Olen joutumassa ikävään tilanteeseen, koululaisten kuljetuksista
Meillä on nyt tyttö 4 lk:lla, naapurissa on saman ikäinen tyttö. Kulkevat koulumatkoja yhdessä, matkaa on hieman (siis noin 200m) päälle 2 km. Heillä lisäksi nyt koulun aloittanut tyttö.
Omat lapset ovat kulkeneet tuon matkan ekaluokasta lähtien joko kävellen tai pyörällä, vain tosi huonoilla keleillä heitä on viety autolla. Naapurin vanhempi tyttö on ihan suoraan sanoen laiska, mutta on kyllä kaverien mukana kävellyt / pyöräillyt.
Nyt tämä ekaluokkalainen on (jos mahdollista...) vielä laiskempi, ja lisäksi etenkin äidin lellikki, joten häntä on nyt alettu viemään autolla kouluun (äiti järjestänyt työaikansa tähän alkuun siten että se onnistuu). Ja nyt on sitten alkanut tulla vihjailuja siitä että miten on sitten kiva kun minä pystyn 2-3 päivää viikosta kuskaamaan kun hän ei enää voi.
Mä olen kuitenkin sitä mieltä että kun kerran omaa ei kuskata kuin poikkeustapauksissa niin en kyllä ala naapurin lapsen takia siinä ajelemaan edestakaisin. Äiti on hieman loukkaantuvaa sorttia, joten miten ihmeessä ilmoitan sen niin että hän ei todellakaan odota että minä hoidan näitä koulukuljetuksia? Se helposti onnistuisi sen 2-3 kertaa viikossa (etätyössä osittain), mutta periaatteesta en siihen ala.
Kommentit (31)
et tietenkään ala kuskaamaan ketään naapurin lellittyä kakaraa :)
Ei sun tarvitse mitään noihin vihjailuihin kommentoida, nehän on niin typeriä.
Huomaat muuten kohta kuskaavasi hellantelttua
Ja siltä varalta että tulee suora pyyntö, keksi valmiiksi joku asialliselta kuulostava syy mikä takia sun sitoutuminen kuljetuksiin on mahdotonta.
Tai jos haluat riskeerata välien menemisen, niin voithan sanoa suoraan, etttei teillä kuskailla koululaisia kuin todellisissa poikkeustapauksissa.
ja voithan lisätä, että teillä lapset haluavat kulkea matkan itse.
Sanot, että meidän lasta ei kuljeteta kouluun muuta kuin erikoisen huonolla säällä, mutta että ekaluokkalainen on tervetullut kävelyseuraksi. Ja että auton mahtuu, jos viet omaasi.
Sitten jos isommat pyöräilevät tms ja ekaluokkalainen oikeasti tarvitsee kyytiä (en laittaisi kävelemään yksin tuota matkaa, varsinkaan aamusta), voit sopia jonkun diilin korvauksineen, jos haluat. Tai jos et halua, et edes mainitse. Jos äiti kysyy, sano, että haluat keskittyä etätyöhösi, et taksikuskin hommaan. Taksin saa ihan tilaamalla.
Ja mikäs sen parempaa liikuntaa kuin koulumatkojen meno pyörällä tai kävellen... Eihän naapurisikaan halua kasvattaa lapsestaan laiskaa lölleröä...? ;)
Meidän kouluissa on ohjeistus, että lapsia ei tuotaisi kouluu, kun poikkeus tapauksissa ja esim. huono sää ei ole sellainen. Kysy koulun rehtorilta, mikä on teidän koulussa käytäntö.
Anna Rouvan vetää pussillinen herneitä nenään ja sano ei, joka pitää.
sitoutua kuljettamaan ketään. Sanot, että ekaluokkalainen voi kyllä kulkea isompien lasten kanssa. Ja sanot, että kuljetat lapset kouluun vain erityisen huonolla kelillä. Lisäksi voit sanoa, että et vie lapsia autolla, koska lapsille tekee hyvää kävellä/pyöräillä sen verran, jotta saavat liikuntaa.
edes päähänsä, että sinä kuskaat?Ehkä kyseessä on jonkin sortin väärinymmärrys? Lapsesi vaikka kertonut, että teidän kyydissä pääsee, ja akka ymmärtänyt että pääsee sit joka päivä?No, loukkaantui tai ei, sanot niinkuin asia on, eli että voit ottaa kyytiin SILLOIN kuin kuskaat, mutta se tapahtuu ehkä kaksi, kolme kertaa lukukaudessa, ei kaksi tai kolme kertaa viikossa.
kulkeeko tyttäresi kuitenkin naapurin autossa, kun kyyti on?
toisen äidin kyydissä? Jos on, niin kaipa sun vastavuoroisesti muutaman kerran pitääkin sitten viedä. Jos omasi kulkee fillarilla, ei ole sulla mitään ongelmaa jatkossa, kunhan vaan sitten sanot sen myös.
Näinhän mä olen asian ajatellut, eli sanon kyllä että silloin pääsee kyydillä jos ja kun omaanikin vien, mutta erikseen en hänen lapsiaan kuskaa.
Tätä on vähän yritetty jo tuon vanhemman kohdalla, mutta silloin vetosin tosiaan siihen että kun en koskaan tiedä miten pääsen (vaikka lyhyt matka onkin), silloin tein asiakaspalvelutyötä puhelimitse, eikä siitä lähdetä mihinkään jos asia on kesken.
Hän on vähän tällainen curling -äiti... Lasten puolesta ja eteen on tehty hieman liikaa, ja se näkyy aika monessa asiassa.
oma tytär kulkee toisten kavereiden kanssa pyörällä ja talvella kävellen, tää on siis hänelle ihan normaali käytäntö. Vain poikkeustapauksissa saa autokyydin.
Tämä naapuri nyt vain on asian ajatellut näin että kun olen kerran kotona töissä ja hänen lapsensa ei "jaksa" kävellä / pyöräillä niin minä voin hakea. Lyhyt matka niin ei siihen mene edes paljon aikaa (suora lainaus!).
mahdu naapurin kyytiin?
Jos niin on, niin totta kai sinä kieltäydyt kyyditsijän työstä myöhemmin syksyllä.
Sanot vaan asiallisesti, ettei lapsesi tarvitse kyytiä, joten et ajatellut lähteä koululle, sinulla on töitä. Jos naapuri jankkaa ja vaatii sinua vain hänen lapsiaan kyytimään, tuijotat häntä ihmeissäsi, ja toistat, ettei OMA lapsesi tarvitse kyytiä.
Törkeää, jos hän olettaa tuolla lailla sinulta palveluksia. PYYTÄÄ niitä toki voi ja neuvotella, mutta se kieltävä vastaus pitää tietenkin hyväksyä.
Sanot vain, että EI käy ja piste. Ei sinun tarvitse ruveta syitä selvittämään tai tekosyitä keksimään. Sun oikeus on kieltäytyä.
Ei sinun tarvi edes alkaa selitellä mitään poikkeustapauksia, mitä ne kenellekään kuuluu. Eikä tarvi erikseen luvata ottaa kyytiin poikkeustapauksissakaan, vaan jos tilanne on sellainen että sopii niin voit itse ottaa yhteyttä.
Jos ei tuosta ymmärrä niin sanot sitten vaan että ei käy, töitä sinäkin teet vaikka kotona teetkin. Uskomatonta että kehtaa edes ehdottaa, saati että olettaa sinun ilman muuta suostuvan.
"Meidän Maija menee pyörällä kouluun ja talvella kävellen. Vien kyllä heidät sitten, kun on tosi kurja sää."
miten tuo äiti on "vihjaillut"? Jos sanoo että "on kiva kun sinä voit kuljettaa 2-3 pv viikossa" niin mikset sano niinkuin asia on, että sinun lapsesi kulkee jalan tai pyörällä? Ei kai nyt kukaan suutu jos kerrot niinkuin asia on.
mahdu naapurin kyytiin? Jos niin on, niin totta kai sinä kieltäydyt kyyditsijän työstä myöhemmin syksyllä. Sanot vaan asiallisesti, ettei lapsesi tarvitse kyytiä, joten et ajatellut lähteä koululle, sinulla on töitä. Jos naapuri jankkaa ja vaatii sinua vain hänen lapsiaan kyytimään, tuijotat häntä ihmeissäsi, ja toistat, ettei OMA lapsesi tarvitse kyytiä. Törkeää, jos hän olettaa tuolla lailla sinulta palveluksia. PYYTÄÄ niitä toki voi ja neuvotella, mutta se kieltävä vastaus pitää tietenkin hyväksyä.
mutta kulkee mieluummin pyörällä :) Enkä itsekään hyväksy sitä että kulkisi nyt autolla, kun kerran on hyvät kelit. Sadepäivät on poikkeus, silloin kyydityksestä sovitaan erikseen.
Edes pieni tihku ei haittaa, hänellä on vedenpitävä ulkoiluasu jonka voi silloin laittaa päällensä. Kunnon sateella minäkin jo sitten hellyn :)
vaan ryhdy kertomaan, miten kivan pyöräilykypäräb löysit teidän lapselle tms. Jos äiti kysyy suoraa niin vastaa, että meidän lapsi kuljetetaan kouluun vain pakkasella.