Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömien opettajien vertaistukiketju

Vierailija
11.08.2011 |

Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?

Kommentit (1500)

Vierailija
1441/1500 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole edes sijaisuuksia. Opettajien jälkikasvu paikkaa, vaikka ei alan koulutusta tai kokemusta.

Meillä olisi, mutta ei ole hakijoita. Monessa paikassa on sijaiskielto. Ihmetyttää tämä kohtaanto-ongelma.

Vierailija
1442/1500 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ollut häävi kesäkuun ansiosidonnainen. Vai miten teillä meni?

Lomakorvauksien jaksotus ja siihen päälle omavastuuaika söivät tuen käytännössä kokonaan. Jos olisi edes ollut mahdollisuus käyttää lomat lomina, ymmärtäisin jotenkin. Ensin teetetään vuoden työt, eikä silti makseta palkkaa, joka kuuluisi. Sen päälle vähennetään vielä ansiosidonnaista. Törkeää, ettei OAJ tee enemmän. 

Miksimkuulut oaj:hin?

Itse olen virassa oleva opettaja enkä kuulu oaj:hin Se mikään pakkoliitto ole.

Ei tossa sanottu OAJ:hin kuulumisesta mitään. Saa kai sitä kuulua vaikka Loimaan kassaan.  Silti luulisi, että opettajien oma järjestö tekisi asialle jotakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1443/1500 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole edes sijaisuuksia. Opettajien jälkikasvu paikkaa, vaikka ei alan koulutusta tai kokemusta.

Meillä olisi, mutta ei ole hakijoita. Monessa paikassa on sijaiskielto. Ihmetyttää tämä kohtaanto-ongelma.

Kerro nyt ihmeessä, missä!?

Vierailija
1444/1500 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakoulutettujen työttömyys ennätyslukemissa. Onkos opettajia työttöminä?

Vierailija
1445/1500 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
1446/1500 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko opettajilla yhtä vaikeeta saada töitä kuin muilla aloilla vai riittääkö töitä?

Vierailija
1447/1500 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi tietää, mitä te muut työttömät tai liian vähillä töillä sinnittelevät opettajat teette? Teettekö muiden alojen töitä vai miten vietätte päiviänne? 

Tekisin muita töitä, jos niihin otettaisiin. Ei oteta, olen hakenut. Ajatellaan kai että kun se on opettaja niin ei kuitenkaan tässä kauan pysyisi, vaikka olen valmis vaihtamaan alaa lopullisesti, kun opettajan hommat on ihan toivottomia.

Tässä onkin kiva kuunnella noita "menkää töihin" heittoja kun olen hakenut töitä kaikkialta Suomesta.

Vierailija
1448/1500 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmisen vuotta tehnyt muun alan töitä ja lisien ansiosta tienaan enemmän kuin opehommissa. Syy toiselle alalle karkaamiselle oli lähinnä kesäajan työttömyys. Kyllähän noita opehommia kaipailee, mutta niin kauan kun ei ole tarjota työtä myös kesäajan palkalla, minä pysyn muissa hommissa. Koko vuoden työstä kuuluu maksaa koko vuoden palkka!

Vierailija
1449/1500 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että minua vituttaa lukea näitä kommentteja, että kyllä kesällä tekevälle töitä löytyy ja ei kun töihin vaan! Jokainen tällaisen kommentin laukoja voi varmaan itsekin sitten hyvillä mielin luopua lomastaan ja mennä töihin. Ai eikö? No johan nyt on kumma 

Vierailija
1450/1500 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä luulet johtuvan, että yksikään meistä työttömistä pätevistä opettajista ei teille hae? Johonkin Sevettijärven opettajan sijaisuuteenkin oli joskus kymmeniä hakijoita.

Vierailija
1451/1500 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on tilanne tänä keväänä? Onko syksylle töitä tiedossa?

Vierailija
1452/1500 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki määräaikaiset pestit ilman kesäajan palkkaa. On jopa niitä, missä vakkari tulee päättäjäispäiväksi töihin ja on sitten kesän "töissä". Millä muulla alalla on tällänen järjetön käytäntö eli sama työ, mutta saat parin kuukauden palkanalennukset eikä kokemuslisät kerry? Pätevät ei näihin alennu, mutta varmaan tarkoituksella haetaankin näitä epäpäteviä, jotka käyttävät silti opettajanimikettä.

Vierailija
1453/1500 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole, ja jos ei löydy, nin työmarkkinatuki odottaa elokuussa, koska työssäoloehdon täyttyminen siirtyi kauemmas sen pidennyksen ja kerrtymäsääntöjen muutoksen vuoksi. Täytynee siis alentua työskentelemään jälleen kerran ilman kesäajan palkkaa, koska ei ole varaa jättää yhtään tämän seudun sopivaa paikkaa hakematta. Muuttaminen on sen verran työllästä ja kallista, ettei siihen ole varaa, eikä asuntoa välttämättä edes saa.

Vierailija
1454/1500 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole, ja jos ei löydy, niin työmarkkinatuki odottaa elokuussa, koska työssäoloehdon täyttyminen siirtyi kauemmas sen pidennyksen ja kerrtymäsääntöjen muutoksen vuoksi. Täytynee siis alentua työskentelemään jälleen kerran ilman kesäajan palkkaa, koska ei ole varaa jättää yhtään tämän seudun sopivaa paikkaa hakematta. Muuttaminen on sen verran työllästä ja kallista, ettei siihen ole varaa, eikä asuntoa välttämättä edes saa.

Vierailija
1455/1500 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan turha opiskella enää luokanopettajaksi Helsingin ja Tampereen ulkopuolella. 10 vuoden sisällä virkoja on saatavilla hyvin harvoin, kun syntyvyys on romahtanut. 

Vierailija
1456/1500 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole ei. Olen hakenut kaikki paikat mitä on tässä maakunnassa ollut auki. Mitä paikkoja on ollut, ne on menneet virassa jo olevalle joka haluaa muuttaa kaupunkiin. Jonnekin peräkylälle vapautuu sitten hänen paikkansa sellaiselle, jolla on mahdollisuus autolla kulkea tai jopa muuttaa. Itsellä ei ole. Määräaikaisuuksia tein vuosikymmenen ajan pitkin Suomea, mutta en jaksa enää. Jäi parisuhde ja perhe saamatta kun joka vuosi piti muuttaa. Nyt olisi työteliäs ope täällä jolla olisi aikaa, kun ei ole perhettä rasitteena. Vissiin se on varoitusmerkki sitten kun ei ole miestä huolehtimassa...

Vierailija
1457/1500 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelkaa erityisopettajaksi. Juuri sain paikan ensi vuodelle, vaikka pian mittarissa 60 vuotta. Virkoja en edes hae, kun en tarvitse.

Vierailija
1458/1500 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelkaa erityisopettajaksi. Juuri sain paikan ensi vuodelle, vaikka pian mittarissa 60 vuotta. Virkoja en edes hae, kun en tarvitse.

Työkkäristä sanottiin, että kokonaisia tutkintoja ei enää työttömyysetuudella tueta, vaan lyhyempää täsmäkoulutusta (kysyin). Opintotukea ei toiseen korkeakoulututkintoon enää saa, eikä aikuiskoulutustukeakaan enää ole. Eikä ole kyllä säästöjäkään. Muuten voisin opiskellakin.

Vierailija
1459/1500 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aivan turha opiskella enää luokanopettajaksi Helsingin ja Tampereen ulkopuolella. 10 vuoden sisällä virkoja on saatavilla hyvin harvoin, kun syntyvyys on romahtanut. 

Noin on. Viiden vuoden päästä vuonna 2030 on peruskoulussa Suomessa 80 000 lasta vähemmän kuin viime lukuvuonna. Tuo tarkoittaa 4000 luokkaa vähemmän ja tarvetta on 4000 opettajalle vähemmän. Tässä on isoja alueellisia eroja, mutta hakijoita tulee piisamaan niihin avautuneisiin opettajan virkoihin.

Vierailija
1460/1500 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan enää halua opettajaksi, hirviöpentujen vartijaksi.

Menkää oikeisiin töihin!