Lapsen pituuden päivittely päiväkodissa
Onko teidän mielestänne sopivaa, että pitkää 5-vuotiasta päivitellään mennen tullen kuinka kamalan pitkä tyttö on!
Mua ottaa päähän ja rankasti.
Kommentit (19)
Pyydä, etteivät päivittele jatkossa.
mutta nämä ovat niitä asioita joille voi itse tehdä hyvin vähän.
Ihmiset eivät mielestään tarkoita mitään pahaa, kunhan möläyttävät suustaan kaiken suodattamatta tai pysähtymättä miettimään, miltä se voi toisesta tuntua. Hoitajille varmaan sanoisin suoraan, että meidän mielestämme ei ole kivaa että tätä yhtä ominaisuutta korostetaan joka käänteessä, kun lapsessa on paljon muutakin.
Pienikokoiset kärsivät samasta, jos se yhtään lohduttaa.
Pyydä, etteivät päivittele jatkossa.
vaan rauhoittua ennen, että pystyy rakentavaan keskusteluun ;)
Tämä aloitus siis siksi, että luulin kasvatusalan ammattilaisten ymmärtävän, ettei erilaisuutta päivitellä.
mutta nämä ovat niitä asioita joille voi itse tehdä hyvin vähän. Ihmiset eivät mielestään tarkoita mitään pahaa, kunhan möläyttävät suustaan kaiken suodattamatta tai pysähtymättä miettimään, miltä se voi toisesta tuntua. Hoitajille varmaan sanoisin suoraan, että meidän mielestämme ei ole kivaa että tätä yhtä ominaisuutta korostetaan joka käänteessä, kun lapsessa on paljon muutakin. Pienikokoiset kärsivät samasta, jos se yhtään lohduttaa.
No, ainakin se hyöty tästä on, että minä en koskaan kuuna kullan valkeaana, päivittele kenenkään lihavuutta, laihuutta, pituutta, pätkyyttä, isoja korvia, pieniä silmiä tai mitään muutakaan erottuvaa fyysistä ominaisuutta. Ja siltikin: voi olla, että saatan sanoa, teidän pojan olevan melkoinen epeli. Tästäpä saattaa joku loukkaantua...
Kyllä meidän tytön päikyssä viime vuonna hoitajat päivittelivät kun neitokainen on niin pitkä. Itse olin lähinnä ihmeissäni kun on ihan ikätasoa pituudessa, mutta kun tarkkailin lapsen kavereita, niin ne ovat kyllä lastani lyhyempiä. Otin asian kylläkin ihan positiivisesti, sillä itselleni ei ole pituutta suotu (152cm) joten olen kyllä onnellinen tyttäreni puolesta, jos saa edes parikin senttiä pituutta enemmän kuin minä. Itse olen saanut koko ikäni kuulla päivittelyjä lyhyydestäni, ja kyllä se kieltämättä alkaa yli kolmekymppisenä joskus tympiäkin. Tosin en ole niitäkään päivittelyjä koskaan ottanut negatiivisesti ja toisinaan itsekin heitän vitsiä pituudestani.
Mulla poika 4,5v ja pituutta 118cm ja pojan pituutta kanssa päivitellään joka paikassa
Muutaman täysin tuntematon kysellyt kesän aikana lähdetkö syksyllä kouluun ja pojan iän kuultuaaan ovat ihmetelleet kovaan ääneen pitkää ja isoa poikaa. Käyttäytyy ikätasonsa mukaan muuten ja on villi ja välillä kovaääninen, joten tulee usein kanssa pitkiä katseita kun porukat ihmettelevät miten "iso" poika käyttäytyy lapsellisesti.
Olenkin opettaanut lapseni sanomaan ihmettelijöille, "niin olen 4 vuotias". Pituutta on nyt noin 119cm, joten ihmettelyjä tulee jatkuvasti. Nyt päiväkodin aloittaessa "oletpa kasvanut paljon jne."
Mulla poika 4,5v ja pituutta 118cm ja pojan pituutta kanssa päivitellään joka paikassa Muutaman täysin tuntematon kysellyt kesän aikana lähdetkö syksyllä kouluun ja pojan iän kuultuaaan ovat ihmetelleet kovaan ääneen pitkää ja isoa poikaa. Käyttäytyy ikätasonsa mukaan muuten ja on villi ja välillä kovaääninen, joten tulee usein kanssa pitkiä katseita kun porukat ihmettelevät miten "iso" poika käyttäytyy lapsellisesti.
Ihan samoja kokemuksia meillä. Poika on jo oppinut sanomaan myös koulusta kyselijöille että on 4 vuotias. Johon sitten tietekin alkaa päivittelyt että ompas pitkä, saman kokoinen kuin minun koulunaloittava. Ihan joka paikassa hoplopeissa ym. muut aikuiset vaatii koululaisen käytöstä. Olen kuulut kommettejakin että meidän viisi vuotias otaa isommasta mallia, kun isompi käyttäytyy noin ym.
Nyt päiväkodin aloittaessa "oletpa kasvanut paljon jne."
Kyllä meidänkin tytölle sanottiin päikyn alussa että oletpa kasvanut paljon, vaikka on keskiarvoa pienempi. En loukkaantunut tuosta sanomisesta.
mutta on hyvin yleistä. Meillä myös pitkä (tosin ei ihan noin pitkä) 4-vuotias poika. Tosin käyttäytyy poikkeuksellisen hyvin ja rauhallisesti, joten siinä mielessä ei paheksuta, ihmetellään vaan ikää.
Siskon tyttö on todella pitkä ikäisekseen (yli +2-käyrällä) ja siskoni on saanut kuulla pituuden päivittelyä jo 10 vuotta. On kuulemma rassaavaa välillä. Onneksi tyttö itse on ylpeä pituudestaan :)
Nyt päiväkodin aloittaessa "oletpa kasvanut paljon jne."
Kyllä meidänkin tytölle sanottiin päikyn alussa että oletpa kasvanut paljon, vaikka on keskiarvoa pienempi. En loukkaantunut tuosta sanomisesta.
Se voidaan sanoa nätisti tai sitten luokkaavasti, niin kuin usein pitkille tai lyhyille lapsille sanotaan.
Olen muutaman kerran vinkannutkin Meidän perhe lehdelle että voisivat tehdä jutun aiheesta. Siitä voisi saada vinkkejä tuleviin tilanteisin ja muidenkin ihmisten silmätä aukeaisivat että pitkät lapset ei ole mitään jälkeen jääneitä vammaisia niin kuin usein ajatellaan, kun luullaan lapsen olevan vaikka koululainen joka käytäytyy leikki-ikäisen tavoin.
3 ja puoli vuotias tyttö 111 cm ja joskus joku voi sanoa että ompa pitkä mut eipä ole tullut mieleen loukkantua. Sehän on hieno asia. Loukkantuisitko jos sinua sanottaisiin kauniiksi?
Onko se huono asia että lapsen pituudesta ääneen puhutaan?
Harvemmin lyhyistä lapsista puhutaan vaan päinvastoin juurikin pitkistä ja minusta se on vaan positiivinen huomio.
Mä en itse välitä tuosta. Meillä on kolme pitkää lasta (ja pitkä äiti ;) ) enkä kyllä ole välittänyt siitä, että sitä lasten pituutta usein päivitellään.
Mua harmittaa vain se, että ne¨, jotka eivät tiedä lastemme oikeaa ikää, luulevat heitä vanhemmiksi ja odottavat vanhempaa käyttäytymistä....
eli hui kamala, on teidän lapset oikeasti TOSI pitkiä! :D
Meillä on joulukuussa 5v. täyttävä tyttö, joka on n. 105cm.
Kysyn siksi, koska omani ovat myös jättiläisiksi haukuttuja.
Tiedän tunteen, mutta on tosi pitkä poika ja aina ihemetellään, eikö se muka ole jo ainakin pari vuotta vanhempia, kun näyttää niin isolta, kun on niin pitkä.
Ei ne sitä pahalla tarkoita, ovat vain ajattelemattomia.