Onko kamala rikos lähteä työharjoittelusta 5 min ennenkuin kuuluisi?
Kommentit (26)
laadusta, luonteesta, ilmapiiristä, yleisestä tavasta toimia ja työn laadusta.
Jos sulla on ollut jokin tietty homma loppupäiväksi ja oot saanut sen 15:55 valmiiksi, niin totta helvetissä silloin voi lähteä.
Meillä on töissä yks vähän vanhempi työharjoittelija, ja meillä nyt mennään ja tullaan miten sattuu ja sillekin on kerrottu ettei oo kovin tarkkaa. Se istuu kahvipöydän ääressä viimeiset minuutit kelloa tuijottaen, ja kun kello tulee tasan, se lähtee. Ei sekään ihan tervettä kuvaa ihmisestä anna.
Työn luonteesta se ennenkaikkea riippuu. Mm. oma työ on sellainen, jota on mahdoton ajoittaa minuutintarkalleen, ja joskus tulee lähdettyä aiemmin ja joskus taas myöhemmin - viikoittaisen työajan keskiarvo on kuitenkin se 40 tuntia, kun työn valmistumiselle on laskettu aika x. Sen sijaan vaikkapa aspana ei liene suotavaa laittaa lappua luukulle minuuttiakaan aiemmin, eikä varsinkaan toistuvasti.
Oli kyse millaisesta työstä tahansa. ELLEI asiasta ole sovittu. Työharjoittelussa ollaan opettelemassa työelämän sääntöjä ja tämä on kyllä ihan perusasia. Työaikojen noudattaminen.
luottamus on tärkeintä... työajan noudattaminen kuuluu vaan velvollisuuksiin alaisena
Täytyy kertoa oma kokemus, joka oli kesäduunista. Mulla oli kellokortti ja työaika 7-15. tosi usein olin tehnyt työt jo klo 11 ja AIVAN PERSEESTÄ roikkua duunipaikalla 4 h vaan koska työtunnit on pakko saada täyteen. Ja duuni oli sellaista että mitään lisähommaa ei ollut sen jälkeen kun sai työt tehtyä.
10 min/pvä on 50 min/vko.
Mietipä tuota.
Mistä me voimme tietää, miksi se juuri tässä tapauksessa niin paha olisi, kun emme tiedä, millaisesta työstä on kyse.
Jos esimerkiksi autoliikkeeseen olisi ollut tuloss sea viimeinen asiakas, joka olisi ostanut liikkeen kalleimman auton juuri sen viimeisen viiden minuutin aikana, jolloin liike onkin laitettu kiinni.
Minäkin olen ollut hakemassa kirjastosta tärkeää tenttikirjaa noin 6 minuuttia ennen sulkemisaikaa juuri sellaisena iltana, jolloin koko henkilökunnalla on tärkeä meno ja olisi pitänyt ennen sulkemisaikaa lähtemään.
Monissa tehtävissä täsmällisyys ja tarkkuus on erittäin olennainen osa ammattitaitoa ja työkykyä. Silloin se viiden minuutin lipsuminen, varsinkin jos se on A) luvatonta ja B) toistuvaa, on erittäin huono juttu.