Kyy puri
Luulin ennen että sen huomaa heti jos kyy puree, että se on niin kivuliasta. No, ei ollut. Vasta jäljistä ja oireista, mm. turvotus, ihon värin muutos, särky, väsymys, hikoilu, oli todettavissa. Turvotus tuli vasta noin tunnin päästä ja särky alkoi samaan aikaan. Jos teillä turpoaa ihoalue, ettekä tiedä mistä johtuu, kannattaa tarkistaa lääkärillä ettei ole kyyn purema.
Kommentit (10)
Keräsin marjoja ja sormenpäässä alkoi kipu joka kesti useita päiviä. Aattelin mikähän siihen puri.
Tunsin lievää kipua kädessä, olin poimimassa kukkia metsässä. Luulin että käsi vain osui johonkin terävään. Myöhemmin kun turposi yms. ajattelin, että joku ötökkä puri. Sitten oireet pahenivat ja menin lääkäriin, joka totesi kyyn pureman. Kaksi neulanpistomaista reikää on vierekkäin, muutaman millin päässä toisistaan. Vaikea havaita.
Olisi tietysti heti pitänyt mennä lääkäriin, mutta en tosiaan tajunnut kyyn puremaksi. Kyyn purema voi olla vaarallinen aikuisellekin ja lapselle varsinkin. Lääkäri sanoi, että aika usein tulee tapauksia joissa ihminen ei ole huomannut käärmeen puremista ja tulee lääkäriin vain ihmetellen oireita.
Minullekin tehtiin kokeita ja otettiin sydänfilmi. Myös jäykkäkouristusrokotuksen pitää olla voimassa.
että heinikossa pisti joku jalkaan tosi kipeästi. Kipua kesti puolisen tuntia, minkä ajan jalkaan sattui tosi paljon, ja sitten rauhoittui. Noin kahdentoista tunnin kuluttua jalka alkoi turpoamaan, ja turposikin sitten päkiästä alkaen nilkkaan saakka jalkapallon näköiseksi. Vähän kerrassaan olokin heikkeni. Kun vanhemmat tulivat kotiin oltuani päivällä itsekseni, itkin väsymystäni, ja minut vietiin sairaalaan. Lääkäri löysi kaksi pistojälkeä päkiästä, ja yön olin tiputuksessa, ja sain vastamyrkkyä. Sitten jalka vähän kerrassaan parani.
pitkään esim sairaslomalla?
Tämähän on kuitenkin lohduttavaa kuulla, että kyyn pureman ei tarvitse olla kamalan vaarallinen, mutta siis olen ymmärtänyt että kyseessä voi olla viikkojen vaiva, jos pahasti pääsee käymään.
Toipumista sinulle
Voimakkaan turvotuksen vuoksi kättä ei voi käyttää vielä, onneksi on vasen käsi. Myös väsymys on aika suurta. Lääkäri sanoi, että oireet kestävät noin kaksi viikkoa ellei ole päässyt tulemaan sisäistä vikaa myrkystä. Minulla ei onneksi tullut.
Ajattelin vain kirjoittaa tämän ikään kuin tiedoksi, kun käärmeen purema voi tosiaan jäädä huomaamatta yllättävän helposti ja lääkäriin pitäisi kuitenkin aina mennä, että voivat tehdä tarvittavat kokeet mahdollisista vaurioista.
Taitaa olla nyt parasta mennä nukkumaan:)
Noin se meni minullakin ja lopulta jouduin sairaalaan ja teholle.
aina ajatellut, että lapsen kohdalla puremasta seuraa sokki joka sitten todennäköisesti kehittyy hengenvaaralliseksi tilaksi.
Nähtävästi sinua purrut on ollut vanha (heikko/vähän myrkkyä) tai sitten ei saanut "kunnolla" purtua. Vai?
vai millainen oli se tilanne? Näitkö edes käärmettä kun se puri? Astuitko päälle, vai mitä tapahtui?