Jos melkein 2-vuotias hokee sanaa "vi**u" niin
Kommentit (45)
[
Mistähän ulkopuoliset ihmiset mahtoivat tietää, että tämä vittua hokeva pikkuveljeni ei suinkaan tarkoittanut naisen sukuelintä, vaan lastenkirjan henkilöä? Hänellä ei nimittäin ollut semmoista kylttiä kaulassa, jossa asia olisi selitetty.
Kai nyt itse sentään tiesit, mitä hän hoki?
Kuulin kun oma poikani alle 2-vuotiaana toisteli päiväkodissa "pittu, pittu" ja hoitotäti sanoi, että pitääkö psetä suu saippualla. Satuin juuri tulemaan huoneeseen ja oikaisin väärinkäsityksen kertomalla, että lapseni tarkoitti, että jotain tippui! Hoitotäti meni vähän noloksi.
ja vieressä teinejä jotka viljelivät kyseistä sanaa joka toisena sanana, tyttö alkoi myös toistaa, kesti hetken ja meni ohi kun en reagoinut mitenkään. Ei ole sen koommin kyseistä sanaa käyttänyt, tosin pimppiä ja pippeliä nykyään toistelee mielellään.
Isommilta sisaruksilta? Aika paljon vaihtoehtoja. Mä oon ainakin lähes kaikki kirosanat pihapiirin lapsilta, en kotoa. Mutta jos sua jotenkin ilahduttaa ajatella, että tuossa sukulaisperheessäni käyettiin vittu-sanaa taajemmin kuin olla-verbiä ja serkkuni hoki sitä sen takia, niin ajattele kaikin mokomin niin.
Joo, mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Eipä ole kasvatustaidot kohdillaan, jos isommat sisarukset viljelevät vittua taaperon kuulleen. Vaikka tokihan he sen isommilta tarhakavereilta kuulivat...
[
Mistähän ulkopuoliset ihmiset mahtoivat tietää, että tämä vittua hokeva pikkuveljeni ei suinkaan tarkoittanut naisen sukuelintä, vaan lastenkirjan henkilöä? Hänellä ei nimittäin ollut semmoista kylttiä kaulassa, jossa asia olisi selitetty.Viesteissä ei ole mitään järkeä, sori vaan. Kai nyt itse sentään tiesit, mitä hän hoki?
Kyllä minä ja muu perheemme tiesi, mitä veljeni tarkoitti, kun sanoi vittu, mutta ulkopuoliset ihmiset eivät tietenkään. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Veljeni puhui Mintusta - Vitusta - tosi paljon, joten kyllä moni ihminen pääsi osalliseksi veljeni vitunhokemisesta.
Ymmärrätkö nyt, vai pitääkö hakea lisää rautalankaa?
Isommilta sisaruksilta? Aika paljon vaihtoehtoja. Mä oon ainakin lähes kaikki kirosanat pihapiirin lapsilta, en kotoa. Mutta jos sua jotenkin ilahduttaa ajatella, että tuossa sukulaisperheessäni käyettiin vittu-sanaa taajemmin kuin olla-verbiä ja serkkuni hoki sitä sen takia, niin ajattele kaikin mokomin niin.Isommilta sisaruksilta :) Joo, mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Eipä ole kasvatustaidot kohdillaan, jos isommat sisarukset viljelevät vittua taaperon kuulleen. Vaikka tokihan he sen isommilta tarhakavereilta kuulivat...
sinähän sen sieltä kotikoneeltasi tiedät. Kuten jo sanoin, kaikkitietävä av-mamma kyllä tietää kaikkien muiden asiat paremmin, etänä, ihmisiä tapaamatta. Hienoa.
Osaatko muuten sanoa, mihin olen tiputtanut rannekoruni? Ei luulis olevan sulle iso ongelma, kun näet muutkin asiat niin selvästi ihmisiä tuntematta.
kääntää keskustelu siihen, että mitä mikäkin lapsen lausuma sana oikeasti lapsen mielestä tarkoitti.
Meillä "kuhhuna" = rusina
Kyllä minä ja muu perheemme tiesi, mitä veljeni tarkoitti, kun sanoi vittu, mutta ulkopuoliset ihmiset eivät tietenkään. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Veljeni puhui Mintusta - Vitusta - tosi paljon, joten kyllä moni ihminen pääsi osalliseksi veljeni vitunhokemisesta.Ymmärrätkö nyt, vai pitääkö hakea lisää rautalankaa?
