolla nälkä, hän helposti syö just vaan noita paria lusikallsita silloin tällöin. esim.3-4krt/pvä on ihan tarpeeksi usein ruokailua.
eikö sitä jo suositeltu neuvolassa? Sillä saat niistä pienistäkin annoksista energimäärältään isompia.
Mä lisäsin meidän pikkuherralle molempia vähän, voi antaa ruokiin hyää makua ja sitä voi upota enemmän.
Kyllä se siitä =)
Se on tuon 18% alle sen painon, mitä tuon pituisella pitäisi olla, +- 20% on vielä normaalia. Suurin huoli sun vauvan kohdalla on todennäköisesti painon noin jyrkkä lasku suhteessa pituuteen... ellei lapsi sitten ole venähtänyt pituutta tässä välissä merkittävän paljon.
Vauva on kyllä jäntevä ja istuu ilman tukea. Kontata ei vielä osaa, takaperin ryömii vähän.
ap
Meillä oli sama tilanne, tyttö meni n. 4-vuotiaaksi asti n. -18 käyrällä. Ruokailu alle 1-vuotiaana oli yhtä tuskaa. Kuulosti just samalta kuin teillä. Olin onnellinen jos sain viisi lusikallista suuhun ja sekin vaati välillä lauluja, leikkejä ja välillä tuntui että pitääkö palkata myös taikuri. Kasvu oli kuitenkin tasaista ja pituutta tuli hyvin. En muista tässä nyt mittoja. Nyt tyttö on pian 6v ja painoa on tullut koko ajan hieman lisää pituuteen nähden ja ollaan ehkä enää jotain -10 - 0 käyrällä. Rasvaa/öljyä lisää ruokaan, sitä meillä suositeltiin. En kyllä tiedä auttoiko yhtään. Ja sitten lääkäri sanoi, ettei Suomessa kukaan lapsi kuole nälkään, joten sitä yritin aina pitää mielessä :))
Pieniruokaisen, laihan, alipainoisen vauvan äitinä ymmärrän erinomaisesti mikä hätä tuohon tilanteeseen liittyy. Tuosta ajasta on nyt 5 vuotta ja voin todeta, että ennemmin tai myöhemmin vauvasi alkaa syödä paremmin. Luultavasti ei koskaan tule olemaan ruoan rakastaja, mutta kasvaa ja kehittyy normaalisti. Lisää ruokalusikallinen öljyä ruoka-annokseen, maissinaksuja voit antaa napostella, banaania jne. Alle vuoden vanhalla on muutenkin pääasiallinen ravinto vielä maito.
Kun toinen lapsi syntyi, olen hymyillen muistellut aikoja, kun oikeasti koko mun elämäni kiinnittyi siihen pelkoon, että syökö lapsi seuraavalla kerralla. Ja se mun tekopirteä skitsoiluni ei varmasti ainakaan ole auttanut luomaan rentoutunutta ruokailuhetkeä...
9kk tyttö. Tosin sillä erotuksella, että hän syö tosi hyvin. Meni n. puoli vuotiaaksi n. -10% käyrällä. Nyt taitaa olla jo -16%. Pituutta tulee tasasesti ja melkein keskikäyrällä. Meillä painoa vain nyt seurataan toistaiseksi. Tyttö on todella kehittynyt (kontannut yli 2kk, nousee seisomaan, ymmärtää sanoja jne.) enkä itse ole yhtään huolissani. Varsinkin kun itse olen ollut vauvana yhtä laiha. Ja hänen siskokin on mennyt aina samoilla käyrillä. Toiset vaan on laihoja.
Eli sinun tytöllä on painokäyrä (suhteessa pituuteen) laskenut aika paljon. Ehkä kaikki energia menee pituuskasvuun. Siihen en osaa neuvoa että miten saisit enemmän syömään, tuskin mitenkään. Meillä esikoinen ei ole varmaan koskaan valittanut nälkää. Nytkin on edelleen tosi laiha 4-vuotias. Miään allergioita tai muita ei ole kyllä ollut. Ja erittäin vilkas tyttö tämäkin :-)
-25 käyrällä eikä silloinkaan sielä huolestuttu tosissamme, kun kehittyi kuitenkin nopeasti ja hyvin ja oli tyytyväinen ja nukkui hyvin. On vaan pieni ja laiheliini, vielä nyt isompanakin menee -15 käyrällä painossa. Eli tuo prosentti tarkoittaa, että lapsi on 14 prosenttia kevyempi kuin samanpituiset keskimäärin, ei siis 14 prosenttia kevyempi kuin PITÄISI OLLA niinkuin joku sanoi. keskikäyrä on keskiarvo, ei mikään tavoite ja -20 ja + 20 käyrien välissä on hyvää tilaa kasvaa kaikille.
Noin pienillä yhdet isot kakat saattavat tiputtaa painokäyrällä monta prosenttia, joten tervejärkinen th ei huolestu yhdestä mittauksesta vaan pitemmästä samansuuntaisesta kehityksestä.
jos vauva kehittyy normaalisti, on hyvävointinen ja iloinen ja nukkuu, ei huolta. Ottaa kyllä painossa kiinni kun on ottaakseen ja jos otakaan, niin entä sitten? osa meistä on aikuisinakin hoikempia ja osa tukevampia. Painoindeksi kuvaa tuota samaa vaihtelua kuin pikkulapsilla nuo prosentit -- on ihan yhtä ok painaa 164 senttisenä 52 kg kuin 66 kiloakin, molemmat ovat normaalin rajoissa. Keskiarvoksi asettuisi lukema 59 kiloa eikä se suinkaan ole mikään tavoite tai paras paino vaan normaalien painojen laskennallinen keskipiste , ns. nollakäyrä.
Öljylisää voi toki harkita vaikka iltapuuroon kun noin hyvin illalla maistuu, mutta ennemminkin rentoa otetta ruokailuun ja käyrien seurantaan. Tarjoa tytölle yhtä ylimääräistä välipalaa tai sekoita tl rypsiöljyä hedelmäsoseeseen mutta älä stressaa tai hätäile -- kyllä se siitä!
Meidän pitkä ja tosi hoikka vauva 3kk on just saman kokoinen pituudelta ja painolta..Tarjoa vaan useasti vaikka edes lusikallinen ja jos tykkää hedelmäsoseista niin anna niitä.