Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vähillä yöunilla te oikein pärjäätte?? Jos voi urheilla 21-22? (tai kattoa telkkaria jne.)

Vierailija
16.08.2011 |

Eli miten lyhyet yöunet teille sitten riittää?

Itse tartten VÄH. 8 mutta mieluiten 9h, jotta pystyn toimimaan. Etenkin pimeään aikaan.

Vuorokausi esim. näin

- klo 6-6:15 herätys

- 6:45-7 lähden töihin

- n. 7:30 töissä (työmatka n. 45 min, yritän välttää ruuhkia ettei ihan pitene, silloin voi päästä JOPA 35 min.)

- töistä lähtö JOS pääsee 15:30, tai 16

- lapset pv-kodista ja olemme kotona n. 16:45-17

Sitten tähän väliin ruoan laitto, kaupassakäynnit, lapsilla harrastus 1-2 krt vk, oma jumppa yhtenä iltana, siivoukset, omakotitalon lumityöt yms. Lisäksi joutuu tekemään kotona töitä kun työpäivää ei voi yhtään venyttää tuosta matkojen takia.

Mun on itse pakko päästä jo UNEEN klo 21-22, jotta jaksan herätä 6 aikaan aamulla, eli iltatoimet on pakko aloittaa jo n. klo 19:30-20 aikaan (lelujen keräily, iltapalat, pesut, sadut, ja itsekin tarttee "hengähdyshetken" että voi lukea kirjaa tms. sängyssä. Tähän kaikkeen menee helposti VÄH. 1,5 h. Ja lisäksi lapsemme eivät oikein nukahda jos en nukuttele niitä, joten helpointa on käydä itsekin nukkumaan samaan aikaan - ja pakko että jaksan.)

Mutta siis tän aikataulun kanssa meillä jää n. 3 h aikaa kotiintulosta iltatoimien aloitukseen, jossa pitää hoitaa harrastuksetn silloin kun on, kaupat, ruoan laitot, siivoukset, lumityöt, omat rästityöt koneella jne. ... Tietty mieskin tekee jotain, mutta hällä vasta onkin pitkät päivät ja paljon töitä kotona.

Eli en tajua missä välissä ehtisin käydä esim. salilla 6 krt vk tai katsoa telkkaria - en katso yleensä edes uutisia. Tuntuu että oikein mitään ei ehdi.

Vk-loputki menee niiden kauppa-asioiden hoitamisessa mitä ei viikolla ehtinyt, ehkä tulee vieraita, rästiin jääneet kotihommat joita riittää, pyykkiä pestessä menee koko sunnuntai, ehkä jossain yritetään joskus uimassa tai mummolassa tai muualla käydä. Ja pakko nukkua aamuisin pidempään kun on niin väsynyt.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kertaa salilla viikonloppuna, menee 1h per kerta.

2 kertaa salilla viikolla, klo 20.30-21.30 tai vastaavasti etäpäivän aamuna klo 06.30-7.30

Muu aika jääkin perheelle.

Vierailija
2/11 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun arkisin n. klo 23-6.30 ja viikonloppuisin n. klo 24-8. Välillä lapset vetelee viikonloppuisin 9 sti, jolloin minäkin. Ehkä kerran viikossa tulee mentyä aikaisemmin nukkumaan, n. klo 10.

Omat aamutoimet olen oppinut tekemään nopeasti eli laittaudun klo 6.30-6.50 ja 6.50 aloitetaan lasten aamutoimet (molemmat päiväkoti-ikäisiä) ja autossa ollaan jo 7.20. Mies hoitaa toisen lapsen, minä toisen. Syön vasta töissä ensimmäisella tauolla ja samoin lapset syö päiväkodissa.

Liikuttua tulee liian vähän, mutta oma aika lasten mentyä nukkumaan (n. klo 20.30) on minulle tärkeää: katson telkkaria, luen lehtiä ja kirjoja, puhun puhelimessa, hoidan jotain asioita koneella yms.

Minusta nuo unet ovat minulle riittävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nukun hyvin enkä heräile aamuyöllä stressin kourissa (yleensä herään). En kylläkään juurikaan urheile, paitsi lasten kanssa illalla.

Se aika 21-22 on varattu paperitöille, joita pitää vielä hoitaa kotona. Paitsi joskus kuopus ei suostu nukahtamaan ja se aika menee hänen nukuttamiseensa tai kantamiseen takaisin sänkyyn.

Vierailija
4/11 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätys on arkiaamuisin seitsemältä. Menen sänkyyn yleensä 23 maissa, luen tunnin verran ennen nukahtamista.

Meillä syödään päivällinen noin seitsemältä, sen jälkeen ehdin vielä hyvin salille tai lenkille, mutta yleensä käyn heti töiden jälkeen. Kaikki kotityöt jaetaan, joten ei niitä tarvitse joka päivä tehdä.

Vierailija
5/11 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittää minulle hyvin. Menen nukkumaan klo 00.30-1.30 ja herään klo 7-8 riippuen vähän koululaisten herätysajoista. Hyvin ehdin liikkumaan ja hoitamaan asiat.

Vierailija
6/11 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ei tarvetta päästä uneen klo 21-22.

Tarvitsen myös unta vähintään sen 8 h.

Vierailija
7/11 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä nyt olen erään liikunta-alan ammattilaisen puheista ymmärtänyt, niin rankasti liikkuva ihminen tarvitsee jopa enemmän unta kuin vähän liikkuva, koska keho tarvitsee lepoa palautuakseen.

Vierailija
8/11 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuulostaa...

Aikataulusi voisi olla omalta näppäimistöltäni. Muutama poikkeus:

- En tuo töitä kotiin. PISTE. Työt pitää ehtiä tekemään töissä, jos siis kotona tehtävästä työstä ei makseta. Toki siellä töissä sitten teen niitä töitä ja monesti jää esim. kahvitauko pitämättä kun hoidan jonkun puhelun tms. sen sijaan. Mutta tämä selkeä rajanveto helpottaa jaksamista. Kotiin tullessa työpuhelin menee äänettömälle ja työsähköpostiakaan en kotona lue.

- Lapsi(2v) nukahtaa telkkarin ääreen, joten laitan hänelle sopivia hömppä-ohjelmia tallennukseen ja katselen niitä siinä nukuttaessani, eli sisustus, kokkaus, hää yms ohjelmia. Pelottavat dekkarit yms itseä kiinnostavat jäävät usein katsomatta.

- Ostimme pyykkikoneen jossa on ajastus: Illalla viimeiseksi vaatteet koneeseen ja ajastus niin, että on aamulla valmis -> aamulla heitetään kuivausrumpuun ja viikataan kunhan ehditään. Eli niitä pyykkejä ei kannata jättää sinne sunnuntaille...

Juu, ja mihinkään salille en minäkään ehdi, en edes yritä! Nyt lasten ollessa pieniä on annettava itselleen armoa...

Vierailija
9/11 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä nyt olen erään liikunta-alan ammattilaisen puheista ymmärtänyt, niin rankasti liikkuva ihminen tarvitsee jopa enemmän unta kuin vähän liikkuva, koska keho tarvitsee lepoa palautuakseen.

en koe tarvitsevani 10h unia ollakseni pirteä, vana vähempi riittää. Jos en liiku, uni on huonompaa ja tuntuu huonokuntoisena, että edes 10h ei piristä.

Vierailija
10/11 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka lisään liikuntaa, en piristy. Ja jos illalla liikun myöhään, uni ei tule mutta aamulla nukuttaa kahta pidempään. Valitettavasti

Vierailija
11/11 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisen puolen vuoden aikana olen nukkunut keskimäärin neljän tunnin yöunia. Tämä johtuu ihan siitä, että olen toteuttamassa haavettani kirjan kirjoittamisesta (vaikka ei sitten koskaan julkaistaisi mutta olenpahan kirjoittanut). Yöt ovat ainoa aika, jolloin saan rauhassa istua koneella ilman häiriöitä.

Aluksi olin kyllä aika väsynyt, mutta nyt kroppa on jo tottunut lyhyisiin uniin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi