lasten kasvatuksesta:ilkeys/itsekkyys
miksi lapset ovat toisilleen niin ilkeitä? tuntuu että aikuisten pitäisi kokoajan ojentaa heidän käytöstään, mutta moni ei kai tee niin koska aikuiset itsekin ovat samanlaisia lapsia.
jos lapsi tulee kotiin ja haukkuu naapurin tyttöä aivan typerästä asiasta tai pilkkaa jotain joka on häntä heikompi tai huonompi niin eikö tähän tulisi vastata:
anna anteeksi niin saat sinäkin anteeksi sitten kun itse teet väärin. voisit auttaa sitä ystävääsi joka on sinua huonompi asiassa x, jotta hänkin oppisi ja saisi leikeistä iloa jne jne.
pienissä asioissa asuu välinpitämättömyys, pahuus, koulu ja työpaikka kiusaaminen.
kerran olin tarhassa keikkatyössä ja näin kuinka 2 tyttöä eristi kolmannen joka seisoi yksin pihan nurkassa. kehotin muita ottamaan myös tämän yksinäisen huomioon koska heistäkään ei varmaan olisi kiva olla yksin.
mainitsin asiasta hoitajille joka sanoi" ei noista tarvitse piitata"
Kommentit (2)
vanhempien on niin vaikea puuttua asiaan? siksikö että se tuntuisi tekopyhältä kun on juuri työpaikallaan itse kohdellut toista niin?
kehittyy lapselle pikkuhiljaa vanhemmat ohjauksessa. Sen takia hiekkalaatikkoleikit vanhemman valvonnassa ovat niin tärkeitä: vanhemmat tehtävä on kertoa lapselle, ettei saa heittää hiekkaa Tiinan silmiin tai lyödä Matiasta, koska siitä tulee toiselle paha mieli.
Lapsi on äärimmäisen itsekeskeinen olento, joka kasvaessaan oppii ympäristöltään toisten huomioon ottamista. Mutta jonkun pitää sitä tosiaan opettaa eikä vaan ruokkia lapsen itsekeskeisyyttä.