Tietääkö kukaan sukututkimuksesta? Miten ammatti merkitään?
Eli jos ihmisellä ei ole ollut mitään kummempaa selkeää ammattia elämässään, kuten "opettaja" tms., niin miten merkitään, vai merkitäänkö mitään? VAi vaan että sekatyömies? Entäs nainen?
Esim. jos ihminen olisi ollut vaikka siivooja, kotiäiti, vaatekaupan myyjä, lehdenjakaja, luontaiskaupan myyjä, keittiöapulainen, päiväkotiapulainen ym. ym.
Tai olisi ollut suunnittelija, elektroniikka-alan yrittäjä, kirjapainoalan yrittäjä, postilentäjä, linja-auton kuljettaja ym.
Tai konttoriapulainen, perhepäivähoitaja, laitosapulainen...
Nämä nyt sellaisia sinne päin esimerkkejä, minkä tyyppisiä pitäisi nimetä.
Tai miten nimetään näitä nykyajan "ammatteja" jos on joku key account manager, ja sekin sama henkilö ehtinyt toimia vaikka jonain assistenttina ja product managerina jne.
Pitääkö sukupuuhun luetella kaikki ammatit? Vai jätetäänkö laittamatta? Vai laitetaanko vain joku "sekatyöläinen"?
Kommentit (8)
Olen merkinnyt yleensä saavutetun oppiarvon, jos mitään "selkeää" ammattia ei ole. Eli vaikka filosofian maisteri, tekniikan tohtori, ylioppilas, lähihoitaja, sähköasentaja.
nykyisiä ja menneitäkin.
Mitä jos henkilö on tehnyt kaikenlaista ja ei ole mitään kansa/peruskoulua kummempaa koulutusta?
ap
ja ne löytyvät yleensä kirkonkirjoistakin.
Tyypillisiä ammatteja ovat esim.:
- maanviljelijä
- pienviljelijä
- talollinen
- työmies
- työmiehen vaimo
- rouva
Omalle kohdalle ei ole osunut tuollaista, että ei olisi ollut koulutusta EIKÄ ammattia. Kaipa laittaisin työnimikkeistä sen, mitä teki elämässään pisimpään. Jos tämäkään ei auta, valitsisin sen, mikä kuvaa parhaiten uraa.
Useampaa ammattia en merkitsisi, ellei kyseessä olisi tilanne, jossa on ensin rakennettu pitkä ura ja sitten vaihdetaan alaa ja tehdään vielä esim. 20 vuotta töitä.
Toinen olisi se, jos olisi joku vaalilla valittu tehtävä, vaikka kansanedustaja. Merkitsisin "maanviljelijä ja kansanedustaja", noin esimerkiksi.
esim työmies, renki, piika,
(arbetskarl, drengen, pigan, jne
sitten torparen, kun puhutaan vuokratorpparista
Tätäköhän tarkoitit?
-torppari
-maanviljelijä
-piika
-renki
-loinen
Nuo kattavat 98 % sukupuusta aina 1940-luvulle asti. :)
t. 2
ja en sinänsä tiedä sukututkimuksesta "mitään", olen laittanut vaan kaikki tiedot ja henkilöt joita tiedän / joiden tiedot mulla on.
En ole ainakaan vielä alkanut mitään arkistoja tutkimaan tms., vaan ajattelin ensin nyt vielä elävien ihmisten tietoja laittaa.
LÄhinnähän se olisi hyvä dokumentoida niitä nyt, niin sitten jälkipolvia ajatellen olisi edes ne tiedot muistissa.
Nykyään kun ei ole mitään selkeitä ammatteja ainakaan valtaosalla mun sukua.
Ja ei välttämättä koulutustakaan. Tai voi olla ammattikoulututkinto, muttei tee juuri sitä vastaavaa työtä.
Niin mitähän näistä laittaisi - en tiedä onko heistä mitään merkitty mihinkään rekistereihin.
(Ja jos kysyy, ei nämä ihmiset osaa itsekään sanoa mitään tiettyä ammattia.)
ap
Olen merkinnyt yleensä saavutetun oppiarvon, jos mitään "selkeää" ammattia ei ole. Eli vaikka filosofian maisteri, tekniikan tohtori, ylioppilas, lähihoitaja, sähköasentaja.