Miksi ostat kalliita vaatteita lapselle?
Ihan vaan ihmettelen miksi jotkut ostavat ihan älyttömän kalliita vaatteita lapsille? Ne jää aika nopeesti pieneksi, likaantuu ja rikkoutuu helposti. Törmäsin viime keväänä äitiin joka kielsi lastaan koskemasta voikukkiin ettei kalliiseen pukuun tule jälkiä. Ilmeisesti hän halusi myydä sen vielä eteenpäin. Varotteko te niitä vaatteita erityisesti? Annatteko syödä esim.spagettia merkki-paita päällä? Musta tuntuu että meillä on joka toisessa paidassa lähtemätön tahra, joten voisin ehkä jonkun merkki vaatteen ostaa kyläily tms.vaatteeksi.
Kommentit (42)
Stockalta, netistä, lastenvaateliikkeistä ja joskus jostain muualtakin.
Hyödynnän paljon alennusmyyntejä, hyviä vaatteita saa niistä välillä todella edullisesti. Ja joskus on vaan pakko maksaa normaalihinta.
ne ovat hyvänäköisiä ja siistejä pesusta pesuun. Ostan ne kuitenkin lähes aina ALEsta (ja netistä), vain työmatkoilta tuodut speciaalit on ostettu normihintaan.
Itsekin haluan puketua siististi ja muodikkaasti, miksi pukisin lapseni toisin. Vaatteita ei sen kummemmin varota, mutta siivousta, metsäretkiä yms. varten pyydän lapsia vaihtamaan vaatteet huonompiin (teen niin itsekin). Ja keväisin voikukka-aikaan pyydän tytärtä varomaan vaatteitaan kukkaseppeleitä sitoessaan. Tuo voikukka ei tosiaankaan lähde millään ja siitä jää rumat ruskeat jäljet eikä ne ole kaunistus missään vaatteessa.
Meillä sisävaatteiden merkit ovat pääasiassa Monsoon, Kenzo, Catimini, Desingual, IKKS. Näiden sivussa perusvaatetta H&Mltä, Nextistä ja Zarasta.
Äitini on ompelija, joten hän tekee mieleisiäni speciaalijuttuja, mm lasten kyläilytakit.
Nuo mummin tekemät vaatteet eivät muuten tosiaankaan ole mitään halpisvaatteita. Kankaat (ym tykötarpeet) maksavat maltaita. Mitään perusvaatteitahan ei kannata itse tehdäkään, tulee kalliimmaksi kuin ostamalla.
ne ovat hyvänäköisiä ja siistejä pesusta pesuun. Ostan ne kuitenkin lähes aina ALEsta (ja netistä), vain työmatkoilta tuodut speciaalit on ostettu normihintaan.
Itsekin haluan puketua siististi ja muodikkaasti, miksi pukisin lapseni toisin. Vaatteita ei sen kummemmin varota, mutta siivousta, metsäretkiä yms. varten pyydän lapsia vaihtamaan vaatteet huonompiin (teen niin itsekin). Ja keväisin voikukka-aikaan pyydän tytärtä varomaan vaatteitaan kukkaseppeleitä sitoessaan. Tuo voikukka ei tosiaankaan lähde millään ja siitä jää rumat ruskeat jäljet eikä ne ole kaunistus missään vaatteessa.
Meillä sisävaatteiden merkit ovat pääasiassa Monsoon, Kenzo, Catimini, Desingual, IKKS. Näiden sivussa perusvaatetta H&Mltä, Nextistä ja Zarasta.
Äitini on ompelija, joten hän tekee mieleisiäni speciaalijuttuja, mm lasten kyläilytakit.
vähän ot mutta en ole ikinä kuullutkaan osaa näistä hienoista merkeistä. Voiko tästä nyt vetää johtopäätöksen että en välitä lapsistani? Ovat kyllä siististi puettuja mielestäni ja pkn tädit usein kehuvat yhteensopivia asuja. meillä pääasiassa käytössä marimekko, pop, meandi.minusta näissä on hyvä laatu, kestävät pesua ja menevät sekä pojalle että tyttärelle. Kirppikseltä ostan myös paljon.
ja olen pyrkinyt siihen, ettei jokaiselle tarvitse ostaa aina kaikkia uusia vaatteita, vaan edellisen pieniä voi käyttää toisetkin.
En osta kalliita vaatteita, vaan LAADUKKAITA, niillä monesti saattaa olla hintaa enemmän, kuin tarjoustalosta ostetulla, mutta kestävät pidempään. Ja kun niitä useampi lapsi käyttää, niin koen kyllä saavani rahoilleni vastinettakin.
