Mitä koululaisesi (7-12v) maksaa omista rahoistaan (viikkorahasta)?
Mitkä teillä ovat tyypillisesti talo tarjoaa - tuotteita pienille koululaisille?
- lehtitilaukset?
- kännykkäliittymän extrat (kuetn data)?
- kirjat?
- musiikkilevyt?
- piirustus- tai maalausvälineet?
- asusteita, jotka eivät ole välttämättömiä (esim huivia, pantaa, pinniä)
- uusi kännykkä?
- musiikinkuunteluun kannettava laite?
- kotona soitin?
- pelikonsolin pelit?
...
Kommentit (7)
Meillä eskarilainen ja tokaluokkalainen saa 2e lauantaisin ja niillä yleensä ostavat karkkia. Tai halutessaan säästävät johonkin isompaan leluun tms.
Lapset kertovat, että monissa perheissä on pitkät rivit pelejä.
puhtaasti karkkiin eli 2 euroa/lapsi/viikko. Joskus ostavat ärrältä lätkäkortteja. Kaiken muun tarjoaa koti.
Ja näin luulisi olevan muissakin perheissä. Jos ap olisi kysynyt yläasteikäisistä saman kysymyksen niin varmaan vastaukset olisi jotain muuta...
- karkit
- ylimääräiset "toi on niin iiiiiiihana kynä/kumi/pinni tms. juttu että mun on pakko saada se/ne"
Mitä isommaksi tulee ja saa enemmän viikkorahaa niin maksaa enemmän itse (ts. tekee itse päätökset mihin häneen kulutetut rahat menevät). En halua missään nimessä että lapsi ajattelee omaa rahaansa sellaisena jota käytetään vain karkkeihin tmv epäterveelliseen syötävään.
15 v. saa 25 euroa kuussa ja ostaa sillä lähinnä karkkeja ja kokista ja sipsejä ja ostaa euron juustohampurilaisia. Ostan niitä joskus itsekin hänelle, mutta näin kulutus pysyy kohtuullisena.
Kaiken muun maksame me vanhemmat tai isovanhemmat.
Saamillaan lahjarahoilla voi ostaa jotakin erityisiä intohimojaan, jotka ovat kalliita, sellaisia ovat hänen musiikkiharrastukseensa liittyvät ylimääräiset jutut ( soittotunnit ja instrumentin maksaa isovanhemmat ) tai esimerkiksi I phonesta osan.
kuin satunnaisia ekstraherkkuja. Muista tienesteistä (esim. pikkusisarusten vahtimisesta, puutöistä ym. tienaavat) ja lahjarahoistaan ostavat mitä haluavat. Esikoinen (on kyllä 14, ei kuulu tämän kyselyn piiriin) on säästäväinen ja ostaa joskus haluamiaan ylimääräisiä vaatteita (minä maksan tarpeelliset tietysti), meikkejä, yms. Nuoremmalla eivät rahat yleensä pysy tallessa, vaan ne kuluvat milloin mihinkin härpäkkeeseen. Tosin tänä kesänä sai remonttiapulaisena toimimisesta tienatuilla rahoilla ostettua itselleen stereot.
Mutta ap:n mainitsemat kuuluvat vanhempien maksettaviin. Tosin rajoitetusti, meillä ei esim. osteta turhaan uutta kännykkää tai tilailla useita lehitä.
Kaikki luettelemasi tulevat talon puolesta.