Kyllä minä ja muu perheemme tiesi, mitä veljeni tarkoitti, kun sanoi vittu, mutta ulkopuoliset ihmiset eivät tietenkään. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Veljeni puhui Mintusta - Vitusta - tosi paljon, joten kyllä moni ihminen pääsi osalliseksi veljeni vitunhokemisesta.Ymmärrätkö nyt, vai pitääkö hakea lisää rautalankaa?
Kun et itse oikein ollut varma, miksi hän sitä hoki.
Minttu, vaan sanoi Vittu. Eli kyllä koko perheemme tiesi, mitä sillä tarkoitti.
sinähän sen sieltä kotikoneeltasi tiedät. Kuten jo sanoin, kaikkitietävä av-mamma kyllä tietää kaikkien muiden asiat paremmin, etänä, ihmisiä tapaamatta. Hienoa.Osaatko muuten sanoa, mihin olen tiputtanut rannekoruni? Ei luulis olevan sulle iso ongelma, kun näet muutkin asiat niin selvästi ihmisiä tuntematta.
kuin puheen oppiminen. Puheen oppimisen prosessit tunnetaan ja niitä tutkitaan, mutta sun korujen hukkaaminen on kyllä ihan pelkkää randomia... :D
sinähän sen sieltä kotikoneeltasi tiedät. Kuten jo sanoin, kaikkitietävä av-mamma kyllä tietää kaikkien muiden asiat paremmin, etänä, ihmisiä tapaamatta. Hienoa.Osaatko muuten sanoa, mihin olen tiputtanut rannekoruni? Ei luulis olevan sulle iso ongelma, kun näet muutkin asiat niin selvästi ihmisiä tuntematta.
No kuule, kun rannekorun tiputtaminen on vähän eri asia kuin puheen oppiminen. Puheen oppimisen prosessit tunnetaan ja niitä tutkitaan, mutta sun korujen hukkaaminen on kyllä ihan pelkkää randomia... :D
että sinä kuvittelet tuntevasi tämän mun sukulaisperheen ja heidän kasvatustapansa, vaikka et ole koskaan heitä tavannut. Samalla tavalla ajattelin, että tiedät, mihin oon pudottanut rannekoruni, koska tunnut tietävän asiat ihmisiä tuntematta.
Hei, en mä pidä kiroilua mitenkään moraalittomana ja epäilyttävänä, mutta tunnen nuo sukulaiseni sen verran hyvin, että tiedän, etteivät he kiroile. Mutta kuten sanoin: jos sä saat jotain väristyksiä siitä, että pääset kuvittelemaan sukulaisiani kiroilemassa kuin rekkamiehet, niin kaikin mokomin. Kukin repii huvinsa mistä haluaa.
Muuten, kyllä mäkin tiedän jotain puheen oppimisen prosesseista, ja yksi siihen liittyvistä asioista on se, että lapsetkin tunnistavat helposti affektiiviset ilmaukset, ja saattavat käyttää sitten niitä saadakseen huomiota. Vanhempien vika tietenkin, kun eivät ole älynneet piestä lasta nöyräksi ja leikata kieltä poikki.
tai ovatko kauppamatkoilla mukana?
Yksi matka lähijunassa tai ruuhkabussissa tuo monta uutta ihanaa sanaa. V***ua hoetaan usein ja painokkaasti.
Lapset oppivat muiltakin kuin vanhemmiltaan tai kotoa.
Viksu Varis -hahmo on ihanasti Vittu Varis :D
Sanan on voinut kuulla mistä vain ja huomannut, että toimii.
Meillä kiroillaan satunnaisesti paljonkin (anteeksi), mutta lapset eivät (6, 4 ja 1v). Päinvastoin, kauhuissaan ojentavat, ettei niin saa sanoa, se on rumaa ja hölmöä. Ihania.
Tosin tuttavaperheessä on sekä teinejä että pikkulapsia ja koska lapset ihailevat isompia sisaruksiaan, omaksuvat kyllä heidän kirosanansa. Onneksi en ole lapsieni idoli. ;)
Ymmärrätkö nyt, vai pitääkö hakea lisää rautalankaa?
Minä suosittelisin sinua hakemaan valtavan rautalankavyyhdin, koska tuo vastapuoli ei nyt vaan ole... öh, ihan samalla aaltopituudella :D Tai kenties hereillä ollenkaan.
Mutta itse aiheesta: eninnäkin. Lapsiperheissähän ei kiroilla. Paitsi niissä sosiaalitapausperheissä, joissa äiti ja isä juo viinaa aamusta iltaan ja lapset on heitteillä ;) Toisekseen. Lapsen kirosanan hokemiselle voi olla yhtä monta taustaa kuin on kirosanoja hokevia lapsia. Ehkä lapsi tarkoittaa sanalla jotain muuta. Ehkä lapsi on kuullut sanan kerran tai muutaman kerran ja tajunnut, että kyseessä on voimasana, jota ei saa käyttää. Ehkä isi on sanonut vittu ja äiti hermostunut ja alkanut paasaamaan ettei niin saa sanoa jne. Lapsi on tajunnut että sana on järjettömän hieno ja erikoinen! Ehkä isi ja äiti hokevat vittua aamusta iltaan ja siksi niin tekee lapsikin. Ehkä lapsi on heitteillä ja siksi niin vittuuntunut että hokee sitä. Ehkä lapsi kuuli sanan naapurin lapselta, ehkä linja-autossa, ehkä, ehkä, ehkä.....
Aikamoisen turhaa mussutusta taas tämäkin aihe. Ette te voi tietää mikä on syy ko. tapauksessa vitun viljelylle!
kenessä on syy?
Ei mua paljoa naurattais :/
uhmakkaat isoveljet opettaneet, jotka taas oppineet isommilta pojilta pihalla.
On kurjaa, puuuh.
on oppinut uuden sanan, niitä tulee vauhdilla nyt lisää...
muutaman päivän hokenut pilluu, pilluu,
ja mä ajattelin että mitä ihmettä,
mistä tommonen, ei ainakaan kotoa, ja pikkunen on oikeastaan aina kotona.
Noh, jonkin ajan kuluttua selkis: piiloon.
HUH, mutta kuulostaa kyllä niin pillulta kuin vain voi.
että sinä kuvittelet tuntevasi tämän mun sukulaisperheen ja heidän kasvatustapansa, vaikka et ole koskaan heitä tavannut. Samalla tavalla ajattelin, että tiedät, mihin oon pudottanut rannekoruni, koska tunnut tietävän asiat ihmisiä tuntematta.Hei, en mä pidä kiroilua mitenkään moraalittomana ja epäilyttävänä, mutta tunnen nuo sukulaiseni sen verran hyvin, että tiedän, etteivät he kiroile. Mutta kuten sanoin: jos sä saat jotain väristyksiä siitä, että pääset kuvittelemaan sukulaisiani kiroilemassa kuin rekkamiehet, niin kaikin mokomin. Kukin repii huvinsa mistä haluaa.
Muuten, kyllä mäkin tiedän jotain puheen oppimisen prosesseista, ja yksi siihen liittyvistä asioista on se, että lapsetkin tunnistavat helposti affektiiviset ilmaukset, ja saattavat käyttää sitten niitä saadakseen huomiota. Vanhempien vika tietenkin, kun eivät ole älynneet piestä lasta nöyräksi ja leikata kieltä poikki.
Jotenkin sievistelevää kuvitella, että lapsi ei olisi kotonaan oppinut kirosanoja.
että sinä kuvittelet tuntevasi tämän mun sukulaisperheen ja heidän kasvatustapansa, vaikka et ole koskaan heitä tavannut. Samalla tavalla ajattelin, että tiedät, mihin oon pudottanut rannekoruni, koska tunnut tietävän asiat ihmisiä tuntematta.Hei, en mä pidä kiroilua mitenkään moraalittomana ja epäilyttävänä, mutta tunnen nuo sukulaiseni sen verran hyvin, että tiedän, etteivät he kiroile. Mutta kuten sanoin: jos sä saat jotain väristyksiä siitä, että pääset kuvittelemaan sukulaisiani kiroilemassa kuin rekkamiehet, niin kaikin mokomin. Kukin repii huvinsa mistä haluaa.
Jotenkin sievistelevää kuvitella, että lapsi ei olisi kotonaan oppinut kirosanoja.
Isommilta sisaruksilta? Aika paljon vaihtoehtoja. Mä oon ainakin lähes kaikki kirosanat pihapiirin lapsilta, en kotoa. Mutta jos sua jotenkin ilahduttaa ajatella, että tuossa sukulaisperheessäni käyettiin vittu-sanaa taajemmin kuin olla-verbiä ja serkkuni hoki sitä sen takia, niin ajattele kaikin mokomin niin.