Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vähänkö hyvät harrastukset naapurin eläköityneellä mummolla:)

19.08.2011 |

Olisinpa itsekin vielä kuuskymppisenä (vaikkei sitä nykyään enää korkeaksi iäksi lasketa) yhtä innokas. Naapuri jäi eläkkeelle noin vuosi sitten, oli silloin 60 ja väsynyt fyysisesti rasittavaan työhönsä. Mietin silloin, että jääkö se nyt sohvalle tulemaan mökkihöperöksi, kun muutenkin on niin koti-ihminen. Täysin vastoin odotuksiani naapurin mummo on aloittanut öljymaalausharrastuksen ja sauvakävelyn ja lisäksi jatkanut entistä kovemmalla innolla vanhoja harrastuksiaan bingoa, leipomista, kokkausta, sukankutomista ja kaunareiden seuraamista. Myös on alkanut hoitaa mun lasta aina tarvittaessa ja ihan innoissaan siitäkin. Siistiä, eikö?

Ja joo tiedän, monet kuusikymppiset tekee maailmanympärimatkoja ja maratoneja..

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden mielestä mummo on negatiivinen termi. Tällä kyseisellä naapurin mummolla on about 8 lastenlasta ja kutsuu itse itseään lapselleni "Kerttu-Mummoksi", eli eikös se ihan mummo silloin ole vaikkei olekaan ikäloppu?

Äitini ekan sai lapsenlapsensa 48-vuotiaana ja puhuu KOKO ajan itsestään mummona. Tässä saattaa olla asuinpaikalla ja tuttavapiirillä merkitystä, onko se mummo negatiivinen rooli/käsite. Meillä täällä peräkylällä ihan haluttu titteli :)

Kiva kuulla, että muillakin on vanhemmat/tuttavat hyvässä vedossa. Kaikilla ei ole asiat yhtä hyvin.

Ja kolmoselle, ei mun mielestä ainakaan mikään pakko ole, mutta hyvä harrastaa jotain mistä tykkää, koska se pitää vireystasoa ja kuntoa yllä. Jos tykkää bingosta, niin miksei siellä voisi käydä?

Vierailija
2/25 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta kuullostaa harvinaisen mummomaisilta harrastuksilta vain 60-vuotiaalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kun tollanen kiva naapuri, joka voi kattoo välillä lapsenkin perään.

Mä en tajuu, miks ihmiset täälläkin heti valittaa, että harrastukset liian mummomaiset. Toisille nyt tosiaan riittää vähempikin kuin maailmanympärysmatkat... paitsi kaikkitietävien ja nuoruutta yli kaiken palvovien av-mammojen mielestä. ;)

Vierailija
4/25 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkustella ympäri Eurooppaa saati maailmaa. Monen eläke on sellainen että sillä ei juuri matkustella.

...kun tollanen kiva naapuri, joka voi kattoo välillä lapsenkin perään.

Mä en tajuu, miks ihmiset täälläkin heti valittaa, että harrastukset liian mummomaiset. Toisille nyt tosiaan riittää vähempikin kuin maailmanympärysmatkat... paitsi kaikkitietävien ja nuoruutta yli kaiken palvovien av-mammojen mielestä. ;)

Vierailija
5/25 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläkkeelle fyysisesti raskaasta työstä.

Mutta kävis kyllä elämä tylsäksi jos tuollaiseen pitäisi tyytyä. Tällä hetkellä käyn

2x viikossa bodypumpissa

2xviikossa juoksulenkillä

1-2x viikossa salilla

Luen, marjastan, harrastan käsitöitä. Kaunareita yms. en kyllä jaksa katsoa. Matkustelen lomilla miehen kanssa, hoidan lastenlasta joskus vapailla.

Pitäiskö mun muutaman vuoden päästä alkaa mummoksi, joka vain sauvakävelee ja katsoo kaunareita. Herra siunaa ja varjele.

Äitini on 64-eikä hänellä tai hänen ystäväpiirillään ole noin "mummomaisia" harrastuksia.

