Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voikohan ensimmäisen luokan lukujärjestystä saada ennen ekaa koulupäivää?

Vierailija
08.08.2011 |

Mitä sanotte, opettajat? Poikani on menossa ekalle Helsingissä ja mietin vain kovasti, että perheen aikatauluja helpottaisi SUURESTI, jos meillä olisi tietoa ensimmäisten viikkojen menemisistä. En haluaisi turhaa häiritä opettajaa, mutta olisikohan se ihan pöhköä kysyä, tietääkö hän jo lapsen lukujärjestystä edes alkamisaikojen suhteen?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aina ollut poikkeusaikataulut. Tekevät erilaisia asioita, joten "normaaliin" lukujärjestykseen siirrytään koulun alussa yleensä vasta toisella viikolla. Ja yleensä mun lapsen koulussa lukujärjestystä on aina rukattu senkin jälkeen ja nykyään tammikuussa hiukan taas muuttuu,

Vierailija
22/39 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivät ensimmäiset 5 viikkoa jopa klo 11 "pehmeän laskun" vuoksi, eli menivät kouluun suoraan syömään. Ja tämän saimme tietää ensimmäisenä koulupäivänä kun saimme lukujärjestyksen.

Ja mekin olemme molemmat töissä "johtavassa asemassa", onneksi on liukuma ja miehellä mahdollisuus tehdä etätöitä. Eipä siinä auttanut muu kuin järjestellä ensialkuun miehen ja naapuriperheen isän kanssa nuo etätyöaamut, parin viikon jälkeen koululaiset osasivat kahdestaan mennä jo ihan itsekseen. Onneksi esikoinen on jo pienestä rakastanut yksin kotona olemista, kuopuksen kanssa ongelma olisi ollut iso, täällä ei ole aamupäivähoitoa tarjolla ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitämään lomaa koulun alussa? Mä ainakin pidin ja niin tuntuu vähän jokainen mun tuttavakin tehneen, eli varannut koulunaloitusviikoksi ainakin lomaa. Onhan se lapselle iso asia.

Vierailija
24/39 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan. Tätä minä tarkoitin. Ja en todellakaan ole sitä mieltä, että meidän perheen menot ovat tärkeämpiä kuin muiden.

Tarkoitus on tehdä arki mahdollisimman helpoksi. Ja koska minulla ei ole kokemusta koulusta tältä vuosituhannelta, olen vielä vähän pihalla.

Mutta joo, sumplitaan sitten kun sen aika on. Ja ollaan onnellisia ja kiitollisia siitä, että turvaverkko löytyy ja työ joustaa.

Jos on esimerkiksi pakko päättää tänään, minä päivänä pidetään koko syksyn ajan joku tilaisuus klo 8, ja meneekin valitsemaan juuri sen päivän, kun lapsella onkin kouluun meno klo 10. Ap varmaan ajoi takaa tämäntyyppisiä tilanteita.

Vierailija
25/39 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki vastaavat ihan siihen mitä ap kysyikin.(Vai onkohan jotain törkyviestejä siivottu pois, joita en ole nähnyt?)

Sen sijaan opettaja, joka erehtyi kyselemään lukkareista tuolla toisessa ketjussa, saikin aika hirveän opettajien vastaisen sodan pystyyn...

Vierailija
26/39 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kysyi varsin ystävällisesti, onko ihan pöhköä, ja sitten vastauksia saatuaan totesi ihan ystävällisesti, että ok odotan koulun alkua. Hirveää lyttäystä tulee edelleen perään.

Ymmärrän hyvin, että jos periaatteessa on mahdollista suunnitella työaikaansa, mutta se on tehtävä hyvissä ajoin (itsellä myös tällainen työ), olisi kiva, jos sitä suunnittelua voisi tehdä hyvissä ajoin, koska taas niitä viime hetken muutoksia sitten on hankala tehdä. Jos on esimerkiksi pakko päättää tänään, minä päivänä pidetään koko syksyn ajan joku tilaisuus klo 8, ja meneekin valitsemaan juuri sen päivän, kun lapsella onkin kouluun meno klo 10. Ap varmaan ajoi takaa tämäntyyppisiä tilanteita.

Mutta ymmärrän minäkin, kuten varmasti myös ap, että samanlaista sumplimista se on koulussakin, opettajan omien toiveiden, toisten opettajien toiveiden, tilojen, lapsiryhmien, jne. mukaan.

Mutta kai tuota sai kysyä.

Mutta tässä on varm,aan tosi isoja koulukohtaisiakin eroja. Kirjoitin just tuossa edellä, että meillä oli 5 viikkoa ihan eri lukujärjestys kuin lopullinen lukuvuoden lukujärjestys siksi, että alussa oli joka päivä jakotunteja ja tosiaan kahtena päivänä koulu alkoi klo 11. Näin ei tietenkään ollut enää siinä lopullisessa järjestyksessä.

Meillä lisäksi ope jakoi luokan ryhmiin vasta ekana koulupäivänä, eli kyseli asuinpaikkaa ja kavereita ja jakoi ryhmät niin, että ekojen viikkojen aikana jokaisella oli joku, joka asuu lähellä tai on muuten kaveri, jotta koulumatkat sujuisivat alusta asti hyvin.

Eli edes opettaja ei tiennyt millainen lukujärjestys Emmalle tai Ollille tulee.

Mutta tottakai sitä voi kysyä! Meillä ainakin tuli ekan luokan opelta kirje kotiin, jossa hän kertoi vähän itsestään ja siinä oli valokuva ja yhteystiedot koululle sekä luokkakaverilista. Tosin opethan aloittavat koulussa vasta samana päivänä kuin oppilaatkin, eli luultavasti sitä opettajaa ei edes tavoita koululta ennen koulun alkua.

Vierailija
27/39 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävikö ap sulla mielessä, että siellä luokalla on muitakin lapsia kuin sinun lapsesi? Mitä siitä tulisi, jos pahimmillaan vaikkapa 25 oppilaan vanhemmat soittelisivat/meilaisivat opettajalle etukäteen, että nyt pitää saada tietää lukkari, että pystytään järjestämään elämä. Ala totuttelemaan siihen, että sun lapsesi ei olekaan maailman napa ja sä joudut töinesi joustamaan.

Vierailija
28/39 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisitte edes jompikumpi ottanut vapaata tösitä edes sen ensimmäisen kouluvkon ajan.

En ymmärrä vanhempia joista kumpikaan ei sen vertaa lasta ajattele, koulun aloitus on nimenomaan sille lapselle suuri muutos ja hän todellakin kaipaa siinä vanhemman läsnäoloa.

Mutta onhan teillä se turvaverkko....

Vierailija
29/39 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ekaluokan opettaja voi itse päättää ryhmän jaoista ja aikatauluista, hän ei ehkä edes itse vielä tiedä aikoja.

Kysy siis koulun kansliasta, mikä on yleinen käytäntö ekaluokilla. Onko esim. joku tietty päivä viikosta, jolloin opettajilla on jotain muuta ja silloin koulu alkaa myöhemmin.

Että minä sitten nautin tästä pienen maalaiskoulun edusta: jo 15 vuotta sitten ensimmäisen lapsen lähtiessä kouluun tiesi, että tulevinakin vuosina koulu alkaa linja-auton = koulubussin aikataulun mukaan, kaikilla luokilla.

Vierailija
30/39 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tajunnut tätä ennen. Kiitos kun kerroit. Tulostan tämän ja teen tästä huoneentaulun itselleni. Saatan jopa tehdä sen ristipistoilla. Tai laakapistoilla.

Onnittelut myös siitä, että osaat lukea viestin sisällön väärin. Se on varmasti ansioksi esim. toimittajan uralla.

AP

Kävikö ap sulla mielessä, että siellä luokalla on muitakin lapsia kuin sinun lapsesi? Mitä siitä tulisi, jos pahimmillaan vaikkapa 25 oppilaan vanhemmat soittelisivat/meilaisivat opettajalle etukäteen, että nyt pitää saada tietää lukkari, että pystytään järjestämään elämä. Ala totuttelemaan siihen, että sun lapsesi ei olekaan maailman napa ja sä joudut töinesi joustamaan.

Vierailija
31/39 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa meillä on lomaa ensimmäiset päivät. Kyse onkin loppusyksystä. Katsos, elämä jatkuu myös syyskuussa, lokakuussa jne. Eli me emme puhu vain ensimmäisistä päivistä.

Vierailija
32/39 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erittäin epätodennäköistä, että lapsesi opettaja kykenee antamaan vielä lapsesi lukujärjestystä. Ainakin itse tein lukujärjestykset oppilaille vasta tavattuani heidät. Jakotunteja luokallani oli 3 ja on järkevää saada ryhmistä tasaisia ja oppimisen kannalta tarkoituksenmukaisia. Ilman oppilaiden näkemistä ja edes vähäistä käsitystä käyttäytymisestä ja taidoista se on mahdotonta. Voi siis olla, että lopullinen lukujärjestys tulee vasta muutaman viikon kuluttua koulun alkamisesta.

t. tokaluokan ope

Vierailija
33/39 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeta nyt vain aikuismaisesti otaa näistä saamistasi viesteistä oppia ja opiksi, kaikki ei tosiaan pyöri sinun ja herranterttusi eikä kokouksiesi ympärillä.

Vierailija
34/39 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritetään, yritetään!

Mutta ettekö te muut voisi oppia, että te pyöritte minun ympärilläni? Mua alkaa muuten ahdistaa!

Rakas päiväkirja. Tänään opin, että on synti ja häpeä edes miettiä, onko mahdollista kysyä etukäteen lapsen lukujärjestystä. Onneksi en kysynyt, kun pelkkä kysymisen miettiminenkin on synti.

Ap

Koeta nyt vain aikuismaisesti otaa näistä saamistasi viesteistä oppia ja opiksi, kaikki ei tosiaan pyöri sinun ja herranterttusi eikä kokouksiesi ympärillä.

Vierailija
35/39 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia vastailee noin "muka hauskasti ja irvaillen":D

On näköjään suurempikin kitkerä kalkki nieltäväksi, sitä se memyself&i-ajattelu teettää.

ps. jos kerta olette lomalla pari eka koulupäivää niin eikö silloin todellakaan ehdi kysyä sitä lukkaria siltä opettajalta???

Että ihan todenteolla pitäiis häiritä nyt kun on vielä lasten(kin) kesäloma-aika:O

Vierailija
36/39 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siinä on hiukan isompi kuvio järjesteltävänä, joten lukujärjestys tarkentuu muutaman viikon kuluessa kun selviää esim. opettajat. ensimmäisenä päivänä todennäköisesti kerrotaan ensimmäisen viikon aikataulu. Joka tapauksessa koulupäivät voivat olla ekaluokkalaisella hyvinkin lyhyitä, esim. 9-12

Vierailija
37/39 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsos kun se elämä jatkuu syyskuussa, lokakuussa jne. kaikilla niillä muillakin luokan lasten vanhemmilla! Mut ei taida mennä ymmärrykseen...

Vierailija
38/39 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä minä että mieheni olemme töissä, jossa on kyllä liukuma - tiettyyn rajaan asti. Olemme kumpikin johtavassa asemassa.

muka tiedä että muutoksia voi suunnitelmiin tulla? Ja takuulla tuleekin monta kertaa koulun jo alettuakin.

Sääliksi käy opettajia kun kaltaisenne soittelevat kyselevät typeriä asioita.

Vierailija
39/39 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin 'minäminä' ja 'pyörii yhden lapsen ympärillä' jne. Ap:han kirjoitti, että kokemusta ja tietoa koulumaailmasta ei juuri ole. Voisihan olla ihan mahdollista, että opet tekisivät aina lukujärjestyksen valmiiksi elokuun alussa ja se olisi jo tiedossa vaikkapa koulun kansliassa, josta sitä olisi vaikka jokaisen vanhemman helppo kysyä. Ok, saatujen viestien perusteella näin ei ole. Itse opetan ammatillisessa oppilaitoksessa ja tiedän jo omat opetukseni syksylle ja hyvin voisin antaa tiedon sitä tarvitseville. Juu, ei ilmeisesti ole ala-asteella sama asia, mutta sen voisi selittää ihan asiallisesti.

Miksi kaikki tulkitsevat asian niin, että ap olisi laittamassa itsensä tai oman lapsensa jotenkin etusijalle? Lähinnä kai ap tiedusteli sitä, että joko syksyn lukkari on tiedossa.