Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oireileeko lievä aivoinfarkti muulla tavoin kuin päänsäryllä?

Vierailija
10.08.2011 |

Jos mulla särkee usein päätä, mistä voin tietää etten ole jonain kertana saanut aivoinfarktia lievänä?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sittenhan sulla on asiat hyvin, eli infarkti on niin pieni/sattunut sellaiseen kohtaan, ettei siita ole muuta haittaa... ;-)

Vierailija
2/24 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toispuoleista raajojen heikkoutta ja pahoinvointia on useimmilla.

T: Hoitsu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on: vaikea erottaa migreenistä, jossa voi olla aivan samanlaisia oireita. Tai sitten mulla on ollut pieniä infarkteja ennenkin, ja niitä on hoidettu "vain" migreenikohtauksena

Todellisessa infarktissa päänsärky oli vähäisin oire, huimaus ja pahoinvointi ilmaisivat enemmän, että nyt on tosi kyseessä.

Vierailija
4/24 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mun migreenioireistolla istuskelen kotona vielä siinä vaiheessa kun pitäisi olla sairaalassa, koska en voi tunnistaa eroa...

Vierailija
5/24 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mun migreenioireistolla istuskelen kotona vielä siinä vaiheessa kun pitäisi olla sairaalassa, koska en voi tunnistaa eroa...

Vierailija
6/24 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei yleensä tai siis aina oireile päänsärkynä ollenkaan vaan puutumistunteena,näköhäiriöinä,huimauksena,puhekatkoksi-na,sekavuutena,haukotteluna jne.

Vierailija
7/24 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, en usko sinun saaneen aivoinfarktia edes lievänä (miksi muuten infarktia; aivoverenvuodot on paljon yleisempiä). Yleensä nuoren ihmisen päänsärylle löytyy kuitenkin varsin viaton syy (stressi, lihakset jumissa -tai sitten migreenityyppistä tms)...Olen silti hoitanut useita nuoria ihmisiä, joilla on aneurysma puhjennut aivoissa, ja osa on käynyt sitä ennen kuukausia turhaan lääkärilä valittamassa päänsärkyä...Aneurysmien, infarktien ja kaikkien muidenkin aivoperäisten sairauksien diagnosointiin tarvitaan aina kuvantamista, mutta ei sitä kannata päätään kuvauttaa ilman painavia syitä säteilyrasituksen takia...Jos asia stressaa sinua, ota puheeksi lääkärissä, ja hän voi määrätä lisätutkimuksiin, jos katsoo sen tarpeelliseksi...Sinuna olisin silti rauhallisin mielin, mutta jos se ei onnistu -käy ihmeessä lääkärissä keventämässä mieltäsi. Ja satoja aivoinfarkti -ja aivoverenvuoto/traumapotilaita hoitaneena sanoisin, että kyllä sen aivoinfarktin yleensä huomaa ;)

Vierailija
8/24 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei yleensä tai siis aina oireile päänsärkynä ollenkaan vaan puutumistunteena,näköhäiriöinä,huimauksena,puhekatkoksi-na,sekavuutena,haukotteluna jne.

Vierailija
9/24 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, en usko sinun saaneen aivoinfarktia edes lievänä (miksi muuten infarktia; aivoverenvuodot on paljon yleisempiä). Yleensä nuoren ihmisen päänsärylle löytyy kuitenkin varsin viaton syy (stressi, lihakset jumissa -tai sitten migreenityyppistä tms)...Olen silti hoitanut useita nuoria ihmisiä, joilla on aneurysma puhjennut aivoissa, ja osa on käynyt sitä ennen kuukausia turhaan lääkärilä valittamassa päänsärkyä...Aneurysmien, infarktien ja kaikkien muidenkin aivoperäisten sairauksien diagnosointiin tarvitaan aina kuvantamista, mutta ei sitä kannata päätään kuvauttaa ilman painavia syitä säteilyrasituksen takia...Jos asia stressaa sinua, ota puheeksi lääkärissä, ja hän voi määrätä lisätutkimuksiin, jos katsoo sen tarpeelliseksi...Sinuna olisin silti rauhallisin mielin, mutta jos se ei onnistu -käy ihmeessä lääkärissä keventämässä mieltäsi. Ja satoja aivoinfarkti -ja aivoverenvuoto/traumapotilaita hoitaneena sanoisin, että kyllä sen aivoinfarktin yleensä huomaa ;)

Että humalassa puutuu hetkeksi, muutamaksi sekunniksi silleen, ettei pysty vaikka puhumaan tai kädet ei pelaa, mutta ajatus kulkee silti ja tietää sen menevän ohi?

Olen huolissani miehestä, jolle käy näin aina, kun juo. Silti on ihan normaali, ok mies.

Vierailija
10/24 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa ihan vaan huimauksella, sitten tulee näkökenttäpuutoksia, eka kerralla huomasin kun näin telkkarin tekstityksestä vaan puolet, toinen puoli kasvoja meni tunnottomaksi jne...

Vierailija
11/24 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdoton tietenkään varmasti sanoa mitään, mutta on ainakin mahdollista, että alkoholi laukaisee miehellä(si) epileptisen kohtauksen (vaikka hänellä ei siis epilepsiaa varsinaisesti olisikaan). Voimakas humalatila ja varsinkin laskuhumala ovat selkeitä riskitekijöitä epileptisille kohtauksille...ja epileptikoilla lisäävät kohtausriskiä valtavasti. Tuollainen muutamien sekuntienkien toimintojen lamaantuminen voi hyvin viitata epileptiseen kohtaukseen -se minulle tulee mieleen kohtauskuvauksestasi. Mutta jälleen pitäisi tutkia...ja ainakin tiedostaa riskit, mitkä humalajuominen miehellä aiheuttaa. -äskeinen neurolog.sairaanhoitaja

Vierailija
12/24 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja totean heti,että infarktia ei kyllä välttämättä huomaa.Minulla kuvattiin pää muista syistä ja sieltä löytyikin vanha lievä infarktin jälki pikkuaivojen alueilla,ja voin todeta etten ole moista huomannut/osannut ikinä kuuna epäillä edes.Olen kolmikymppinen nainen.

Onko neuron hoitsu vielä paikalla kommentoimassa,kuinka yleisiä nämä pienet,LIEVÄT aivoinfarktit ovat suht nuorena??

Vierailija
13/24 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että humalassa puutuu hetkeksi, muutamaksi sekunniksi silleen, ettei pysty vaikka puhumaan tai kädet ei pelaa, mutta ajatus kulkee silti ja tietää sen menevän ohi? Olen huolissani miehestä, jolle käy näin aina, kun juo. Silti on ihan normaali, ok mies.

itsellani oli lapsena juuri tuollaisia epileptisia kohtauksia (sen lisaksi, etta oli myos isompia, grand mal kohtauksia). Alkoholi alentaa kuulemma epileptisen kohtauksen kynnysta ainakin joillakin (neurologit ovat minua noin opastaneet, itsellani ei kylla ole lapsuuden epilepsian parannuttua ollut yhden yhtakaan kohtausta edes alkoholin yhteydessa). Jos kohtauksia tulee vain alkoholia kayttaessa, "hoitohan" on selva: pitaa valttaa alkoholia... ;-)

Vierailija
14/24 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka suuri se säteilyrasitus on pään tietokonekuvassa? Onko vaaraa jatkossa muihin sairauksiin?

Vierailija
15/24 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka suuri se säteilyrasitus on pään tietokonekuvassa? Onko vaaraa jatkossa muihin sairauksiin?

jos viipalekuvaa meinaat. Aikuisella pienempi kuin lapsella jolla solujen jakautuminen suurempaa. Mutta saman asian ajaa magneettikuva varjoaineella, jossa ei syopariskia (itselleni tehty kun epailtiin infarktia).

Vierailija
16/24 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäinen lievä infarktini oireili rajuna niska ja päänsärkynä. josta ei jäänyt pysyviä oireita tasapaino-ongelmia lukuunottamatta. silloin valitettavasti seinäjoella ei tutkittu kunnolla. ja parin vuoden päästä sain toisen laaja-alaisen infarktin, olen halvaantunut  talkoi päänsäryllä ja väsymyksenä kunnes vasen puoli vartalosta petti totaalisesti. asiaa tutkii poliisi sekä potilasasiamies. törkeää piittaamattomuutta seinäjoen keskussairaalalta

Vierailija
17/24 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päänsärky ei ole aivoinfarktin tyyppioire vaan pikemmin halvaus, tuntopuutos, puheen tuoton ongelma tai näkökenttäpuutos.

Kävely- ja tasapainovaikeus, voimakas huimaus, sekavuus ja kouristus voivat olla myös oireita.

Päänsärkyä voi tulla jos aivoinfarkti on laaja ja aivopaine nousee korkeaksi mutta silloin muut oireet ovat niin voimakkaat että potilas on jo luultavasti hoidossa.

Vierailija
18/24 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrkkisääntö:

- migreenissä tulee jotain lisää (päänsärky, näköhäiriöitä)

- aivoverenkiertohäiriössä menetetään jotain (toispuoleinen puutuminen, puhekyky, näkö toisesta silmästä, tunto, tasapaino)

Aivoinfarkti ei yleensä koskaan oireile kivulla. Vuoto koskee, mutta kipu on niin kovaa että olisit jo sairaalassa.

Toistuvat päänsäryt voi olla myös hydrokefalian oire.

T. SH

Vierailija
19/24 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako kukaan arvioida kuinka todennäköistä on että henkilö herää jos hän on saanut/saamassa massiivisen aivoverenvuodon nukkuessaan? Entä jos henkilö on oksentanut, onko hän voinut olla tajuton jo tässä vaiheessa?

Tiedän kyllä ettei näihin varmaa vastausta ole..

Vierailija
20/24 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköhäiriöitä googlaa Tia kohtaus

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme