Työttömien opettajien vertaistukiketju
Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?
Kommentit (1502)
Vierailija kirjoitti:
Jos on rahaa ulkomaanmatkaan niin palkka on hyvä. Ollaan oltu puolison kanssa yhdessä 26 vuotta eikä ole ollut rahaa lähteä ulkomaille, ei edes yhden päivän matkalle Viroon tai Tukholmaan. Eikä saada pankista lainaa, asutaan vuokralla, toinen lapsi allapäin, kun ei ole 15-vuotiaana edes omaa huonetta. Vuokrat on Suomessa kalliita, 4 hengen perheiden on pakko asua kaksioissa ja kolmioissa.
Yhdessä vanhempain illassa opettaja valitti 3 viikon lomautuksesta ja sitten sanoi, että kun hän lähtee huhtikuussa Italian reissulle.
Opettaja ei tiedä kuinka pahan mielen aiheutti niille vanhemmille, jotka on 26 vuotta jo odottanut puolison kanssa, että pääsisi yhteiselle ulkomaanmatkalle jo vihdoin.
Opettajat on täysin vieraantuneita monen perheen taloudellisesta tilanteesta Suomessa.
Eikä polteta tupakkaa eikä juoda alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on rahaa ulkomaanmatkaan niin palkka on hyvä. Ollaan oltu puolison kanssa yhdessä 26 vuotta eikä ole ollut rahaa lähteä ulkomaille, ei edes yhden päivän matkalle Viroon tai Tukholmaan. Eikä saada pankista lainaa, asutaan vuokralla, toinen lapsi allapäin, kun ei ole 15-vuotiaana edes omaa huonetta. Vuokrat on Suomessa kalliita, 4 hengen perheiden on pakko asua kaksioissa ja kolmioissa.
Yhdessä vanhempain illassa opettaja valitti 3 viikon lomautuksesta ja sitten sanoi, että kun hän lähtee huhtikuussa Italian reissulle.
Opettaja ei tiedä kuinka pahan mielen aiheutti niille vanhemmille, jotka on 26 vuotta jo odottanut puolison kanssa, että pääsisi yhteiselle ulkomaanmatkalle jo vihdoin.
Opettajat on täysin vieraantuneita monen perheen taloudellisesta tilanteesta Suomessa.
Ulkomaanmatkoista ei saisi kouluissa puhua ollenkaan. Moni lapsi joutuu tuntemaan olonsa eriarvoiseksi. Luulisi opettajien tajuavan ettei kehuskele lähtevänsä ulkomaan matkalle lasten kuullen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaanmatkoista ei saisi kouluissa puhua ollenkaan. Moni lapsi joutuu tuntemaan olonsa eriarvoiseksi. Luulisi opettajien tajuavan ettei kehuskele lähtevänsä ulkomaan matkalle lasten kuullen.
Tämä on työttömien opettajien vertaistukiketju eikä mielensä pahoittaneiden vanhempien ketju. Olet nyt kirjoittanut saman purnauksen kolme kertaa ja antanut jokaiseen itse yläpeukun. Riittää jo.
Pitäisi puhua niistä tunteista, mitä määräaikaisuudesta toiseen siirtyvä kokee. Joka kevät hakurumba, itsensä markkinointi, väsymys. Kevätjuhlassa toiset valmistautumassa kesälomaan ja itse tietää joutuvansa taas kerran jättää juuri tutuksi tulleen yhteisön, usein itselle tärkeät oppilaat, joille itsekin on muodostunut tärkeäksi aikuiseksi. Se, kun kukaan ei kysy, miltä tämä sinusta tuntuu, vaikka juuri koulun pitäisi olla se paikka yhteiskunnassa, jossa niin lasten ja nuorten kuin aikuistenkin tunteet otetaan huomioon, jossa välitetään. Väitän, että monet eivät tiedä tai välitä, miltä tämä on tuntunut. Ei siinä sitten tunnelin päässä ole monella muuta kuin katkeroituminen ja/tai alanvaihto, valitettavasti.
Lukuvuosi alkoi, ei taaskaan töitä. Olen soitellut ja rukoillut päivän sijaisuuksia - ei mitään.
Itkettää ja ahdistaa...
VapunTaikaanOnKaikillaOikeus kirjoitti:
Lukuvuosi alkoi, ei taaskaan töitä. Olen soitellut ja rukoillut päivän sijaisuuksia - ei mitään.
Itkettää ja ahdistaa...
Tsemppiä! Onko sinulla minkä verran työkokemusta?
Itkettää ja ahdistaa...
Tule päiväkotiin töihin samalla kun haet niitä paikkoja, saat jopa valita mihin haluat.
Kova pula.
Vierailija kirjoitti:
Itkettää ja ahdistaa...
Tule päiväkotiin töihin samalla kun haet niitä paikkoja, saat jopa valita mihin haluat.
Kova pula.
Päiväkotikeikkaa riittäisi vuoden jokaiselle päivälle! Sijaisia ei yksinkertaisesti saada,pula koko maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itkettää ja ahdistaa...
Kova pula.
Päiväkotikeikkaa riittäisi vuoden jokaiselle päivälle! Sijaisia ei yksinkertaisesti saada,pula koko maassa.
En todellakaan oo menessa mihinkään tarhaan töihin miten kehtaat ehdottaa tälläistä? Tahallisiko koitat provota, pelle!!
Itkettää ja ahdistaa, poikkiksen elätettävänä ollaan ja hänenkin palkka on mielestäni liian pieni, tai ainakin paljon pienempi kuin ex-miekkosella. Ahdistaa selitellä tätä lapsille…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itkettää ja ahdistaa...
Kova pula.
Otetaanko selkävaivainen mutta muuten terve aineenopettaja päiväkotiin töihin?
Lähdin tänään kesken tuntia ovet paukkuen ja itkien koko talosta. Miten kuvittelevat että elän 5 viikkotunnilla, opiskelijatkin olivat ilkeitä kun itkien selitin asiaa heille. Poltin varmaan kaikki sillat mutta ainakin säilytin minuuteni
Opiskele joku yksittäinen aine ykköseksi mitä alat opettaa. Monet myös myy esim.kosmetiikkaa ja on myyjinä kaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Lähdin tänään kesken tuntia ovet paukkuen ja itkien koko talosta. Miten kuvittelevat että elän 5 viikkotunnilla, opiskelijatkin olivat ilkeitä kun itkien selitin asiaa heille. Poltin varmaan kaikki sillat mutta ainakin säilytin minuuteni
Miten päädyit tilanteeseen että otit vastaan noin vähäisen tuntimäärän?
Ymmärrän tuskasi koska itse teen aikuisopetuksen puolella osa-aikaisia töitä- täysipäiväisiä en ole sinnikkäästä hakemisesta huolimatta saanut. Motivaatiota on välillä vaikea kerätä vähäisiin töihin. Työnantajan vaatimukset on tietenkin pilvissä.
Tee välillä muuta kirjoitti:
Opiskele joku yksittäinen aine ykköseksi mitä alat opettaa. Monet myös myy esim.kosmetiikkaa ja on myyjinä kaupoissa.
MYY KOSMETIIKKAA? MITÄ HEL...?? SIIS MEIKKIMYYJÄKSIKÖ MINUA PÄTEVÄÄ OPETTAJAA NEUVOT??
LÄHE MENEEN TÄÄLTÄ HETI PAIKALLA KUULIKKO???!!11
Trollit ovat ilmeisesti vallanneet ketjun. Tai toinen vaihtoehto: nämä ihmiset eivät millään tasolla sovellu opettajiksi, eikä ihme että työtä ei löydy. Itkeä tunnilla opiskelijoille asiaa, joka ei heille millään lailla kuulu, ja poistua luokasta ovet paukkuen? Et kuulu kouluun, kuulut hoitoon. Ja tämä yksi sekopää? Lääkitys kannattaa hoitaa ensin kohdalleen.
Vierailija kirjoitti:
Sinun tehtäväsi oli opettaa, olipa tuntimäärä mikä tahansa, eikä itkeä tilannetta oppilaille. Ei kukaan kuvittele sinun selviävän 5 tunnilla, vaan saat lisäksi soviteltua työttömyyskorvausta. Opetustyössä kertyy ansiosidonnaisen työssäoloehto vähemmillä tunneilla kuin muussa työssä, jos kokoaikatyöksi katsotaan 16-24 opetustuntia.
Kaikille ei vaan sovi opetustyö, ei ainakaan kaikissa paikoissa. Eräästä luokasta tuli lukion päteviä opettajia itkien, mutta parhaiten pärjäsi nuori, vasta varusmiespalveluksen suorittanut nuori mies. Hän valmistui myöhemmin luokanopettajaksi ja luultavasti selviytynyt hyvin työssään.
Vierailija kirjoitti:
Trollit ovat ilmeisesti vallanneet ketjun.
Eikö tämä ole aika selvä asia.
Opettajat ovat töissä tälläkin hetkellä. Ei heillä ole aikaa eikä varmasti mielenkiintoakaan vängätä tällaisella anonyymillä palstalla. Mitä opettaja saisi siitä, että meuhkaisi täällä? Ei täällä avautuminen vaikuta kerrassaan mihinkään.
Tsemppiä kaikille työttömille ja pätkätyöläisille!! Toivottavasti työ kohtaa tekijän.