Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidätkö itseäsi keskivertoa älykkäämpänä?

Vierailija
15.08.2011 |

Joku jo ehti väittämään toisessa keskustelussa että on normaalia itsetuntoa pitää itseään *parempana* tai *älykkäämpänä* kuin muut kanssaeläjät.

Olen perus päähänpotkitun alkoholistiperheen itsetunto-ongelmainen nuori nainen. Silti keskustelua lukiessani tiedostin pitäväni itseäni keskivertoa älykkäämpänä, jopa kaikin muin tavoin parempana.

Olen kuvitellut tällaisen olevan osa jonkinlaista pershäiriötä. Tosin en näytä ulospäin ylimieliseltä, olen jopa taipuvainen itseni vähättelyyn. Onko *se* sittenkin merkki häiriöstä?

Voiko sosiaalinen itsetunto olla eri asia kuin oma minäkuva ja siihen perustuva itsetunto?

Piti purkautua. Kiitos ja anteeksi. :)

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun kyllä aika älykkäässä seurassa.

Vierailija
2/38 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niin pitää mensakin

ei sillä ole minun elämääni silti kovin suurta vaikutusta ollut, sillä pakalla pelataan mikä on jaettu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kielellisesti alle keskiverron. On ihan mustaa valkosella tästä.

Vierailija
4/38 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuitenkin iän myötä viisastunut ;)

Vierailija
5/38 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta enpä keskivertoa tyhmempänäkään.

Vierailija
6/38 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olenkin keskivertoa älykkäämpi.

Mensan testien mukaan olen älykkäämpi kuin 97 % väestöstä.

Usein kuitenkin tuntuu, että elämä olisi helpompaa jos kuuluisi siihen keskivertoporukkaan :/

Vierailija
7/38 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä olen kävelevä tietotoimisto ja multa tullaan kysymään semmosta mitä muut ei tiedä. Jos minä en tiedä, niin lähes aina tiedän kuitenkin mistä sen tiedon löytää. Sen sijaan mulla ei ole kovin hyvä itsetunto ja olen sosiaalisesti lahjaton.

Vierailija
8/38 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä se tekee itsetunnolle hyvää varsinkin kun ei ole aivan missinmitoissa.

Vierailija
9/38 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

matemaattisesti olen täysi tumpelo eli siinä mielessä en ole lahjakas. Kieliä taas opin helposti kuin vettä vaan. Helpointa minulle on sosiaalinen älykkyys, vaistoan herkästi ihmisten tunnetiloja ja osaan vastata niihin oikealla tavalla. Mutta siis "perinteisessä" mielessä en varmastikaan ole älykäs.

Vierailija
10/38 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin siitä, miten älykkäänä itseään pitää.

Minä tiedän olevani aika lailla keskivertoa älykkäämpi. Olen jo yli nelikymppinen ja menestynyt opinnoissa ja töissä aina vähällä vaivalla. Olen nopea johtopäätösten teossa.

MUTTA ihan varmasti olen monessa muussa asiassa huono. Ja kun itsetunto on monen asian summa, en usko, että on erityisen ristiriitaista, että sosiaalisesti en ole kovin itsevarma, vaikka tiedän olevani älykäs.

Toisaalta sekin on aika älykästä, ettei huutele sitä älykkyyttään heti ilmoille. Suomalaiset inhoavat kehuskelua ja naisilla sellaista älykästä puhetta pidetään myös monasti päällekäypänä ja koppavana. Joten on valitettavasti ihan viisastakin olla vähän alussa matalalla profiililla ;-)

Vierailija
11/38 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin siitä, miten älykkäänä itseään pitää.

Minä tiedän olevani aika lailla keskivertoa älykkäämpi. Olen jo yli nelikymppinen ja menestynyt opinnoissa ja töissä aina vähällä vaivalla. Olen nopea johtopäätösten teossa.

MUTTA ihan varmasti olen monessa muussa asiassa huono. Ja kun itsetunto on monen asian summa, en usko, että on erityisen ristiriitaista, että sosiaalisesti en ole kovin itsevarma, vaikka tiedän olevani älykäs.

Toisaalta sekin on aika älykästä, ettei huutele sitä älykkyyttään heti ilmoille. Suomalaiset inhoavat kehuskelua ja naisilla sellaista älykästä puhetta pidetään myös monasti päällekäypänä ja koppavana. Joten on valitettavasti ihan viisastakin olla vähän alussa matalalla profiililla ;-)

tästä päätellä että sellainen tapaus jolla ei ole superitsetuntoa tai taipumusta huudella fiksuuttaan mutta pitää itseään älykkäänä olisi oikeasti sitä, sillä mielipide perustuu havainnointiin eikä itsen korostamiseen?

Vierailija
12/38 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja perustan tämän oletukseni sekä testituloksiin että ulkopuolelta tulleeseen palautteeseen ja saavuttamiini asioihin mm. työn saralla.

Sen sijaan en pidä itseäni keskimääräistä parempana ihmisenä, päinvastoin keskimääräistä huonompana.

En ole kovin hyvä äiti (huudan lapsilleni), olen ihan selkeästi huono vaimo (olen pettänyt), olen huonossa fyysisessä kunnossa ja pari kiloa ylipainoinenkin, en jaksa pitää kotiani niin siistinä kuin pitäisi (en tosin myöskään saa siihen juurikaan apua perheeltäni), hoidan ihmissuhteitani huonosti (laiminlyön ystäviäni ja melkeinpä aktiivisesti välttelen sukulaisiani, appiksia en haluaisi nähdä ikinä), en harrasta mitään järkevää, syön ja juon epäterveellisesti, en runsaasta auton ajamisestani huolimatta ole erityisen hyvä kuski, tapan huonekasvini ennätysajassa (ja jopa ulkokasvit), olen huolimaton ja välinpitämätön ja vihamielinen ja masentunut.

Vierailija
13/38 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin siitä, miten älykkäänä itseään pitää. Minä tiedän olevani aika lailla keskivertoa älykkäämpi. Olen jo yli nelikymppinen ja menestynyt opinnoissa ja töissä aina vähällä vaivalla. Olen nopea johtopäätösten teossa. MUTTA ihan varmasti olen monessa muussa asiassa huono. Ja kun itsetunto on monen asian summa, en usko, että on erityisen ristiriitaista, että sosiaalisesti en ole kovin itsevarma, vaikka tiedän olevani älykäs. Toisaalta sekin on aika älykästä, ettei huutele sitä älykkyyttään heti ilmoille. Suomalaiset inhoavat kehuskelua ja naisilla sellaista älykästä puhetta pidetään myös monasti päällekäypänä ja koppavana. Joten on valitettavasti ihan viisastakin olla vähän alussa matalalla profiililla ;-)

tästä päätellä että sellainen tapaus jolla ei ole superitsetuntoa tai taipumusta huudella fiksuuttaan mutta pitää itseään älykkäänä olisi oikeasti sitä, sillä mielipide perustuu havainnointiin eikä itsen korostamiseen?

älykkyydellään, joka kumminkin on tosiaan vain yksi ominaisuus muiden joukossa ja sitä paitsi hyvin suhteellinen asia sinälläänkin.

Ei siinä mitään häpeämistä ole, ja tällaisessa keskustelussa voin tuon ominaisuuden omakseni tunnustaakin. Enkä toki arastele puhua ja muodostaa mielipidettäni (päinvastoin), mutta siis tuollaisella KERSKAILU on typerää ja jopa moukkamaista useimpien mielestä.

Vierailija
14/38 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosliaalinen älykkyyteni on mielestäni reippaasti yli keskitason, samoin sivistys ja harkintakyky.

Vierailija
15/38 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisesti ajateltuna olen keskivertoa älykkäämpi - siis kun älykkyys nähdään lähinnä matemaattisena, loogisena ja kielellisenä älykkyytenä. Mensan testeissä en ole käynyt, mutta kouluarvosanat puhuvat vahvasti tämän puolesta.

Sen sijaan sosiaalista älykkyyttä minulla ei kertakaikkiaan ole, ennemminkin tunnistan itsessäni asperger-piirteitä. Olen siis täysin tumpelo sosiaalisissa suhteissa, töksäyttelen tarkoittamattani, en osaa lukea sanattomia viestejä jne.

Siskoni on minua paljon "tyhmempi", mutta sosiaalisesti älykäs - ja pärjää paremmin niin arkielämässä, kuin töissäkin...

Vierailija
16/38 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisilla testeillä, en minkään nettidiplomeja myyvän saitin kautta.

Vierailija
17/38 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä muutenkaan itseäni parempana kuin muita.

ihminen on muutenkin aika mitätön olento ylimielisyydessään.kun aatellaan nyt,miten nopeasti ihminen on saanu tuhottua maapallonsa.ja kuinka julma ihminen osaakaan olla! ja sitten pitää itseään vielä luomakunnan kruununa..

sori meni vähän ohi aiheen

Vierailija
18/38 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihminen on muutenkin aika mitätön olento ylimielisyydessään.kun aatellaan nyt,miten nopeasti ihminen on saanu tuhottua maapallonsa.ja kuinka julma ihminen osaakaan olla! ja sitten pitää itseään vielä luomakunnan kruununa..

tää oli symppis eikä ollenkaan ohis. :)

Vierailija
19/38 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää oli symppis eikä ollenkaan ohis. :)

kiitos! :)

Vierailija
20/38 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisen äly on kuin hyttysen ininä avaruudessa eli ei paljoa kannattaisi kehuskella

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi