Olipas taas rikkaitten koululaisista juttu ESS:ssa.
Siinä kerrottiin koululaisten vaateostoksista:
"Jesse menee neljännelle luokalle ja etsii uutta Burtonin lippistä. Miksi sen pitää olla Burton? Burtonin lippikset ovat hyvännäköisiä, Jesse selittää.
Ja kalliita, äiti lisää huokaisten.
Reppuja ei tänä syksynä osteta, sillä viime vuonna perheen molemmille kouluikäiselle ostettiin uudet merkkireput.
Pitkän pohdinnan ja sovittamisen jälkeen Jesse valitsee yksinkertaisen tyylikkään lippalakin, jossa on valkoinen Burtonin logo. Se maksaa 40e. Äiti on tyytyväinen, sillä joskus pojan lippiksestä on täytynyt pulittaa jopa 70e. Lasten merkkitennareihin saattaa upota jopa yli 200e.
Merkkituotteissa on usein kivempia kuoseja ja kuvia. Ne kestävät myös pidempään. Sitä paitsi, mitä hyötyä on ostaa marketista joku halpa reppu, jos se ei ole kivannäköinen, eikä lapsi sitten halua käyttää sitä? Me ostamme kaikki lasten kengät, laukut ja vaatteet urheilulikkeistä, Satu L. summaa.
Siis annatteko tosiaan lasten itse päättää mitä vaatteita ostavat, ettekö yhtään itse johdattele ostoksia, kaikki ostetaan kun lapsi haluaa??? Kyllä hävettää itsekin suhteellisen rikkaana tällainen haastattelu.
Kommentit (23)
On se mukavaa, että lapset tuo kouluun hienoja ja kalliita lippiksiä. Niitä sitten häviää / varastetaan ja etsitään kissojen ja koirien kanssa ja selvitellään kuka vei ja kenen päähineen... Muutakin tekemistä olisi.
Jokaisella on oikeus tietysti tulla kouluun haluamansa lippis päässä, mutta opettakaa lapsenne pitämään myös huoli arvokkaasta omaisuudestaan. Kyllä 40 euron lippis on todella kallis!
Terveiset yläkoulun puolelta.
Minä ostan lapsille vaatteita milloin mistäkin; marketeilta, h&m:ltä, kirppareilta, merkkiliikkeistä...
Kengät ostan aina urheiluliikkeistä/kenkäkaupoista ja ulkoiluvaatteet urheiluliikkeistä/merkkiliikkeistä. Laadun takia.
70 €:n lippiksiäkin olen ostanut, eikä se minun maailmaani kaada.
On niitä, joiden talous ei anna myöten ostaa kalliita merkkituotteita ja on niitä jotka ostavat mitä lapset haluavat. Ja tuohon väliin mahtuu vielä monenlaista erilaista tapaa toimia.
Meidän perheellä talous kunnossa ja hankintoja tehdään harkiten ja vähemmän harkiten. Lapselta kysyin, et käydäänkö ostamassa uusi koulureppu niin sain vastaukseksi, että mullehan ostettiin viime vuonna ja se on iha hyvä. Ja reppu on iha joku markettireppu :)