Miksi vanhempikaan ihminen harrastaisi jotain bingoa tai kaunareita...

Vierailija
6/25 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläkkeelle kun on väsynyt työhönsä. Ja meillä vääntää vielä 60-63 vuotiaita naisia vuodeosastolla ja eläkkeelle ei pääse, vaikka on rappeutuneita välilevyjä ja lannerangan kulumaa ja muuta fyysistä vaivaa. Hyvä kun saikkua saavat pari päivää kun ovat oikein kipeitä.

Hyvin on naapurin mummolla pullat uunissa kun on meidän työtätekevien kustannuksella vielä virkeässä iässä harrastelemassa. Kiva olisi minustakin päästä tuossa iässä katselemaan kaunareita ja sauvaäkävelemään yhteiskunnan varoilla jos alkaa työnteko tympäisemään.

Vierailija
7/25 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolle yhdelle (olikohan neljäs vai kolmas kommentoija) sanoisin, että onko sillä oikeasti väliä harrastaako bingoa vai judoa, kunhan mieli pysyy virkeänä? Mummomaiset harrastukset... Ja kaikkea kanssa.

Vierailija
8/25 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin ja hain tänään ohuen ohutta lankaa ja uuden virkkuukoukun 1,25mm. Nyt se ikkunakoriste lähti syntymään kehikkoon :D

Vierailija
9/25 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hyvä tapa viettää eläkepäiviä, kun hoitaa vielä naapurin lastakin! Tykkää varmaan, kun on lapsi "seurana".

Toivottavasti olen itsekin eläkeiässä vielä hyväkuntoinen ja jaksan harrastaa monenlaista.

Vierailija
10/25 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on 64-eikä hänellä tai hänen ystäväpiirillään ole noin "mummomaisia" harrastuksia.

Vierailija
11/25 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksei mummolla saisi olla mummomaisia harrastuksia?

Mikä sä oot arvottamaan harrastukset paremmuusjärjestykseen?

Siistiä on tietysti se että viettääkin aktiivista elämää eikä jäänyt sinne sohvalle mökkihöperöitymään.

Vierailija
12/25 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

harrastaa valokuvaamista luonnossa (makrokuvaaja), eräretkiä yksin, öljyvärimaalausta, sarjakuvien piirtämistä proosan ja runojen kirjoittamista, pihanlaittoa (siellä se kulkee kottikärryn kanssa ja siirtelee kiviä ja kukkia) ja huushollaa yksin isoa taloa. Isä kuoli juuri. Ajelee ympäri Suomea ja moikkailee sukulaisia.

Hän on minusta nuori ihminen vielä. Samassa vauhdissa pysyy moni tuttavakin, joilla ikää alkaa olla 70.

Kun on itse 40v, niin vasta 8-kymppinen alkaa tuntua Vanhalta.

Vierailija
13/25 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen vasta 32-vuotias mutta harrastan silti jo sukankutomista, leipomista, vesivärimaalausta, lukemista yms. Itse asiassa olen harrastanut niitä jo ala-asteelta lähtien, olin siis jo silloin mummo :(

Vierailija
14/25 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläkepäiväharrastuksia.

Minun 74v äitini oli muuttamassa alkuviikosta opiskelemaan lähtevää tytärtäni miesystävänsä kanssa, kantoi sohvaa kummasti kolmanteen kerrokseeen. Matkustelee, ei nyt ympärimaailmaa mutta ympäri Eurooppaa, käy pari kertaa viikossa jumpassa, jos ehtii. Hoitaa siskon poikaa, väkisin, ei kai 3v voi mennä joka päivä päiväkotiin. Yhtenä sunnuntaina kävivät 450km päässä sunnuntai kaffella sukulaisissa eli ajomatkaa yhteensä 900km, ajoivat tosin puoliksi miesystävän, myös 74v, kanssa.

Vierailija
15/25 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInäkin tulin juuri lankakaupasta!

