Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3vuotiaiden vanhemmat täänne päin!

Vierailija
05.08.2011 |

Eli käyttääkö teidän 3vuotiaat vielä vaippoja? Meillä on 3vuotias pikkutyttö ja on vielä vaipoissa osittain.Että esim tarhassa vaippavielä on,pihalla ja nukkuessa.Ja tuota meille on nyt tulossa kaksoset tässä parin kuukauden sisällä ja alkaa semmonen vaipparalli että olis aika kovasana saada tuo kuivaksi ainaki niin että ei tarvis kuin yöllä sen vaipan...Että kun se kyllä kakkahädän tullessa osaa aika hyvin sanoa että tahtoo potalle mutta sitten jos leikit on kesken ja pissahätä iskee niin housuun se kyllä tullee...Ollaan yrittetty olla nyt kesäsin ilman sitä vaippaa kotona ja hyvin se on osittain onnistunukki mutta eilen tuli housuun kahteen kertaan kaikki että en nyt oikeen tiiä että mitä pitäis tehä tuon kanssa?:s

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun likka oli reilu 2-vuotias, päätin, etten enää osta normivaippoja, vaan ostin muutaman kestovaipan. No, oli sitä pakko muutama pakettikin ostaa, mutta tyttö oppi 2,5-vuoden iässä lähes kuivaksi. Vahinkoja tulee välillä - vieläkin, tytön ollessa reilu 3-vuotias.

Tarrat ja runsaat kehut käyttöön! :)

Vierailija
22/45 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisen tulee aina huomioida lapsen pissahätä, esim jos ulkona/kaupassa tms hätä iskee, pitää päästä pissalle johonkin. Jos pidät ulkoillessa jne vaippaa ja tuolloin sanot että pissaa siihen, niin lapsi ei kyllä hevillä opi. Eli vaipat pois kertalaakista jotta lapsi ymmärtää mistä on kyse.

Yritimme 2,5-vuotiaan kanssa tällaista, mutta seuraus oli se, ettei enää koskaan mennyt potalle, vaan panttasi siihen asti, että lähdettiin liikkeelle ja tiesi saavansa vaipan.

Otettiin siis vaipat tylysti pois ja pari päivää kaikki tuli lattialle/housuun, mutta sitten oppi. Yksittäisiä vahinkoja käynyt ja eräässä muutostilanteessa reagoi muutaman viikon ajan kakkaamalla pöksyyn. Nyt 4v ja täysin kuiva on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ennen ei ollut valmis vaikka kokeiltiin moneen otteeseen. Tyttö täyttää marraskuussa 3 ja vielä on yövaippa, joka on melkein aina ihan pissainen. Ei ole siis vielä valmis yövaipattomuuteen.

Vierailija
24/45 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö täyttää elokuussa 3 vuotta. Päivä ja yövaippa jäi pois hieman ennen 2-vuoden ikään.

Kehottaisin teitä tsemppaamaan nyt kunnolla lasta vaipattomuuteen, muistuttelette ahkerasti että käy pissalla kesken leikkien.

Vierailija
25/45 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaipoista luovuttiin kokonaan 2v5kk iässä. tuolloin tyttö oppi myös yökuivaksi.

kuopus vielä kokonaan vaipoissa 1,5vuotiaana

Vierailija
26/45 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille ja tsemppaajille! Eli tuota ei meidän lapsi kyllä mitenkään epäkehittynyt ole jos niin luulette.Ei lässytä,ei käytä tuttia ihan normaali 3vuotias mutta tuo vaippa on nyt se ongelma tässä.Eilen ja tänään ollaan kokeiltu olla ilman vaippaa ja hyvin on mennyt.Kokeiltiin sitä tarra hommaa ja nyt on tarroja potassa jo aika kivasti ja ihan on innoissaan mutta sitten äskön kävi vahinko ja oli niin vihainen itellensä just oli potalle menossa mutta ei kerennyt vaan vessanlatttialle tuli mutta nyt ei anneta periksi vaan suoritetaan tämä kyllä kunnialla loppuun!Kiitos myös teille jotka on antaneet neuvoja!:)

Vierailija
27/45 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään tuntui että poikamme olisi vaipoissa ikuisesti (siinä missä tyttö oppi päiväkuivaksi 1,5-vuotiaana) kun se ei edes suostunut harjoittelemaan vaan kieltäytyi vaipattomuudesta kokonaan. Mutta sitten lähes yhtäkkiä muuttui kuivaksi 2,5-vuotiaana, en tiedä miksi. Ei ainakaan mikään meidän maanittelumme tuntunut olevan syynä, kai sillä vain jokin naksahti päässä kohdalleen.

Mä alan olla tässä vaiheessa siis sitä mieltä että vaipattomuus on jotain mikä vain "tapahtuu", vähän niin kuin rautahampaiden tuleminen - se vain tapahtuu sitten kun tapahtuu. Varmasti myös ap:n lapselle.

Vierailija
28/45 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on olut kuivana kaksivuotiaasta, sitä ennen päiväkuivana jonkin aikaa.

Totta kai lapsi oppii kuivaksi kun siltä ottaa vaipan pois. so simple.

pitää vaan sietää sitä kusta ja paskaa lattialla, sängyssä jne. ja huonoja housuja pitää olla monet.

Itse jätin lapselta vaipan pois vasta, kun se pysyi kuivana ja osasi ilmaista hätänsä. Ikää lapsella oli 1,5 vuotta.

Vierailija
29/45 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolme ekaa olleet täysin yö ja päiväkuivia aika lailla tasan 2 v. Tyttöjä ja poikia. Tämä neljäs on nyt 3 v 2 kk ja osin vielä vaipat käytössä.

On ollut yökuiva jo reilu puoli vuotta, päivisin ollut ilman vaippaa pari kuukautta, mutta jos mennään jonnekin, missä en itse ole läsnä, esim. jumppaan ja hän on lapsiparkissa, laitan vaipan. Yleensä se on pysynyt ihan kuivana. Mutta vahinkoja sattuu. Saattaa olla monta päivää putkeen, että on kuiva - pääasiassa, koska vien itse aina ajoissa pissalle, joinain päivinä jopa itse huomaa, että pissa tulee ja ehtii potalle, toisina päivinä tulee useampi vahinko, kun ei huomaa asiaa ennen kuin pissa jo tulee. Vaikuttaa siltä, että ei osaa vielä pidättää pissaa. Poika kyseessä.

Mulla on käytössä harjoittelu alushousut, sellaiset siis, joissa "muovi" ulkopuolella, niin kun pissa tulee, ei kastu muut paikat. huomaa kyllä täysin heti, kun pissa tulee ja huutaa, että pissa tulee. Joinain päivinä se aiheuttaa itse asiassa kaverille ihan kamalan paniikin, kun pissa tulee. Ja aina, jos sattuu olemaan esim. pihalla ihan tavalliset alushousut ja pissa tulee jalkoja pitkin. Menee ihan lukkoon ja huutaa paniikissa.

Mä en kestä vanhempia, jotka tulee kylään ja sanoo, että lapset on kuivia, mutta sattuuhan niille vahinkoja - useampi kerta päivässä. En todellakaan halua, että toisten lapset pissaa mun lattioille. Neljän lapsen kanssa kukaan ei ole pissannut lattialle tai kakannut lattialle. Ei se musta ole normaalia. Kun lapsi on oikeasti kuiva, niin ei se pissaille lattialle. Sitä pissaa ja kakkaa lattialla ei siis todellakaan tarvii sietää, ja pliis, älkää ainakaan menkö toisten luo sitä tekemään. Vaikka vaippa sitten alushousujen päälle tai pysytte poissa kunnes on oikeasti kuiva.

Vierailija
30/45 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolme ekaa olleet täysin yö ja päiväkuivia aika lailla tasan 2 v. Tyttöjä ja poikia. Tämä neljäs on nyt 3 v 2 kk ja osin vielä vaipat käytössä.

On ollut yökuiva jo reilu puoli vuotta, päivisin ollut ilman vaippaa pari kuukautta, mutta jos mennään jonnekin, missä en itse ole läsnä, esim. jumppaan ja hän on lapsiparkissa, laitan vaipan. Yleensä se on pysynyt ihan kuivana. Mutta vahinkoja sattuu. Saattaa olla monta päivää putkeen, että on kuiva - pääasiassa, koska vien itse aina ajoissa pissalle, joinain päivinä jopa itse huomaa, että pissa tulee ja ehtii potalle, toisina päivinä tulee useampi vahinko, kun ei huomaa asiaa ennen kuin pissa jo tulee. Vaikuttaa siltä, että ei osaa vielä pidättää pissaa. Poika kyseessä.

Mulla on käytössä harjoittelu alushousut, sellaiset siis, joissa "muovi" ulkopuolella, niin kun pissa tulee, ei kastu muut paikat. huomaa kyllä täysin heti, kun pissa tulee ja huutaa, että pissa tulee. Joinain päivinä se aiheuttaa itse asiassa kaverille ihan kamalan paniikin, kun pissa tulee. Ja aina, jos sattuu olemaan esim. pihalla ihan tavalliset alushousut ja pissa tulee jalkoja pitkin. Menee ihan lukkoon ja huutaa paniikissa.

Mä en kestä vanhempia, jotka tulee kylään ja sanoo, että lapset on kuivia, mutta sattuuhan niille vahinkoja - useampi kerta päivässä. En todellakaan halua, että toisten lapset pissaa mun lattioille. Neljän lapsen kanssa kukaan ei ole pissannut lattialle tai kakannut lattialle. Ei se musta ole normaalia. Kun lapsi on oikeasti kuiva, niin ei se pissaille lattialle. Sitä pissaa ja kakkaa lattialla ei siis todellakaan tarvii sietää, ja pliis, älkää ainakaan menkö toisten luo sitä tekemään. Vaikka vaippa sitten alushousujen päälle tai pysytte poissa kunnes on oikeasti kuiva.

Vierailija
31/45 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään hajua siitä milloin pitäis mennä vessaan. Menee jos mä käsken, mutta jos en niin aina tulee housuun. Päiväkodin kanssa tästä juteltiin ja lto suositteli vaippaa, se ei kuulemma hidasta oppimista mutta säästää kaikkien hermoja.

Vierailija
32/45 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään hajua siitä milloin pitäis mennä vessaan. Menee jos mä käsken, mutta jos en niin aina tulee housuun. Päiväkodin kanssa tästä juteltiin ja lto suositteli vaippaa, se ei kuulemma hidasta oppimista mutta säästää kaikkien hermoja.

Potalle heräämisen, syömisten ja ulkoilujen jälkeen. Kyllä se rytmi siitä tulee.

Vierailija
33/45 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sinuna kamalasti stressaisi asiasta, koska kyllä se sitten oppii kuivaksi, kun oppii. Oppiminen tapahtuu hiukan myöhemmin jos et nyt aloita, mutta käy sitten kätevämmin ja nopeammin, eikä tule niin paljon pissoja lattialle ja housuun. Ja oikeasti, kumpi on hankalampaa vastasyntyneiden kaksosten kanssa - isosiskolla on vaippa, jolloin voit kyllä potattaa häntä, mutta jos pissa tulee, se tulee vaippaan eikä sun tarvitse pestä lattioita urakalla. Vai se, että siskolla ei ole vaippaa ja siivoilet lattioita ja vaihdat pissaisia housuja kymmenen kertaa päivässä ja pitää muistaa potatella tunnin välein ja koko ajan kytätä pissahätää. Ota tässä asiassa ihan hyvällä omatunnolla vähän rennommin, kun sulle on tulossa niin iso työmäärä lastenhoidossa jo muutenkin!

Vierailija
34/45 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potalle heräämisen, syömisten ja ulkoilujen jälkeen. Kyllä se rytmi siitä tulee.

ole mitään hajua asiasta eikä pahemmin pidätyskykyä niin eipä se rytmi pelkästään kuivaksi opeta.

Vierailija
35/45 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatusta että sitä kusta on tahmeena pitkin lattioita,sohvia,tuoleja,minne milloinkin sattuu lorahtamaan,jos vaipan ottaa pois...

Vierailija
36/45 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-vuotiaat sitten muutenkin hitaammin kehittyneitä? Kun se vaan tuntuu aina niin oudolta, että lapsi, joka puhuu jo täysin, piirtää, syö itse, osaa monimutkaisia leikkeijä, ilmaista tunteitaan, meillä jo pyöräillä ilman appareita 2kpl lapsista, ei sitten osaisikaan käydä vessassa... Ei vaikuta kovin välkyiltä tapauksilta tuollaiset isot housuun kusijat, tosin yleensä vanhemmillaankaan ei kovin luovia keinoja kuivaksi opetteluun ole tarjolla.

Vierailija
37/45 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikkoa sitten täytti kolme vuotta hän, ja pitää vaippoja ihan vauvojen juttuna. Minun ystävän lapsi oli kyllä vaipoissa 3,5-vuotiaaksi, mutta siitä äidille jo monet kerrat neuvolassa&päiväkodissa puhuttiin, että olis jo aika opettaa kuivaksi. Äiti ei viitsinyt. Huh.

Vierailija
38/45 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän ennen kuin täytti 3 vuotta. Yritettiin vuotta aiemmin, mutta silloin ei vaikuttanut kypsältä ja unohdettiin asia suosiolla vuodeksi. Nyt tyttöä lahjottiin tarroilla ja oppi kuivaksi viikossa. Myös yökuivaksi, vaikka se ei ollut suunnitelmissakaan. :)

Ei kannata hoputtaa. Jos lapsi ei ole kypsä, niin ei ole. Ja meillä siis esikoinen oppi kuivaksi alle 2-vuotiaana ja kuopus vuotta myöhemmin.

Pissatatteko säännöllisellä rytmillä vai odotatteko, että pissattaa? Meillä auttoi rytmitys.

Vierailija
39/45 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö oli 3v8kk kun alkoi tunnistaa pissahädän. Yhtenä päivänä sanoi että nyt on pissahätä ja sen jälkeen ei enää vahinkoja tullut. Kaikkia konsteja yritettiin ennen tuota mutta mikään ei auttanut.

Vierailija
40/45 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä.Meidän tyttö täytti kesäkuussa 3 ja nyt reilu vuosi oltu jo kuivana.Pois vaan vaippa,ei siihen "maailma"kaadu vaikka pissat aluksi lirahteleekin mihin sattuu,sillähän ne lapset oppii!!