Siiis mitä te valitatte?!?
Koko ajan saa lukea täältä, että: "mies on töissä ja vaan töissä, joudun olemaan kotona pienen lapsen kanssa yksin." Tilanteeni on se, että mieheni on työttömänä, eikä hänellä oikeestaan motivaatiota työnhakemiseen ole. Toista vuotta istuu nyt kotona toimettona, tekee kyllä kaikki kotityöt, hoitaa koiramme jne. Meille syntyy alle kuukauden päästä esikoinen ja kauhulla mietin sitä kuvaa että molemmat olisimme kotona! Minulla tietenkin oikeus siihen ja siitä minulle maksetaan. Mietin vaan mitä sukulaisetkin ajattelevat. NIIN PALJON toivoisin, että mieheni olisi jokin työnarkomaani ja elättäisi perheensä ylpeänä ja tekisi vielä extratöitäkin. Mielellläni haluan olla kotona YKSIN hoitamassa esikoistamme. Mitä ihmettä te siis valitatte jos miehenne haluaa tuoda leivän pöytään ja ostaa teille jotain extraakin?!? Haluaisitteko tosissaan, että miehenne olisi kotonanne päivät jaloissa pyörimässä ja venyttäisitte jokaista penniänne?!?
Kommentit (36)
Olet harrastanut seksiä ilman ehkäisyä tällaisessa elämäntilanteessa.
Kyllä minäkin periaatteessa olen sitä mieltä, että töitä on aktiivisesti haettava ja etsittävä. Työttömyyskorvaus on tarkoitettu tilanteeseen, kun töitä ei tosiaan millään löydy.
Mutta sinulla taitaa myös olla liian ruusunpunainen kuva vauva-arjesta - ainakin minusta oli mahtavaa, kun mieheni pystyi pitämään niin paljon lomia vauvan ensimmäisen vuoden aikana kuin pystyi ja olla apuna. Miehen ja vauvan suhdekin kehittyi ihan eri tavalla. Hänellä siis piti isyysloman ja isäkuukauden lisäksi kaikki vuosilomat äitiyslomani ajalle.
Toisekseen, miksi se olisi VAIN miehen velvollisuus elättää perhe tai vain äidin velvollisuus hoitaa lapsia? N. 3 kk kuukauden äitiysrahan jälkeen alkaa VANHEMPAINraha, jonka käytöstä vanhemmat voivat sopia keskenään. Meillä me molemmat olimme noin vuoden vuorotellen kotona.  
elämä opettaa sinuakin, toivottavasti ei liian rankalla kädellä. Tuo sinun valituksesi on vähän sama kuin neuvoisit monen lapsen äidille lastenhoitoa, kun ei mitään tiedä niin voisi pitää suunsa kiinni.
Tulet todellakin huokaisemaan helpotuksesta, kun pääset töihin lepäämään ja tiedät miehesi pitävän sillä aikaa huolta lapsesta.
Bruttopalkka surkea, jäädään alle kahteen tonniin reippaasti. Tekee töitä kellon ympäri, ylitöistä ei makseta kunnolla mutta tekee niitä silti. Kun aamulla herään lapsen kanssa, mies on töissä. Koko päivän olen yksin. Mies kotiutuu, kun lapsi menee nukkumaan. Menee itsekin ennen kymmentä, koska pitäähän hänen jaksaa tehdä huomennakin töitä.
Että on tämä sitten "ihanaa". Not.
Mun mies oli työttömänä pitkään, kävi jotain kursseja jne. Ajattelin että se ryhdistyis kun vauva syntyy, mutta meni yli vuosi että löytyi (määräaikainen) työ.
Onneksi mulla on hyvä työ ja säästöjä, niillä elettiin nämä kaksi vuotta. Nyt palaan takaisin töihin kun loppui säästöt.
Kyllä mua vituttaa että meni kaikki omaisuus ja nyt miehellä tuloja niin ne on tietty vain hänen. Eikä se mitään kotitöitä tehnyt että parempi sulla on.
Tee laskelma paljonko tulee sun tulosi olemaan, mitkä on menot (myös lapsen) ja paljonko miehen pitää pöytään tuoda jotta voi asua sun ja lapsen kanssa. Nyt sun pitää elättää itsesi ja lapsi ensisijaisesti, tee tämä miehelle selväksi.
Ja olet äitiyslomasi ansainnut, koko 9 kuukautta. Eiköhän ne sukulaisetkin sen tajua.
Tsemppiä! Mä väsytin itseni loppuun ja suhde meni persiilleen kun oltiin kaikki kotona.
löytää niitä töitä ja aktiivisesti etsisi ja tekisi hakemuksia, mutta kun toi mies on myös niin samperin ujo. (kärsinyt lapsesta saakka)Itse opiskellu itselleni ammatin ja tehny siinä sivussa töitä.. Tämän hänen tilanteensa hyväksyin ensimmäisen vuoden ajan, koska hän elätti minua vuoden kun olin työttömänä ennen opiskelua. mutta nyt vuosi ja 7kk hän elelee kotona ja takana muutama työkkärin kurssi.
että harrastan vauvan kanssa erilaisia kerhoja, saan paljon äiti ystäviä, olemme pihoilla leikkimässä ja kotona loikoilemme ja lepäilemme vaavin kanssa, tehdään ruokaa kun isäntä tulisi kotiin jne. TOTTAKAI tiedän myös että vauva itkee, kakkii,pissaa ja kiukuttelee ja välillä kaikki ei mene suunnitellusti. että tälläinen ruusunpunainen kuva mulla on...
Nyt teet selväksi että rahat ei enää riitä!
Laita mustaa valkoisella, niin ne miehet vasta tajuaa. Ja ilmoita mikä on hänen osuutensa. Joko hän hankkii rahat työnteolla, vanhemmiltaan tai kerjäämällä, mutta sulla ei nyt enää ole varaa maksaa kaikkea.
Sano että tämä äitiysloma on ollut sun haave 4 vuotta. Ensimmäisen lapsen saat vaan kerran. Pidä huoli että nautit siitä. Muuten katkeroidut ja syytät miestäsi.
Etsi sinä sille muutama paikka ja sano että paras hakea niitä.
Selvää ls-asiakkuusainesta teidän perhe.
En minäkään kyllä haluaisi että mies olisi työttömänä kotona kaiket päivät eli ymmärrän ap:ta hyvin.
Meillä on kaksi lasta ja kolmas tulossa, joten varmaankin tiedän mitä vauva-arki on ja pienten lasten kanssa eläminen.
Sitä toivon että mies tekee lyhyempää päivää vauvan synnyttyä ja saadaan sitä perheen keskeistäkin aikaa tarpeeksi.
Sitten jos mies olisi työttömänä, lähtisin varmaan itse aika pian töihin. Muutenkin meidän perheessä on jo lastenhoitojärjestelyjen takiakin eletty eri rytmissä. Mies tehnyt virka-aikoina töitä, itse iltaisin ja viikonloppuisin. Jos yhtäkkiä oltaisiin yhdessä 24/7 niin varmaan parisuhde olisi koetuksella. Ja ihan jo senkin takia että pelkkä kotona työttömänä oleminen passivoi ihmistä tosi pahasti.
Ja ilmeisesti ap:n tapauksessakin miehelle on käynyt niin.
Välillä on kiva lomailla yhdessä, mutta tosiaan välillä. Kodin ulkopuolistakin elämää täytyy olla ja omia harrastuksia.
saattaa olla, että kiitän luojaa, että mies on kanssasi hoitamassa lasta päivät ja illat.
Elämä opettaa.
on niin hyvä. Keskitie olis monasti parempi.
Jos mies todella on paljon poissa, kyllä taatusti rassaa ja vaikuttaa perheeseen.
Aika itsekäs ajatus tuo, että haluat olla YKSIN hoitamassa lastanne. Miksi mies ei saisi olla tasavertaisesti mukana?
Äitiysloma on sinun, 105 päivää. Sen jälkeen voit palata töihin.
MIKSI olet ottanut tuommoisen laiskiaisen?
eli älä sinäkään valita!oma päätös.
Saat natuttia miehesi seurasta kaiket päivät ja vieläpä yhdessä hoitaa tasaveroisesti tulevaa kuopustanne, ihanaa, upeaa! Raha ei ole kaikki kaikessa.
Saat natuttia miehesi seurasta kaiket päivät ja vieläpä yhdessä hoitaa tasaveroisesti tulevaa kuopustanne, ihanaa, upeaa! Raha ei ole kaikki kaikessa.
ja anna miehen hoitaa lasta kotona? Kummallista ajattelua että MINUN ÄITIYSLOMA, MINUN VAUVA, MINUN KOTONALOSIMISVAPAAT.. Sun ei ole pakko pitää ollenkaan äitiyslomaa mikäli sua ahdistaa että molemmat vanhemmat on kotona.
Meillä miehen lomautus alkoi melkein heti kun vauva syntyi, taisi olla vain pari päivää töissä. Lomautus kesti liki vuoden. Jouduttiinhan me rahallisesti vähän tiukemmalle mutta todettiin, että ei olisi lomautusta voinut tulla parempaan saumaan. Saimme molemmat hoitaa vauvaa ja touhuta hänen kanssaan, tasavertaisina vanhempina.