Hain virkkauslankaa lisää ja 1,25mm:n virkkuukoukun. Ajattelin tehdä ikkunaan sellaisen pyöreän pitsiliinan kehikkoon. Ja virkata verhon vessanikkunaan. Sain juuri valmiiksi käsilaukun hopealangasta ja tiskirätinkin tein.

Kudon paljon, sukkia etenkin. JOuluksi syntyy pitsisukkia naisille, pitkävartisia ja iloisia sukkia lapsille ja miehille sitten tavallisia.

Leivon paljon itse, koska säästän ruokakuluissa.

Tykkään myös tehdä käsilla kaikkea muutakin. Askartelen kortteja ja teen koruja. Maalaamiset on olleet vähemmällä. Kirjoitan harrastuspohjalta kirjoitusryhmässä netissä.

Elämä on kyllä tosi kivaa, kaikkea voi tehdä!!!

vm-70

Vierailija
16/25 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole huippua, että naapurin mummo elää elämäänsä ja tekee mitä tykkää. Minusta nuo mummon hommat kuulosti oikein hyviltä. Kaikki ei tykkää ajella pitkiä matkoja nuorenpanakaan eikä kaikilla ole edes ajokorttia. Mikä ihmeen mummojen kilpavarusteluketju tästä tuli? Hieno mummo teillä naapurissa!

Vierailija
17/25 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun työskentelen ikäihmisten kanssa, niin olen aina aidosti ilahtunut, kun joku kertoo käyvänsä vaikkapa siellä bingossa :)

Niin moni kun ei osaa/uskalla/pääse/jaksa lähteä minnekään, tai ei ole kaveria.

Vierailija
18/25 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt olen ihan ihmeissäni. Äitini alkaa olla pian 60 v ja pidän häntä nuorena. Aloittelemme yritystoimintaa ja hän on kuin minä, 30 v. Tosin näyttääkin alta 50 vuotiaalta mutta ei ole tullut mieleenkään että hän olis mummo muutakuin lapsilleni. Muuten kuin kuka tahansa. Elinaikaakin voi hyvinkin olla yli 40 v vielä. Ei 60 v ole mummo hyvällä tahdollakaan. Silloin se elämä ja elämästä nauttiminen alkaa! Harrasti mitä hyvänsä. Sitten on kiva aloittaa matkustelukin kun on aikaa ja rahaa yms.

Vierailija
19/25 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin voisin virkata verhon, pitkään tehnyt jo mieli mutta unohtunut kaiken kiireen keskellä. Täytyykin alkaa etsimään sopivaa lankaa ja mallia

T:se ala-asteella mummoutunut ;)

MInäkin tulin juuri lankakaupasta!

Hain virkkauslankaa lisää ja 1,25mm:n virkkuukoukun. Ajattelin tehdä ikkunaan sellaisen pyöreän pitsiliinan kehikkoon. Ja virkata verhon vessanikkunaan. Sain juuri valmiiksi käsilaukun hopealangasta ja tiskirätinkin tein.

Kudon paljon, sukkia etenkin. JOuluksi syntyy pitsisukkia naisille, pitkävartisia ja iloisia sukkia lapsille ja miehille sitten tavallisia.

Leivon paljon itse, koska säästän ruokakuluissa.

Tykkään myös tehdä käsilla kaikkea muutakin. Askartelen kortteja ja teen koruja. Maalaamiset on olleet vähemmällä. Kirjoitan harrastuspohjalta kirjoitusryhmässä netissä.

Elämä on kyllä tosi kivaa, kaikkea voi tehdä!!!

vm-70

Vierailija
20/25 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa ikäasiassa olen muiden kanssa samaa mieltä niin täytyy kumminkin aidosti sanoa, että mukavaa kun naapurillasi on noin paljon mkivoja harrastuksia :)

Ei kai niillä harrastuksilla ole mitään ikärajaa? Kun jonkun mielestä esim bingoilu on mummopuuhaa...