Olen joskus erehtynyt ostamaan mm. baby boomin vaatteita- jo muutaman käyttökerraN jälkeen vaatteet "venyttyvät" ja jotenkin lörähtävät, kaula-aukko paidoissa menee muodottomaksi.
Samoin mm. Lindexin ja H&M:n vaatteet nukkaantuvat nopeasti.
Olen kyllä siltikin ostanut mm. h&m:sta vaatteita, jos on jotain, mistä tykkää. Mutta esim. ulkovaatteita en kyseisestä putiikista ostaisi lapsille.
Nykyään on kyllä hirmu vaikea enää löytää oikeasti laadukkaita vaatteita lapsille, joiden hinnassa ei ole sitä "merkkilisää". Tarkoittaen siis sitä, että esim. reimassa tuntuu nykyään maksavan se merkki, vaikka laatu ei ole yhtä hyvää kuin ennen. Johtuneeko siitä, että kaikki lastenvaatteet valmistetaan nykyään jossain halpamaissa..
PS. minä en kiellä lapsiani koskemasta voikukkiin, tai hyppimästä kurapassissa. Meillä kun on tuo pyykinpesukone.
Ihan vaan siksi, että me koetaan rajat tärkeäksi lapsilla. Rajaton tuhlailu on loukkaus suurinta osaa maapallon väestöä kohtaan. Muksut ovat halunneet itse luovuttaa osan kuukausirahoistaan hyväntekeväisyyteen, ja se on musta ihan jees. Voi olla, että kaikki fyrkat ei mee sinne minne pitäis, mutta kuitenkin. Jotkut rajat pitää olla.
Ostan kalliita vaatteita, koska ne ovat usein laadukkaita ja kestäviä. Mistä ne vaatteet sinne kirppikselle päätyisi jos kaikki ostaisivat surkeita lapsityövoimalla tuotettuja halpisvaatteita.
vähän ot mutta en ole ikinä kuullutkaan osaa näistä hienoista merkeistä. Voiko tästä nyt vetää johtopäätöksen että en välitä lapsistani? Ovat kyllä siististi puettuja mielestäni ja pkn tädit usein kehuvat yhteensopivia asuja. meillä pääasiassa käytössä marimekko, pop, meandi.minusta näissä on hyvä laatu, kestävät pesua ja menevät sekä pojalle että tyttärelle. Kirppikseltä ostan myös paljon.
En missään nimessä ole sitä mieltä, että 'huonommin' puetut lapset olisivat jotenkin vähäosaisempia, vähemmän rakastettuja tms. enkä toivottavasti sellaista vihjannut. Kerroin vain miten meillä toimitaan. Varmasti saadaan siististi puettuja lapsia muulakin tapaa, eikä edes se ole mikään mittari. Jos vain on ehjät ja puhtaat vaatteet, se on pääasia.
Jonkun on myös joskus ostettava niitä uusia vaatteita, ei niitä muuten sinne kirpparille riittäisi.
on 14-vuotias poika ja aina olen ostanut sille kalliita vaatteita. Ne ovat laadukkaita. Eivät rikkoonnu helposti ja yhteen paitaan tuli sellaisia tahroja, että eivät lähteneet pois, maalitahroja.
No mä ostan usein sen vuoksi, että menen vain sellaiseen kauppaan, josta tiedän saavani kaiken tarvitsemani yhdelä kertaa. Tiedän, että jostain muualta saisi halvemmalla, mutta en halua käyttää aikaa shoppailuun.
Mä kyllä itse asiassa saan tahrat aika hyvin pois. Oikeastaan aurinkorasva on liki ainoa joka ei oikein millään lähde pois.
olis rymyvaatteet päällä, niin kiellän koskemasta voikukkiin. Mä kun olen niin huono pyykkäri etten saa niitä vaatteesta pois ja vaate kuin vaate tulee vieläkin huonomman näköiseksi, kun siinä on voikukan tahra/tahroja.
Mikä nyt on hieno. Meillä on vain taviksia Addua, Pumaa, Espritiä jne. Jokune Babyphat löytyy, mutta eivät nekään mitään kalliita olleet. Ns. merkkivaatteet kestävät paljon paremmin kuin esim. henkkamaukka (vaikka meillä niitäkin on). Varsinkin kun on sisaruksia, niin on kiva panostaa vaatteisiin. Ostanhan mä itsellenikin kivoja vaatteita enkä mitään rytkyjä.
