Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ottaisitko tässä tapauksessa liittoon yhteyttä?

Vierailija
17.08.2011 |

Olen töissä lounasravintolassa, ja meillä on työpäivän aikana vain yksi tauko. Eli siis ruokatauko on, se on palkallista aikaa ja kestää puoli tuntia. Joskus sinä aikana joutuu töihin, tai ainakin pitää olla valmiudessa keskeyttämään tauko koska vaan. Muita taukoja meillä ei ole, jossain seinällä näin lapun, jossa luki että työehtosopimuksessa ei ole kahvitaukoja määritelty, joten sellaisia ei siis pidetä vaan kahvit vedetään työn lomassa jos keritään.

Meillä on jatkuva kiire, koska työntekijöitä on niin vähän kuin mahdollista. Ihan koko ajan pitää olla jotain tekemässä, jos ei ole "kilometrin" jono kassalla niin sit pitää täyttää leipiä, salaatteja, siivoilla asiakkaiden roiskeita jne. Ja iltapäivä meneekin siivotessa paikkoja, juuri ja juuri vuoron loppuun mennessä saa paikat kutakuinkin kuntoon.

Niin, siis niistä tauoista. Me emme niitä kahveja kerkeä juomaan edes työn lomassa, saati että jonnekin tauolle pääsisimme. Vessassa just ja just ehtii käymään, tosin sinnekään ei voi koska tahansa lähteä. Pomojen mielestä meille ei kuulu kahvitaukoja. Toisaalta jos rupeaisimme sellaisia pitämään, niin meillä olisi kahta kauheampi kiire emmekä ehtisi tehdä läheskään kaikkea ja asiakkaat ei taatusti tykkäis.

Ottaisinko liittoon yhteyttä ja kyselisin, että onko tämä tilanne ok? Olen työpäivän jälkeen aina niin puhki, etten jaksa tehdä mitään kotitöitä, pari tuntia menee ennenkuin edes lakkaa jalkoja särkemästä. Vai tyydynkö vain tilanteeseen?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne pidetään jos ehditään

Vierailija
2/10 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että juuri tänään luin TES:stä, että yli 6:n tunnin työpäivään kuuluu ruokatauon lisäksi kaksi kahvitaukoa. Hah, eipä todellakaan meillä semmosia pidetä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja taukoja 6 tunnin päivässä 2 12 minuutin taukoa. kolmeteukoa yli 7 tunnin päivässä jne. ruokatunti jos ois niin vähentyis palkasta:( perseestä!

Vierailija
4/10 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle 6 tunnin vuoroissa ei tarvitse olla taukoja lainkaan ja yli 6h vuorossa yksi tauko. Olen joskus tehnyt nuorena kaksi vuoroa putkeen (klo8-15 ja klo 15-23), jolloin työpäivään kuului kaksi taukoa. Se yli 6h taukokin on käsittääkseni vain 20 minsaa eli ap:lla tauko on tavallista pidempi.

Vierailija
5/10 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle 6 tunnin vuoroissa ei tarvitse olla taukoja lainkaan ja yli 6h vuorossa yksi tauko. Olen joskus tehnyt nuorena kaksi vuoroa putkeen (klo8-15 ja klo 15-23), jolloin työpäivään kuului kaksi taukoa. Se yli 6h taukokin on käsittääkseni vain 20 minsaa eli ap:lla tauko on tavallista pidempi.

Yli 6h tunnin tauko on yli 6h. no meillä ei ole mitään kirjoitettuja taukoja 8h työpäivän aikana vaan voi pitää jos haluaa, ei ole pakko pitää ja silti tulee se asama palkka 8h ajalta piti taukoa tai ei.

Vierailija
6/10 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 30 minuutin ruokatauko, joka ei ole työaikaa. Toisin sanoen päivä on sit 30 minuuttia pidempi, kun keskellä päivää on tuo tauko. Lisäksi 15 minuutin kahvitauko, joka on työaikaa. Harvoin olen koko 3o minuuttia tauolla. Keittiötyössä siis minäkin. Onko mahdollista miettiä, että pystyykö joitakin työvaiheita tehdä järkevämmin?

Vierailija
7/10 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitä ei kerkeä koskaan pitämään ja jos pitäisin niin kuka sitä ruokaa lisää pöytään veisi kun oon yksin monesti keittiöllä. Oon jo niin tottunut siihen et haen äkkiä lounaspöydästä vähän jotaki safkaa ja syön sen siltä seisomalta. Meillä on nimittäin kans sama tilanne et henkilökuntaa on niin vähän et saa juosta vaan menemään..

Vierailija
8/10 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestä palkallinen ruokatauko on huippuetu johon en ole törmännyt kummenissäkään eri alojen työpaikoissa. Ruokatauko on aina ollut omaa aikaa, eli 8 h töitä + tunti ruokataukoa = 9 h päivä. en valittais, tuo puoli tuntia kattaa kyllä reilusti kahvitauot.

Vierailija
9/10 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lounasravintolassa sinä olet töissä, harvassa paikassa asiakkaita riittää kiireeksi asti koko lounasajaksi.

Se on vaan fysiikanlaki, ettei kaikkia tessiin kirjattua pysty kirjaimellisti noudattamaan.

Vierailija
10/10 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluat enemmän haasteita. Monella ei ole edes tuota taukoa, joten se siitä...

tänä päivänä ne joilla töitä on ovat tottuneet kovaan duuniin, muut kait sitten makoilee kotona joille työtä ei ole tai ei viitti sitä tehdä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi