Onko sellaista puhelinta olemassa mikä kertoo vanhemmalle missä lapsi on?
Kun lapseni aloittaa koulun, haluaisin antaa hänelle kännykän mitä voin seurata. Näkisin missä lapsi on, onko mennyt oikeasti kouluun, onko kotimatkalla ym. Onko tälläistä vehjettä olemassa?
Kommentit (10)
ja paikantaminen on laitonta paitsi jos poliisi sen tekee.
Kyllä omaa puhelintaan saa paikantaa. Ja kaikkia GPS puhelimia pystyy paikantamaan esimerkiksi google latituden avulla. EI tietystikkään naapurin puhelinta, jos hän ei anna sinulle siihen lupaa ja miksi antaisi, mutta siis omaansa ja lapsensa voi. Noita on muitakin ohjelmia ja appsejä esim iPhonella on omansa. iPhone, Anroid puhelimet, ainakin osa Nokia GPS puhelimista käy.
Itse ainakin hankin GPS trackättävän puhelimen lapselleni sitten, kun se tulee meille ajankohtaiseksi. Löytyy puhelin myös hukkuessa :)
Tavallisia puhelimia ei pysty seuraamaan kovinkaan tarkkaan.
Kyllä omaa puhelintaan saa paikantaa. Ja kaikkia GPS puhelimia pystyy paikantamaan esimerkiksi google latituden avulla. EI tietystikkään naapurin puhelinta, jos hän ei anna sinulle siihen lupaa ja miksi antaisi, mutta siis omaansa ja lapsensa voi. Noita on muitakin ohjelmia ja appsejä esim iPhonella on omansa. iPhone, Anroid puhelimet, ainakin osa Nokia GPS puhelimista käy. Itse ainakin hankin GPS trackättävän puhelimen lapselleni sitten, kun se tulee meille ajankohtaiseksi. Löytyy puhelin myös hukkuessa :) Tavallisia puhelimia ei pysty seuraamaan kovinkaan tarkkaan.
Lapsellakin on itsemääräämisoikeus.
Eräitäkin epätoivoisia hetkiä karkailevan dementikon kanssa eläneenä olisi kaivannut samanlaista ikäihmiselle.
Silloin mulle selvisi,että kyllä sellaisia vehkeitä on olemassa, ja voi laittaa esim. hälytyksen kun poistuu tietyltä alueelta.
Se on sitten toinen juttu, että puhelimen voi vaikka käydä viemässä kouluun, jättää sinne ja lähteä omille reissuille.
Lapsellakin on itsemääräämisoikeus.
Voihan sitä kysyä ekaluokkalaiseltaan, että saako äiti katsoa koneelta missähän menee? SItten on lupa ja jos lapsen lupa ei riitä niin sitten tarvitaan lapsen huoltajan eli äidin. EI tuossa nyt ole mitään laitonta. Eri asia, jos alkaa luvatta seuraamaan 17-vuotiaan "lapsensa" kulkua.
Ps lapsi ei edes tule omistamaan kännykkää meillä, se on minun. Eikä lapsi itsemäärää myöskään nukkumaan menoaikojaan eikä montaa muutakaan asiaa. Lapsi voi itse olla ottamatta sen puhelimensa mukaan, mutta sitten voi kieltää 8-vuotiastani lähtemään ulos. Niin yksinkertaista se on.
Kyllä alaikäisen itsemääräämisoikeus on varsin rajallinen.
Tarkistapa lakitekstiä. Sieltä löytyy kyllä muutamia kohtia, kuten 15v-vuotias saa käyttää omalla työllään hankkimansa rahat.
Kumman usein se "itsemääräämisoikeus" unohtuu siinä vaiheessa, kun lapsi haluaisi amikseen ja vanhemmat vänkäävät lukioon. Miettikääpä sitä, ja siinä on sentään aika varttuneen lapsen omasta tulevaisuudesta kyse, eikä pienen koululaisen liikkumisen seurannasta, kuten tässä oli kyse.
on sellainen laite lapsen repussa, omasta puhelimesta voi seurata missä lapsi on kartalla.
Olisiko tällaiselle kysyntää?
Saat katsottua netin kautta puhelimen sijainnin karkeasti.
Tuo on karkeasti, koska ei ole gps. Itse hankkisin halvan symbian puhelimen ja käyttäisin Latitudea.
Kyllä alaikäisen itsemääräämisoikeus on varsin rajallinen.
Tarkistapa lakitekstiä. Sieltä löytyy kyllä muutamia kohtia, kuten 15v-vuotias saa käyttää omalla työllään hankkimansa rahat.
Kumman usein se "itsemääräämisoikeus" unohtuu siinä vaiheessa, kun lapsi haluaisi amikseen ja vanhemmat vänkäävät lukioon. Miettikääpä sitä, ja siinä on sentään aika varttuneen lapsen omasta tulevaisuudesta kyse, eikä pienen koululaisen liikkumisen seurannasta, kuten tässä oli kyse.
Vasta 12-vuotiaalla alkaa olemaan itsemääräämisoikeutta ja sekin periaatteessa vain, jos lapsi vaikuttaa tarpeeksi kypsältä.