Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien opettajien vertaistukiketju

Vierailija
11.08.2011 |

Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?

Kommentit (1570)

Vierailija
1561/1570 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole avoimia paikkoja ensi syksyksi. Aiempina vuosina tullut hakuun jo helmikuussa. Meneekös nämäkin nykyään lyhytaikaisten sijaisrekrylistojen tai suhteiden kautta?

Vierailija
1562/1570 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maakunnissa ja muutamassa kaupungissakin on oman aineeni opettajan paikkoja. Mutta koska en viitsi enää nähdä turhaa vaivaa, soitan aina rehtorille ja kysyn hakutilanteesta. Onko tiedossa jo hyvä hakija, toimessa jo sijaisena ollut? Jos on, en hae. Puhelusta on sekin hyöty, että saa käsityksen rehtorista. Tämänpäiväinen koulutuskuntayhtymän rehtori oli puhelimessa töykeä, joten sinne en olisi hakenut vaikkei paikkaa hakemassa olisi ollutkaan virkaa jo määräaikaisena hoitanut hyvä hakija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1563/1570 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon luokanopena Vantaalla ja voin suositella! Lo:n palkan päälle saa alkuopetuslisää, S2-lisää ja luokanopelisää, joten palkka bruttona n. 3500 euroa kuukaudessa, jolla pärjää hyvin täällä!

Vierailija
1564/1570 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tuli taas yksi valintapäätös. Jälleen oli valittu opettaja, jolla on jo virka naapurikoulussa. Minä jatkan työttömyyttä.

Vierailija
1565/1570 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon luokanopena Vantaalla ja voin suositella! Lo:n palkan päälle saa alkuopetuslisää, S2-lisää ja luokanopelisää, joten palkka bruttona n. 3500 euroa kuukaudessa, jolla pärjää hyvin täällä!

Asutko yksin vai jonkun kanssa? Entä onko opintolainaa maksettavana?

Nuo vaikuttavat pk-seudulla siihen, onko opettajan työ kannattavaa. Asumiskustannukset ovat kovat ja jos ei nyt mistään idyllistä ole varaa kotia hankkia, saa myös nauttia huumehörhöjen sekoilusta ja muusta häiriökäyttäytymisestä aivan tavallisillakin asuinalueilla. 

Vierailija
1566/1570 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maakunnissa ja muutamassa kaupungissakin on oman aineeni opettajan paikkoja. Mutta koska en viitsi enää nähdä turhaa vaivaa, soitan aina rehtorille ja kysyn hakutilanteesta. Onko tiedossa jo hyvä hakija, toimessa jo sijaisena ollut? Jos on, en hae. Puhelusta on sekin hyöty, että saa käsityksen rehtorista. Tämänpäiväinen koulutuskuntayhtymän rehtori oli puhelimessa töykeä, joten sinne en olisi hakenut vaikkei paikkaa hakemassa olisi ollutkaan virkaa jo määräaikaisena hoitanut hyvä hakija.

Aika saamatonta on olla hakematta paikkaa, jos rehtorin äänensävy puhelimessa ei miellytä. Onneksi sinulle tulee rahaa Kelasta kuin Manulle illallinen!

Pääkaupunkiseudulla on nyt paljon paikkoja, joten niitä vain hakemaan! Lykkyä tykö!

Kyllähän rehtorin vuorovaikutustaidot vaikuttaa työhön paljon. Kunpa olisin itsekin osannut ajoissa tehdä johtopäätökset aikoinani, paljolta olisin säästynyt. Merkit oli kuultavissa jo puhelimessa, kun rehtori soitti ja puhui samaan aikaan jonkun muun, hänen kanssaan samassa huoneessa olevan kanssa välittämättä siitä, että oli itse soittanut minulle. Puhetapakin on jännitteinen.

Pääosin rehtorit ovat ammattitaitoisia ja mukavia, mutta aina joukkoon mahtuu muutamia ongelmallisiakin tapauksia, joiden osaamattomuus johtaa aiheuttaa koulussa laajasti ilmapiiriongelmia ja näkyy opetuksen tasossakin. Yleensä näissä kouluissa on samat virat auki joka vuosi.

Vierailija
1567/1570 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole avoimia paikkoja ensi syksyksi. Aiempina vuosina tullut hakuun jo helmikuussa. Meneekös nämäkin nykyään lyhytaikaisten sijaisrekrylistojen tai suhteiden kautta?

Säästöt. Ryhmäkokoja kasvatetaan ja koska lasten määrä vähenee koko ajan (seuraavan 10 vuoden aikana on jopa 100 000 kouluikäistä vähemmän), peruskouluja lakkautetaan, opettajia irtisanotaan ja/tai uusia ei palkata. 

Opeksi ei kannata enää opiskella kun ei nykyisillekään ole töitä. 

Vierailija
1568/1570 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suhteiden kautta menee kaikki. Sijaisrekrylistojen kautta en ole koskaan saanut yhtä ainutta yhteydenottoa.

Vierailija
1569/1570 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutko yksin vai jonkun kanssa? Entä onko opintolainaa maksettavana?

Nuo vaikuttavat pk-seudulla siihen, onko opettajan työ kannattavaa. Asumiskustannukset ovat kovat ja jos ei nyt mistään idyllistä ole varaa kotia hankkia, saa myös nauttia huumehörhöjen sekoilusta ja muusta häiriökäyttäytymisestä aivan tavallisillakin asuinalueilla. 

Asun yksin ja ei ole opintolainaa, kun rahoitin opintoja päiväsijaisuuksilla. Asun yksiössä Helsingin kantakaupungissa rauhallisella alueella 750 euroa/kk. Asuntoilmoituksiin kannattaa kytkeä hakuvahti, niin löytää halvempia, jotka usein menevät tosi nopeasti. 

Vierailija
1570/1570 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret kauniit vastavalmistuneet pimut ja über itsekehutyypit taitaa viedä virat. Sama tyyppi valitaan kaikkiin virkoihin ja mitään ei ilmoiteta että virka/ virat laitetaan uudestaan auki. No ei tietenkään kun siihen on jo Pirjo-Heikin kummityttö tulossa sijaiseksi!!!!!

Sitten on niitä että kelpoista valittiin haastatteluun 3 ja lopulta laitetaan, että kelpoisia hakijoita ei ollutkaan ja VIRKA JÄTETÄÄN TÄYTTÄMÄTTÄ. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi