Kivuliain toimenpide, jossa olet ollut
, potilaana?
Muhun sattui paksunsuolen tähystys aikoinaan valtavasti. Suolenmutkani oli kai hankalia päästellä. Eikä asiaa kai auttanut kuvitelmani alienista sisälläni. : D
Kommentit (56)
vastaan esikoisen synntyys jos se alsketaan. Rintaleikkaus ei vedä vertoja, se kun tehtiin nukutuksessa ja olin jälkeenpäinkin ihan ok.
tai mikä sen nimi oli. Gyne vaan ruiskutti vettä ineen vaikka huusin aivan paniikissa. Sattui aivan kaameasti ja olin aivan varma, että kohta tulee peruuttamatonta vahinkoa kun munanjohdin sanoo poks ja vesi tulee väärästä paikasta ulos.
sanoi mulle, että on vain pieni reikä. En ottanut puudutusta, ja reikä olikin aika suuri, ja lekuri vielä porasi hermoon. Oli muuten karmeeta.
Multakin on leikattu ne molemmat, mutta ei se sattunut kun oli nukutuksessa! Jälkikäteen oli kyllä vähä kipee eikä pystyny puhumaan. Ottiko sulla se ite toimenpide jotenkin kipeää vai tarkoitatko sitä jälkitilaa?
mutta inhottavinta kuitenkin
- virtsaputken katetrointi
- papa-koe
- kohdunsuun tökkiminen avautumisvaiheen nopeuttamiseksi
- munuaisten ja virtsateiden tutkiminen katetrin avulla lähes " selvinpäin" , pieni humautus annettiin kun pelotti niin kovasti (retrogradinen pyelografia tms)
Kaksi synnytystä ilman muuta kivunlievitystä kuin ilokaasu ei ole siihen verrattuna mitään. Sain lisäksi ikuisen hammaslääkärikammon.
Mulla oli aivan kauhea olo heräämisen jälkeen. ½ vuorokautta oksensin verta, jos vaan vähääkään liikahdin vuoteella. 2 viikkoon en pystynyt mitään nielemään ilman kipulääkitystä ja silloinkin vain ihan vähän. Mulle jäi niin hirveet kammot nukutusta kohtaan, että polvileikkauksen vaadin tehtävän puudutuksessa. -12-
Operaation loppupuolella kun puudutuksen teho oli hävinnyt ja haavaa jotenkin poltettiin kiinni, oli kyllä vedet silmissä. Tämä jäänyt mieleen.
ilman PUUDUTUSTA 6 vuotta sitten hämmästytti, ei niin hirveästi sattunut, kätilö leikkasi niin nopeaan.... Edellisessä synnytyksessä oli jo yksi episiotomia tehty (puudutuksen kera), joka ei tässä synnytyksessä antanut milliäkään periksi. Ainoa toiveeni kätilölle oli, että puuduttaisit, kun olen aivan varma, että leikata taas pitää. Kätilö sanoi, että kattellaan ihan rauhassa... Kunnes lopulta myönsi, että ei tuo vanha haava näytä antavan pätkääkään periksi. Siinä vaiheessa oli jo myöhäistä puuduttaa...: (
Onkohan tämä yleistä?
nousi paikoiltaan. Lääkäri ensin puudutti molemmilta puolilta työntäen pitkän neulan melkei varpaan läpi, jonka jälkeen hän poisti kynnen. Kynsi ei ollut puutunutkaan ja hän sanoi, että se ei puudukkaan kovin helposti. Olin noin 10 vuotta silloin.
Noin 20 tikkiä. Sattui aivan helvetisti, ei jäänyt mitään traumoja mutta tavallaan se jäi mulle ikäänkuin ruumiin muistiin se tunne, ja toisessa synnytyksessä kun laitettiin yksi tikki niin pelkäsin sitä aivan kauheesti (kun ei ollut järkevää laittaa puudutusta yhtä tikkiä varten koska olisi pitänyt pistää yksi piikki jotta olisi voitu tehdä yksi tikki;-)
Multa on myös leikattu episiotomia ilman puudutusta, mutta en tuntenut sitä ollenkaan vaikka pelkäsin kovasti että se sattuisi ihan hirveesti.
Jälkeenpäin ajatellen mieluummin antaisin tehdä itselleni haavan ilman puudutusta kuin antaa ommella se ilman puudutusta.
Ilmeisesti syynä jokin rakenteellinen poikkeama. Laittajakin oli erittäin kovakourainen. Sattui aivan kamalasti ja tuntui kestävän ikuisuuden. Pois ottaminen ei puolestaan tuntunut miltään.
Se sattui aivan kauheasti, enemmän kuin mikään muu synnytyksessä tai missään muuallakaan koskaan.