Työttömien opettajien vertaistukiketju
Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?
Kommentit (1500)
Vierailija kirjoitti:
Taas uutisissa valitettiin opettajapulaa erityisesti uudellamaalla. Itse en uudellamaalla asu, joten osaisiko joku sanoa pitääkö tieto paikkansa? Eli kannattaako opettajana hakea uudellemaalle töihin.
Opettajapula riippuu koulusta. Suosituimpiin kouluihin on paljon hakijoita, mutta "rupupaikkoihin" vähemmän...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas uutisissa valitettiin opettajapulaa erityisesti uudellamaalla. Itse en uudellamaalla asu, joten osaisiko joku sanoa pitääkö tieto paikkansa? Eli kannattaako opettajana hakea uudellemaalle töihin.
Opettajapula riippuu koulusta. Suosituimpiin kouluihin on paljon hakijoita, mutta "rupupaikkoihin" vähemmän...
Ei ole enää edes keskustan kouluihinkaan vain muutama hakemus tulee.. matikan opettajia ei enää saa keskustaan, saati jonnekin muualle.
ErityisLUOKANopettajista erityisesti yläluokilla on iso pula, toki työ on todella raskasta ja oppilaat huomattavasti rankempia kuin laaja-alaisilla erkoilla, ettei mikään ihme. Mutta jos mielenterveys kestää, niin sieltä löytyy töitä
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan Helsingissä ole pulaa. Olen laittanut avoimen hakemuksen, mutta ei sieltä koskaan edes otettu yhteyttä. Ja tämä tapahtui ennen pakkohakuaikaa eli hain tosissani. Pätevä aineenopettaja olen, ja aika paljon kokemusta sijaisopettajana. Ei kuitenkaan siinä omassa aineessa, ja nyt olen vaihtanut alaa.
abi kirjoitti:
Aion lukion jälkeen hakea luokanopettajalinjalle Ouluun. Mitä sivuaineita kannattaa ottaa, että työllistyy?
Outoa ajatella, että jos aloitan opintoni vuoden päästä ja valmistun kuuden vuoden kuluttua, niin sitä ennenhän valmistuu n. 500 opettajaa pelkästään Oulusta. Jos näistä puolet muuttaa muualle, niin silti taitaa olla ylitarjontaa Oulun seudulla. En kuitenkaan keksi mitään muuta ammattia tai ainetta, mistä olisin kiinnostunut.
En tiedä, mitä aineita Oulussa on tarjolla, mutta sellaiset aineet voivat olla hyödyllisiä, joissa on niin vähän tunteja, että ei ole päätoimista opettajaa vaan ne jaetaan muille. Esimerkkinä musiikki, kuvataide, liikunta, käsityöt. Missä sinä olet hyvä, mitä harrastat ja minkä aineen opettaminen myös yläkoululaisille sinua kiinnostaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää edes keskustan kouluihinkaan vain muutama hakemus tulee.. matikan opettajia ei enää saa keskustaan, saati jonnekin muualle.
Matikan opettajilla taitaa olla ihan hyvä tilanne ylesemminkin, mutta miten on luokanopettajilla? Omalla paikkakunnallani ainakin lapset vähenee niin paljon, että lähivuosina tullaan sulkemaan ainakin yksi alakoulu ja opetatjan virkoja häviää samalla useampikin.
Miten voi opettajapulan aikana olla työttömiä opettajia?
Mun kaveri on eläkkeellä aineenopettajan virasta ja ei saa hengen rauhaa, kun koko ajan soitellaan töihin.🤔
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri on eläkkeellä aineenopettajan virasta ja ei saa hengen rauhaa, kun koko ajan soitellaan töihin.🤔
Mitkä aineet? Mikä kaupunki?
Ei minulle soitella koskaan (bige). 
Olen erkkaluokanopettajana (itsekin epäpätevä, mutta on kuitenkin kasvatusalan koulutus) ja koulumme on todella hyvämaineinen ja ympäröivä asuinalue hyvin rauhallinen. Tänä syksynä meillä oli silti vielä toisen erkkaopen paikka elokuussakin vielä auki sekä myös yhden luokanopettajan. Viime hetkillä niihin haalittiin suunnilleen kadulta seuraava tallaaja. Sijaisia saa joskus, yleensä ei. Syksy on ollut ihan helvettiä, kun yritämme kaikki vuorotellen valvoa poissaolijoiden luokkia miten taidamme ja lapset (Ja oppiminen!!) kärsivät jatkuvasta veivaamisesta ja säätämisestä.
Ihmiset yksinkertaisesti lähtevät, jos saavat enemmän rahaa helpommalla joltain muulta alalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan Helsingissä ole pulaa. Olen laittanut avoimen hakemuksen, mutta ei sieltä koskaan edes otettu yhteyttä. Ja tämä tapahtui ennen pakkohakuaikaa eli hain tosissani. Pätevä aineenopettaja olen, ja aika paljon kokemusta sijaisopettajana. Ei kuitenkaan siinä omassa aineessa, ja nyt olen vaihtanut alaa.
Parempi tuokin, että ei soitella kun että soitellaan ja tarjotaan monen viikon sijaisuus. Seuraavana päivänä perutaan, että saatiinkin joku muu. Joku muu? Olin jo ehtinyt reissunkin perua kun kerrankin sain sijaisuuden. Mutta joo. Alanvaihto, kun ei puheet pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi tuokin, että ei soitella kun että soitellaan ja tarjotaan monen viikon sijaisuus. Seuraavana päivänä perutaan, että saatiinkin joku muu. Joku muu? Olin jo ehtinyt reissunkin perua kun kerrankin sain sijaisuuden. Mutta joo. Alanvaihto, kun ei puheet pidä.
Ei voi ymmärtää. Perutaan sovittu sijaisuus?!
Vierailija kirjoitti:
Olen myös luokanopettaja, joka jäi äityislomalle 9.1.2012. Jään työttömälle kolme kuukauden jälkeen. Harmittaa tosi paljon. Olen ollut sijaisena vajaa viisi vuotta ja olen hakennut töihin. Ei mihinkään pääse. Meidän vauvalla on hoitaja kotona. Mummo jää eläkkeelle ja hoitaisi häntä. Olen tosi harmittaa!!!! Olen ollut aikaisemmin 16v lasten/sisätauti-kirurginen sairaanhoitaja. Oli vakituinen paikka, jonka sanoin irti kun valmistuin kasvastustieteenmasteri/luokanopettajaksi v. 09/2009. Ylimääräisenä on erityisopettaja cumu ja näyttötutkimus tutkinto 25op.
Järkyttävää, että vaikka kouluttaa itseensä ei saa töitä. Silloin kuin tein epäpätevänä sijaisuukisia sanottiin, että kyllä sitten saat töitä kun olet pätevä. Eipä niitä näy olevan. Paljon myös suhteella pääsee opettajia töihin ja epäpäteviä, joilta puuttuu pätevyys. Tällä hetkellä riittääkö rahkeet enään opiskella perheen keskellä vielä lisää. Meillä on neljä lasta ja ikä alkaa olla minulla on paljon (39v). Tunnen itseni myös tuhaksi ja surkeaksi, kuin sinä!
Kohtalokaveri
Kirjoitustaito ja äidinkieli ei taida olla vahvuuksiasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä hänen mieleensä tullut vaatia siitä mitään korvausta? Oliko edes pätevämpi se, joka tuli töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin todella tehtiin. Yksi Suomen suurimmista kaupungeista. En alkanut rettelöidä, sillä toiveissa on joskus saada töitä kuitenkin. Törkeäähän tuo oli, ja entisena rekrytoijana en itse olisi koskaan noin toiminut. Opetuspuolella ei ihmisillä vaan usein ole juridista osaamista.
t. Se jonka sijaisuus peruttiin
Miten te muut opetusalan pätkätyöläiset olette kokeneet uuden työvoimapalvelumallin? Olen jo kauan sitten kyseenalaistanutv omalta kohdaltani aivan lyhyiden, muutaman päivän tai viikon sijaisuuksiin suostumisen, koska ne eivät reilun 10 vuoden kokemuksen perusteella ole tuoneet mitään pitkäaikaisempaa, eivätkä varsinkaan toimineet polkuna vakinaiseen virkaan. Uuden palvelumallin myötä lyhyiden sijaisuuksien hyöty näyttää olevan täysin nolla. Ellei työsuhde kestä vähintään 15 päivää, sitä ei huomioida työnhakuvelvollisuuden täyttämisessä mitenkään. Yli kaksiviikkoisella työsuhteella sen sijaan saa kuitattua työnhakuvelvollisuuden (väh. 4 haettua paikkaa/kk) ilmeisesti useamman kuukauden ajalta. Näin kuulemma siksi, että tavoitteena on työllistyminen vakituiseen työhön. Työkkärissäkin siis lopulta myönnetään, etteivät pätkät välttämättä johda mihinkään, mutta silti vastakkainasettelu juuri kahden viikon kohdalla tuntuu tarpeettoman suurelta. En myöskään koe, että virkailijan säännöllisin väliajoin tekemä tarkistussoitto nopeuttaa viransaantiani mitenkään, juna taisi jo mennä sen suhteen. Alan vaihtokin on käynyt mielessä, mutta opintojen rahoitusmahdollisuuksia ei käytännössä ole.
Älä tule Uudellemaalle, paljon S2:ia ja muita häiriintyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, missä? Ehkä joku uskonnon+psykologian tai muun erikoisemman aineen opettaja, jolla on ehkä 8 viikkotuntia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kouluihin ei saada sijaisia? Eikö opeja olekaan työttöminä?
Siksi, että koulusta ei pätevälle sijaislistalla olevalle opettajalle ei kutsua tule. Otetaan se, joka on aakkosjärjestyksessä listalla ensimmäisenä. Ja ei ole kenellekään yllätys, että hänelle ei tarvitse maksaa läheskään yhtä hyvää palkkaa kuin listalla 7. olevalle pätevälle opettajalle täysillä palvelulisillä.
Tietysti kannattaa, kun muualla maassa oppilaiden ja koulujen määrä vähenee rajusti lähivuosina.