Kysymys niille joilla ollut MLLn tms lastenhoitaja
Annatteko hoitajalle luvan syödä ja juoda mitä löytää jääkaapista? Ostatteko jotain ihan häntä varten?
Saako hän käyttää tietokonetta poissaollessanne esim. lasten nukkuessa?
Mitä piilotatte jos piilotatte ennen kuin hän tulee?
Paljonko kysytte hoitajasta itsestään?
Kauanko olette yleensä kotona hoitajan tultua ennen kuin lähdette? Minkä ikäisiä lapset ovat ja ovatko olleet paljon hoidossa?
Mitä muuta tulee aiheesta mieleen?
Kommentit (13)
Ei tietokonetta muuten saa olla kuin kotonaan.
kaupungin palvelusetelillä, koska sain hankalahoitoisen keskosen, muiden lasten lisäksi. Hoitaja oli meillä max 5 tunnin pätkiä ja hänellä oli omat eväät. Ei hoitanut lapsia yöaikaan, mutta en olisi antanut mennä mun tietokoneelle. Piilotin korut ja pankkitunnukset ihan kaiken varalta ja siksikin, että hoitajat vaihtuivat aina välillä, etukäteen varoittamattakin. Olin itse lähes aina kotona samaan aikaan kuin hoitajakin, kaupassa ehkä saatoin käydä.
sekä käyttää tietsikkaa ja telkkua. En piilota mitään. Yleensä hoitaja tulee noin 0,5-1 h ennen kuin lähdetään enkä kauheasti ole hänestä kysellyt. Lapset ovat nyt 3, 5 ja 7 ja ovat olleet n. 10 kertaa hoitajan hoidossa.
Kasaan keittiön pöydälle lehtiä luettavaksi, telkkaria toki voi katsoa. Saa syödä kaapeista mitä löytyy, enkä piilota mitään. Hoitaja tulee noin varttia ennen kuin meidän pitää mennä. Joskus tullut vain 5 minuuttia aikaisemmin. Lapset 5v. ja 8v.
yleensä ollaan sanottu silti tarkemmin, että ota vaikka tuosta leipää ja salaattia/lämmitä tuosta kattilasta jos haluat. Joskus, jos meillä on ollut jälkiruokaa, ja sitä tehdessä ollaan tiedetty, että hoitaja tulee, niin ollaan saatettu jättää hänelle annos, ja sanoa tästä.
Telkkaria saa käyttää, tietokonetta ei. Makuuhuoneen ovi on lukittu, vaikka tietysti lukon saisi nopeasti auki, jos asialleen omistautunut tapaus olisi. Lähinnä piilotetaan pankkitunnukset ja korut.
Yleensä sellanen ehkä puoli tuntia ollaan oltu yhtä aikaa läsnä, riippuen siitä, onko hoitaja tuttu vai uusi. Näytetään paikat, tutustutetaan lapsiin, sanotaan juuri noita juttuja, että katso vain telkkaria, lehtiteline on tuolla jne. Ja mielellään lähdetään sellaisessa vaiheessa, että lasten kanssa olisi joku luonteva leikki juuri menossa, ja nähdään, että näyttävät ainakin aluksi pärjäävän keskenään.
kun ei sellaisia sukulaisia lähellä keiltä saisi nopeastikin lapsenhoitoapua.
Yöhoitajia ei ole ollut kertaakaan.
Olen antanut luvan syödä mitä vaan ja varannutkin usein jotain hyvää tarjolle.
Varsinaisesti en mitään piilota lastenhoitajalta, koska muutenkin meillä on kaikki "salainen" jemmassa jo valmiiksi.
Toki juttelen hoitajan kanssa aina vähän ennen kun lähdetään, usein puolisen tuntia.
Kun alettiin Mll:n hoitajia käyttämään nuorin 1 1/2-vuotias ja toinen 3 vuotias. Tuolloin aluksi lyhyitä aikoja kerrallaan.
Koskaan ei ole ongelmia ollut hoitajien kanssa, paitsi kerran sovittu hoitaja ei tullutkaan paikalle kun oli erehtynyt päivästä..
Oma kokemukseni on siis ollut positiivinen :)
anna enää syödä enkä mennä koneelle.
Kerran oli semmonen kokemus, että oli ollut koko illan vaan koneella ja lapset oman onnensa nojassa.
Lisäksi syönyt KAIKEN! Monta vanukasta, karkit, leivät ja leivänpäälliset. Siis todella paljon.
Niille maksetaan siitä että ne hoitaa lapsia ei mun ruokien syömisestä.
täällä eräs mll:n hoitaja, olen toiminut mll:n kautta hoitajana pari vuotta. mulle ei ole IKINÄ tullut mieleenkään, että joku piilottaa jotain ennen mun tuloa! tai no tietenkin katsovat, ettei ole esim. ehkäisyvälineitä hoitopöydän vieressä tai kirjeitä avonaisina ruokapöydällä, mutta että korut ja pankkitunnukset piiloon. fiksuahan se tietenkin on, mutta jotenkin tuntuu karulta, että jätetään lapset ja koti hoitajan käsiin, vaikka ei luotettaisi. en olisi ikinä tullut ajatelleeksi, että minä tai joku kollegani tonkisi perheen arvoesineitä:o totta kai uteliaisuudesta katselee ympärilleen, mutta että menee laatikoille ja kaapeille tai että VEISI jotain.
kukaan ei ole koskaan sanonut, että tietokonetta saisi käyttää. minusta olisi outoa olla toisten koneella. tv:tä kehotetaan aina katsomaan, kun lapset nukkuvat ja vauvojen vanhemmat sanovat, että telkkaria saa toki katsoa samalla, kun vauva kellii sylissä tai esim. sitterissä.
musta on aina mukavaa, kun vanhemmat ovat huoimioineet minut. vieraisiin perheisiin otan yleensä eväät varmuuden vuoksi, ei olisi kivaa olla nälissään jopa 10-20h. mutta melkein aina sanovat, että syö mitä haluat. viimeksi isä oli ostanut minulle suklaata, makuvettä ja take away -pastan kysyttyään erityisruokavalioita ensin:) totta kai menen perheeseen hoitamaan lapsia enkä tyhjentämään kaappia, mutta kyllä musta ainakin tuntuisi äitinä epävieraanvaraiselta, jos hoitaja söisi monta tuntia aikaisemmin tehtyjä eväsleipiä, vaikka jääkaapissa olisi ruokaa.
Meillä on ollut kodinavuxin ihmisiä. Heillä on aina omat eväät, olen sanonut että kahvia jne saa keittää.
Konetta en ole antanut, mutta telkkari kyllä. Mä en ole mitään piilottanut, mutta ei meillä nyt mitään setelinippuja pöydillä loju. Ja tosiaan, luotan hoitajan huomaan ne kaikkein kalleimmat.
ap