Kiusaaminen alkoi jo ekaluokalla
Ekaluokkalaiseni toinen koulupäivä: kotipihasta tuttu kiusaaja (tokaluokkalainen) esti menemästä koripallokentälle välitunnilla, löi takilla niin että takin vetskari satutti, sanoi käytävällä ärsyttäväksi.
Kolmaneta koulupäivänä haukkui koulun käytävällä ja ruokailussa tomaattipääksi, yllytti kaverinsa käytävällä repimään lastani takista, paiskaamaan seinään, ja lyömään selkään. Kaikki nämä sattuivat. Lapseni kaveri haki välituntivalvoja, joka käski pyytämään anteeksi. Lapseni itki kun tuli kotiin koulusta. Koulu kuuluu KiVa-projektiin laajassa muodossa.
Mitä te vanhempana tekisitte?
Kommentit (57)
... missäköhän sä kuvittelet tapaavasi lapseni ilman, että sulla on todistajia? Lapseni liikkuvat yleensä seurassa.
vai miksi olet niin huolissasi?
Eihän niitä lapsia välttämättä tarvitse tavata, katsos on olemassa netti, teillä on talo jonka osoitteen saa selville, lapsellesi voi hoitaa vähän kirjallista matskua, tehdä pieniä kuvamanipulaatioita, jne.
että kiusattu! Odotahan vain kun kullannuppusi jää kiinni.
Siis sä lähetät mun lapselle jotain psykoa postia ja kuvittelet ettet jää kiinni? Vai postaat nettiin jotain sairasta?
Hyvä meininki!
lapsen tunteet, empatiataidot, öiset pelot tms.? Ei mua ainakaan. Mun puolestani olkoon millainen pieni vajakki tahansa, millaisia ongelmia hänellä tahansa, mutta mun lapsiani ei kiusata. He eivät kiusaa muita, ja heitä ei kiusata. Piste.
Kun kiusaaminen loppuu, sen jälkeen voin jo alkaa kys. lapsesta kiinnostuakin. Ja auttaa tarvitsemallaan tavalla. Mutta yhtäkään kiusaavaa perkelettä en auta, vaikka olisi jokeen hukkumassa.
Fakta on, että sinunkin lapsesi voi olla joskus kiusaaja. Itse asiassa pidän sitä enemmän kuin todennäköisenä, kun äiti on tuollainen neuroottinen ja väkivaltainen.
Joten, mites sitten, kun sun lastasi joku vainoaa ja uhkailee?
Jos ongelmana on kiusaaminen, se loppuu siten, että lasta ohjataan vaikka kädestä pitäen toimimaan oikein ja estetään kiusaamasta.
Kyllä siinä siis pitäisi aivan uhrienkin vanhempia kiinnostaa, miksi kiusaaja kiusaa ja miten ne syyt ovat poistettavissa.
Väkivalta synnyttää vain uutta väkivaltaa. Aina.
... missäköhän sä kuvittelet tapaavasi lapseni ilman, että sulla on todistajia? Lapseni liikkuvat yleensä seurassa.
vai miksi olet niin huolissasi?
Eihän niitä lapsia välttämättä tarvitse tavata, katsos on olemassa netti, teillä on talo jonka osoitteen saa selville, lapsellesi voi hoitaa vähän kirjallista matskua, tehdä pieniä kuvamanipulaatioita, jne.
Jälkimmäisen kommentin kirjoittajalta kysyn, että mikä saa sinut kuvittelemaan ettei sieltä kiusaamasi lapsen taustajoukoista joku vedä nappia otsaan sinulle?
Onko sulla varmuus siitä, että ne kaikki on nynnyjä jotka nielevät mitä tahansa?
huomenna sekä opettajalle että rehtorille. Tapasin muuten kiusaajan äsken kotipihallamme, lapsi soitti mulle että nyt se on täällä. Kävin juttelemassa sille yliyöpäisen ystävällisesti kertoen, mitä KiVa-koulussa tapahtuvasta kiusaamisesta seuraa hänelle ja hänen vanhemmilleen. Koko pihan lapsijengi, kaikki samasta koulusta, n 8 lasta kuunteli vieressä. Nautin aika sairaalloisen paljon, kun latelin näitä toimenpiteitä ja niistä tulevia seurauksia tuolle lapselle, joka oli silminnähden hädissään, vaikka yritti esittää välinpitämätöntä ja syytellä kaveriaan. Omakin lapseni kuunteli vieressä. Kerroin myös, että jos koulun toimet ei riitä, vietetään palaverit (joita tulee olemaan monta!!!) sosiaaliviranomaisten ja poliisien kanssa. Itse vien asian loppuun asti, viimeinen vaihtoehto on se poliisi, mutta jos ei muu auta niin sinne mennään. Lapsi lähti varmaan kuset ja paskat housussa kotiin, ja kyllä, sain ihan sadistista nautintoa siitä!!! Olin niin ystvällinen ja asiallinen että ai että sentään, mutta niin helvetin vittumainen ja ilkeä ladellessani tosiasiat KiVa-koulun käytännöistä ja siitä seuraaviasta asiosta, että en muista koska olisin ollut viimeksi näin tyytyväinen itseeni!!! Ja koko lapsilauma kuunteli vieressä, se lapsilauma on muuten se sama, jota tämä poika kiusaa myös pihassa (koulussa ei ainakaan vielä) ja musta tuntuu että nekin nautti siitä tilanteesta!!!
Saatko koskaan tyydytystä aikuisten ihmisten välisistä suhteista ja kommunikaatiosta, vaiko vain lapsilaumassako sinä onnistut pätemään?
Mutta jos aikuisilla ei ole pokkaa tulla esiin, niin suora palaute toimii parhaiten lasten kanssa. ap
Vanhemmat, miksi ette käytä hyväksenne mahdollisuuta tulla koululle? Olette koska tahansa tervetuleita seuraamaan opetusta, lastenne välitunti käyttäytymistä yms. Voitte yllättyä, miten paljon lastenne käyttäytyminen muuttuu, kun hän sulkee kotioven takanaan. Lasten suusta kuultu ei ole automaatiota, miten tilanne on todellisuudessa mennyt. On paljon tilanteita, jossa kiusattu, onkin ollut kiusaaja.
olisin aamusta alaken siellä ja tarkkailisin tilanteita....
ei siitä tartte tehdä isoa numeroa, oot vaan niinkuin apuope :) ei tartte mainostaa, et tulit vahtimaan miten ja kuka lastasi kiusaa..
sitten open kanssa keskustelu kasvokkain, sen jälkeen kiusaaja ja oma lapsesi paiklle, molemat vanhemmat ja ope
sit tavoitteet miten mtoimitaan
jos ei auta, niin poliisiin ilmoitus pahoinpitelystä.
tuo sun käytös on asiatonta vaikka kiusaaja teki väärin.
Mutta jos aikuisilla ei ole pokkaa tulla esiin, niin suora palaute toimii parhaiten lasten kanssa. ap
M
Siis sait kerrottua 8-vuotiaalle, mahdollisesti ongelmallisesta kodista tulevalle lapselle, ettei saa kiusata. hyvä juttu.
utta vähän outoa minusta kyllä tuo sun puhe sadistisesta tyydytyksestä...
Opeta lapsesi puolustautumaan, takaisin saa lyödä!
siinähän perkeleen nicopetterit oppivat,että ei kiusata!!
huomenna sekä opettajalle että rehtorille. Tapasin muuten kiusaajan äsken kotipihallamme, lapsi soitti mulle että nyt se on täällä. Kävin juttelemassa sille yliyöpäisen ystävällisesti kertoen, mitä KiVa-koulussa tapahtuvasta kiusaamisesta seuraa hänelle ja hänen vanhemmilleen. Koko pihan lapsijengi, kaikki samasta koulusta, n 8 lasta kuunteli vieressä. Nautin aika sairaalloisen paljon, kun latelin näitä toimenpiteitä ja niistä tulevia seurauksia tuolle lapselle, joka oli silminnähden hädissään, vaikka yritti esittää välinpitämätöntä ja syytellä kaveriaan. Omakin lapseni kuunteli vieressä. Kerroin myös, että jos koulun toimet ei riitä, vietetään palaverit (joita tulee olemaan monta!!!) sosiaaliviranomaisten ja poliisien kanssa. Itse vien asian loppuun asti, viimeinen vaihtoehto on se poliisi, mutta jos ei muu auta niin sinne mennään. Lapsi lähti varmaan kuset ja paskat housussa kotiin, ja kyllä, sain ihan sadistista nautintoa siitä!!! Olin niin ystvällinen ja asiallinen että ai että sentään, mutta niin helvetin vittumainen ja ilkeä ladellessani tosiasiat KiVa-koulun käytännöistä ja siitä seuraaviasta asiosta, että en muista koska olisin ollut viimeksi näin tyytyväinen itseeni!!! Ja koko lapsilauma kuunteli vieressä, se lapsilauma on muuten se sama, jota tämä poika kiusaa myös pihassa (koulussa ei ainakaan vielä) ja musta tuntuu että nekin nautti siitä tilanteesta!!!
taitavat itse olla kiusaaja-lapsen vanhempia. Kyllä se vaan niin on ettei niitä kiusaajia saa lässyttämällä kuriin.
taitavat itse olla kiusaaja-lapsen vanhempia. Kyllä se vaan niin on ettei niitä kiusaajia saa lässyttämällä kuriin.
Minkä helvetin takia niille pitäisi olla kilttejä? Oikeesti, kiusaajat ovat törkeitä toisia lapsia kohtaan, pahoinpitelevät sun muuta. Vierestäkö sitä pitäisi katsoa jollei koulu tai vanhemmat pysty tekemään tai ei kiinnosta tehdä asialle yhtikäs mitään. Ei helvatissa, mun muksu sitten ku kouluikään tulee tai aikaisemmin niin teen selväksi, että ketään ei kiusata ja teen myös selväksi, että jos häntä kiusataan niin kertoo heti asiasta mulle ja asia selvitetään välittömästi tavalla tai toisella. Sanoo kuka av-mamma tähän mitä tahansa niin kiusaamiselle pitää laittaa PISTE samantien, vaikka se menisinkin sitten uhkailun puolelle. Ei ne taliaivot muuten usko, se on monesti jo huomattu.
muistahan kuitenkin ensin hoitaa virallista tietä... Mutta jos mikään muu ei auta, niin aivan varmasti olen minäkin valmis uhkailemaan vierasta kakaraa. Tai rekrytoin siihen vanhempani. Itseasiassa juuri sanoivat lapsen aloittaessa koulun, että he voivat hoitaa kovistelun, jos tulee ongelmia. Tarviiko mainita, että äiti on koulupsykologi ja isä eläkkeellä opettajan työstä... Eivät luota järjestelmään ja tietävät, että joissain tapauksissa ei auta kuin oman käden oikeus.
Laittomasta uhkauksesta tuomitaan sakkoa tai vankeutta enintään kaksi vuotta! Jos se on mun lapsi se on vankeutta...
Ja minä ainakin hoidan homman niin, että näytän ulospäin todella asiallista ja vähän nöösiäkin naamaa, otan ylös ihan jokaisen tapauksen mitä joku kiusaaja tekee, ilmoitan niistä mahdollisimman monelle taholle. Kirjaan myös yhteydenotot lapsen vanhempiin, ja heidän reaktionsa.
Ja sitten... jos ei ole auttanut alkaakin sille kiusaajapennulle sellainen helvetti, että todellakin paskoo alleen vielä aikuisenakin. Ja arvatkaa uskooko sitä kukaan, kun kulissit on luotu sopiviksi? Siinähän sitten ihmettelette "reippaiden ja riehakkaiden" lastenne muutosta, kun ette niitä perkeleitänne ajoissa kuriin laittaneet.
lapsen tunteet, empatiataidot, öiset pelot tms.? Ei mua ainakaan. Mun puolestani olkoon millainen pieni vajakki tahansa, millaisia ongelmia hänellä tahansa, mutta mun lapsiani ei kiusata. He eivät kiusaa muita, ja heitä ei kiusata. Piste.
Kun kiusaaminen loppuu, sen jälkeen voin jo alkaa kys. lapsesta kiinnostuakin. Ja auttaa tarvitsemallaan tavalla. Mutta yhtäkään kiusaavaa perkelettä en auta, vaikka olisi jokeen hukkumassa.