Kukaan synnyttänyt alakautta virhetarjontaisen vauvan?
Millaisessa asennossa pieni oli?
Oliko helppo synnytys?
Ponnistusvaiheen kesto?
Repeämiä?
Yms.?
Kommentit (33)
Kaksi kolmesta lapsestani ollut paa sivuttain kanavassa - johtuen ilmeisesti lantion muodosta ja noiden kahden todella isosta paasta. Pienipaisempi sisarus tuli ihan normaalitarjonnassa. Ekassa synnytyksessa virhetarjonta johti siihen, etta synnytys venyi pitkaksi (13 h ponnistusvaihe jos en vaarin muista, onko edes mahdollista etta on noin pitka?), lapsen sydanaanet laskivat, ja laakari seisoi jo imukuppi kadessa kun lapsi viimein tuli ulos. Tuli repeama (epparista huolimatta) ihan sulkijalihakseen asti (tosin itse sulkijalihas ei revennyt). Seuraava virhetarjonta synnytys (3. synnytykseni) meni kuitenkin paljon helpommin ja nopeammin, ilmeisesti osin koska olin synnyttanyt jo 2 kertaa aikaisemmin ja myos koska talla kertaa lapsen paa oli aavistuksen pienempi kuin esikoisella.
Kaksi kolmesta lapsestani ollut paa sivuttain kanavassa - johtuen ilmeisesti lantion muodosta ja noiden kahden todella isosta paasta. Pienipaisempi sisarus tuli ihan normaalitarjonnassa. Ekassa synnytyksessa virhetarjonta johti siihen, etta synnytys venyi pitkaksi (13 h ponnistusvaihe jos en vaarin muista, onko edes mahdollista etta on noin pitka?), lapsen sydanaanet laskivat, ja laakari seisoi jo imukuppi kadessa kun lapsi viimein tuli ulos. Tuli repeama (epparista huolimatta) ihan sulkijalihakseen asti (tosin itse sulkijalihas ei revennyt). Seuraava virhetarjonta synnytys (3. synnytykseni) meni kuitenkin paljon helpommin ja nopeammin, ilmeisesti osin koska olin synnyttanyt jo 2 kertaa aikaisemmin ja myos koska talla kertaa lapsen paa oli aavistuksen pienempi kuin esikoisella.
eli siis ponnistusvaihe ei varmaankaan ollut 13 h vaan jotain muuta... ;-)
miten täällä niin monella on ollut kasvot edelllä ja käytetty imukuppia? Meille sanottiin synnytysvalmennuksessa ja myös kesken synnytyksen että silloin ei voi imukuppia missään nimessä käyttää!
Mulla oli kasvotarjonnassa. Tai oikeastaan kääntyi siihen vasta vähän ennen ponnistusvaihetta. En tiedä miten se on edes mahdollista. Avautuminen kesti (ekaan synnytykseen verrattuna) kauan ja sattui ehkä kolme kertaa enemmän vaikka ei se ekakaaan lastenleikkiä ollut. Kun ennen ponnistusvaihetta väärä tarjonta todettiin sanoi lääkäri:
"Tiedetään että tuo lapsi on yli neljä kiloa. Kasvot edelläkin on mahdollista synnyttää. Ainakin normaalikokoinen lapsi. Itse en ole ikinä tälläisessä synnytyksessä ollut avustamassa ja sektio olisi lapselle huomattavasti turvallisempi. Haluatko yrittää vai mennäänkö leikkaukseen?"
Kellekkään ei liene yllätys että leikkaukseen menin. En siis oikeastaan edes kuulu tähän ketjuun, mutta tunginpahan mukaan silti :)
Lapsen pää oli todella iso ja vähän oudon muotoinen (vieläkin). Kätilö sanoi leikkauksen jälkeen että ei tuo olisi mitenkään sieltä mahtunut.
ollut kolme synnytystä ja aina avotarjonta. Kaks ekaa oli helppoja, kun olivat alle neljäkiloisia. Ponnistusvaihe 45min-1 tunti. Eli pitkään piti ponnistaa, mutta ilman kivunlievitystä selvisin.
Kolmas olikin sitten eri juttu, kun avotarjonnan lisäksi vauva oli iso, 4,5 kiloinen. Ponnistusvaihe 2 tuntia ja imukupin kanssa. Paljon tikkejä ja pitkä toipumisaika.
Lääkärin mukaan vauva oli synnytyksen alussa oikeassa asennossa, mutta jostain syystä (rakenteellinen?) vauva kääntyy avotarjontaan synnytyskanavassa. Näin mulle selitettiin. Edellisenä iltana vielä ultrattiin ja aamuyöllä sekä kokenut lääkäri ja kätilö kokeilivat tarjontaa.
Tuo linkki olikin mielenkiintoinen. Itse olen kaikki kolme raskautta elänyt aktiivista elämää. Sohvalla ei ole löhöilty ja kaks lasta ennestäänkin ja liikkuva työ loppumetreille asti takaa sen, ettei ihan liikkumatta voi olla. Lapset on nyt tehty, joten en pääse testaamaan linkin oppeja, olisko niistä mulle apua.
kolme avotarjontaa. Kätilöiden mukaan joku rakennejuttu, koska kuulemma kääntyvät ihan loppumetreillä noin päin.
Eka oli aivan järkyttävä synnytys, vauva jäi kiinni nenästään johonkin. Emätin repesi, repeämä sisäreiteen asti. Veritipassa osastolla ja toipuminen 6kk.
Kaksi seuraavaa aivan älyttömän helppoja, kakkosessa ponnistus 10min ja nyt vikassa 5min.
Minullakin ilmeisesti jokin rakenteellinen syy toistuviin virhetarjontoihin. Myös minulla lapsista yksi oli 4,5 kg - jostain syystä juuri hänen ponnistamisensa kesti kuitenkin vähimmän aikaa.
t. Aikaisempi kolme lasta kasvotarjonnasta synnyttänyt
ollut kolme synnytystä ja aina avotarjonta. Kaks ekaa oli helppoja, kun olivat alle neljäkiloisia. Ponnistusvaihe 45min-1 tunti. Eli pitkään piti ponnistaa, mutta ilman kivunlievitystä selvisin. Kolmas olikin sitten eri juttu, kun avotarjonnan lisäksi vauva oli iso, 4,5 kiloinen. Ponnistusvaihe 2 tuntia ja imukupin kanssa. Paljon tikkejä ja pitkä toipumisaika. Lääkärin mukaan vauva oli synnytyksen alussa oikeassa asennossa, mutta jostain syystä (rakenteellinen?) vauva kääntyy avotarjontaan synnytyskanavassa. Näin mulle selitettiin. Edellisenä iltana vielä ultrattiin ja aamuyöllä sekä kokenut lääkäri ja kätilö kokeilivat tarjontaa. Tuo linkki olikin mielenkiintoinen. Itse olen kaikki kolme raskautta elänyt aktiivista elämää. Sohvalla ei ole löhöilty ja kaks lasta ennestäänkin ja liikkuva työ loppumetreille asti takaa sen, ettei ihan liikkumatta voi olla. Lapset on nyt tehty, joten en pääse testaamaan linkin oppeja, olisko niistä mulle apua.
Sektioon mentiin kun 2,5 h olin ponnistanut eikä meinannutkaan.
perätila. Se ei varsinaisesti ole virhetarjonta mutta tämä oli; syntyi toinen jalka edellä. Helppo synnytys, alle minuutin ponnistus. Pienet pinnalliset repeämät.
Imukuppisynnytys ja paha repeämät emättimessa ja kohdunsuulla
Niin oliko se naama kuitenkin peräsuoleen päin vai emättimeen päin kuten avosuisessa.
Ponnistin 2 h ja 15 minsaa ja sitten lekuri ruli katsomaan. Lapsi oli liikkunut +-0 ponnistuksen aikana. Kätilö puhui imukupista mutta lekuri sanoi, ettei se sillä tuu, nyt leikkaukseen. Lekuri veti sitten vauvaa ja kätilö työnsi taaksepäin, kun vauva oli niiin jumissa, ettei meinannut irrota. Hiukan yli 4 kg. Lapsen pää oli todella oudon mallinen, ihan suippo ja iso synnytyspahka.
avosuisessa takaraivotarjonnassa, eli syntyi kasvot kohti kattoa mutta leuka rinnassa kiinni.
Synnytys kesti n. 6 tuntia, oli helppo (pärjäsin 8 cm asti akupunktiolla ja sen jälkeen sain spinaalipuudutuksen), ponnistusvaihe kesti n. 20 min. Mulla tuo tarjontavirhe huomattiin vasta kun lapsi alkoi syntyä, yritin ponnistaa jakkaralla mutta vauva ei liikkunut mihinkään. Kun sydänäänet alkoi laskea (napanuora kaulan ympäri) jouduin sänkyyn ponnistamaan ja silloin vauvakin lähti liikkumaan kunnolla eteenpäin. Vasta silloin kätilö huomasi tuon virhetarjonnan.
Repeämiä ei tullut, pari pientä nirhaumaa joihin muistaakseni laitettiin 3 yksittäistä ommelta. Vauva voi hyvin ja pääkin oli ihan normaalin muotoinen.
Jälkikäteen sanoi oma gynekologini että yli 4-kiloisen lapsen synnyttäminen moisesta tarjonnasta ei kuulemma ole ihan yksinkertainen juttu. Minulla on kuulemma erittäin tilava lantio ja hyvin joustavat kudokset, joka mahdollistaa tälläisen synnytyksen.
että sorruin löhöilyyn. Sohvalla tietokoneen kanssa kulutin aikaani odottaen synnytystä. Vauvalle sai kaiken laitettua valmiiksi parissa päivässä, sitten se oli vaan yhtä pitkää odotusta ja odotusta. ;) Shoppaillakaan ei viitsi määräänsä enempää tehdä, kun pankkitili ei kestä.