narinaa äitiyspäivärahasta!!!
Mua niin ketuttaa, että olen ollut 2009-2010 (molempina vuosina n. 5 kk) osittaisella hoitovapaalla. Tässä ennen joulua jään mammalomalle ja oletin tietysti, että päivärahani lasketaan viimeisen 6 kk mukaan, mutta ehei. Tuloni eivät olekaan nousseet "tarpeeksi". Prkl, että ottaa päähän. :(
Käytännössä tuloni ovat nousseet huomattavasti, sillä olenhan ollut osan vuodesta 2009 80 prosenttisella palkalla ja onhan palkkanikin noussut sen jälkeen. Mutta eipä riitä kelalle. Joo, et tarvi edes kommentoida. Kunhan sain avautua.
Kommentit (22)
Olen elänyt köyhästi vuosia ja nämä on kuitenkin minulle isoja euroja.
vaan käytännössä bruttonsioiden pitää olla noussut vähintään n. 25 % jotta 6 kk tulot huomioidaan. Minä selvittelin nämä etukäteen ja järjestin niin, että äitiyslomaa edeltävät 6 kk tuloni olivat varmasti riittävät ja äp-rahasta tulo n. 20 euroa korkeampi/pv kuin jos olisi mennyt edellisen varmistuneen verotuksen mukaan.
pystytkö esim ylitöitä tekemään? onko sulla vuonna 2010 parempi palkka? jos on, niin onko mahdollista jäädä äitiyslomalle vasta tammikuun alussa?
Itellä viipynyt Kelan päätös... hain juurikin 6 kk tulojen mukaan äitiyspäivärahaa. Jostain syystä laskemiseen mennyt jo 3 kk! Hermo menee, kaikki liitteet oon toimittanut ja tulot tosiaan vuodenvaihteesta nousseet paljon (viime vuonna olin viel opiskelija).
Erilaisten vähennysten vuoksi 20 % ei riitä vaan käytännössä bruttonsioiden pitää olla noussut vähintään n. 25 % jotta 6 kk tulot huomioidaan. Minä selvittelin nämä etukäteen ja järjestin niin, että äitiyslomaa edeltävät 6 kk tuloni olivat varmasti riittävät ja äp-rahasta tulo n. 20 euroa korkeampi/pv kuin jos olisi mennyt edellisen varmistuneen verotuksen mukaan.
kakkonen
Tiedän miltä susta tuntuu... Vaik itelläni sain noi tuki jutskat kondikseen aika hyvin, mutta pienestä jäi kiinni!
Oho, mä en edes tienny et on rajoja Itellä viipynyt Kelan päätös... hain juurikin 6 kk tulojen mukaan äitiyspäivärahaa. Jostain syystä laskemiseen mennyt jo 3 kk! Hermo menee, kaikki liitteet oon toimittanut ja tulot tosiaan vuodenvaihteesta nousseet paljon (viime vuonna olin viel opiskelija).
2009 vaikuttaa tällä hetkellä.
voi harmi.Tiedän miltä susta tuntuu... Vaik itelläni sain noi tuki jutskat kondikseen aika hyvin, mutta pienestä jäi kiinni!
onneks voi valita sen 30-50 päivän välistä ton äitiysloman alun, jäi "vanhan" vuoden puolelle.
-ohis-
Oho, mä en edes tienny et on rajoja Itellä viipynyt Kelan päätös... hain juurikin 6 kk tulojen mukaan äitiyspäivärahaa. Jostain syystä laskemiseen mennyt jo 3 kk! Hermo menee, kaikki liitteet oon toimittanut ja tulot tosiaan vuodenvaihteesta nousseet paljon (viime vuonna olin viel opiskelija).
2009 vaikuttaa tällä hetkellä.
niin jos ei muuta ilmoita niin 2011 katsotaan 2009 verotettavista tuloista, mutta jos tulot on 2009 jälkeen noussut yli 20%, voi toimittaa selvityksen viimeiseltä 6 kuukaudelta jolloin voidaan ottaa sen mukaan.
paitsi että
2009 vaikuttaa tällä hetkellä.niin jos ei muuta ilmoita niin 2011 katsotaan 2009 verotettavista tuloista, mutta jos tulot on 2009 jälkeen noussut yli 20%, voi toimittaa selvityksen viimeiseltä 6 kuukaudelta jolloin voidaan ottaa sen mukaan.
ja viime vuosi (2010) tulee voimaan vasta tammikuun alussa.
ed.
paitsi että
2009 vaikuttaa tällä hetkellä.niin jos ei muuta ilmoita niin 2011 katsotaan 2009 verotettavista tuloista, mutta jos tulot on 2009 jälkeen noussut yli 20%, voi toimittaa selvityksen viimeiseltä 6 kuukaudelta jolloin voidaan ottaa sen mukaan.
ja viime vuosi (2010) tulee voimaan vasta tammikuun alussa.
ed.
Miten nuo äitiyspäivärahat lasketaan? Olen nyt kotona hoitovapaalla vauvan kanssa, mutta jos saisin toisen lapsen ja olisin ollut siinä välissä n. 6 kk töissä, niin minkä mukaan äitiyspäiväraha laskettaisiin? Hoitovapaan ja 6 kk tulojen mukaan vai edellisen valmistuneen verotuksen eli tässä tapauksessa äitiyspäivärahan ja vanhempainvapaan mukaan? Onko siis kannattavampaa olla menemättä välissä töihin, jolloin äitiuspäivärahat laskettaisiin edellisen töissäolojakson perusteella?
Selittäkää tyhmälle. Miten nuo äitiyspäivärahat lasketaan? Olen nyt kotona hoitovapaalla vauvan kanssa, mutta jos saisin toisen lapsen ja olisin ollut siinä välissä n. 6 kk töissä, niin minkä mukaan äitiyspäiväraha laskettaisiin? Hoitovapaan ja 6 kk tulojen mukaan vai edellisen valmistuneen verotuksen eli tässä tapauksessa äitiyspäivärahan ja vanhempainvapaan mukaan? Onko siis kannattavampaa olla menemättä välissä töihin, jolloin äitiuspäivärahat laskettaisiin edellisen töissäolojakson perusteella?
jos sun palkka takuuvarmasti on noussut edellisestä verotuksesta sen melkein 25%, niin kannattaa mennä välillä töihin (vähintään se 6kk)
jos ei, niin varmempi on olla kotona koko ajan, niin saat sen saman mukaan kuin edellisessäkin raskaudessa, olettaen, että edellinen lapsi ei ole yli 3v, kun seuraava syntyy. jos yrität 6kk:n tulojen mukaan ja la on alkuvuodesta, niin pitää myös miettiä, minkä vuoden puolella äitiysloma alkaa, koska se verotusvuosi vaihtuu, kun vuosi vaihtuu.
Miten nuo äitiyspäivärahat lasketaan? Olen nyt kotona hoitovapaalla vauvan kanssa, mutta jos saisin toisen lapsen ja olisin ollut siinä välissä n. 6 kk töissä, niin minkä mukaan äitiyspäiväraha laskettaisiin? Hoitovapaan ja 6 kk tulojen mukaan vai edellisen valmistuneen verotuksen eli tässä tapauksessa äitiyspäivärahan ja vanhempainvapaan mukaan? Onko siis kannattavampaa olla menemättä välissä töihin, jolloin äitiuspäivärahat laskettaisiin edellisen töissäolojakson perusteella?
Äitiyspäivärahan maksuun on kolme vaihtoehtoa:
- edellinen valmistunut verotus (silloin kun äitiysloma alkaa)
- 6 kk tulot (juuri ennen äitiyslomalle jäämistä, aiemmin pystyi kikkailemaan 6kk laskentaa hakuajalla)
- jos aiempi lapsi on alle 3v uuden raskauden LA:na saa saman äitiyspäivärahan kuin edellisessä raskaudessa
Jos kysyjä nyt tulisi raskaaksi jäisi hän äitiyslomalle ensi vuoden puolella. Viimeinen valmistunut verotus olisi 2010. Jos kysyjä menisi töihin kannattaisi töissä olla vähintään 6 kuukautta ja tuon ajan tulot pitäisi olla vähintään n. 25% korkeammat kuin 2010.
Jos kysyjä on ekasta lapsesta saanut palkkatyöhön perustuvaa äitiyspäivärahaa todennäköisesti helpoin ja kannattavin olisi ajoittaa uusi raskaus niin että edellinen lapsi olisi alle 3v uuden vauvan syntyessä.
mikä harmittaa ja yksi esim. se, mulle tarjottiin 400 euroa parempipalkkainen työ, jonka olisin voinut aloittaa heinäkuussa. Työ olisi ollut toisella paikkakunnalla, jonne emme voineet muuttaa, koska miehen työt pitivät hänet täällä. Ja kyseessä on piiiiitkä välimatka. Tämän mukaan olisin hyvinkin saanut sen 20 tai jopa 25 prosenttia isommat tulot.
Minun osalta jäi "neuvoteltava" palkankorotus saamatta, joka on jo sinällään vi*uttanut jo pitkään. Huokaus. ap
ap. Mistähän sen 1000 euroa saisi tienattua muutaman kuukauden aikana?
joten ei ne kyllä ole nousseet nyt edes sitä.
Onko sulla tulossa ko ajanjaksolle kuuluvia tuloja, jotka maksetaan esim. jo äitiysloman alettua? Esim. bonusta tms kannustepalkkausta, joka huomioidaan laskennassa? Mun kohdalla 20% täyttyi kun bonus maksettiin 3kk äitiysloman alkamisen jälkeen ja hain sitten takautuvasti muutosta. Läpi meni, että heilahti. :)
Voisin kuvitella, että ko ajanjaksolle kuuluvat lomarahat voitaisiin hyväksyä myös. Pyydä maksamaan kertyneet lomat rahana?
Multa myös kyseltiin lisätietoja vähennyksistä esim matkakuluista töihin, joita mulla ei sitten ollut.
Kannattaa kääntää joka kivi, jos on noin pahamieli. Ja aloita prosessi tutustumalla huolellisesti niihin Kelan laskukaavoihin ja sääntöihin.
Ps. Vuoden 2010 verotus vahvistuu vasta syksylllä 2011.
Tämä on nyt kolmas kerta, kun yritän kirjoittaa tätä neuvoani tänne.. jospa se nyt tulis läpi. Mietin jo sabotoiko Kelan nettiagentit mua... ;)
Eli itse jäin äippälomalle marraskuussa 2010. Käytin 6kk tuloja (touko-lokakuu), joihin sopivasti sattui myös lomarahat. Koska vuoden 2009 verotus ei ollut vielä vahvistunut (hakemushan pitää tehdä kelalla tietty aika ennen loman alkua), käytettiin vertailussa vuoden 2008 tuloja. Tein hakemuksen määritellyssä ajassa ja toimitin jälkikäteen vielä lokakuun palkkatodistuksen.
Meni just niin kuin pitikin ja sain äitiyspäivärahat 6kk perusteella.
Voisitko sinä soveltaa samaa? Aloittaa lomasi esim aikaistetusti?
nyt vaan lisätienestiä hankkimaan.
juu ei tarvinnut kommentoida.