Työttömien opettajien vertaistukiketju
Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?
Kommentit (1500)
Vierailija kirjoitti:
Taas alkoi vuotuinen valitus, miksi joku toinen sai paikan. Katse peiliin. Jos hakee montaa paikkaa ja kokemusta löytyy, jokin persoonassa tai haastattelussa ei suju.
En nyt noin henkilökohtaisesti ottaisi, kun omalla alallani on kuitenkin 40-70 hakijaa hakenut näihin paikkoihin. Mutta kyllä se ihan todellinen ilmiö muillakin aloilla on, että palkataan mieluummin joku, joka on jo töissä kuin sellainen, joka on työtön. Työttömiä palkataan vain (lyhyisiin) sijaisuuksiin. Virkoihin palkataan töissäolevia. Näin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Taas alkoi vuotuinen valitus, miksi joku toinen sai paikan. Katse peiliin. Jos hakee montaa paikkaa ja kokemusta löytyy, jokin persoonassa tai haastattelussa ei suju.
Minä olen tavannut soitella perään ja kysyä miten olisin voinut parantaa, kun en tullut valituksi. Koskaan en ole mitään haastatteluun tai persoonaan liittyvää tarkentavaa palautetta saanut. On sanottu vain, että sinulla meni tosi hyvin, mutta tarvitsimme tähän nyt sellaisen joka hallitsee myös pehmeät materiaalit / jolla on musiikkitaustaa / tutkimustaustaa / kokemusta pelillistämisestä yms.
Se on muuten jännä että opettajana itse joutuu miettimään tosi tarkkaan miten itse antaa palautetta ja missä muodossa vai ohjaako itsearviointiin tai hyödyntääkö vertaispalautetta tms. mutta itse ei saa koskaan palautetta (jos jotain suivaantuneita vanhempia WIlmassa ei lasketa).
Näissä valinnoissa ja niiden perusteluissa on se ikävä juttu, että usein työpaikkailmoituksessa ei kerrota mitä oikeasti haetaan. Sitten kuitenkin valintapäätöksessä on painotettu jotain ominaisuutta, jota ei edes avata muille. Hiljakkoin hain paikkaan, jolla oli selkeästi vähemmän kokemusta kuin minulla ja tietämilläni muilla hakijoilla. Päätös perustui "hakijoiden - - tehtävän hoitamisen kannalta tärkeisiin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin". Valittu oli nuori mies, toivottavasti ne tärkeät henkilökohtaiset ominaisuudet ei kuitenkaan olleet alapäässä vaan yläpäässä.
Itse luovun nyt opettajan töiden hakemisesta, kuten joka kevät aina joku tässä ketjussa on tehnyt. Rakastan tätä työtä, mutta enää en voi kulkea maailmalla kerjäämässä pätkää. Voimat ei riitä. Käyn silti joskus ketjussa lukemassa, miten muilla menee. Hyvää kesää kaikille!
*hiljakkoin hain paikkaan, johon valittiin hakija jolla oli selkeästi vähemmän kokemusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt noin henkilökohtaisesti ottaisi, kun omalla alallani on kuitenkin 40-70 hakijaa hakenut näihin paikkoihin. Mutta kyllä se ihan todellinen ilmiö muillakin aloilla on, että palkataan mieluummin joku, joka on jo töissä kuin sellainen, joka on työtön. Työttömiä palkataan vain (lyhyisiin) sijaisuuksiin. Virkoihin palkataan töissäolevia. Näin se menee.
Juuri tänään tuli valintapäätös sähköpostiin ja näin oli tosiaan käynyt. Googletin viran saaneen ja hänellä oli jo virka. Minuahan ei kutsuttu edes haastatteluun. Olen tällä hetkellä työtön,toivottavasti ei johtunut siitä ettei kutsuttu.
Koululla on täysi oikeus valita paras mahdollinen hakija mutta on tässä se yhteiskunnallinenkin puoli, että toiset shoppailee parhaita työpaikkoja olemalla virkavapaalla yhdestä koulusta kun ensimmäistä vuotta testaavat sitä uutta unelmiensa koulua. Virkavapaakoulu säästää ja avaa paikan vain opetukselliseksi ajaksi eli ei kesältä palkkaa sijaiselle. Toiset taas ei pääse töihin ollenkaan, minnekään. Ei ole järkevää sekään että samat on koko ajan työttöminä ja samat töissä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
*hiljakkoin hain paikkaan, johon valittiin hakija jolla oli selkeästi vähemmän kokemusta
Jossakin tässä pitkässä ketjussa on oma kertomukseni, jossa valittiin sijaiseksi sosionomi, joilla oli hyvin vähän opettajakokemusta. Siinä sivuutettiin muutama valmis aineenopettaja ja sellaisia, joilla oli enemmän opettajakokemusta. Valintaperuste oli se, että hän harrasti musiikkia ja pystyi huolehtimaan koulun musiikkiesityksistä. Oli silloisen lääninhallituksen mukaan oikea päätös.
Pätevän ja varsinkin täysiä palvelulisiä saavan naisopettajan voi ohittaa kevyesti aineyhdistelmällä, jota ei ole kenelläkään. Sitten voidaan ottaa vaikka se rehtorin poika, jolla on runsaasti kokemusta peleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossakin tässä pitkässä ketjussa on oma kertomukseni, jossa valittiin sijaiseksi sosionomi, joilla oli hyvin vähän opettajakokemusta. Siinä sivuutettiin muutama valmis aineenopettaja ja sellaisia, joilla oli enemmän opettajakokemusta. Valintaperuste oli se, että hän harrasti musiikkia ja pystyi huolehtimaan koulun musiikkiesityksistä. Oli silloisen lääninhallituksen mukaan oikea päätös.
Pätevän ja varsinkin täysiä palvelulisiä saavan naisopettajan voi ohittaa kevyesti aineyhdistelmällä, jota ei ole kenelläkään. Sitten voidaan ottaa vaikka se rehtorin poika, jolla on runsaasti kokemusta peleistä.
Tämän takia ei OAJ ole saanut aikaiseksi opettajarekisteriä. Silloinhan tulisi ilmi, että kouluissa työskentelee suuri joukko valeopettajia. Työnantajapuolelle tietysti sopii, kun palkkauksessa säästetään ja sukulaiset ym. tutut pääsee helposti töihin. Tämäkin on yksi syy lisää oppimistulosten laskuun.
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki määräaikaiset pestit ilman kesäajan palkkaa. On jopa niitä, missä vakkari tulee päättäjäispäiväksi töihin ja on sitten kesän "töissä". Millä muulla alalla on tällänen järjetön käytäntö eli sama työ, mutta saat parin kuukauden palkanalennukset eikä kokemuslisät kerry? Pätevät ei näihin alennu, mutta varmaan tarkoituksella haetaankin näitä epäpäteviä, jotka käyttävät silti opettajanimikettä.
Valitettavasti pätevätkin alentuvat tähän (eivät toki kaikki).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia ei OAJ ole saanut aikaiseksi opettajarekisteriä. Silloinhan tulisi ilmi, että kouluissa työskentelee suuri joukko valeopettajia. Työnantajapuolelle tietysti sopii, kun palkkauksessa säästetään ja sukulaiset ym. tutut pääsee helposti töihin. Tämäkin on yksi syy lisää oppimistulosten laskuun.
Minä en usko hetkeäkään, että opettajarekisteri ratkaisisi tuon ongelman. Ennemmin pidän rekisterihanketta Troijan hevosena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki määräaikaiset pestit ilman kesäajan palkkaa. On jopa niitä, missä vakkari tulee päättäjäispäiväksi töihin ja on sitten kesän "töissä". Millä muulla alalla on tällänen järjetön käytäntö eli sama työ, mutta saat parin kuukauden palkanalennukset eikä kokemuslisät kerry? Pätevät ei näihin alennu, mutta varmaan tarkoituksella haetaankin näitä epäpäteviä, jotka käyttävät silti opettajanimikettä.
Valitettavasti pätevätkin alentuvat tähän (eivät toki kaikki).
Ymmärrän, että kelpoiselle kelpaa, jos työkokemusta ei vielä ole. Itsekin olen ensimmäisessä pitkässä sijaisuudessani ollut ilman kesäajan palkkaa. Kyllähän se epäoikeudenmukaiselta ja paskalta tuntui, silloin ei vielä nykyisenlaista lomapäiväkorvaustakaan ollut. Tein töitä niska limassa koko lukuvuoden, sitten tennaria takamukseen kevätjuhlapäivänä ja työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virkaan ei voi valita epäpätevää. Sijaisuudet on eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia ei OAJ ole saanut aikaiseksi opettajarekisteriä. Silloinhan tulisi ilmi, että kouluissa t
OAJ on ajanut opettajarekisteriä vuosikausia. Kuntatyönantaja ei halua sitä ja vetoaa milloin mihinkin tekosyyhyn. Onhan terveyspuolellekin saatu julkiTerhikki!
T. Pätevä opettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia ei OAJ ole saanut aikaiseksi opettajare
OAJ on ajanut opettajarekisteriä vuosikausia. Kuntatyönantaja ei halua sitä ja vetoaa milloin mihinkin tekosyyhyn. Onhan terveyspuolellekin saatu julkiTerhikki!
T. Pätevä opettaja
Tuollaisen rekisterin perustamiskustannukseksi arvioitiin 600 000 euroa ja ylläpidon vuosikustannukseksi 500 000 ainakin alkuvuosina. Eihän se paljon ole, mutta onko se kuitenkin liikaa saatavaan hyötyyn nähden? Ja kun vielä muistetaan, että arviot ei yleensä pidä, vaan ylärajat paukkuvat jo alkuvaiheessa.
Hankkeen lausuntokierrosvaiheessa rekisteriin liitettiin kaikenlaisia fantasioita CV-tyyppisestä työnhakijapankista, jota ymmärtääkseni tietosuojan puitteissa ei edes voisi toteuttaa. Rekisteristä tulisi (kai) väistämättä aika suppea, jos rekisteröidyt itse eivät saa valita, tallennetaanko heidät siihen.
Suuntaushan koulujen omilla verkkosivuilla on ollut täysin toinen: yhä useammin opettajien nimet ovat hankalasti löydettävissä jos ollenkaan. Mutta voitaisiinhan koulut/opettajat velvoittaa päivittämään Wilmaan kelpoisuustietonsa, niin että ne näkyvät kotiväelle. Valtakunnalliseen tiedonkeruu- ja tutkimustarkoituksiin se ei tietysti riitä.
Olen itse kelpoinen opettaja, jonka on ollut usein vaikea löytää töitä. Osasyy on varmaan se, etten ole LinkedInissä tai muutenkaan profiili-somessa, en verkostoitunut, en tuo itseäni esiin verkossa millään tavalla. Voi olla, että juuri minä saattaisin hyötyä tuosta rekisteristä. Olen kuitenkin tyynesti ajatellut, että Kuntarekryssä näkyvien todistusten ja kokemuksen pitää riittää. Kun haen paikkaa, työnantaja ne sieltä näkee. Kuntarekryhän on oikein kätevä, ja samalla tavalla toimii Valtiolle-portaali. Lisäksi meille työttömille on vielä Työmarkkinatori, josta ymmärtääkseni voi poimia tietoa tutkimustarkoituksiin. Siinähän sitä jo on.
Ikäluokat pienenevät ja opettajia tarvitaan tulevaisuudessa yhä vähemmän. Muutokseen pitää sopeutua, mutta opettajarekisteri tulisi tuohon nähden jo joka tapauksessa tosi myöhässä. Joka vuosi koulutetaan uudet innokkaat tähtisilmät koittamaan onneaan.
Miksette mene pk-seudulle hankkimaan kokemusta ja palaa sitten muualle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tänään tuli valintapäätös sähköpostiin ja näin oli tosiaan käynyt. Googletin viran saaneen ja hänellä oli jo virka. Minuahan ei kutsuttu edes haastatteluun. Olen tällä hetkellä työtön,toivottavasti ei johtunut siitä ettei kutsuttu.
Koululla on täysi oikeus valita paras
Miten tämä tulisi mielestäsi korjata? Koulun olisi pakko ottaa työtön työnhakija?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia ei OAJ ole saanut aikaiseksi opettajarekisteriä. Silloinhan tulisi ilmi, että kouluissa ttyöskentelee suuri joukko valeopettajia. Työnantajapuolelle tietysti sopii, kun palkkauksessa säästetään ja sukulaiset ym. tutut pääsee helposti töihin. Tämäkin on yksi syy lisää oppimistulosten laskuun.
No, toi on kyllä ihan mutulla heitetty kommentti. Tämä ei todellakaan ole syynä oppimistulosten laskuun.
Nyt on muutto edessä työn perässä vuodeksi, tai oikeastaan 10 kuukaudeksi, koska oletan, ettei jatkuvaa läsnäoloani enää kesä-heinäkuussa vaadita. Olen tehnyt näin useamman kerran ennenkin, mutta lyhyemmiksi ajoiksi, ja olen aina palannut takaisin kotideudulleni, koska mieluummin olen työttömänä tutuissa kuin vieraissa ympyröissä. Viimeisimmästä todella negatiivisesta muuttokokemuksesta on jo vuosia. Miten jaksatte ja mistä löydätte motivaatiota, kun ainoa syy muuttoon on työ? Ei siis ole perhettä, joka muuttaisi mukana, eikä uudella paikkakunnalla ole tuttuja, ystävistä puhumattakaan. Tietysti tiedän kaikki perinteiset vinkit harrastuksista ja ihmisten tapaamisesta esimerkiksi niiden kautta, mutta olen valitettavan hidas ystävystymään, ja uusi paikkakunta on paljon pienempi kuin nykyinen. En siis ole muuttamassa ollenkaan hyvillä fiiliksillä, vaikka kai pitäisi, kun on töitä tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Haastatteluun jätetään usein kutsumatta se kokenein ja pätevin, jotta voidaan ottaa joku muu. Tästä olen nähnyt oikeuden päätöksen, jossa määrättiin maksamaan korvauksia sille, jota ei edes haastateltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virkaan ei voi valita epäpätevää. Sijaisuudet on eri juttu.
Kuntien viranhaltijapäätökset ovat julkisia asiakirjoja, ja myös niiden liitteet eli hakemusasiakirjat. Kuka tahansa saa mennä katsomaan hakemuksia, hakijoitten ansioluetteloja ym. Siinä kyllä selviää, onko valituksi tullut epäpätevä sosionomi 3 kuukauden opetuskokemuksella kansalaisopistossa ja ohitettu pätevät ja kokeneet opettajat. Onhan noita ansiovertailuja nähty, jossa minutkin oli merkitty X-aineen ylioppilaaksi, vaikka olin silloin Y-tieteen maisteri. Selvää vähättelyä, mutta siinä tilanteessa se pikemminkin huvitti kuin harmitti.