Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi kääk! Olenpa saanut asiani solmuun (sossu, työkkäri jne)!

Vierailija
10.08.2011 |

Huoh. Olen "pitkän linjan" opiskelija, opinnot ovat viivästyneet lähinnä töitten takia. Olen tehnyt oman alani sijaisuuksia ja ollut töissä aivan muualla, sitten sain yllärilapsen ja nyt olisi lapsi tarpeeksi vanha hoitoon.

Olen tässä selvitellyt mahdollisuuksiani ja taidan kohta istua alas itkemään!

En ole oikeutettu enää opintotukeen, olen hassannut sen niinä kuukausina kun en ole ollut töissä. Pääaineeni on siitä hankala, että opiskelun pitäisi olla pitkäjänteisä, eli jos on töissä jonain kuukautena enemmän, niin auttamatta putoaa kärryiltä :( MIKSI en ole osannut kieltäytyä ja keskittyä PELKÄSTÄÄN opintoihin??

Nyt nimittäin sossu ei myönnä mulle toimeentulotukea (minkä ymmärrän, ei ole mikään pakko opintoihin myöntää) ja työkkäri ei ota mua työttömäksi työnhakijaksi ellen keskeytä opintojani.

Mulla menisi varmaan noin vuosi, että voisin saada pitempiaikaisia sijaisuuksia alaltani ja tuntuu nyt tosi katkeralta heittää kaikki hukkaan!

No, istun sit varmaan kaupan kassalla loppuelämäni, takaisinpaluusta on turha haaveilla kun on unohtanut kaiken.

Hoitovapaallakaan opiskelu ei oikein onnistu, pari tuntia päivässä ei riitä :(

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suoraan, että opintoja varten ei myönnetä toimeentulotukea. Taitaa olla harkinnanvaraista näissä tapauksissa?

Lain mukaan opiskelijallakin on oikeus saada toimeentulotukea, eikä sitä kuulu automaattisesti alentaa. Ei ole harkinnanvaraista, etuuskäsittelijä joko ymmärsi tilanteesi väärin tai valehteli :/

t. myös opiskeleva äiti

Vierailija
2/21 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkin ne opinnot voi aloittaa uudelleen vasta sitten kun on hankkinut sen opiskeluoikeuden takaisin. Mut siis nykylainsäädännön mukaan työtön voi opiskella työttömyysturvalla, jos sen katsotaan edistävän työllistymistä jatkossa. Mut pitää olla ensin työtön, ja sitten ryhtyä opiskelemaan.

Kaverini opiskelee työttömyysturvalla, MUTTA siihen oli muistaakseni joku työssäoloehto, joka piti ensin täyttyä, eikä tuo kai ole kaikille mahdollista. En todellakaan suosittele keskeyttämään käynnissä olevia opintoja ja ryhtymään työttömäksi - mieluummin hakemaan sossusta sinulle lain mukaan kuuluvaa toimeentulotukea, niin saat opinnot nopeammin päätökseen ja pääset työelämään ja omillesi. Tsempiiä ap!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkin ne opinnot voi aloittaa uudelleen vasta sitten kun on hankkinut sen opiskeluoikeuden takaisin. Mut siis nykylainsäädännön mukaan työtön voi opiskella työttömyysturvalla, jos sen katsotaan edistävän työllistymistä jatkossa. Mut pitää olla ensin työtön, ja sitten ryhtyä opiskelemaan.

Kaverini opiskelee työttömyysturvalla, MUTTA siihen oli muistaakseni joku työssäoloehto, joka piti ensin täyttyä, eikä tuo kai ole kaikille mahdollista. En todellakaan suosittele keskeyttämään käynnissä olevia opintoja ja ryhtymään työttömäksi - mieluummin hakemaan sossusta sinulle lain mukaan kuuluvaa toimeentulotukea, niin saat opinnot nopeammin päätökseen ja pääset työelämään ja omillesi. Tsempiiä ap!

oikeus käyttää työttömyysetuutta ei ole automaatti, siitä päättää toimikunta, joka arvioi työllistymismahdollsiuuksiasi

-ei myönnetä yliopisto-opintoihin

-pitää olla ollut yli vuoden työtön keskeyttämisen jälkeen

-eikä saa olla keskeyttänyt opiskelu tai irtsanoutunut työstä, että voisi käyttää etuutta opiskeluun

toimeentulotukeen sulla on oikeus, jäät pois kotihoidon tuelta ja pidät työnhaksui voimass a JA opiskelet

Vierailija
4/21 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassalla ei tosiaankaan istuta, vaan tehdään arvokasta jA VAATIVAA TYÖTÄ, JOSSA PITÄÄ OSATA JAMUISTAA LUKUISIA ASIOITA! KASSATYÖ EI OLE MIKÄÄN PASKADUUNI! (

Olen tehnyt sitä pakon edessä 2½v, sitten pääsin pois. Tuskin se on kenenkään toiveammatti vaan siihen ajaudutaan paremman puutteessa kun jostain on saatava rahaa.

Vierailija
5/21 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei silleen että "keskeyttää" opinnot aloittaakseen ne uudestaan työttömyyskorvauksella. Muutenhan kaikki opiskelijat tekisivät niin, koska opintotuki on pienempi kuin työttömyyskorvaus.

Vierailija
6/21 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me on saatu. Miehellä tukikuukaudet loppu ja mä äitiyslomalla. Täydet tuet tuli. Saatiin täydet myös silloin kun olin opiskelija ja mies työtön ja lapsi vähän vanhempi. Meidän piti vaan nostaa opintolainatkin.

Asuuko lapsen isä teidän kanssa? Jos asuu niin ette tietenkään saa toimeentulotukea (mies varmaan tienaa yli rajojen).

Ainakin haet nyt asumistukea(jos tienaava isä ei asu teidän kanssa). En tiedä saisiko opintolainaa vielä... Kysypä kelasta.

Kysyt myös opinto-ohjaajalta kurssien aikataulutuksesta ja mitä kannattaisi tehdä ja missä järjestyksessä. Ehkä opinnot pidentyy, mutta saisit talouden kuntoon. Jäät siis läsnäolevaksi ja teet niitä kurseja mitä pystyt, varmaan pari kuressia ainakin saisit tehtyä.. Kai teillä jotain essee-kurssejakin on? Jostain oon joskus lukenut että perhetyötä(kunnalta) voi pyytää hoitamaan lasta jos on opintoja. Esim. laskareissa käynnin ajaksi. Onkohan teidän kaupungissa tällaista? Meidän yo:lla oli myös yleisinä tenttipäivinä lapsiparkki. Onkohan teillä?

Lapsen kanssa opiskelu on erittäin työlästä, sanon kokemuksesta. Lapsenkin kanssa kun pitäisi olla ja opiskella myös koulupäivän jälkeen. Tein omalta osaltani ratkaisun ja lopetin yliopisto-opiskelun kun sain töitä. Mulla on ennestään amis-paperit, joten niillä mennään ja niitä töitä teen..

Vierailija
7/21 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukea saan tietty jo nyt. Ei noissa opinnoissa tai niiden suunnittelussa sinänsä ole mitään ihmeellistä, tiedän kyllä mitä kursseja pitää tehdä missäkin järjestyksessä. Essee-kursseja ei meillä ole yhtään, kaikki ovat luentoja ja laskemista. Gradu on melkeinpä ainut "essee-kurssi" :D

Meillä on aika tarkkaan määritelty milloin pitää käydä mikäkin kurssi ja mitkä kurssit kuuluvat seuraavan esitietovaatimuksiin. Että toisaalta opinnot etenevät kuin juna jos siihen kyytiin vaan pääsisi.

Lapsiparkkia ei ole meidän yliopistossa, siitä olen aloitteen jo tehnyt. Jos semmoinen olisi, niin sekin jo helpottaisi!

Sossu soittaa vielä huomanna takasin, lupasi neuvotella heidän tiimissään jotain ratkaisua. Se on jo tenkin oudon tuntuinen täti, ihan kuin se panttaisi vastauksia, kun kysyin suoraan että mitä mun pitää tehdä.

Mulla ei ole mitään hajua tällaisista tilanteista, kun en ole ikinä asioinut noissa virastoissa, työkkärissä tai sossussa!

ap

Vierailija
8/21 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni työkkäri olisi antanut myönteisen päätöksen täydentäviin YLIOPISTO-OPINTOIHIN VAIN MUUTAMAN VIIKON TYÖTTÖMYYDEN JÄLKEEN.

Kyseessä olisivat olleet valmistumisen jälkeen suoritetut aineenopettajan pedagogisten opintojen aineopinnot. Määräaikainen työsuhteeni aineenopettajana loppui kevätjuhliin ja ajattelin suorittaa nuo muodollisesta pätevyydestä vielä puuttuvat opettajaopinnot loppuun työttömänä (sillä ilman niitä ei saa vakituista työsuhdetta tai virkaa). Työkkäri tuki suunnitelmaani.

Omalla kohdallani kävi kuitenkin niin, että sain aiemmille töilleni jatkoa vielä täksikin lukuvuodeksi, joten en jäänytkään työttömäksi, mutta ihmettelen noita tietojasi, ettei muka myönnetä yliopisto-opintoihin ja pitäisi olla vuosi työttömänä.

Vierailija
9/21 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama tilanne menossa. Vaikkakin olen nyt äitiyslomalla, niin opintoja pitäisi piakkoin jatkaa. Tsemppiä! Kyllä ne asiat tuppaa jotenkin aina järjestymään :)

Vierailija
10/21 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sossu jopa sanoi, että mun pitäisi jatkaa hoitovapaalla olemista. Olisin silloin oikeutettu vielä 200 e:n toimeentulotukeen, jota en ole tähän mennessä hakenut vaan olen kärvistellyt. Eli saisin kotona olemiseen sossusta rahaa mutten opintoihin että pääsisin taas maksamaan veroja. Tietty ymmärrän tämän, että sääntöjen mukaan menee just näin.

ap

Vierailija
11/21 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestelykysymyshän tuo on... onko vain yksi lapsi?

Tosi moni opiskelee hoitovapaalla.

Mitä alaa luet?

Vierailija
12/21 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassalla ei tosiaankaan istuta, vaan tehdään arvokasta jA VAATIVAA TYÖTÄ, JOSSA PITÄÄ OSATA JAMUISTAA LUKUISIA ASIOITA!

KASSATYÖ EI OLE MIKÄÄN PASKADUUNI!

HÖLMÖ olet, kun olet asiasihassannut, elämäntapaopiskelija!

No, istun sit varmaan kaupan kassalla loppuelämäni, takaisinpaluusta on turha haaveilla kun on unohtanut kaiken.

Hoitovapaallakaan opiskelu ei oikein onnistu, pari tuntia päivässä ei riitä :(

[/quote]

Vierailija
13/21 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielellään siinä järjestyksessä, että ENSIN keskeytät opinnot (sähän varmaan olet jo ilmoittautunut äitiysloman ajaksi poissaoloevaksi, joten se saattaa riittää, muussa tapauksessa keskeytät ne lukukaudeksi - sä voit tänä aikana kyllä esim lukea tenttikirjoja, jotka tentit sitten heti tammi-helmikuussa) ja sen JÄLKEEN menet työkkäriin esittämään että sun työllistymismahdollisuudet paranee huomattavasti, jos voit saattaa tutkintosi loppuun. Esität samalla myös suunnitelman, jonka mukaan ne valmistuvat järjellisessä ajassa. Näin työvoimaviranomainen voi harkintansa mukaan antaa sun opiskella työttömyystuella ikäänkuin kyseessä olisi työllisyyskurssi, vaikka se oikeasti onkin sun oma-aloitteisesti hankkima opintopaikka. Nykylaki sallii tämän, mutta se on työvoimaviranomaisen harkinnassa, joten perustele asiasi järkevästi ja esiinny asiallisesti ja kunnioittavasti äläkä räyhää.

Vierailija
14/21 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli et voi ilmoittautua poissaolevaksi ja sitten opiskella työttömyysturvalla. Voit kyllä saada työttömyysturvaa työttömyys ajalta jos olet poissa olevana oppilaitoksesta. Ja jos sivutoimisesti opiskelet niin työttömyysturvaa saa kunhan on valmis vastaanottamaan kokopäivätyötä.

Mielellään siinä järjestyksessä, että ENSIN keskeytät opinnot (sähän varmaan olet jo ilmoittautunut äitiysloman ajaksi poissaoloevaksi, joten se saattaa riittää, muussa tapauksessa keskeytät ne lukukaudeksi - sä voit tänä aikana kyllä esim lukea tenttikirjoja, jotka tentit sitten heti tammi-helmikuussa) ja sen JÄLKEEN menet työkkäriin esittämään että sun työllistymismahdollisuudet paranee huomattavasti, jos voit saattaa tutkintosi loppuun. Esität samalla myös suunnitelman, jonka mukaan ne valmistuvat järjellisessä ajassa. Näin työvoimaviranomainen voi harkintansa mukaan antaa sun opiskella työttömyystuella ikäänkuin kyseessä olisi työllisyyskurssi, vaikka se oikeasti onkin sun oma-aloitteisesti hankkima opintopaikka. Nykylaki sallii tämän, mutta se on työvoimaviranomaisen harkinnassa, joten perustele asiasi järkevästi ja esiinny asiallisesti ja kunnioittavasti äläkä räyhää.

Vierailija
15/21 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijalla on ihan sama oikeus saada toimeentulotukea kuin kaikilla muillakin. Miksi sossu ei ole myöntänyt sitä, siis millä prusteella?

Kannattaa soittaa etuuskäsittelijälle. Jos ei auta, kannattaa tehdä valitus. Älä missään tapauksessa keskeytä opintojasi sen vuoksi, että voit ilmoittautua työttömäksi! Tottakai opiskelu on tärkeämpää.

Olen itsekin opiskeleva äiti ja kyllä perheemme saa toimeentulotukea.

Vierailija
16/21 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(terve vaan kaikille jotka tunnistaa!) ja kursseille ja laskuharjoituksiin pitäisi osallistua, että pääsisi tenteistä läpi. En ole niin nero, että pystyisin vaan tenttimään kurssit kotona lukemalla, varsinkaan opintojen loppupään kursseja.

Hoitovapaalla tämä ei tietenkään onnistu, ei edes kunnolla lukeminen, kun hoitelen lapsen täysin yksin. Parin tunnin pintavilkaisu ei yksinkertaisesti riitä mulle. Hoitoapua ei mulle ole edes viikoittain, äitini on vanha ja lapsen isä reissutöissä eli joka toinen viikonloppu vapaa.

Äitiyslomalla ja nyt hoitovapaan alussa olen tehnyt opintoja sen verran kuin pystynyt ja ollut läsnäoleva yliopistolla.

Ei ollut tarkoitus vähekysiä kaupan kassoja, olen tehnyt niitäkin töitä muutaman vuoden tässä. Ei vaan ole mun haluava ammatti. Enkä nyt ihan elämäntapaopiskelija ole ollut, vaan olen ollut ihan töissäkin.

ap

Vierailija
17/21 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijalla on ihan sama oikeus saada toimeentulotukea kuin kaikilla muillakin. Miksi sossu ei ole myöntänyt sitä, siis millä prusteella?

Kannattaa soittaa etuuskäsittelijälle. Jos ei auta, kannattaa tehdä valitus. Älä missään tapauksessa keskeytä opintojasi sen vuoksi, että voit ilmoittautua työttömäksi! Tottakai opiskelu on tärkeämpää.

Olen itsekin opiskeleva äiti ja kyllä perheemme saa toimeentulotukea.

suoraan, että opintoja varten ei myönnetä toimeentulotukea. Taitaa olla harkinnanvaraista näissä tapauksissa?

Vierailija
18/21 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijan ensisijainen toimeentulojärjestelmä on opintotukilain mukainen opintotuki, joka on tarkoitettu kattamaan opiskeluaikaiset opinto- ja elinkustannukset. Opintotuki koostuu opintorahasta, asumislisästä ja valtion takaamasta opintolainasta. Opiskelijan tulee aina hakea opintolainan takaus. Opintolaina huomioidaan tuloksi, vaikka opintolainan takausta ei ole haettu ohjauksesta huolimatta. Laina huomioidaan tuloksi myös kesäajalle. Opintolainan takauspäätös (kielteinenkin) tulee esittää toimeentulotukihakemuksen liitteenä.

Jos opinnot viivästyvät tai opintotukikuukaudet on käytetty tai opiskelija ei saa opintolainaa, opiskelijaa ohjataan hakemaan yleistä asumistukea ja tekemään ilta- tai viikonlopputyötä. Opiskelija voi myös hakea toimeentulotukea, tällöin perusosaa voidaan alentaa 20 – 40 %, koska hakijalla ei ole oikeutta opintoetuuksiin. Toimeentulotukihakemuksessa on esitettävä muiden liitteiden lisäksi opintotukipäätös, opintosuoritusote ja henkilökohtainen opintosuunnitelma. Mikäli opiskelija ei saa opintolainaa, tulee hakemuksen liitteenä toimittaa myös selvitys luottovelkojen määrästä. Luottotiedot voi tarkistaa maksutta kerran vuodessa Suomen Asiakastieto Oy:stä (www.asiakastieto.fi, os. Työpajankatu 10 A, 00581 Helsinki).

Opintolainan korot eivät ole toimeentulotuessa huomioitavia menoja (KHO 5.5.2006/1041). Ohjataan hakijaa selvittämään Kelalta oikeus korkoavustukseen opintolainan korkoihin. Opintolainan lyhennykset eivät ole toimeentulotuessa huomioitavia menoja.

Vierailija
19/21 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli et voi ilmoittautua poissaolevaksi ja sitten opiskella työttömyysturvalla. Voit kyllä saada työttömyysturvaa työttömyys ajalta jos olet poissa olevana oppilaitoksesta. Ja jos sivutoimisesti opiskelet niin työttömyysturvaa saa kunhan on valmis vastaanottamaan kokopäivätyötä.

Vierailija
20/21 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap