Voiko poika leikkiä tyttöjen kanssa?
Poikamme on melko rauhallinen ja hiljainen 6-vuotias. Hän tuntuu tulevan paremmin juttuun tyttöjen kuin poikien kanssa. Kavereina on molempia, mutta tytöt ovat selvästi niitä parhaimpia kavereita joiden kanssa leikit sujuvat aina hyvin.
Päiväkodissa tytöt ja pojat ovat todella tiukasti erillään toisistaan. Vuotta nuorempi sisko ei ikinä leikkisi poikien kanssa (oma veli on poikkeus, leikkivät kotona koko ajan yhdessä), koska pojat ovat ihan yäk. Meidän poika on se ainut tyttöjen joukossa. Myös kaverisynttäreillä poikamme on se ainoa poika (jos siis synttärisankari tyttö).
Antaisitko tyttäresi leikkiä pojan kanssa? Pidätkö tyttöjen kanssa leikkiviä poikia vähän omituisina?
Kommentit (38)
ja ei en pidä, poikani on kyllä omituinen, mutta ei sen vuoksi, että leikkii myös tyttöjen kanssa, ja ikää on jo 10v.
8v:llä on jo kolme vuotta ollut tyttöbestis. Leikkivät kaikki illat yhdessä. Pojalla on silti muitakin kavereita, ja koulussa on poikien kanssa. Mutta tämä tyttö on paras kaveri.
melkein pelkästään poikien kanssa koska ryhmän tytöt on liian tiivis porukka ottamaan mukaan. Päiväkodissa eivät tue moista mitenkään, mutta minusta on ok. Molempia on aina ollut kavereina!
Outoa, että lapset erotellaan tyttöihin ja poikiin :o Minä ainakin tekisin valituksen tai jotain. En vain ymmärrä moista.
Ja siis, oma (riehakas) 5v. poikani leikkii useinki tyttöjen kanssa ja hyvin näyttävät viihtyvän keskenään.
Tyttärestäni on paha vielä mennä sanomaan mitään kun ikää on vasta 1v. mutta jos hän sitten joskus tulevaisuudessa tykkää leikkiä poikien kanssa niin siitä vain.
esikouluiästä kolmannen luokan alkuun. Edelleen kyllä leikkivät pihalla yhdessä, mutta sellainen ystävyysmainen toiminta kyllä jäi.
Johan me vanhemmat jossain vaiheessa häitä jo suunniteltiin :) Oli ne niin tiivis parivaljakko.
Outo kysymys... Mitä sillä on väliä, onko kaverit tyttöjä vai poikia, pääasia että on kavereita!
Eipä tuo veljeni mitenkään omituinen ole. Ainoa "ongelma" on nyt aikuisena se, että hän suhtautuu kaikkiin tyttöihin kavereina, eikä meinaa löytää tyttöystävää itselleen. Veljeni on minua 1,5 vuotta nuorempi ja lapsena pyöri usein minun ystävieni kanssa. Myös samanikäiset serkut ja vanhempiemme ystävien lapset olivat kaikki tyttöjä, joten tytöt olivat hänelle jopa normaalimpia leikkikavereita kuin pojat.
Eipä ole käynyt mielessäkään erotella kenen kanssa kukakin leikkii.
Meillä esim. esikoispojan paras kaveri oli pitkään tyttö, koska on saman ikäinen kaveriperheen lapsi, ja ovat tottuneet vauvasta asti leikkimään yhdessä. Nykyään parhaat kaverit on kyllä poikia, mutta on kuulemma esim. koulussa usein myös tyttöjen leikeissä mukana.
melkein pelkästään poikien kanssa koska ryhmän tytöt on liian tiivis porukka ottamaan mukaan. Päiväkodissa eivät tue moista mitenkään, mutta minusta on ok. Molempia on aina ollut kavereina!
Menin uutena päiväkotiin ja mua ei otettu tyttöjen leikkeihin mukaan. :( Muistan sen vieläkin, miten pojat ottivat mukaan omiin autoleikkeihinsä ja heidän kanssaan opin leikkimään isoja ryhmäleikkejä, tehtiin autoratoja, junaratoja jne...
Suuri osa pojista on reiluja, mutta tytöistä en voi sanoa samaa. Nyt aikuisena olen huomannut, että osa naisista on juuri samanlaisia kuin lapsena, eli sulkevat yhteisöstä toisia pois esim. työpaikoilla. Onneksi kaikki naiset eivät toimi näin, mutta joillekin naisille jää se "levy päälle", että uusi ja ylimääräinen on se kolmas pyörä.
En rajoita lapsia leikkimästä kenenkään kanssa, olkoot sitten tyttöjä tai poikia.
Antaisitko tyttäresi leikkiä pojan kanssa? Pidätkö tyttöjen kanssa leikkiviä poikia vähän omituisina?
Hei, nyt eletään vuotta 2011!
Meillä 7v poika leikkii sujuvasti pari vuotta vanhemman sisarensa ja tämän ystävien kanssa, omia (poika-)ystäviä hänellä on vain kaksi asuinpaikamme lapsitarjonnasta johtuen. Tyttöjen kanssa sujuvat kaikenlaiset leikit, niin Barbie- ja Bratz-leikit, koti-, koulu- jne roolileikit (eikä ole niissä aina vain isä tai veli tai koira), piirtely, askartelu, ihan mikä vaan. Ja toki myös ulkoleikit.
Myös isosiskolla on aina sujuneet leikit sekä poikien että tyttöjen kanssa, vaikkakin parhaat ystävät ovatkin tyttöjä.
Eli ei, en pidä tyttöjen kanssa leikkiviä poikia tai poikien kanssa leikkiviä tyttöjä outoina...
leikkii mieluummin poikien kanssa, vaikka tyttöjen kanssa leikit sujuu mutkattomammin. Leikkii tytön kanssa vain silloin, jos muut pojat ei ole paikalla. Kuitenkin periaatteessa tytöt on yök.
3-4-vuotiaana srk:n kerhoryhmässä minulle kerrottiin hieman huolestuneella äänensävyllä, että poikamme vetäytyy muiden poikien leikistä ja menee "tyttöjen puolelle" leikkimään. Enpä osannut huolestua.
Vaikea uskoa, että joku kysyy tällaista tosissaan!
Sitähän tässä ihmettelenkin, kun se, että pojallamme on tyttöjä kavereina aiheuttaa ihmisissä hihitystä. "Ai oikein _tyttö_kaverin luokse olet menossa." "Että tuollainen miniä teille sitten tulee..." tai sitten jotain homouteen viittaavaa jne.
T:ap
En pidä mitenkään omituisena, että poika leikkii tyttöjen joukossa tai tyttö poikien joukossa.
Oma poikani monesti viihtyy hyvin tyttöjen leikeissä. Itse taas lapsena leikin aina pelkästään poikien kanssa, koska en tykännyt mistään nukke- tms. leikeistä, vaan halusin pelata jääkiekkoa, jalkapalloa, ajaa kauko-ohjattvilla autoilla, skeitata jne...
Meidän esikoinen leikki puistotädillä ollessaan etupäässä poikien kanssa.
Kuopukseni bestis oli ekana vuonna päiväkodissa poika.
Ja meidän molemmat lapset leikkii joka päivä naapurin pojan kanssa, joka on samanikäinenn kuin meidän kuopus eli 7. Ovat ristiin yökylässä jne.
Ja ihan on normaali poika, pelaa lätkää jne.
En näe tässä mitään ongelmaa!
Vaikea uskoa, että joku kysyy tällaista tosissaan!
Sitähän tässä ihmettelenkin, kun se, että pojallamme on tyttöjä kavereina aiheuttaa ihmisissä hihitystä. "Ai oikein _tyttö_kaverin luokse olet menossa." "Että tuollainen miniä teille sitten tulee..." tai sitten jotain homouteen viittaavaa jne.
Taitavat itse kuollakseen pelätä, että omasta lapsesta pulpahtaisi esille jotain ei ihan 100%:sti normia jossain asiassa. Näiden kapea-alaisten ihmisten suurin pelko. Jätä omaan arvoonsa.
Oma poikani ei ikinä leikkinyt tyttöjen kanssa, mikä minusta on sääli.
Hän oli pienikokoinen, mutta myös empaattinen ja suloinen (myös eeeerittäin vilkas).
Poikani oli ainoa ryhmän ainoa poika, joka kutsuttiin tyttöjen synttäreille.
Ajattelin, että hänestä tulee hintti. No ei tullut. Hän vain on sellainen kuin on ja luulen, että hakeutui tyttöjen seuraan, koska ei pinikokoisuutensa takia halunnut leikkiä (häntä kiusaavien) poikien kanssa.
Hän jopa yökyläili pitkään erään tytön kanssa - noin 9-10-vuotiaaksi. Olivat hyvät kaverit. Murrosikä tuli sitten väliin. Ja se siitä
leikki alle kouluikäisenä aina tyttöjen kanssa, koska naapurissa ei ollut kuin tyttöjä ja päivähoidossa kanskaan ei ollut kuin tyttöjä.
Koulussa sitten tuli ongelmia kun olisi aina välkkärillä halunnut leikkiä vain tyttöjen kanssa ja tytöt kerto sitten opelle, että he eivät halua Matin olevan aina heidän kanssa.
Paska opettaja otti sitten kotiin yhteyttä ja oudoksu ihan tosissaan, että miksi Matti leikkii vain tyttöjen kanssa, kyllä pitäisi ekaluokkalaisen pojan jo tietää mihin ryhmään kuuluu.
Nyt on jo kalskea nuori mies ja leikkii taas tyttöjen kanssa .
Outoa, että lapset erotellaan tyttöihin ja poikiin :o Minä ainakin tekisin valituksen tai jotain. En vain ymmärrä moista.
Se on tyhmää, mutta niin se on. Esimerkiksi omat lapseni menivät päiväkotiin, kun olivat 4,5 (tyttö) ja 2,5 (poika). Esikoistyttöni parhaat leikkikaverit olivat siihen asti olleet poikia, mutta päiväkodissa taas kukaan tyttö ei leikkinyt poikien kanssa, vaan keskenään pareittain (tytöt harvemmin ainakaan siinä iässä leikkivät ryhmäleikkejä). Oli siihen aika totuttelu, että likat hakevat leikkiparin jo aamulla "ootsa tänään mun kaveri?"
Toki päiväkodin pitää - ja niin meidänkin päiväkotimme yritti - kannustaa ryhmäleikkejä ja välttää sukupuoliroolitusta.
Mutta kun toisaalta siinä ei ole mitään pahaakaan, että tyttö haluaa leikkiä prinsessaa ja poika autoilla (kärjistäen)!
Eiköhän se rooliajattelu lähde pikemminkin kotoa. Ei poikien vieläkään anneta kokeilla äitiensä meikkejä ja koruja tai tyttöjen leikkiä riehu-painileikkejä (useimmissa kodeissa kumminkaan!).
Ikävä kyllä näin. Minulla oli paras kaveri koko ala-asteiän naapurin Kalle.
mutta jos rehellisen vastauksen haluat, niin oman 6 v tyttäreni paras kaveri on koko tarha-ajan ollut 1 poika.
Homohan siitä kyllä tulee, mutta eihän siinä ole mitään vikaa.