Jos 7v. lapsesi eteen laitetaan tietokone tai pelikonsoli, mitä lapsesi tekee?
Alkaako lapsi käyttämään ko. laitteita vai pyytääkö kasan puupalikoita?
Kommentit (34)
pikkukakkosen sivut päälle ;)
toisinaan avaa ja laittaa josefiina levykkeen ja alka tekeen tehtäviä
Tai itse asiassa kerroin tällä viikolla, mistä napista tietokone laitetaan päälle. Sen jälkeen ei osais tehdä mitään. Pelikonsolista ei tiedä mitään.
Katsoo joskus Yle-Areenalta jonkun väliin jääneen pikkukakkosen ohjelman.
pikkukakkosen sivut päälle ;)
Tai muita lasten nettipelejä.
Tietokoneesta etsii ensimmäisenä pelikone.fi:n sivua ja valkkaa sieltä lasten pelit osion. Myös pelikonsolia osaa sujuvasti käyttää.
mutta toisaalta kyllä mun 9veekin vielä tekee pikkusiskon 2v kanssa palikkatorneja ja rakentaa dubloilla...
Tietokone:
Laittaa sen päälle ja:
10 v googlettaa Hevosia ja talleja sisältäviä sivuja tai päivittää virtuaalikenneliään. Sattaa pelata Rahalaaksoa.
8 v saattaa pelata vähän aikaa Rahalaaksoa tai tehdä luokan nettisivuilta löytyviä pelejä tai pikkukakkosta.
5 v pyytää laittamaan pikkukakkosen sivut ja touhuaa siellä tai pyytää laittamaan Youtubeen Autot-elokuva "juttuja" eli esim. leffatrailerin ja muita pätkiä ja surffailee niissä itsenäisesti (toki valvottuna).
Pelikonsolin avaavat ja alkavat pelata. Kaikki.
ja ehkä pelikoneeseen. On osannut 3 vuotiaasta käyttää konetta.
mutta iphonella on kyllä muutamaa peliä pelannut - tai no pelannut on ehkä väärä sana, kun jotain talking carlia näpläilee
Tai sit katsoo yleareenasta lastenohjelmia.
Lapsi taitaa käyttää tietokonetta paremmin kuin useimmat aikuiset.
kunnes saa koneen rikki ja juoksee sitten karkuun! =D
Osaa sujuvasti käyttää molempia. Tietokoneesta etsii ensimmäisenä pelikone.fi:n sivua ja valkkaa sieltä lasten pelit osion. Myös pelikonsolia osaa sujuvasti käyttää.
Lapsemme osaa käyttää kaikkia "koneita" hävettävän hyvin. On aina ollut niistä kiinnostunut ja oppinut käyttämään todella nopeasti. Rohkeasti kokeilee uusiakin laitteita ja osaa soveltaa oppimaansa.
Olemme jo siinä tilanteessa että jos tietokone ei toimi tulee 7-vuotiaamme auttamaan minua ja yleensä ratkaisee ongelmatilanteen. (Enkä minäkään ihan tumpula ole tietokoneen kanssa.)
8- ja 10-vuotiaat menevät todennäköisesti ensimmäisenä gosuun, viestittelevät siellä ja tekevät lehteä tms.
Panfussa saattavat käydä myös. Vanhempi pelaa myös Tomb Raideria ja tekee piirroksia paintilla tai gimpillä. Pelaa myös joitain englanninkielisiä seikkailupelejä, ja välillä käyttää läpipeluuohjetta ja google-kääntäjää apuna.
Molemmat taitavat osata käyttää tietokonetta paremmin kuin isänsä..
Mutta meidän lapsi se rakentaa niistä avaruussukkulan ja lentää Marsiin tutkimusmatkalle!
Ja minä muuten olen itsekin vielä aika pinnalla ja tunnen kaikki nuo (todellisen!) nuorison hittipaikat internetissä 8).
Voi teitä mammat...
Mutta meidän lapsi se rakentaa niistä avaruussukkulan ja lentää Marsiin tutkimusmatkalle!
Ja minä muuten olen itsekin vielä aika pinnalla ja tunnen kaikki nuo (todellisen!) nuorison hittipaikat internetissä 8).
Voi teitä mammat...
en ymmärtänyt ollenkaan. Viitsitkö vääntää rautalangasta?
Ei auta käydä selittämään. Eikä ole juuri nyt digikameraakaan, että voisin ottaa kuvan siitä rautalankahärvelistä.
Ei auta käydä selittämään. Eikä ole juuri nyt digikameraakaan, että voisin ottaa kuvan siitä rautalankahärvelistä.
jollet osaa.
Miten asia pitäisi ilmaista, kun kysytään mitä lapsi tekee? Meidän lapset nyt tekevät kaikenlaista, joidenkin mielestähän se on huono asia, mutta mun mielestä ei.
Jos kaksivuotiaasta asti on pelannut yksinkertaisia pelejä, on väkisinkin tainnut oppia tuohon ikään jo paljon muutakin.
Ja hyvä niin, kuten sanoin, jos aikuisella on koneen käyttötaito samaa luokkaa kuin lasten isällä, (tai monella muulla aikuisella) siitä seuraa hankaluuksia töissä, sielläkin kun töitä tehdään tietokoneella.
Eivät meidän lapset mitään tietokoneneroja ole, eivätkä konetta korjaa (se on mun homma toistaiseksi), mutta oppivat kyllä nopeasti uudet asiat.
Ja samoin oppii kyllä kenen tahansa lapsi, jos annetaan mahdollisuus tehdä jotain muutakin kun katsoa kerran viikossa Pikku Kakkosta, kuten tällä palstalla tuntuu useimmilla olevan..
Eivät meidän lapset mitään tietokoneneroja ole, eivätkä konetta korjaa (se on mun homma toistaiseksi), mutta oppivat kyllä nopeasti uudet asiat. Ja samoin oppii kyllä kenen tahansa lapsi, jos annetaan mahdollisuus tehdä jotain muutakin kun katsoa kerran viikossa Pikku Kakkosta, kuten tällä palstalla tuntuu useimmilla olevan..
kaikki ne oppii sitä käyttämään, ei siihen neroa vaadita (edes korjaamiseen). Ei siinä ole mitään ylpeilyn aihetta, kuinka nuorena jo osaa mitäkin tietokoneella tehdä. Vaikka monet varmasti jo osaavat paljonkin, kun huoltajalle se on niin kauhean kätevää, kun ne vesat istuu rauhassa koneen ääressä... Uusi lapsenvahti videoiden tilalle. Ja väsymätön.
tuhota tietokoneen. Tykkäsi jostain syystä DOSpromptin ulkonäöstä, annoin käyttää Paintbrushia valvomatta noin puoli tuntia- tulos: taapero formatoi C: aseman. Ihan itse, ilman apua.
Okei, kyseiseen toimenpiteeseen tarvitaan kyky takoa enteriä sopivassa kohdassa, silti olen vakuuttunut lapseni ihmeellisistä kyvyistä... :)
ja etsiä sieltä itselleen sopivan pelin.
Tosin on 6 v.