Meillä ei mitään tarvitse varoa, tahrat kuuluu elämään. Ja teillä kyllä kieltämättä on ruokailu- yms. tavoissa vielä harjoittelemista, jos joka toisessa paidassa on lähtemätön tahra....
Vaatteita ei meillä myydä eteenpäin, siistit annetaan kavereiden muksuille ja ne vähän huonommat menee Uffan laatikkoon.
ovat kivan näköisiä ja kestävät pikkusiskollekin hyvinä, toisin kuin useimmat halpisvaatteet. Annan rymytä, ellei olla matkalla juhliin tms.
kun esikoinen on kyseessä, ja kakkonen suunnitteilla, ostin jopa pienimmät vauvanvaatteet hieman kalliimpina ja laadukkaampina kuin normaalisti. Kalliimpi vaate tietysti tuntuu hyvältä iholla, mutta nyt kun kakkonen joskus tupsahtaa, ei tarvitse pahemmin vaatekauppaan lähteä. Minulla on myös pikkusisko, ja vaatteet siirtyvät myös hänen lapsilleen käyttöön, ,kun sellaisia ilmaantuu:)
Kyllä mä vähän katon aina mikä vaate on päällä jos syödään esim mustikoita, porkkanaa tai ollaan ruohikossa. Mutta en erityisesti kiellä sotkemasta:)
Lapsen paidoista useimmat ovat Kenzoa ja Catiminia jne. Se että ne jäävät nopeahkosti pieneksi ei ole mikään syy siihen etten ostaisi lapselle kauniita vaatteita.
Ja oli lapsella päällä merkkivaate tai ei niin jos valkoista on päällä niin en tarjoa spagettia tomaattikastikkeella. Sen sijaan on ihan se ja sama onko päällä Kenzoa vai Lindexiä kunhan vaate on värikäs ja pikkutahrat jotka mahdollisesti jäävät vaatteeseen pesun jälkeen eivät näy.
Miksi muuten merkkivaate rikkoutuisi sen helpommin kuin normaalivaatekaan?
sen takia et niit on kiva antaa lahjaksi
omat muksuni eivät niistä kovinkaan paljon piittaa
Meillä 3 vuotias kyllä sotkee ruokaillessa, ja 8 vuotias rymyää ulkona niin että vaatteet menee rikki. Sitä tarkoitin, etten kyllä ostaisi noille kalliita merkki vaatteita. Ihan hyvällä kyselin, uteliaisuuttani. Mulle ei vaatteet kovin paljoa merkitse, toki jos kovin paljon olisim ylimäärästä rahaa niin voisin ostaakkin kalliimpia vaatteita, mutta luulen että varoisin niitä enemmän kun näitä halpoja. Kuitenkin kiva että lapset saa rauhassa leikkiä ulkona, myös tehdä voikukista seppeleitä, hyppiä keinusta ja kontata nurtsilla. ap
Meillä käytössä esim.
Lego
Polarn o Pyret
Marimekko
Ticket
Ruskovilla
mutta esim. Anttilan halpismerkkiset vaatteet ovat ihan kauheita.
mutta esim. Anttilan halpismerkkiset vaatteet ovat ihan kauheita.
kestävät parhaiten pesun
Ihan vaan siksi, että me koetaan rajat tärkeäksi lapsilla.
Rajaton tuhlailu on loukkaus suurinta osaa maapallon väestöä kohtaan.
Muksut ovat halunneet itse luovuttaa osan kuukausirahoistaan hyväntekeväisyyteen, ja se on musta ihan jees. Voi olla, että kaikki fyrkat ei mee sinne minne pitäis, mutta kuitenkin. Jotkut rajat pitää olla.
ompelen itse myös paljon (arvokkaista kankaista, joten nuo vaatteet ovat meidän parhaita) ja sitten jotain hankitaan kaupastakin, mm. ulkoiluvaatteet. Ihan samalla tavalla varjelen kirppisvaatteita kuin 140€:n ulkohaalaria turhilta tahroilta, kuten nyt vaikkapa sillä voikukalta. Itse pidän tahratonta ja oikein pestyä H&M-paitaa parempana asuna kuin jotain tahraista merkkivaatetta. Kirpputoreilla näkyy aina näitä tahraisia merkkivaatteita myynnissä, mitä en vaan voi käsittää. Meillä tahraiset vaatteet joutuvat räteiksi.
Ja ruokaillessa lapset 1,5v ja 3,5v käyttävät aina ruokalappua, pienempi sellaista takkimaista essua.
T. Nipo äiti