Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En pärjää 5-vuotiaani kanssa. Hän lyö, potkii ja haukkuu minua.

Vierailija
03.08.2011 |

Sanoo suuttuessaan ettei halua asua kanssani. Haluaa toisen äidin, välillä toivoo että kuolisin yms. Uhkailee että rikkoo mun luut, lyö vatsaan jne.

Onko normaalia uhmaa vai mistä on kyse? Ketään muuta kohtaan, lasta tai aikuista, ei käyttäydy näin.

Minua ei suostu tottelemaan missään asiassa. Ulkona ei halua kävellä käsi kädessä, kävelee mielummin isänsä kanssa jos on pakko pitää kädestä.

Olen surullinen tilanteesta. Olin ihanne-äiti pitkään, mutta nyt minua vihataan ja kieltämättä itselläkin palaa pinna eri tavalla kuin ennen.

Mikä ratkaisuksi? Kokemuksia?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

MEILLÄ EI PUHUTA NOIN VANHEMMILLE. Ja laitat nurkkaan/jäähytuolille miettimään huonoa käytöstään. Meillä on 3 poikaa ja kukaan ei noin puhu, on asia tehty harvinaisen selväksi.

Vierailija
2/36 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- mistä oppinut tuollaisen käytöksen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti johtuu?

Vierailija
4/36 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä tilanne on ikävä ja jokin lasta nyt rassaa. Olen kyllä kuullut vastaavia tapauksia, joten ei tuo tavatonta ole. Onko jotain muutosta tapahtunut, uusi hoitopaikka, uusi vauva tms. muutosta lapsen elämässä, joka voisi purkautua noin rajusti? Mielestäni kannattaa puuttua ennemmin aikaisin kuin liian myöhään - helposti tulee noidankehä, kun aikuisenakin on vaikea loputtomiin venyä ja negatiivinen kierre vaan vahvistuu. Olette varmasti puhuneet koko perhe lapsen kanssa rauhassa, että noin ei saa kellekään puhua ja että siitä tulee tosi paha mieli, koska äiti rakastaa sinua kovasti jne. Tärkeää on että lapsi silti saa tietää että häntä rakastetaan vaikka hän olisi kuinka kamala. Ja tuon ikäisen voi ottaa ihan keittiön pöydän ääreen "perhepalaveriin", jossa isä on myös mukana. Toivottavasti tilanne pian helpottaa! Kannattaa rohkeasti hakea apua, nyt se on vielä aika helppoa kun lapsi on neuvolan piirissä.

Vierailija
5/36 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan lapsella kavereita? Lapsi haluaa kenties itsenäistyä eikä vain hengata äidin kanssa. Sun ei kuulukaan olla ihanne-äiti. Vai haluatko, että lapsesi tykkää vain sinusta eikä negatiivisia tunteita saisi olla? Onko sisaruksia?

Vierailija
6/36 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiikuttamassa lapsia ties minne terapioihin, eikä itse kyetä mitään tekemään. Huonon käytöksen saa loppumaan puuttumalla siihen. Ei kaikki uhma ole jokin kamala ongelma, vaan ihan rajoja kaipaava lapsi. jos äiti vaan hymisee niin totta hemmetissä se lapsi kokeilee kuinka pitkälle voi mennä ja pompottaa.

Vierailija
7/36 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko aiempaa väsyneempi tai stressaantuneempi?

Vai miksi sinulla pinna palaa eri tavalla kuin ennen?

Oletko loman tarpeessa?

Itse olen huomannut, että oma väsymykseni ja stressini vaikuttaa lasten käyttäytymiseen negatiivisella tavalla.

Lasten käytöksen saa takaisin normaaliksi parhaiten sillä että hoitaa oman jaksamisensa :)

Vierailija
8/36 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vain ota noita sanoja itseesi vaan mene tilanteen yläpuolelle ja toista tiukasti että kenellekään ei puhuta noin, ei kenellekään. ja ehdottomasti ette anna periksi siinä että lapsi pitää aina isän kädestä kiinni. Se ei ole lapsen päätettävissä esim. tilanteessa jossa pitää ylittää tie tms., lähin aikuinen pitää kädestä ja siihen on lapsen sopeuduttava. Sun auktoriteetti on pahasti horjumassa, muutoksen pitää tulla nyt heti.

Vierailija
9/36 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee kyllä aikanaan ohi. On ihan uhmaa temperamenttiselta lapselta.

Yleensä muutos tapahtuu ennen koulun alkua.

Vierailija
10/36 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

veikkaan että lapsi reagoi sitä. Isä on saanut muutettua käytöstään ja korjattua välinsä lapseen, mutta minun kanssa ei edelleenkään aina suju.

Välillä aidosti vihaan miestäni ja lapsi on saattanut kuulla kommenttejani. Aiemmin lapsi on selvästi reagoinut siihen kun isä on ollut minulle niin ilkeä, mutta nyt kun heillä on välit keskenään kunnossa, niin hän ei ymmärrä miksi minä ajoittain vihaan isää. Eli meidän keskinäiset välit taitavat sotkea hänen ajatuksensa.

Itsestäni taas tuntuu että mieheni on enemmän kuin tyytyväinen kun minun ja tyttären välit ovat huonontuneet. Välillä on fiilis että hän koettaa savustaa minua ulos perheestä ja mikä sen parempi kuin että lapsi toivoo että äiti kuolee.

Vierailija
11/36 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kavereiden puute aiheuttaa agressiivisuutta, kun poikani on kovin sosiaalinen.

Vierailija
12/36 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulospäin kaikki asiat on hyvin ja monet ovat kateellisia meille, mutta sisällä kotona ja sisällä pääni sisällä kaikki on sekaisin kuin seinäkello.

Mitä hienompi julkisivu sitä rappeutuneempi sisätila.

Vierailija
13/36 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsella sisaruksia? Meillä 3 v. nuorempi pikkuveli aiheuttaa mustasukkaisuutta. Pian 6v. täyttävä lapseni kiusaa paljon pikkuveljeään. Jatkuvasti nälvimässä, läpsimässä, tönimässä. Ei meinaa itse edes vessaan päästä...Välillä haukkuu äitiä ja isääkin kun kielletään kiusaamasta. Ei usko kieltoja, järkipuhetta. Hetken on "arestissa" miettimässä tekojaan ja sama riehuminen jatkuu saman tien. Minä olen rauhallinen, samoin isänsä. Ihmetyttää tollanen, ku päiväkodissa on kiltti. Päiväkoti rauhoittaa. Neljän viikon lomalla meni vielä villimmäksi.

Vierailija
14/36 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos isänsäkin kiukuttelee tai on piiloagressiivinen sua kohtaan.

Vierailija
15/36 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meininkiä 5v. pojan kanssa, ei ehkä noin pahasti kuitenkaan. Tosin meillä poika uhkaa muuttavanasa siskoni luokse joka on kuulemma paljon kivempi ja että minä ärsytän häntä (siskoni on siis todella läheinen pojan kanssa).

Joo o, tiedän että ongelma on nimenomaan auktoriteetissa. Hän on aina ollut koko suvun lellipentu, näin ilkeästi sanottuna ja nyt sitten korjaan satoa siitä. Neuvolassa kyllä sanottiin, että tuo käytös liittyy myös paljolti ikään ja siihen liittyvään uhmaan.

Myös pikkusiskon syntymä lisäsi tuota käytöstä.

Olen yrittänyt olla tiukempi ja tietenkin antaa enemmän huomiota ja täysin kahdenkeskistä aikaa hänelle. Muita neuvoja en kyllä neuvolasta saanut.

Vierailija
16/36 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä on tässä keskeisessä asemassa. Lapsi kyllä vaistoaa, jos isä naureskelee partaansa, kun lapsi huutaa että haluaisi että äiti kuolee. Ts. lapsi saa vahvistusta ja oikein palkkiota tuollaisesta toiminnasta. On varmasti aika sekaisin ja onneton sisältä, sillä ei kukaan lapsi oikeasti äitiä vihaa edes niissä itsenäistymisen järisyttävissä puuskissa.

Olen eri mieltä kuin monet, jotka sanovat että normaalia on ja älkää vaan hakeko apua. Hakekaa nyt ihmeessä apua, kun perhe on selvästi hukassa ja lapsi takuuvarmasti kärsii tilanteesta.

Ero on parempi ratkaisu kuin kitkutus perhehelvetissä. Sanotaan että lapsi tietää aina, ja näinhän sen näkee, kuinka totta se on ja kuinka pienestä oireilu alkaa.

Voimia muutokseen ap!!

T. vitonen

veikkaan että lapsi reagoi sitä. Isä on saanut muutettua käytöstään ja korjattua välinsä lapseen, mutta minun kanssa ei edelleenkään aina suju. Välillä aidosti vihaan miestäni ja lapsi on saattanut kuulla kommenttejani. Aiemmin lapsi on selvästi reagoinut siihen kun isä on ollut minulle niin ilkeä, mutta nyt kun heillä on välit keskenään kunnossa, niin hän ei ymmärrä miksi minä ajoittain vihaan isää. Eli meidän keskinäiset välit taitavat sotkea hänen ajatuksensa. Itsestäni taas tuntuu että mieheni on enemmän kuin tyytyväinen kun minun ja tyttären välit ovat huonontuneet. Välillä on fiilis että hän koettaa savustaa minua ulos perheestä ja mikä sen parempi kuin että lapsi toivoo että äiti kuolee.

Vierailija
17/36 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pinna palaa, niin huudan ja jään ärsyttävästi hokemaan tyyliin "pue päälle, pue päälle, pue päälle". Hoen vaikka 20 kertaa ja sehän tietysti myös ärsyttää lasta. Sen lisäksi huudan, uhkaan itse lähteä ja jättää lapsen yksin kotiin tai uhkailen että soitan jonkun vieraan lapsenhoitajan paikalle tms.

En siis olla tiukka olematta typerä, ilkeä ja inhottava. Ei ihme että vihaa minua.

Auktoriteettia edes chihuahuaan mulla ei olisi. Luontainen olemukseni on kynnysmatto.

t. ap

Vierailija
18/36 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten olla tiukka olematta ilkeä? Kun pinna palaa, niin huudan ja jään ärsyttävästi hokemaan tyyliin "pue päälle, pue päälle, pue päälle". Hoen vaikka 20 kertaa ja sehän tietysti myös ärsyttää lasta. Sen lisäksi huudan, uhkaan itse lähteä ja jättää lapsen yksin kotiin tai uhkailen että soitan jonkun vieraan lapsenhoitajan paikalle tms.

En siis olla tiukka olematta typerä, ilkeä ja inhottava. Ei ihme että vihaa minua.

Auktoriteettia edes chihuahuaan mulla ei olisi. Luontainen olemukseni on kynnysmatto.

t. ap

Tän on pakko olla provo. Ei kai kukaan tosissaan kysy tuollaista??

Vierailija
19/36 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikealla jalalla. Hali, pussaa, sylittele, lue sille kirjoja, puhu nätisti, tehkää yhdessä jotain, josta lapsi nauttii (pyörälenkki? uimaan? leffaan? hampurilaisille?).

En voisi kuvitellakaan tuollaista käytöstä 5v lapsiltani (enkä kyllä vanhemmilta lapsiltanikaan). Meidän 5veet (kaksospojat) on ihan "vauvoja" vielä :D

Vierailija
20/36 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun silloin on kiire!! Aloitan aamut aina hellästi, mutta se ei auta. Ja oma suuttumus vain pahentaa asiaa. Olen jatkuvasti myöhässä töistä.

Aikaisemmin emme voi herätä, jotta saa edes jonkunlaiset yöunet, sillä päiväkodissa hän nukkuu päiväunet, jotan iltaunille ei päästä ajoissa. Tämä on aikamoinen kierre..

Tyttö on myös vahva jo, eli jos kadulla ei suostu pitämään kädestä, niin saa kyllä itsensä revittyä irti. Joutuisin oikeasti satuttamaan häntä jos haluaisin väkisin pitää kiinni ja sellaista en tietenkään tee.

t. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä