Työttömien opettajien vertaistukiketju
Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?
Kommentit (1500)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokos opettajille on löytynyt töitä seuraavaksi lukuvuodeksi? Täällä taas sama hakurumba menossa....
Ei ole syksyksi eikä ole tälläkään hetkellä. Ja sijaisista muka pula?
Tämä tuntuu olevan niin vahvasti myös kiinni siitä millä seudulla on hakemassa töitä. Kaikissa yliopistokaupungeissa joissa koulutetaan opettajia on älytön ylitarjonta kaikista opettajista. Pienemmillä paikkakunnilla syrjäseuduilla taas pula pätevistä opettajista. Itse olen töissä tunnin ajomatkan päässä isosta yliopistokaupungista jossa olisi valtavasti työttömiä opettajia mutta siltikään meille ei saada sijaisia. Tälläkin hetkellä on koko vuoden luokanopen sijaisuuksissa kaksi koulunkäynninohjaajaa eli amistutkinnolla tekevät opettajan töitä. Lyhyissä sijaisuuksissa käy lukion jälkeen välivuotta pitäviä entisiä oppilaita kun muita ei saada.
Ihmettelen mikä tässä ei kohtaa. Tunnin työmatka kun koulupäivät on maksimissaan 9-15 (toki silloin tällöin palaveri mutta saadaan laittaa autossa kuulumaan Teams eli voi hyödyntää työmatkan palaveriin) eli päivän pituudeksi tulee ihan normaalit 8-16 niin kuin monilla muillakin aloilla eikä opetusta ole kenelläkään tuota 30h viikossa eli jos on koululla tuon 9-15 niin ehtii tehdä valmistelujakin useamman tunnin. Toimiva kimppakyytisysteemi eli joka päivä ei tarvitse itse ajaa ja myös julkisilla pystyy kulkemaan. Miksi ei kuitenkaan ole yhtään pätevää hakijaa vaan ovat ennemmin työttöminä?
Kerro heti, millä paikkakunnalla! Minä laitan tältä istumalta sinne avoimen hakemuksen. Minä olen ajanut 800km:n kilometrin työmatkaa ja majoittunut erittäin vaatimattomassa työpaikkakortteerissa eli entisessä asuntolassa.
Miksi minä, pätevä aineenopettaja muutamalla ikälisällä olen työtön enkä teillä luokanopettajan sijaisena?
Koska olet luokanopettajaksi epäpätevä, voidaan ottaa kuka tahansa muu epäpätevä, kun ketään pätevää hakijaa ei ole.
Juuri näin, ja silti minulle pitäisi maksaa paljon enemmän palkkaa kuin sille amispohjalta tulevalle sijaiselle tai ylioppilaalle. Ja tähän kun pistetään vielä 15 vuoden kokemuslisä, niin johan siinä päätä huimaa palkanlaskijalla, ja rekrytoijalla.
Onpa luokanopettajana työskennellyt mm. vankikarkureita, jos haluatte suolaa haavoihin. Toiset osaa ne työhaastattelut hoitaa paremmin.
Oma työsuhde päättyy tänään. Vaikka kuinka mones määräaikaisuus putkeen. Kesätyöttömyys odottaa ja uusi työnhakemisen malli pakottaa hakemaan typeriä töitä, joita en osaa ja joihin en halua mennä. Seuraavan lukuvuoden määräaikaisuus selviää kuulemma vasta lähempänä lukuvuoden alkua. istun suihkun lattialle ja itken.
Ite teen saman mitä tein viime kesänä. Tarjoan palveluksiani hyvin maksaville herrasmiehille. Sitten taas syksyllä uutta määräaikaisuutta tekemään. Kuulostaa rajulta, mutta tuleepahan kesällä rahaa, on pari vakkari asiakasta eikä se nyt loppujen lopuksi ole paljon tikkarin imeskelyä pahempi juttu.
Onko täällä kansalaisopiston opettajia? Miten koette tilanteen, kun kesäkeskeytys on pitkä ja kokoaikatöihin patistellaan näin kesäaikaan? Tuo pitkä kesätaukohan ei ole opettajien syy, vaan kuuluu työn luonteeseen - toimintaa opistoissa on vain syys- ja talvikaudella. Kuka jaksaa jatkossa olla työkkärin kiusattavana vuosittain joka kesä? Miten käy kansalaisopistojen? Haluaako porukka siellä enää työskennellä? Mutta jos ei ole muuta vaihtoehtoa...?
Hakekaa Hämeenlinnaan. Siellä on avoimia paikkoja eikä hakijoita. Helppo kulkea Hki-Hml-Tre junilla myös väleiltä. Mukava ja kaunis pikkukaupunki.
Työttömillä ei olekaan kesälomaa muahahahahaaa!
Itken ja itken ja itken. Ei töitä, ei arvostusta, ei mitään.
Miksi jonkun pölvästin pitää tulla sotkemaan tätäkin ketjua?
No olkoon, opettajat ovat nähneet ja varsinkin kuulleet pahempaakin. Mutta tänä aamuna olen lähdössä töihin valtion hommiin asiantuntijana työssä, jossa opettajakoulutuksesta on pikkuisen hyötyä. Työnsaantiin vaikutti eniten se, että olin työttömänä valmis hyppäämään harjoittelijaksi heti, kun kutsu sijaiseksi kuului. Se harjoittelukuukausi kului opettelemalla uutta työtä. Monien määräaikaisten jälkeen vakinaistettiin keväällä.
Kansalaisopistoissakin työtä tehneenä annan neuvon opettajille: VAATIKAA vakinaistamista, koska määräaikaisuuksille ei ole mitään perustetta,, jos muuten on riittävästi tunteja. Jos opetusvelvollisuustunnit eivät täyty lukuvuoden aikana, voidaan lomauttaa niin kuin muutkin työntekijät
Todella moni luokanopen sijaisuus on tullut uudelleen hakuun, vaikka päteviä hakijoita. Miksi ei kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Todella moni luokanopen sijaisuus on tullut uudelleen hakuun, vaikka päteviä hakijoita. Miksi ei kelpaa?
Pakkohaku vaikuttaa. Bensan hinnan takia liian pitkät työmatkat. Sijaisuus joka kestää vain lukuvuoden ilman kesän palkkaa. Liian isot vaatimukset / epäasiallinen haastattelu. Monta syytä kieltäytyä ottamasta työtä vastaan ja ottaa mieluummin karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Oikea henkilö ei hoksannut hakea ajoissa tai hän ei ollut ehtinyt saada todistusta ennen hakuajan päättymistä. Tai sitten valinprosessissa on tullut jotain sählinkiä.
Jätin opealan, menin konsultix nyt tienään 7ke/kk repikää siitä spedet :))))
15 vuotta määräaikaisena. Viime kesänä sain vakipaikan! Kaikkien suurin helpotus ettei enää tarvitse säätää työkkärin kanssa ja vielä kesä palkallisena, luksusta.
Tsemppiä kaikille työnhakuun 👍
Vierailija kirjoitti:
15 vuotta määräaikaisena. Viime kesänä sain vakipaikan! Kaikkien suurin helpotus ettei enää tarvitse säätää työkkärin kanssa ja vielä kesä palkallisena, luksusta.
Tsemppiä kaikille työnhakuun 👍
Anteeksi, pyydän ihan oikeasti anteeksi sitä mitä sanon seuraavaksi. Olen oikeasti onnellinen puolestasi MUTTA sinun kaltaisesi nöyrystelijät ovat syy siihen miksi opettajien tilanne on mikä on. KENENKÄÄN ei MISTÄÄN SYYSTÄ pitäisi olla hiljaa ja tyytyä olemaan 15 VUOTTA määräaikaisena. Lopettakaa opettajat tämä pelleily. Tämä ei ole laillista. Niin kauan kuin te imette työnantajan pilliä, tämä jatkuu.
Vieläkö on opettajia vailla töitä, kun koulut alkaa viikon päästä?
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö on opettajia vailla töitä, kun koulut alkaa viikon päästä?
Täällä yksi ilmottautuu! Mitä muita töitä haette, jos sijaisuuksia ei saa?
Hae uutta paikkaa! Elämä on liian lyhyt sadistien kanssa vietettäväksi.
Minä olen sitten ensi vuonna pääosin työtön. Pienen pätkän olen saanut sovittua ja otan levon kannalta tuon työttömyyden. Alanvaihtoakin harkitsen, ei minulla mitään pakkomiellettä ole olla opettaja kun ei kerran vakityötä tahdo millään löytyä.
Olisi ihana joskus suunnitella elämää vähän pidemmällä tähtäimellä.