Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien opettajien vertaistukiketju

Vierailija
11.08.2011 |

Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?

Kommentit (1500)

Vierailija
1241/1500 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole töitä vielä näköpiirissä

Vierailija
1242/1500 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1243/1500 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö on haku päällä?

Vierailija
1244/1500 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eipähän tarvitse itkeä, ettei palaudu lomalla töistä, kun ei ole töitäkään. Olkaa tyytyväisiä

Vierailija
1245/1500 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis, että jos uupuneet hakis sairaslomaa ja työttömät pääsis vähäks aikaa töihin niin kaikki voittais. Miks eivät siis hae breikkiä tai lopattais sitten valituksen!

Vierailija
1246/1500 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut tätä ketjua jo vuosia, ja nyt tulin sanomaan jäähyväiset sekä ketjulle että opettajan töille. Tänä syksynä en enää tee sijaisuuksia. En riennä tuuraamaan kun soitetaan. Enää en taivu tuhannelle mutkalle ja yritä osoittaa olevani vakipaikan arvoinen.

Parhaat vuodet meni vakipaikkaa odottaessa. Työttömänä joka kesä. Tänä kesänä uutena haastattelut kahden viikon välein - ja myös harmaat hiukset, joita oli yhtäkkiä tullut paljon. Tajusin, etten koskaan tule saamaan pankista lainaa omaan asuntoon. Elämäni ei tule menemään eteenpäin.

En yhtään tiedä, mitä teen tulevaisuudessa. Tiedän vain, mitä en enää tee.

On ihan ok, että uran alkuvaiheessa joutuu tekemään sijaisuuksia ja pätkää. Vakivirkoja ei ole joka oksalla. Kannattaa kuitenkin etukäteen päättää määräaika, jonka jälkeen jättää alan ellei ole saanut virkaa - ettei käy kuin minulle. Odotin liian pitkään.

Kaikkea hyvää ja jaksamista teille alalla toimivat!

Vierailija
1247/1500 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut tätä ketjua jo vuosia, ja nyt tulin sanomaan jäähyväiset sekä ketjulle että opettajan töille. Tänä syksynä en enää tee sijaisuuksia. En riennä tuuraamaan kun soitetaan. Enää en taivu tuhannelle mutkalle ja yritä osoittaa olevani vakipaikan arvoinen.

Parhaat vuodet meni vakipaikkaa odottaessa. Työttömänä joka kesä. Tänä kesänä uutena haastattelut kahden viikon välein - ja myös harmaat hiukset, joita oli yhtäkkiä tullut paljon. Tajusin, etten koskaan tule saamaan pankista lainaa omaan asuntoon. Elämäni ei tule menemään eteenpäin.

En yhtään tiedä, mitä teen tulevaisuudessa. Tiedän vain, mitä en enää tee.

On ihan ok, että uran alkuvaiheessa joutuu tekemään sijaisuuksia ja pätkää. Vakivirkoja ei ole joka oksalla. Kannattaa kuitenkin etukäteen päättää määräaika, jonka jälkeen jättää alan ellei ole saanut virkaa - ettei käy kuin minulle. Odotin liian pitkään.

Kaikkea hyvää ja jaksamista teille alalla toimivat!

Katkera, mutta totuudenmukainen kuvaus. Opetusala on ollut kavala monelle ja kaikki eivät koe tällä alalla happy endingsejä vakituisen työn suhteen. Opettajapulaa odotellessa.

Vierailija
1248/1500 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kouluihin ei saada sijaisia? Eikö opeja olekaan työttöminä?

Vierailija
1249/1500 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijaisuudet ovat paikkakunnilla, joihin ei järkevästi pääse julkisilla eikä ole majoitusmahdollisuutta. 

Vierailija
1250/1500 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulis, että jos uupuneet hakis sairaslomaa ja työttömät pääsis vähäks aikaa töihin niin kaikki voittais. Miks eivät siis hae breikkiä tai lopattais sitten valituksen!

Uupumukseen ei anneta palkallista sairauslomaa, pitäisi olla joku diagnoosi, ja näillä elinkustannuksilla on pakko käydä töissä vaikka sitten uupuneena.

Vierailija
1251/1500 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ on muuttunut sellaiseksi, että hakijamäärät laskevat koko ajan eikä palkkaus vastaa koulutusta. Moni vakituinenkin lähtee alalta pois.

Vierailija
1252/1500 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue viesti 1248.

Siinä yksi syy. Toinen se, että me alaa vaihtaneet emme enää ole kiinnostuneet opetustyöstä.

Vierailija
1253/1500 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaisuudet ovat paikkakunnilla, joihin ei järkevästi pääse julkisilla eikä ole majoitusmahdollisuutta. 

Laitoin  vuosia sitten avoimen hakemuksen Helsingin kaupungille. Vastausta ei ole kuulunut koskaan muuta kuin "kiitos hakemuksesta". Mitäpä minä suotta enää tyrkyttämään työvoimaani, koska Helsingin seudulla on aivan yllin kyllin päteviä opettajia myös sijaisuuksiin.

Vierailija
1254/1500 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia turhaan väniseviä tyhjäpäitä kyin hoitajat.

Vierailija
1255/1500 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu aika paljon siitä, millaisesta sijaisuudesta on kyse ja missä. Kuukausien tai edes muutaman viikon mittainen sijaisuus on aivan eri asia kuin olla korvauksetta tavoitettavissa suunnilleen vuorokauden ympäri siltä varalta, että iltamyöhään tai aamukuudelta saattaisi tulla pyydetyksi päivän tai parin sijaisuuteen. Pätkäsijaisuudet kun eivät enää nykypäivänä todellakaan ole mikään varma tie vakivirkaan, vaan pikemminkin logiikka menee niin, että kun kerran silpputyöt kelpaavat, tarjotaan jatkossakin vain sellaisia.

Vierailija
1256/1500 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion lukion jälkeen hakea luokanopettajalinjalle Ouluun. Mitä sivuaineita kannattaa ottaa, että työllistyy?

Outoa ajatella, että jos aloitan opintoni vuoden päästä ja valmistun kuuden vuoden kuluttua, niin sitä ennenhän valmistuu n. 500 opettajaa pelkästään Oulusta. Jos näistä puolet muuttaa muualle, niin silti taitaa olla ylitarjontaa Oulun seudulla. En kuitenkaan keksi mitään muuta ammattia tai ainetta, mistä olisin kiinnostunut.

Vierailija
1257/1500 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

abi kirjoitti:

Aion lukion jälkeen hakea luokanopettajalinjalle Ouluun. Mitä sivuaineita kannattaa ottaa, että työllistyy?

Outoa ajatella, että jos aloitan opintoni vuoden päästä ja valmistun kuuden vuoden kuluttua, niin sitä ennenhän valmistuu n. 500 opettajaa pelkästään Oulusta. Jos näistä puolet muuttaa muualle, niin silti taitaa olla ylitarjontaa Oulun seudulla. En kuitenkaan keksi mitään muuta ammattia tai ainetta, mistä olisin kiinnostunut.

Olen itse aineenopettaja, mutta uskoisin että esim. taito soittaa pianoa ja opettaa musiikkia nostaa mahdollisuuksia työllistyä. Hae ihmeessä, jos opeopinnot kiinnostaa.

Vierailija
1258/1500 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

abi kirjoitti:

Esi- ja alkuopetus, liikunta ja musiikki. Niiden osaajista on meillä ainakin pulaa, työskentelen Oulussa.

Vierailija
1259/1500 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisopettajat viidentenä pula-ammattilistalla. Avoimia paikkoja 700 ja työttömänä 500.

Työntekijän osaaminen ei vastaa työnantajan toiveita tai asuin- ja työpaikat ovat toisiinsa nähden väärissä paikoissa.

https://yle.fi/uutiset/74-20002969

Vierailija
1260/1500 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas uutisissa valitettiin opettajapulaa erityisesti uudellamaalla. Itse en uudellamaalla asu, joten osaisiko joku sanoa pitääkö tieto paikkansa? Eli kannattaako opettajana hakea uudellemaalle töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi