Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Mitä näistä painotuksista arvostat päivähoidossa?

Vierailija
19.08.2011 |

a) luontokasvatusta, retkiä, kestävän kehityksen ja ympäristöystävällisyyden opettamista, puhdasta ruokaa (ehkä luomu)

b) kulttuurikasvatus, teatterit, näytelmät, konsertit, kuvataiteet (mm. askartelu), muskari ja muu musiikki

c) liikunnallisuus, pelit ja leikit, ohjattu jumppa

d) kielitaito, kielikylvyt

e) joku muu, mikä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) luontokasvatusta, retkiä, kestävän kehityksen ja ympäristöystävällisyyden opettamista, puhdasta ruokaa (ehkä luomu)

b) kulttuurikasvatus, teatterit, näytelmät, konsertit, kuvataiteet (mm. askartelu), muskari ja muu musiikki

e) joku muu, mikä?

Päiväkoti ei ole kerho. Kerhoissa yllä kuvatut toiminnat ovat keskeisessä asemassa, päiväkoti taasen on lapsen tavallista arkea ja kasvun tukemista varsin laajasti.Kuvaamasi aktiviteetit siis vain osa päivähoidon elämää, kuten olisi myös jos lapsi olisi kotona äidin kanssa.Paljon tärkeämpää ja keskeisempää on päiväkodin ymmärrys siitä miten auttaa lapsia hallitsemaan omia tunteitaan, tulemaan toimeen toisten lasten kanssa huolehtimaan itsestään ja välittämään toisista.Tässä ei päivähoidon apu yksinään riitä vaan tarvitaan myös työkäytännöt jotka mahdollistavat merkitsevän yhteistyön päiväkodin ja vanhempien välillä etenkin juuri lapsen kehitysaskelten tukemisessa ja seuraamisessa.Yllä mainitsemillasi asioilla on myäs vasta merkitystä kun juuri apu näiden perusasioiden kanssa on olemassa.Siis tässä tärkeys järjestyksessä.

Vierailija
2/15 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta järjestys ehkä minulla:

a)

d)

c)

b)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten arvostaisin sitä, että nuo kaikki kohdat saisivat osansa. Valitsisin kuitenkin ensisijaisesti päiväkodin sijainnin ja yleisen kasvatusotteen perusteella, ja kun muu on kohdallaan niin mikä vain noista painotuksista tuntuisi hyvältä. Kielipainotus ehkä ei niin hyvältä kuin nuo muut.

Ja haa: lapseni on päiväkodissa, jossa tehdään metsämörriretkiä, leivotaan pihan marjoista piirakkaa, rakennetaan pihalle temppuratoja, jumpataan, lauletaan, taiteillaan ja joskus vähän opetellaan englantia. Ja joka on 300 m päässä kotoa, pieni ja erittäin täysjärkisellä ja ihanalla henkilökunnalla miehitetty. Lapsi lähtee lähes joka aamu hymy huulillaan, ja iltapäivisin saan noutaa onnellisen, jos kohta välillä hyvinkin kuraisen ukon takaisin. Joskus voi onni potkia :)

Vierailija
4/15 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kannattaisin yhdistelmää noista, tosin kielikylvyllä ei ole minulle suurta väliä, mutta ei se haittaakaan. Yhden ajatuksen päiväkoteja ja alakouluja vierastan. Niin ja jos hoitajat huonoja niin millään toiminnalla ei sitä paikata. Eli ottaisin sen pk:n missä on hyvät hoitajat. Edellä mainittu pk kuulosti tosi hyvältä paikalta.

Vierailija
5/15 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eniten kielitaitoa. Olen aina vakaasti tiennyt laittavani lapseni englanninkieliseen päiväkotiin koska itseäni häiritsee se hirveästi että puhun tosi huonoa englantia. Hyvänä kakkosena tulee se että päiväkodista saa vegaaniruokaa.

Vierailija
6/15 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän on vain pelkkiä korulauseita ja tavoitteita täynnä. Raha se ratkaisee sielläkin!

Vierailija
7/15 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toteutui päiväkodissa nuo kaikki.

Vierailija
8/15 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

a

d

b

c

Lapset tosin ovat jo kouluikäisiä.

Vierailija
9/15 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omasta takaa tulee vanhempien ammattien puolesta kohta a) katettua, joten sille en anna niin suurta painoa pväkodin valinnassa.

Sen sijaan loput kolme ovat hyvin tasavertaisia. Päädyimme kuitenkin ratkaisuun, jossa d on pääosassa, mutta iloksemme myös b keskimääräistä paremmin. c on heikompi, mutta siihen panostamme sitten vapaalla perheen kesken.

Vierailija
10/15 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...enemmän arvostan lasta kunnioittavaa ja vapauteen ja yksilöllisyyteen kannustavaa kasvatusotetta. Tähän kuuluu mm joustavuus rutiineissa, sukupuolisensitiivisyys, neuvottelutaito, yhdessä sopiminen, reiluus, lasten valta valita tekemisiään omassa tahdissa ja aikuisten kuuntelukyky.

Tietysti on tärkeää, että päivähoidossa on myös mahdollisuus liikkua, ja että ekologiset arvot näkyvät päivittäisessä elämässä (me olemme kasvissyöjiä ja sen pitää olla mahdollista päiväkodissakin). Kulttuuririennot ja harrastukset ovat kivoja mutta ei mitenkään ykköstärkeitä päivähoidossa.

Vierailija
11/15 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihenhän sitten siältyy iso osa ap:n mianitsemista asioista.

Sitä, että on tarpeeksi motivoitunutta ja taitavaa henkilökuntaa, jotka arvostavat lasta ja ihmistä. Käsittävät kasvatuskumppanuuden oikein.

Vierailija
12/15 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

e) joku muu, mikä?

a) on ehkä sellainen, jota en erityisesti kaipaa, koska sitä opetan kotonakin. Tietysti odotan, että päiväkoti noudattaa normaalia ekoajattelua toiminnassa.

Liikunta taas on asia, joka useimmilla hoituu, jos vain on mahdollisuus (välineitä ja aikaa). Ohjattu jumppa on kiva, mutta ei välttämätöntä.

Retket on hauskaa vaihtelua ja loistava tapa opettaa lasta käymään kulttuuririennoissa. Retkiin lasken myös ne mörrijutut, joilla luodaan luontosuhdetta. Se on tärkeää sekin. Meillä vanhemmat maksavat retkilaskua n. 100-150 euroa vuosittain (lasku tulee lukukausittain) ja erittäin mielelläni, koska retkiä on paljon.

Me valitsimme kielikylpypäiväkodin, joten meille se oli tärkeää. mitään englannin opettelua tavallisessa päiväkodissa en pidä kovin tärkeänä.

Vierailija
13/15 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

d,b, c, a - tässä mun järjestys. Eli kielipainotteisuus paras.

Itse asiassa mun mielestä ihana painotus olisi joku sosiaaliset taidot, tapakasvatus tms., mutta ei taida olla tuollaisia päiväkoteja....

Vierailija
14/15 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa mun mielestä ihana painotus olisi joku sosiaaliset taidot, tapakasvatus tms., mutta ei taida olla tuollaisia päiväkoteja....

"Päiväkodin tavoitteena on luoda kiireetön ja turvallinen ilmapiiri, jossa painotamme vuorovaikutustaitoja ja arvostamme hyviä käytöstapoja."

On niitä :)

Vierailija
15/15 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on neljä erilaista lasta. Heille ideaali olisi tai olisi ollut erilainen painotus. Tärkeimpänä pidän päivähoidon turvallisuutta ja henkilökunnan ystävällisyyttä lapsia kohtaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan