Jos joku haudataan lauantaina, peitetäänkö hauta samantien?
Meinaan vaan että yksin se ruumis arkussa avoimen haudan pohjalla makaa virka-aikaa odottelemassa ja lauantai-iltana juoppoköörit saattavat poiketa hautuumaalle piknikille.
Kommentit (11)
Äkkiäkös saattoporukka haudan umpeen lapioi.
firman puolesta peittäminen kaivinkoneella tapahtuu vasta arkipäivänä, eikä välttämättä edes ensimmäisenä.
viereisen marketin parkkipaikalla perjantai ja lauantaiöinä?
kun omaiset lapioivat hiekat päälle. Tekevät vielä sellaisen kummun. Ei tosiaan kovin kauaa kestä kun useampi lapioi hiekkaa.
Koulukaverin hautaan, oli pakkasta 25 astetta ja kirkossa laskettiin kukat. Suntio pyysi meitä luokkalaisia että lapioitaisiin hauta heti umpeen arkun laskettua(pakkasen takia). Oli positiivinen kokemus lapioida hauta umpeen.
Pohjoisesta olen kotoisin. Etelässä en ole tapaan törmännyt, tosin olen ollut vain muutamissa hautajaisissa.
Minusta ehdottoman kaunis tapa, viimeinen palvelus vainajalle, eikä siinä tosiaan kauaa mene eikä yhden tarvitse montaa lapiollista heittää, jos on vähänkään isompi saattoväki.
Peitetäänkö heti lauantaina vai vasta arkena. Meillä pienessä pitäjässä on tapana peittää heti ja ihan seurakunnan toimesta. Sunnuntaina jos siunataan niin peitto tapahtuu maanantaina heti aamulla. Haudalla on aina seppelkansi silloin kun hauta on vielä peittämättä. Srk-mestari.
Meillä päin omaiset lapioivat haudan umpeen ja vasta sen jälkeen lasketaan kukat.
En tiedä onko se maakunta vaiko suku kohtainen, asutaan Kymenlaaksossa ja olen isäni puolelta täys karjalainen (evakkojen jälkeläinen siis) ja äitini puolelta elimäkeläinen.
Muualla haudan päälle laitetaan sellanen vihreä hökötys, jonka päälle laitetaan kukat.
Mun vauvan hauta kyllä oli lapioitu umpeen samana päivänä. Mulla tuli hautajaispäivän iltana kamala pelko että jos sen haudan päälle on jätetty vain se vihreä kansi, ja jos tulee jotain eläimiä ja menee sinne hautaan jne. Piti sitten heti sunnuntaiaamuna mennä katsomaan ja oli se peitetty, onneksi.
Ja jos omaiset haluavat, niin voivat itsekin peittää joko heti tai tulla muistotilaisuuden jälkeen peittämään.
Mutta traktori lähtee peittämään heti, kun viimeinen siunaus on ohi.
t. pappi pikkukaupungista
peittääkö saattoväki haudan, vai peitetäänkö hauta siunaamistilaisuudessa kannella ja vasta virka-aikana sitten kunnolla (kirkon toimesta).
(muistaakseni vihreä) kansi laitetaan siihen päälle.