Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te työäidit oikein jaksatte iltaisin?

Vierailija
10.08.2011 |

Miten te jaksatte antaa lapsille huomiota ja hoivaa, kasvattaa ja puuhata yhdessä?

Itse aloitin työt pari vko sitten ja olen ihan rättipoikki iltaisin. Just jaksan ruoan tehdä ja sekin mieluiten jotain nopsaa laatua. Sen jälkeen menee ilta oleillessa, tiskit tiskatessa, pyykit pyykätessä ja seuraavaa päivää valmistellessa :(

Jaksatteko te esim. käydä uimassa, leikkipuistoissa, nähdä kavereita, harrastaa?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaista perusruokaa tekee se, kumpi vanhemmista ensin ehtii töistä kotiin. Lapset täyttää/tyhjentää pesu/tiskikoneen koulun jälkeen. Uimassa käydään ja syödään uimahallilla. Eväsretki leikkipuistoon lapset ovat kuitenkin syöneet koulussa/päiväkodissa. Kavereista tavataan ja harrastetaan, toinen vanhemmista pyörittää huushollia.

Mitä käsittää seuraavaan päivään valmistautumista?

Vierailija
22/36 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ihan tulee ex-vaimo mieleen. Joka ei jaksanut, huokaus, jaksanut, yhtään mittään.

Luojalle kiitos, että päästiin siitä luuserista niin varhaisessa vaiheessa eroon ja voin yh-isinä viettää aktiivista ja rauhallista perhe-elämää pienten lasteni kaa.

Olen kotona puol viis, hoidan kotihommelit ja ruoat pöytään suitsait ja esim. tänään menemme uimaan ja käymmepä vielä jossain "ulkona" syömässä lasten kaa.

Ja mulla vielä sattuu olemaan hyvin vaativa esimiestehtävä leipätyönä ja vielä ison omakotitalon hommelit siihen lasten päälle. Ja kukaan, ei kukaan, oo mua missään vaiheessa auttanut. Jostain syystä miehen kohdalla kuvitellaan, että jossain on salaperäinen pieni vihreä mies tai jotain sellaista, mummeli, joka auttelis. No, eipä oo.

Ja silti menee hyvin. Vahvistatte ennakkoasenteitani joka on: äideistä ei nyt oikein ole mihinikään. Sorry. Tollanen ei vain riitä, varsinkin, kun pystyy ite parempaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienemmät ulkoileet pk:ssa ja koululaiset omatoimisesti koulun jälkeen. Toinen vanhemmista kuskaa noin 2 iltana viikossa koululaisia harrastuksiin ja toinen on kotona pienempien kanssa. Katellaan koululaisten läksyt läpi. Viikonloppuna siivotaan/pyykätään sekä käydään isommasti kaupassa. Ystäviä nähdään viikonloppuna, vanhemmat eivät säännöllisesti harrasta tällähetkellä. Lapsia 4kpl 1-11v

Vierailija
24/36 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun vein lapset päivähoitoon 7 vuotta sitten, että laihduin silkasta stressistä sinä syksynä viisi kiloa. Sinänsä hyvä, mutta kertoo myös siitä, että hädin tuskin ehdin syödä, saati rentoutua. Jatkuva huono omatunto siitä, miten huonosti lapset sopeutuivat päiväkotiin ja toisaalta siitä, miten jaksoin paneutua työasioihin.

ONNEKSI se vähitellen helpottaa. Lapset tottuvat päiväkotiin ja äiti työn ja kodin yhdistämiseen! Luota siihen ja jaksa odottaa.

Kannattaa karsia tuota ns. ylläpitohommaa mahdollisimman vähiin. Osta sen verran vaatetta, että pyykkiä ei tarvitse ihan joka ilta pyykätä. Tiskikone on myös hyvä hankkia. Ja niin edelleen...

Se nimittäin virkistää sinua ja lapsia, jos jaksatte käydä vaikka ulkona iltaisin. Juu, kotonakin riittäisi hommaa, mutta usko pois: siitä on enemmän hyötyä kuin vaikkapa telkkarin eteen romahtamisesta tai silittämisestä.

Ja se pimeä syksykin tulee, aika piankin. SITTEN on jo mukava olla sisällä iltaisin, mutta nythän on vielä valoisaakin myöhään.

Joten eikun ulos vaan!

Vierailija
25/36 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kotiintulo klo 16.30 ei kyllä mennyt läpi. Sori!

Aika moni mamma on hyvinkin aikaansaapa. Sitten he elvistelevät täällä ja ihmettelevät, miten ihmeessä joku luuseri voi olla väsynyt.

Ja kuitenkin: on erittäin naiivia verrata erilaisia elämäntilanteita ja lapsia ja olosuhteita. Voi myös olla, että yh-isi jättää stressaamatta monista sellaisista asioista, joista vasta lapset hoitoon jättänyt nainen stressaa - tässähän oli uupumuksesta ja stressistä kyse, joten ne pitkälti ovat mentaalitason asioita, ei niinkään aikataulukysymyksiä.

Vierailija
26/36 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaativa esimiestyö ja vajaat työpäivät. Itsekin olin esimiesasemassa ennen lapsia, mutta vaihdoin firman sisällä tehtäviä, jotta voisin tehdä osa-aikaista työtä. Vaikka teen kuusituntista päivää, ovat lapset silti tarhassa kahdeksan tuntia. Helsingissä työmatkat vain kestävät usein kauan.

Ei arki-iltoina paljoa jaksakaan. Viikonloppuisin puistoillaan ja tavataan tuttuja.

Vierailija
27/36 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikolla kun työt alkoi tein ensimmäiseksi siivoussopimuksen! Eipä tarvitse ahdistua enää sen asian kanssa.

Vierailija
28/36 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten itsekin sanot, kyse on mentaalitason ongelmista, eikä oikeasta kiireestä. Samat ongelmat roikuttavat ihmisiä turhan pitkään töissä (kun ei osata priorisoida, delegoida eikä olla tehokkaita).

Kannattaa suhtautua asioihin positiivisesti. Itse yritän tullaaina mahdollisimman aikaisin kotiin vaativasta työstä huolimatta. Kotona on sitten kiva puuhastella lasten kanssa ja isommat osaavat jo auttaakin kotitöissä.

Jos ja kun kuvioissa on mukana stressaantunut ja kirä vaimo, homat hoituvat vain huonommin ja kaikilla on paha mieli.

Vierailija
29/36 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun on itse se, jolle vaativaa esimiestyötä tekevä esimies delegoi ne hommat, niin kotiin ei pääse niin aikaisin kuin haluaisin.

Samat ongelmat roikuttavat ihmisiä turhan pitkään töissä (kun ei osata priorisoida, delegoida eikä olla tehokkaita).

Kannattaa suhtautua asioihin positiivisesti. Itse yritän tullaaina mahdollisimman aikaisin kotiin vaativasta työstä huolimatta.

Vierailija
30/36 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

harjoitus...

Vierailija
31/36 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä yh-isä. Montako lasta, minkä ikäisiä ja mitä sukupuolta? oleellisia kysymyksiä jotka tässä vaikuttavat.

Onko mukaan tullut jo lasten harrastuksiin kuskaamista? Urheilua ja siihen liittyvää vaatehuoltoa? Onko sinulla fyysisesti aktiivista poikaa, jonka kanssa on ihan pakko liikkua ja joka tylsistyy kotona? onko naapureissa sopivia leikkikavereita vai onko sattunut niin että niitä ei oikein ole tai ne ovat kauempana?

Tässä muutama pointti...muuten olet varmasti oikeassa siinä, että naiset stressaavat ihan turhia asioita.

t. urheilevan pikkukoululaisen yh-äiti 36v.

Vierailija
32/36 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin jos olet vasta aloittanut työt, voi olla että menee kauankin ennen kuin sopeudut tilanteeseen. Jos väsymys vaivaa vielä joulun jälkeen / keväällä, on se merkki siitä ettet jaksa hyvin. Ei kannata vertailla itseään muihin vaan miettiä keinoja omaan jaksamiseen. Keinoja kyllä on: osittainen hoitovapaa, työpaikan / työaikojen vaihtaminen, työmatkan minimointi, siivous / lastenhoitoavun käyttäminen jne.

Olen itse valinnut osittaisen hoitovapaan sekä työpaikan läheltä kotia (matkaa reilu 1 km). Kyllä tällä yhtälöllä jaksaaa iltaisinkin harrastaa. Toisaalta eka päiväkotivuosi meni kokonaan sopeutumiseen.

Vierailija
33/36 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen etäpäiviä 1-2/vko ja käytössä on liukuma. Harrastuksiin kuskaan minä, yleensä menen lasten harrastusten ajaksi salille, ehdin treenaata hyvin siinä ajassa. Mös miehen kanssa vuorotellaan salitreeneissä. Perheen kesken syödään toki aina heti kun töistä tullaan, etäpäivinä nakkaan pyykit koneeseen aamulla ja jossain vaiheesa ne ripustan kuivumaan. Ja sunnuntaina pesen useamman koneellisen. Joka päivä en imuroi, tiskit tiskaa kone ja kaikki meillä täyttää ja tyhjentää sitä. Siivoan yleensä perjantaina etäpäivän päätteeksi, eli klo 16 meillä on puhdas koti, kun aloitan työt aamulla jo 06-07 välillä ja pystyn lopettamaan aikaisemmin.

Vierailija
34/36 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan hyvä olla esimies "vaativassa" työssä, jos töitä on niin vähän, että kotiin ehtii aikaisin eikä ole edes työaikoja!

Itselläni on työajat 9-17 ja sen verran töitä että koko ajaksi riittää tekemistä. Mitähän yh-isä pomonani tuumaisit, jos sanoisin, että aion tästä lähtien vähentää töitäni ja lähteä jo paria tuntia aiemmin?

Vierailija
35/36 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä jaksaa, kun nukkuu ja liikkuu tarpeeksi.

Vierailija
36/36 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykit koneeseen:

Pyykit kerätään lattioilta, eritellään ja laitetaan koneeseen. Sitten pyykit ravistellaan ja ripustetaan pyykkitelineille, jotka kaivettava ensin vaatekomerosta keskelle olohuonetta.

Siistejä kauluspaitoja, lasten farkkuja, huppareita ym. ei voi laittaa kuivariin.

Sitten nopea silitys, viikkaus ja lajitteleminen perheenjäsenten kaappeihin tai huoneisiin (riippuen lasten iästä).

Hellan viereen:

Ruuat on haettava kaupoista väsyneiden lasten kanssa, vihannekset pestävä ja silputtava, liha kypsennettävä ja perunat kuorittava.

Tiskit koneeseen:

Lautaset tyhjennettävä ruuanjämistä, pöytä ja syöttötuoli pyyhittävä, kuten myös lattia. Kattilat, siivilät ja pannut pestävä käsin, koska eivät mahdu tiskikoneeseen.

Siinä ohessa leikitään:

-vanhimman kanssa käydään läpi kielten sanoja, kerrataan kokeisiin ja väännetään raha-asioista ja kotiintuloajoista.

- Yksi haluaisi pelata kanssani flipperiä tai futista.

- Nuorin tykkäisi leikkiä kanssani hevosta

Harrastetaan:

-Vanhimmalla urheiluharrastus, jonne matkaa n. 30 minuuttia autolla yhteen suuntaan (nuoremmat lapset pakattava mukaan autoon).

-Keskimmäisellä yksi harrastus, joka vie sekin yhden illan.

-Nuorin kulkee mukana.

Ulkoilu:

- Jää viikonloppuihin

Mikä niissä kotitöissä mättää?

Pyykit koneeseen, hellan viereen, tiskit koneeseen, pyykit kuivariin, yleistä siistimistä, tiskit ja pyykit kaappiin. Max 1h. meni näihin yhteensä. Siinä ohessa sitä leikitty, harrastettu ja ulkoiltu lasten kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan