Onko muita, jotka viime syksynä/keväänä leimattiin huonoiksi äideiksi ja
http://www.iltalehti.fi/perhe/2011080914160670_pr.shtml
nämä leimaajat itkevät nyt..
Olin vastuuton, huono äiti ja ls-ilmo oli jo lähdössä monenkin av-mamman puolesta kun 6-vuotias eskarilaiseni kulki eskarimatkan 800m kävely-, autotietä ja parikin tienylitystä ihan yksin mutta niin ylpeänä meidän vanhempien kirjallisella luvalla.
Nyt (juuri kun koulut on alkamassa) itketään ekaluokkalaisten turvatonta koulumatkaa; sitä kun 7- vuotias ekaluokkalainen "on liian pieni kulkemaan yksin koulumatkaansa"
ja sitä, että matkalla on tienylityksiä ja liikennesäännötkin pitäisi jo ekaluokkalaisen suunnilleen osata. Ja varsinkin pitää tietää miten toimia jos tuntematon setä tai täti pyytää mukaansa.
On mukava ja turvallinen olo päästää oma ekaluokkalaiseni ensimmäiselle koulumatkalleen torstaina, kun hänelle kaikki tuo on jo selvää pässinlihaa, ei pelota matka kouluun, ei tarvitse opetella kadunylityksiä, tietää miten käyttäytyä vieraiden kanssa, muistaa puhelinnumerot ja kaikenlisäksi nauttii tästä kaikesta eikä pelkää tai jännitä =))
Kommentit (54)
Miksi pitäisi? Mun mielestä 7 v on liian pieni siihen. Itse asiassa vein/ tai mieheni vei lapsen kouluun vielä tokallakin ( ap-ip-kerho). Tokalla lapsi tuli sitten neljän jälkeen yksin ip-kerhosta kotiin. Ihan reipas lapsi on, vaikkei ole yksin joutunut pienenä kulkemaan. Aika aikaa kutakin...
Niitä harmittaa kun samaa lapsen paapomista pitää jatkaa kun joku toinen on osannut/viitsinyt/jaksanut yhdessä eskarilapsensa kanssa harjoitellakin tulevia asioita.
kulkea yksin matkaa ja hyvä niin! Meilläkin ollut pitkä kesä aikaa opettaa lasta kulkemaan koulumatkaa enkä silti ekoina päivinä ainakaan päästä yksin liikenteeseen. Sen verran kuitenkin pelottaa vastuuttomat aikuiset autoillaan...ei se pienen lapsen keskittymiskyky ole niin hyvä etteikö jotain voisi sattua kun koulu jännittää...ihan mielelläni saattelen ja onneksi siihen on mahdollisuus.
ikinä sattunut kuulemaan työnteosta...?
Se on sellainen juttu, mihin pitää aamulla mennä ja sitten sieltä voi päivällä lähteä pois, jotkut kyllä menevät vähän eri aikoihinkin kun se työpaikka ei ole kaikilla sama niin monet ovat sitten vähän eri aikaankin töissä. Ja sitten siitä saa ihan oikeaa palkkaa, jolla voi ostaa lapsille ruokaa ja vaatteita ja ihmisillä on oma koti.
jotka että viitsi lastanne viedä ja hakea
Kun kuuli että 3. luokkalainen on iltapäivisin yksin kotona. Useissa maissahan sitä pidettäisiin heitteillejättönä. Mutta suomalaiset lapset osaa itsenäisesti kulkea, syödä ja tehdä päätöksiä jo 5 vuotiaana, ollaan sen verran karaistunut rotu. Mistähän tulee ne mielenterveysongelmaiset nuoret, joita meillä on poikkeuksellisen paljon ( tai ainakin lääkityksellä olevia ainakin).
Mutta olisi voinut sattua suuremmalla todennäköisyydellä kuin muille lapsille. Sitten ei täälä rehvasteltaisi.
Se on sellainen juttu, mihin pitää aamulla mennä ja sitten sieltä voi päivällä lähteä pois, jotkut kyllä menevät vähän eri aikoihinkin kun se työpaikka ei ole kaikilla sama niin monet ovat sitten vähän eri aikaankin töissä. Ja sitten siitä saa ihan oikeaa palkkaa, jolla voi ostaa lapsille ruokaa ja vaatteita ja ihmisillä on oma koti.
Toivottavasti jaksat lapsesi hoitoon viedä ja hakea vaikka töissä käytkin. Tai ehkä se itsenäinen lapsi pärjää kotona eskaria ennen ja jälkeen kun matkatkin jo taittaa yksin
Suomessa ihan liikaa ihannoidaan jo pienestä pitäen yksin pärjäämistä ja liiallista itsenäisyyttä! En tarkoita etteikö esim ekaluokkalainen olisi valmis kulkemaan yksin koulumatkaa mutta ei eskari-ikäisenä eikä ainakaan liikenteen joukossa! Itse en ainakaan olisi ikinä laittanut eskarilaisiani kulkemaan yksin eskariin ja matkaa olisi ollut 1km suoraa pyörätietä. Täällä se ei ollut luvallistakaan ei missään tapauksessa...
säätelee ihan eri laki kuin päivähoitoa, ja tuo perusopetuslaki ei kiellä eskarilaisia kulkemasta yksin. Kunnilla on sitten omat _suosituksensa_, mutta ne eivät ole lakisidonnaisia eli tuo "meillä ei saa" -argumentti ei sinänsä pidä paikkaansa.
Ja tämä siis ottamatta kantaa siihen, onko eskarilainen valmis kulkemaan itse.
Esim. meillä nyt eskariin lähtevä pystyisi aivan hyvin yksin kulkemaan matkan. Yksi tienylitys paikassa, jossa suojatie, muuten pyörätie joka ei kulje edes tienlaidassa vaan peltojen keskellä.
Sen sijaan nyt tokalle menevää poikaa ei voisi laittaa tuolle vajaan kilometrin matkalle yksin, vaikka kävisikin sitä koulua.
Ja sitten oikeasti jos mietitään sitä, että esim. minulla ja luokkani vanhimmalla oli viittä päivää vaille vuoden ikäero. Niinpä minä olin ekaluokan aloittaessani käytännössä saman ikäinen kuin hän eskariin mennessään. Minä siis sain sen ikäisenä kulkea yksin, hän ei.
Se on niin lapsesta riippuvaista, kuka kykenee kulkemaan yksin ja kuka ei.
että lapsi tulee tuoda ja hakea, kuka helvetti menee sitä kyseenalaistamaan?
Se sanottiin moneen kertaan eskarin alkaessa ja asiaa sääteli kaupunki.
ovat kaksi eri asiaa. Eskari on 4 tuntia päivässä, päivähoito tulee siihen päälle.
Eli totta kai jaksan hakea lapseni HOIDOSTA, mutta työpäiväni on ikävä kyllä tuota ESKARIN neljää tuntia pidempi... Käsittääkseni tässä ketjussa oli kyse nimenomaan esikoulusta, ei päiväkodista?
Toivottavasti jaksat lapsesi hoitoon viedä ja hakea vaikka töissä käytkin. Tai ehkä se itsenäinen lapsi pärjää kotona eskaria ennen ja jälkeen kun matkatkin jo taittaa yksin
kaupungin "määräys", ei laki.
Se sanottiin moneen kertaan eskarin alkaessa ja asiaa sääteli kaupunki.
Esikoinen kulki eskarimatkat mennessä isän kyydissä ja kotiin tuli itsenäisesti. Matkaa puolisen kilometriä. Lapset on kulkeneet (myös nyt 6-vuotias kuopus) koulun ja kodin väliä sujuvasti itsenäisesti jo kotvasen aikaa, koska koulun tiloissa myös harrastetaan. En suostu ottamaan tästä stressiä, puhelimet on mukana, haluavat itse kulkea jne.
Ehtii sitä myöhemminkin. Kivempi varmaan lapsestakin olisi jos saisi kuitenkin kulkea turvallisesti vanhemman kanssa.
Missä sinä olet niin kiireinen ettet ehdi eskaria/ekaluokkalaista viemään aamuisin tarhaan/kouluun?
En osaa kyllä antaa arvoa sinulle tai kadehtia sitä että eskarisi osasi viedä itse itsensä aamuisin hoitoon.
Lapset olkoon lapsia niin kauan kun sellaisia ovat.
ovat kaksi eri asiaa. Eskari on 4 tuntia päivässä, päivähoito tulee siihen päälle.
Eli totta kai jaksan hakea lapseni HOIDOSTA, mutta työpäiväni on ikävä kyllä tuota ESKARIN neljää tuntia pidempi... Käsittääkseni tässä ketjussa oli kyse nimenomaan esikoulusta, ei päiväkodista?
Kysymys oli eskariin kulkemisesta yksin, ei päivähoidosta millään tavalla
puolet eskareista sijaitsee edelleen päiväkodeissa ja esim mun lasten esikoulun johtaja oli samalla pkn aluejohtaja...heillä oli oikeus määrät ettei eskarilaiset saa kulkea yksin ja määräys oli ehdoton. Mulla kaksi lasta ollut esikoulussa viimeisen 2v aikana...
ikinä sattunut kuulemaan työnteosta...? Se on sellainen juttu, mihin pitää aamulla mennä ja sitten sieltä voi päivällä lähteä pois, jotkut kyllä menevät vähän eri aikoihinkin kun se työpaikka ei ole kaikilla sama niin monet ovat sitten vähän eri aikaankin töissä. Ja sitten siitä saa ihan oikeaa palkkaa, jolla voi ostaa lapsille ruokaa ja vaatteita ja ihmisillä on oma koti.
vaikka töissä käynkin. Asiat voi vaan järjestää niin jos haluaa.
Oletko porissut katkeruudessa viime syksystä tai keväästä lähtien kun joku täällä palstalla arvosteli sinua eskarilaisesi koulumatkasta? Oikeinko olet muistellut moista asiaa, pitänyt sitä vireillä mielessäsi? Palstakommenttia? Vuoden (tai ainakin monta kuukautta)?
Hanki hyvä sisko elämä!
Kiva, että ekaluokkalaisesi lähtee hyvillä mielin kouluun, niin meidänkin :)