Työttömien opettajien vertaistukiketju
Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?
Kommentit (1500)
Eikö tätä asiaa vieläkään saatu ratkaistua? Opettajia koulutetaan liikaa.
Täytyykö sen takia kouluttaa iso määrä, jotta sinne perähikiälle ne muutamat kutsumusammattilaiset suostuisivat muuttamaan töiden perässä?
Taas tuli todettuu, että lyhyet sijaisuudet menee epäpäteville, tutuille ym. joille ei tartte täyttä palkkaa maksaa. Pidemmät ja vakipaikat saa koulun oma henkilökunta tai toisesta koulusta siirtynyt ope. Tähän väliin mahtuu yllättävän paljon koulutettuja opettajia, jotka syystä tai toisesta on tällä hetkellä vailla töitä. Heitä ei kutsuta haastatteluihin saatikka valita. OKL suoltaa uusia opettajia kortistoon. Tosin moni lähtee pian omasta tahdostaan muihin töihin, kun todellisuus iskee päin naamaa.
Lähes kaikki sijaisuudet päättyy edelleen suvivirteen, vaikka koko lukuvuosi töitä. Turha itkeä ettei syrjemmille seuduille saa päteviä ihmisiä, jos ei työstä saa asianmukaista palkkaa. Toisaalta tähän tähdätäänkin, säästyy lisää, kun palkataan epäpätevä.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko he olleet muodollisesti täysin pätemättömiä tai ainakin vähemmän pätevyyttä kuin sinulla?
Mitä kuuluisi tehdä asialle?
Hesassa kysyttiin vielä puoluekirjaa 2000-luvun alussa joltakin ainakin. Sehän ennen pitikin olla!
Nykyään vihervassari-mielipiteet vähintään. Muuten savustetaan ulos ainakin pääkaupunkiseudulla!
Olen ollut opena kymmeniä vuosia.
Nuori, jos haluat tuhlata elämäsi, ryhdy opettajaksi!
Jään pian eläkkeelle.
Haistakaa huilu, koko systeemi kakaroineen, joita ei kotona kasvateta.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut opena kymmeniä vuosia.
Nuori, jos haluat tuhlata elämäsi, ryhdy opettajaksi!
Jään pian eläkkeelle.
Haistakaa huilu, koko systeemi kakaroineen, joita ei kotona kasvateta.
Yhdyn tähän! Tosin eläkkeelle en vielä pääse.
Olen niin surullinen. Pääsen aina haastatteluun, mutta minua ei koskaan valita. Minusta ei vaan tykätä, olemuksestani. Ei ole koskaan tykätty. Kai koulukiusaaminen näkyy minusta.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin surullinen. Pääsen aina haastatteluun, mutta minua ei koskaan valita. Minusta ei vaan tykätä, olemuksestani. Ei ole koskaan tykätty. Kai koulukiusaaminen näkyy minusta.
Et ole yksin! Persoonallisuus ja suhteet ratkaisee. Jos valinnat tekisi ihmiset, joiden kanssa on työskennellyt, tulisi todennäköisesti valituksi.
Hei opet! Onko kellään kokemusta siitä että työpaikkailmoitus olisi kirjoitettu teitä varten? Tarkoitan että kun joskus on niin outoja juttuja mitä "arvostamme" niin eikös ne ole kirjoitettu niin että voidaan valita justiin se tietty ihminen? Niin onko kukaan tässä ketjussa kokenut sitä että ihan ilmoitusta myöten teille olisi pedattu paikka? Miltä se tuntuu?
Ja jos teitä ajatellen laadittaisiin työpaikkailmoitus niin mitä siinä olisi?
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun tekee pätkäsilppua seuraavat 15 vuotta, ei silti ole mitään takeita virasta ja sitten alkaakin olla ikää sen verran ettei enää työllisty ja lisäksi eläke jää ihan olemattomaksi.
Vaan mikä tässä on takana että opettajia pitää kouluttaa liikaa? Onko pääasia se että saadaan ylioppilaat pois tyhjän päältä, vaikka sitten sillä että käytännössä lisääntymisikäiset naiset eivät työllisty. Reilumpaa olisi ottaa okl:n mieskiintiöt takaisin.
Luulen syyn olevan palkkausjärjestelmässä. Eli ope otetaan lukuvuodeksi ja potkitaan kesäksi työttömäksi, jolloin palkkaa ei tarvitse maksaa. Tai lyhyempi sijaisuus. Kun on tarpeeksi tulijoita, voidaan valita parhaat sijaiset päältä (tai sopivimmat) ja aina saadaan sijaisia, kun on sakkia reservissä.
Mikseihän lääkärialalla tehdä samoin? Ei olisi pulaa tk-lääkäreistä. Mutta kai niillä on niin voimakas liitto tms. muut tahot, jotka estävät ylikouluttamista? Kuka tietää?
Eiköhän ap ole hakenut sijaisuuksiakin nimenomaan. Nykyisin OAJ on vaatinut sijaisopettajien työehtoihin parannuksia ja aika monessa kunnassa vuoden määräaikainen otetaan koko lukuvuodeksi, eli jos tulee heti syksyllä sijaisuuteen vuodeksi,työsuhde päättyy 31.7. Lyhyemmissä pätkissä eri asia.
Sijaisuuksiin saa palkata kenet haluaa, usein ne talossa pidetyt otetaan sijaisiksi vaikka hakijoita varmasti saisi avoimella haulla pätevinäkin. Tarkoitan tilannetta että vaikka uskonnon ope joka on talossa tehnyt erityisluokanopettajan tehtäviä sijaisena, otetaan helposti luokanopettajaksikin, vaikkei pätevä lo:ksi. Toisaalta kouluun voidaan haluta piristykseksi vaihtelua uusista opettajista. Vanhoilla opettajilla voi olla parempi auktoriteetti ja turvan antamisen taito pienten oppilaiden kanssa ja niin edelleen. Myös talon opettajien mielipide vaikuttaa, luvataanko sijaisille jatkoa (vaikka mielipide perustuisi johonkin henkilökemiaan, eikä niinkään opetustaitoon tai tuloksiin).
Vierailija kirjoitti:
Taas tuli todettuu, että lyhyet sijaisuudet menee epäpäteville, tutuille ym. joille ei tartte täyttä palkkaa maksaa. Pidemmät ja vakipaikat saa koulun oma henkilökunta tai toisesta koulusta siirtynyt ope. Tähän väliin mahtuu yllättävän paljon koulutettuja opettajia, jotka syystä tai toisesta on tällä hetkellä vailla töitä. Heitä ei kutsuta haastatteluihin saatikka valita. OKL suoltaa uusia opettajia kortistoon. Tosin moni lähtee pian omasta tahdostaan muihin töihin, kun todellisuus iskee päin naamaa.
Yläkouluissa tunteja ei riitä kaikille ja osa roikkuu määräaikaisina pitkään. Kun virka vihdoin aukeaa esim. eläköitymisessä, on talossa ollut pätevä tuntiopettaja tai sijainen etusijalla. Ulkopuolisella ei ole mitään mahdollisuuksia, koska tuttu on helppo palkata taloon.
Vierailija kirjoitti:
Hei opet! Onko kellään kokemusta siitä että työpaikkailmoitus olisi kirjoitettu teitä varten? Tarkoitan että kun joskus on niin outoja juttuja mitä "arvostamme" niin eikös ne ole kirjoitettu niin että voidaan valita justiin se tietty ihminen? Niin onko kukaan tässä ketjussa kokenut sitä että ihan ilmoitusta myöten teille olisi pedattu paikka? Miltä se tuntuu?
Kyllä pedataan sanamuodoilla vakipaikka sille jo talossa olevalle sijaiselle tai tuntiopettajalle. Tämä on päinvänselvää. En puhu itsestäni.
Minulla ei ole mitään sellaista erityisosaamista, että voisi räätälöidä työpaikkailmoituksen selväasti sen mukaan. Esim. erikoista aineyhdistelmää tai kokemusta koodaamisen opettamisesta (menikö se villitys jo?) tai venäjän/ukrainan kielen taitoa tms.
Pitäis varmaan huolestua kun mulla ei ole mitään erikoisia taitoja. Olen vaan joustava ja yhteistyökykyinen ja aineen- ja ryhmänhallinta on erinomaista. Siis tylsä tavis. Ehkä siksi työttömänä.
Oon työtön tohtori ja voisin suorittaa lisää opintoja sen verran, että pääsisin myös työttömäksi opettajaksi.
Kertokaa nyt ihmeessä, missä päin Suomea vaikutatte - tai miksei paikkakuntakin jos kehtaatte sanoa. Saataisiin vähän kartoitusta siitä, missä päin Suomea asiat ovat huonosti ja moni nuori varmaan hyötyisi tiedosta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pedataan sanamuodoilla vakipaikka sille jo talossa olevalle sijaiselle tai tuntiopettajalle. Tämä on päinvänselvää. En puhu itsestäni.
Ja se tehdään siksi, etteivät ihmiset tekisi valituksia siitä valinnasta.
Piiri pieni pyörii...toiset saa töitä, toiset ei.