Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APua! Olen 7kk vauvan äiti ja asiat on mennyt siihen pisteeseen,

Vierailija
04.08.2011 |

että aina kun jään yksin kotiimme vauvan ja 3v:n kanssa, alkaa ahdistaa, itkettää jne... Mieheni on tehnyt nyt puolisen vuotta jopa 14h työpäiviä kuutena päivänä viikossa omassa yrityksessään ja asumme melko syrjässä maaseudulla. Olen ollut siis yksin vastuussa kotitöistä ja lapsista. Vauva on ollut melko vaativa, vieläkin herää yöllä noin 5 kertaa.

Viime sunnuntaina sain nukkua vähän pitempään, mies pyhitti vapaapäivänsä aamun lasten hoitamiselle. Mutta se ei auttanutkaan mitään. Kun miehen piti lähteä hoitamaan taas työasioita sunnuntaina, alkoi minua ahdistaa voimakkaasti, itkettää ja kurkkua kuristaa, vaikka mies olisi ollut vain pari tuntia pois. Tuo nukkuminen ei myöskään auttanut mitään, olen edelleen todella uupunut ja itku on kurkussa koko ajan, mutta itku ei tule.

Mitä teen? Olo tuntuu vähän sekavalta ja minua pelottaa mistä tässä on kyse :`(

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankit kaksikin lasta vaikka tiesit, että miehesi on yrittäjä ja asutte maaseudulla? Et tullut ajatelleeksi, että jonkun täytyy ne myös hoitaa?

Ota asia puheeksi neuvolassa. Pyydä kotiapua. Pyydä ketä tahansa käymään teillä että saat aikuista seuraa. Hanki auto ja osallistu kaikkiin mahdollisiin muskareihin jne. mitkä löydät.

Lakkaa panikoimasta hyvä nainen, täytyihän sinun tietää tilanne etukäteen.

Vierailija
2/32 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä muka etukäteen voisi tietää mitä on odotettavissa. Toi on verrattavissa siihen että lapsettoman pitäisi täysin ymmärtää mitä lapsiperheen arki todellisuudessa on...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle sanot että olet uupunut. Voisiko mies tehdä lyhyempää päivää tai pitää lomaa? Muuten sulle tulee pitkä sairausloma ja miehen on pakko järjestää lapsille hoitaja.

Ja neuvolasta apuja, älä jää yksin tämän kanssa.

Vierailija
4/32 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankit kaksikin lasta vaikka tiesit, että miehesi on yrittäjä ja asutte maaseudulla? Et tullut ajatelleeksi, että jonkun täytyy ne myös hoitaa?

Ota asia puheeksi neuvolassa. Pyydä kotiapua. Pyydä ketä tahansa käymään teillä että saat aikuista seuraa. Hanki auto ja osallistu kaikkiin mahdollisiin muskareihin jne. mitkä löydät.

Mistä aina voi tietää, miten jossain elämänsä vaiheessa tulee voimaan tai miten reagoimaan.

Perheneuvottelu miehen kanssa, teidän on pakko järjestää asiat siten, että sinä pysyt ehjänä. Miehen on pakko vähentää töitä.

Vierailija
5/32 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ihan psykoterapiaa. Jotain apua.

Vierailija
6/32 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma aika on tärkeää ja jos sitä ei koskaan ole, niin se tappaa kyllä ihmisen henkisesti.

Mä olen hoitanut 9v. ja 7v. koko kesän yksin. Vanhemmalla kehitysvamma ja en odota mitään muuta, kun koulun alkua.

Olet varmaan uupunut ja masentunut, ehkä masennuslääkkeet tarvitsisit.

Vierailija
7/32 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko esim. masennus mielestäsi valinta ja tyhmyyttä?

Vierailija
8/32 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla voi olla joko synnytyksen jälkeine masennus tai ahdistus.Molempia esiintyy ja neuvolassa tietävät asiasta.Masennuslääke auttaa useimmilla.Kysy neuvoa vaikka juuri neuvolasta tai psykiatrilta.

Vierailija
9/32 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapseni olivat samanikäiset eli kuopus 7 kk ja esikoinen 2,5 v. Ja minulla sentään oli mies kotona paljon enemmän emmekä asu(neet) maaseudulla. Minä hain ammattiapua ja se oli pelastukseni eli nyt mars suu auki neuvolassa tai ihan lääkärissä, älä anna tilanteen päästä pahemmaksi. Jaksamista, rohkeasti nyt vaan ensi askeleet ja olosi helpottaa kyllä!

Vierailija
10/32 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja miten teidän alueella on järjestetty lastenhoitoapu kunnan puolesta? kysy neuvolasta. on myös keskustelun paikka miehen kanssa, onko hänen pakko tehdä noin pitkää päivää? hän on lasten isä ja osaltaan vastuussa lasten hoidosta, ehdottomasti!

onko sinulla lapsuudesta kipeitä muistoja tai oletko kokenut laiminlyöntiä? nyt väsyneenä ja haastavassa elämäntilanteessa sellaisetkin saattaa alkaa rassaamaan ja aiheuttaa itkuisuutta ja ahdistusta. voitko pyytää apua ystäviltä/naapureilta ja puhua jollekin asiasta kasvotusten.voimia!

Vierailija
11/32 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksikin sun pitää puhua miehesi kanssa. Hän varmasti yrittää parhaansa, ja haluaa tuoda rahaa perheelle työllää. Niin moni mies ajattelee, ja luultavasti ajattelee myös että sinun osasi on ns. helpompi, koska olethan kotona ja ainoa murheesi on ne lapset, kun hän taas on koko ajan töissä ja kantaa vastuun työstä, rahasta ja yrityksestä. Siksi usein ne keskustelun lastenhoidosta ja vapaa-ajasta päätyvät riitaan. Tuttu tilanne monelle yrittäjälle tai yrittäjäperheen osapuolelle.

Mutta silti sun on vaan pakko puhua tuosta. Tärkeää on että olette yhdessä hankkineet lapset. Ja tuskin aikonaan on sovittu, että mies hoitaa vain työn ja sinä vain lapset?

Olet jaksamisesi äärirajoilla ja nyt on vielä mahdollisuus päästä sieltä äärirajoilta pois.

-Onko miehesi työn luonne sellainen että tuo työmäärä tulee jatkumaan noin kauankin? Vai onko esimerkiksi pian odotettavissa helpotusta? Tusin hänkään haaveilee noin pitkistä päivistä ja työviikosta?

-Vaikka miehesi tekee työt, niin se ei tarkoita etteikö äiti tarvitse vapaata. Teidän pitäisi keskuatella myös ulkopuolisesta hoito-avusta, esimerkiksi kerran viikossa?

Nuo on todella vaikeita asioita, mutta sun on ajateltava myös omaa jaksamista, eikä saa hävetä pyytää apua, tai sanoa ettet nyt jaksa. Lapset huomaavat äidin ahdistuksen, usko pois. Jos isä on koko ajan poissa ja äiti itkun partaalla, niin huomaat varmasti itsekin ettei se ole kovin hyvä lähtökohta.

Voimia teille, ja puhu tosiaan miehesi kanssa hyvin vakavasti aiheesta.

Vierailija
12/32 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on 7kk herännyt 5kertaa yössä alkaa mennä sakaisin kuka vaan. ei unen puutteeseen auta masennuslääkkeet vaikka jostain hemmetin syystä ajatellaan että pinten lasten vanhempien pitää kestää valvominen. Ununpuutteen sietäminen on tosi yksilöllistä. Nyt äidille aikaa nukkua, lastenhoitoapua ja aikuista seuraa!

Vierailija
13/32 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vimma on hankkia kaksi lasta alle 2 v ikäerolla? Kyllähän tyhmempikin tajuaa et ei se ruusuilla tanssimista oo kahden pienen kanssa.

Pitäskö miehes nyt sun mielestä työn ohella hoitaa myös koti ja lapset ja väsynyt akka?

Vierailija
14/32 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et voi etukäteen tietää kuka lapsi on ns helppo ja kuka vaativa. Lapset nukkuvatkin eri tavalla. Itselleni tuli masennus toisen jälkeen, ensimmäisestä ei ollut tällaisesta tietoakaan.

Voimia AP:lle ja hae apua itsesi ja koko perheen vuoksi.

Vierailija
15/32 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

katkera ja asiaton viesti. Miten joku voi ollla noin epäempaattinen?

Ap, olet luultavasti uupunut ja yksinäinen? TArvitset apua. Ehkä raskauden jälkeistä masennusta. Puhu tilanteestasi heti neuvolaan, soita heti sinne!

Vierailija
16/32 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy lääkärissä, oikeilla lääkkeillä elämäsi helpottuu varmasti paljon, ja koko perheen elämänlaatu paranee.

En itse ole kokenut samaa, mutta siitä päättelisin, että olet masentunut, koska minulla on vajaa 3-vuotias ja 11kk ikäinen, joka myöskin söi tiuhaan öisin. Vasta n. 1,5kk on herännyt enää vain kerran yössä tissille. Kuitenkin em. seikoista huolimatta tykkään olla lasten kanssa kotona ja touhuta kaikkea, ja olen ollut vauvasta onnellinen ainakin tähän saakka joka ikinen päivä. Sen takia minusta kuulostaa siltä, että sinulla ei ole itselläsi kaikki ihan kunnossa... Toki ei varmaan olisi pahitteeksi, että miehesi pystyisi paremmin osallistumaan kodin- ja lastenhoitoon.

Vierailija
17/32 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin todella ahdistunut, kun sain esikoisen ja mies teki pitkää päivää omassa firmassa. Otin selville yksityisen psykiatrin lähimmästä lääkäriasemasta ja kävelin vastaanotolle. Tältä sain ensihätään ahdistukseen lääkkeet ja nimilistan hyvistä psykoterapeuteista, joista valitsinkin siten yhden ja pääsin juttelemaan. Jatkoin terapiaa puoli vuotta, lääkkeitä söin vuoden. Elämä voitti!!! Puhu asiasta miehesi kanssa,mutta apua on saatavilla muualtakin!! Zemppiä:)

Vierailija
18/32 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin sitä osaa varautua kuinka rankkaa voi tulla, vaikka etukäteen tietäisikin ettei elämä kahden pienen kanssa aina ruusilla tanssimista ole.

Ehdottomasti keskustele miehesi kanssa asiasta. Voisiko mies mitenkään vähentää työmäärää, ottaa itselleen apulaista joksinkin aikaa, vai onko miehen työtahtiin kohta tiedossa helpotusta. Ei miehelläkään varmasti helppoa kuitenkaan ole. Uskon, että rakastavalla puolisolla riittää ymmärrystä väsynyttää äitiä kohtaan, jos asiasta keskustellaan järkevästi ilman turhia syyttelyjä.

Myös neuvolan puoleen kannattaa kääntyä ja keskustella jonkun kanssa asiasta ja pyytää apua, ennen kuin tilanne enää pahenee. Jaksamista sinulle ja perheellesi.

Vierailija
19/32 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vimma on hankkia kaksi lasta alle 2 v ikäerolla? Kyllähän tyhmempikin tajuaa et ei se ruusuilla tanssimista oo kahden pienen kanssa.

Pitäskö miehes nyt sun mielestä työn ohella hoitaa myös koti ja lapset ja väsynyt akka?

niin se iskee... toivotavasti lainatun tekstin kirjoittaja ei itse uuvahda missään vaiheessa.

ap; tutulta kuulostaa eli jonkin asteinen masennus lienee sulla, itsellä oli ahdistusta esikoisen aikaan ja sain masennukseen ammattiapua sitten syntyi toinen alle 2v ikäerolla ei masennusta eli se ei aina johdu pienestä ikäerosta vaan hormoneista yms.

voimia. selviät kun saat apua!!!

Vierailija
20/32 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tulipa sellainenkin mieleen, että kun osa niin kovasti kirjoittaa, että "varmasti miehesikin kärsii/ei haluaisi tehdä noin pitkää päivää" jne, niin tuokaan ei suinkaan aina ole totta! jotkut miehet nimenomaan pakenevat sinne töihin sitä perhe-elämää ja selittävät, että pakko tehdä 14 h töitä! olen varma, että KENENKÄÄN ei ole pakko, tai sitten ainakin hommaa vaimolleen apua! elatuksessa on sit tyydyttävä vähempään! kyllä niitä narsistimiehiä riittää! ja hei, ap, en tarkoita, että sinulla sellainen olisi, vaikkakin pahalta kuulostaa...voimia, ansaitset apua, jo lastesikin takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi